Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post Reply
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Michel Stempher » Thu May 15, 2014 22:18

Jan Pieter wrote: - geen hectische taferelen meer waarin met schijven wordt gegooid
Dit argument gaat niet op. In twee partijen van mij vlogen de schijven door elkaar. De ene partij werd met 80+1 gespeeld en de andere partij met anderhalf uur voor vijftig zetten met erna een half uur voor de rest van de partij.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu May 15, 2014 23:01

Jan Pieter wrote: - geen hectische taferelen meer waarin met schijven wordt gegooid,(...)
Wat is daar mis mee?
Bij een goede tijdverdeling hoef je niet met schijven te gooien. En anders is het gewoon leuk voor de toeschouwers.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Dieter

Post by Dieter » Thu May 15, 2014 23:27

Jan Pieter kan dan wel een groot voorstander zijn van de nieuwe tijdsverdeling maar gegeven is dat de overgrote meerderheid van de dammers negatief staat tegenover deze verandering die wel degelijk de essentie van de teamsport heeft aangepast, veranderd.
Gevolg zijn stoppende dammers en zelfs complete teams. Mijn eigen vereniging verliest dit jaar vermoedelijk zo'n 10 tal spelers dat is ruim 30%. Eerlijk is eerlijk niet alleen vanwege de bedenktijd maar in een aantal gevallen is het wel de reden en dan gaan er nog enkele door die zwaar twijfelen als het na het tweede jaar nog zo blijft.
Het kroonjuweel van de KNDB was nog z'n bondscompetitie nadat de halve finale al is opgeofferd aan veranderingsdrift. De bond vernietigd zijn eigen krachtigste wapens en zelfs nu nog vrees ik dat historische fouten niet gezien worden.
Misschien ook niet zo vreemd als mensen zoals Jan Pieter er geen kwaad in zien en voorstander blijven van deze veranderingen.

Ik hoop dat de BR nu eindelijk eens ballen heeft en aan de noodrem trekt. Misschien, heel misschien is het nog niet te laat.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri May 16, 2014 12:02

De daling kan natuurlijk niet alleen maar komen door het wijzigen van het tempo. Zie ook de ledenanalyse van Jaap van Galen. Deze is te vinden in een stoffige lade van het bondsburo. Er zou een echte analyse over de oorzaken moeten komen. Ook dit is al eens gedaan maar de interesse om dit serieus te nemen was er nauwelijks. Men ging liever ongecoordineerd het land in "om het beleid nog eens uit te leggen". De werkelijke oorzaken waarom mensen stoppen ligt waarschijnlijk veel complexer dan alleen het speeltempo. Denk hierbij aan het verminken van de provincies, het voorkeursbeleid, het snoepreisgedrag van enkele beleidsbepalers, het wangedrag van een coach etc etc. Kortom, de verkeerde poppetjes op essentiele plekken. Een totaal verkeerde focus op presteren ipv samen sociaal een hobby bedrijven. Helaas gaat het onder dit bestuur niet beter worden.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri May 16, 2014 14:26

Als je al stopt vanwege het licht aangepaste speeltempo hou je volgens mij niet echt van het spelletje.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

GuidoB

Post by GuidoB » Fri May 16, 2014 15:18

Mensen stoppen volgens mij vooral met dammen omdat ze doodgaan, of andere hobby's interessanter vinden. Dat is al meerdere malen aangetoond. Al het andere valt hierbij in het niet. Het ledenverlies door het speeltempo wordt hier door een aantal mensen enorm opgeblazen. Wie het tegendeel wil aantonen, zal met overtuigende argumenten moeten komen. Bijvoorbeeld een nieuwe analyse, waarbij de vraag over het speeltempo is toegevoegd.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Fri May 16, 2014 15:58

GuidoB wrote:Mensen stoppen volgens mij vooral met dammen omdat ze doodgaan, of andere hobby's interessanter vinden. Dat is al meerdere malen aangetoond. Al het andere valt hierbij in het niet. Het ledenverlies door het speeltempo wordt hier door een aantal mensen enorm opgeblazen. Wie het tegendeel wil aantonen, zal met overtuigende argumenten moeten komen. Bijvoorbeeld een nieuwe analyse, waarbij de vraag over het speeltempo is toegevoegd.
Guido, Je hebt het niet helemaal begrepen. Dieter is toch duidelijk: "gegeven is dat de overgrote meerderheid van de dammers negatief staat tegenover deze verandering". We hebben niet eens een enquête nodig. Want we hebben Dieter!

Dieter

Post by Dieter » Fri May 16, 2014 17:00

Gerard de Groot wrote:
GuidoB wrote:Mensen stoppen volgens mij vooral met dammen omdat ze doodgaan, of andere hobby's interessanter vinden. Dat is al meerdere malen aangetoond. Al het andere valt hierbij in het niet. Het ledenverlies door het speeltempo wordt hier door een aantal mensen enorm opgeblazen. Wie het tegendeel wil aantonen, zal met overtuigende argumenten moeten komen. Bijvoorbeeld een nieuwe analyse, waarbij de vraag over het speeltempo is toegevoegd.
Guido, Je hebt het niet helemaal begrepen. Dieter is toch duidelijk: "gegeven is dat de overgrote meerderheid van de dammers negatief staat tegenover deze verandering". We hebben niet eens een enquête nodig. Want we hebben Dieter!
Gewoon lekker doorgaan op de ingeslagen weg, ik maak me nergens meer druk over, het is zinloos.
Jammer voor de NC en het dammen in het algemeen maar het is niet anders.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri May 16, 2014 17:01

Gerard de Groot wrote:
Ach ja, natuurlijk. Net als destijds met de puntentelling. Ik ben direct overtuigd.

Dieter

Post by Dieter » Fri May 16, 2014 17:18

Fred van Amersfoort wrote:De daling kan natuurlijk niet alleen maar komen door het wijzigen van het tempo. Zie ook de ledenanalyse van Jaap van Galen. Deze is te vinden in een stoffige lade van het bondsburo. Er zou een echte analyse over de oorzaken moeten komen. Ook dit is al eens gedaan maar de interesse om dit serieus te nemen was er nauwelijks. Men ging liever ongecoordineerd het land in "om het beleid nog eens uit te leggen". De werkelijke oorzaken waarom mensen stoppen ligt waarschijnlijk veel complexer dan alleen het speeltempo. Denk hierbij aan het verminken van de provincies, het voorkeursbeleid, het snoepreisgedrag van enkele beleidsbepalers, het wangedrag van een coach etc etc. Kortom, de verkeerde poppetjes op essentiele plekken. Een totaal verkeerde focus op presteren ipv samen sociaal een hobby bedrijven. Helaas gaat het onder dit bestuur niet beter worden.
Helemaal juist Fred, loskoppeling provincie/nationaal, nieuwe barslechte opzet NK persoonlijk, nu weer het speeltempo NC het zijn allemaal redenen. Stoppers all-over the country. natuurlijk verschillende redenen. Er gaan er ook hier en daar dood zeker. En een andere leukere hobby kiezen wordt wel gemakkelijk gemaakt. Ik zet me dit jaar nog eens in voor het Brunssum open (omdat ik het beloofd heb) maar ik ben verder ook wel klaar met het bestuurlijke wanbeleid in de damsport. De Guido's van deze wereld zouden moeten overtuigen dat ze goed gaan maar dat kunnen ze niet, sterker ik denk dat ze het zelf ook wel weten maar gewoon tegen beter weten in doorzetten. het publieke geheim dat drie kwart van de dammers (minimaal) tegen de nieuwe opzet zijn wordt gewoon ontkent, als je dan toch domweg doorzet maak je willens en wetens mooie dingen kapot. Daar helpt ook geen Dieter meer aan. succes er mee.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 16, 2014 19:12

Vanmiddag een mailtje gehad van Cees de Jonge, dat hij een evaluatie van plan was, maar dat hij nu onder het punt Evaluatie in de Bondsraadsvergadering van 21 juni gaat voorstellen, deze in maart 2015 onder alle spelers van Nationale Competitie uit te voeren (in november in Bondsraadsvergadering evaluatieformulier vaststellen).
Dat is dus zonder spelers, die nu afhaken. Een quick scan onder de elf teams (gedeeltelijk terugkomend in combinatieteams), die nu uit de Nationale Competitie verdwijnen had in ieder geval de redenen (kunnen ook best andere redenen zijn) van het verdwijnen boven tafel kunnen brengen.
Ik vind het jammer maar het zij zo.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Fri May 16, 2014 20:44

Piet Bouma wrote:Vanmiddag een mailtje gehad van Cees de Jonge, dat hij een evaluatie van plan was, maar dat hij nu onder het punt Evaluatie in de Bondsraadsvergadering van 21 juni gaat voorstellen, deze in maart 2015 onder alle spelers van Nationale Competitie uit te voeren (in november in Bondsraadsvergadering evaluatieformulier vaststellen).
Dat is dus zonder spelers, die nu afhaken. Een quick scan onder de elf teams (gedeeltelijk terugkomend in combinatieteams), die nu uit de Nationale Competitie verdwijnen had in ieder geval de redenen (kunnen ook best andere redenen zijn) van het verdwijnen boven tafel kunnen brengen.
Ik vind het jammer maar het zij zo.
Jammer dat we nog een jaar moeten wachten. Maar je hebt dan wel de tijd om zo iets goed voor te bereiden zodat je achteraf weer niet allemaal oeverloze discussies krijgt. Ik zou wel alle KNDB-leden mee laten doen.
En uiteraard zal ik de uitkomst van zo'n enquête gewoon accepteren. Ik van het van de gekke dat dammers stoppen vanwege zo'n minieme aanpassing. Dan ben je mijns inziens geen liefhebber en zoek je gewoon een smoes om te stoppen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 16, 2014 21:09

Gerard de Groot wrote:. Ik van het van de gekke dat dammers stoppen vanwege zo'n minieme aanpassing. Dan ben je mijns inziens geen liefhebber en zoek je gewoon een smoes om te stoppen.
Stoppen met spelen in Nationale Competitie is wel iets anders dan stoppen met dammen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Fri May 16, 2014 21:37

Piet Bouma wrote:
Gerard de Groot wrote:. Ik van het van de gekke dat dammers stoppen vanwege zo'n minieme aanpassing. Dan ben je mijns inziens geen liefhebber en zoek je gewoon een smoes om te stoppen.
Stoppen met spelen in Nationale Competitie is wel iets anders dan stoppen met dammen.
Daar heb jij weer helemaal gelijk in. Alleen spelen wij op de onderlinge ook met de Fischer klok :)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 16, 2014 22:04

Gerard de Groot wrote:
Piet Bouma wrote:
Daar heb jij weer helemaal gelijk in. Alleen spelen wij op de onderlinge ook met de Fischer klok :)
Je speelt niet met een Fischer klok Gerard maar met een Fischer tempo.
En daarin zijn ook andere mogelijkheden (die onze schaakbroeders - ongetwijfeld na ondervinding - al ontdekt hebben), waar je ook na een bepaalde periode (50 zetten) weer een tijdperiode erbij krijgt, zodat er een fatsoenlijk eindspel valt te spelen (uit te rekenen) en er dan weer een rustperiode in de partij ontstaat.
Maar ongetwijfeld spelen jullie iets van 45 minuten plus 1 minuut erbij per zet.

Post Reply