NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post Reply
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Re: NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post by Luteijn » Sat Apr 12, 2014 12:07

Fred van Amersfoort wrote:Beste meneer Luteijn, jouw eerdere zelf diagnose over autisme kan niet ver van de werkelijkheid afwijken. Het doet me denken aan een kind die naar een staldeur kijkt en zegt dat hij een staart ziet. De meeste kinderen zullen gewoon zeggen dat ze een paard zien. Jij bekijkt alles van de damtechnische kant en komt tot de conclusie dat het goed gaat. Wat ook nog zeer twijfelachtig is want 2 van de top 3 zijn ouder dan 50 jaar. Een getalenteerde niet trainende amateur als Geert doet gewoon mee in de middenmoot. Een goochelaar als Van Dijk pakt "gewoon" een doorslaggevend punt tegen Boomstra. De al jaren bevoordeelde en volprezen Meurs heeft nog geen titel. Het voorkeursbeleid is zeer omstreden. Een Buurke kan als begeleider gewoon onzin verkopen en komt er mee weg. Los van dit alles: de bond heeft nog 5000 zieltjes, als je dan toch beweert dat het allemaal zo goed gaat dan is het aanvragen van een blinde geleidehond echt de hoogste tijd.
In de discussies, waarbij de trainingsstaf onder vuur wordt genomen, mis ik helaas wat voorkennis. De gebruikte argumentatie gaat uit van de aanwezigheid van deze voorkennis. Dat is wat moeilijk discussiëren, als je die voorkennis niet hebt. Op het ogenblik tref ik in de discussie geen geldige 'recente' argumentatie aan. De trainers zijn aangenomen om resultaten te behalen. Die resultaten hebben ze in de afgelopen tijd zichtbaar wel gehaald. Dus waar praat je dan over ???

Het vak van trainer/coach is lastig. Zo nu en dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en harde beslissingen nemen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Iedereen weet, dat ik helemaal niets zie en ontzettend zwak speel. Toch ben ik tweemaal in de afgelopen jaren in de middenmoot geëindigd van het Nederlandse kampioenschap. Dat was een van de oorzaken van de recentelijk behaalde internationale meestertitel. Het moge duidelijk zijn, dat het aardig is van de KNDB, dat ze mij opgenomen hebben in de trainersgroep. Echter dat hebben ze niet gedaan, omdat ik een jong en veelbelovend talent ben. Dat doen ze omdat ik er voor werk.

Iemand, die betoogt niet te willen werken, krijgt vanzelfsprekend geen uitnodiging voor de training. Een speler, die zich niet wil laten coachen/trainen op een werkbare manier, kun je er niet met de haren bijslepen. Het gaat om wederzijdse inspanning en goedwillendheid. Een zekere mate van discipline dient gehandhaafd te worden. Anders ben je als trainer gewoon 'gekke henkie'.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Sat Apr 12, 2014 16:14

Ik heb een sterk, leuk en goed georganiseerd NK 2014 gezien. Mooie locatie, gratis koffie, goed werkende live-weergave, interessante demonstraties die goed op Internet te volgen waren, leuke artikelen op de website, en daar wil ik de KNDB en de organisatie voor bedanken.

Jammer dat anderen slechts oog lijken te hebben voor een wat snel afgelopen partij tussen Roel en Pim en daar dan ook gelijk het totale falen van topsportbeleid, bondscoach en TD aan menen te kunnen afzien.

De partijen van Jan van Dijk waren wel aardig om te zien, maar naar mijn mening toch wel met een beetje teveel FC Knudde-gehalte. Voor 'het grote publiek' en 'sponsoren' lijken me voor het dammen tot de verbeelding sprekende voorvallen nog belangrijker dan amusement. Het grote publiek en sponsoren zien vast ook de lol van de kamikaze-acties van Jan niet in, maar kunnen waarschijnlijk net als Tjalling van den Bosch wel grote bewondering en waardering hebben voor http://nk2014.kndb.nl/index.php/95-hoog-begaafd-man

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat Apr 12, 2014 16:19

Walter wrote:Ik heb een sterk, leuk en goed georganiseerd NK 2014 gezien. Mooie locatie, gratis koffie, goed werkende live-weergave, interessante demonstraties die goed op Internet te volgen waren, leuke artikelen op de website, en daar wil ik de KNDB en de organisatie voor bedanken.

Jammer dat anderen slechts oog lijken te hebben voor een wat snel afgelopen partij tussen Roel en Pim en daar dan ook gelijk het totale falen van topsportbeleid, bondscoach en TD aan menen te kunnen afzien.

De partijen van Jan van Dijk waren wel aardig om te zien, maar naar mijn mening toch wel met een beetje teveel FC Knudde-gehalte. Voor 'het grote publiek' en 'sponsoren' lijken me voor het dammen tot de verbeelding sprekende voorvallen nog belangrijker dan amusement. Het grote publiek en sponsoren zien vast ook de lol van de kamikaze-acties van Jan niet in, maar kunnen waarschijnlijk net als Tjalling van den Bosch wel grote bewondering en waardering hebben voor http://nk2014.kndb.nl/index.php/95-hoog-begaafd-man
Hiermee doe je Jan van Dijk duidelijk tekort. Hij wordt niet voor niets eerste in zijn poule in de halve finale. Spelers als Wouter Sipma en Wouter Ludwig eindigden onder hem.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Apr 12, 2014 17:38

Luteijn wrote:
Ganesha wrote:
(Het vertoonde niveau van dit kampioenschap verdient geen ongenuanceerde kritiek...)

Frits, het klopt niet wat je zegt. Waarom niet? Paul Sier heeft het over de partij tussen Pim en Roel. Jij hebt het bewust over andere zaken. Dat is lastig discussiëren. Waarom doe je dat? Ik vind dat je wel erg opzichtig de kant van het bestuur/de TD kiest. Kun je mij uitleggen waarom jij dat doet? Groet, Daan
Persoonlijk vind ik dat je waarheid over gespeelde partijen en een politieke mening moet scheiden. Het is goed gevoerd beleid kritisch te volgen. Evenwel als gevoerd beleid leidt tot het gewenste resultaat, dan is dat een feit. Het enige wat je dan kunt doen is, wachten op momenten, dat het gevoerde beleid niet leidt tot het gewenste resultaat. Iedere bestuurder gaat het erom gewenst resultaat te realiseren. Hoe dat tot stand komt, is een kwestie van smaak. Het zou je als 'generalist' minder moeten interesseren. Het bestuur en de trainingsstaf toont zich bereid erover te praten en zich te verantwoorden. Afgelopen zaterdag waren we met grote getale aanwezig voor een workshop over training resp. arbitrage. Daar legde de trainingsstaf en het bestuur verantwoording af over een deel van het gevoerde beleid. Ik vond het overtuigend. In de komende bondsraad zal er weer gepraat worden. Daar is de bondsraad voor. Het is goed bestuurders scherp te houden. Maar als blijkt tijdens een dergelijke gedachtewisseling, dat er sprake is van in voldoende mate gesteund beleid, dan houdt het op in een democratisch bestel. Je hoeft het niet eens te zijn. Maar de meerderheid beslist...
Nou doe je het weer. het gaat over de partij Pim-Roel en je gaat het over het gevoerde beleid hebben.
daar wil ik zeker met je over praten. Hier ging het er niet over.
Wel geef ik aan dat je opzichtig de kant van het bestuur kiest en de TD. Dat had ik niet moeten doen want dan ga je het alleen daar over hebben.

Over vorige week zaterdag, wie van het bestuur was bij de workshops?. Wel heb ik Rob Clerc en Rik Keurentjes goede verhalen horen houden. Johan Krajenbrink was daar niet.
Daar werd in het geheel geen verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid.
Daar waren 2 thema's aan de orde. Ook hier sla je dus de plank mis. Groet, Daan

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Sat Apr 12, 2014 17:48

Michel Stempher wrote:
Walter wrote:Ik heb een sterk, leuk en goed georganiseerd NK 2014 gezien. Mooie locatie, gratis koffie, goed werkende live-weergave, interessante demonstraties die goed op Internet te volgen waren, leuke artikelen op de website, en daar wil ik de KNDB en de organisatie voor bedanken.

Hiermee doe je Jan van Dijk duidelijk tekort. Hij wordt niet voor niets eerste in zijn poule in de halve finale. Spelers als Wouter Sipma en Wouter Ludwig eindigden onder hem.
Zonder goede prestaties kom je niet de finale; daar ging het nu niet om. Het ging mij om opmerkingen dat Jan vanwege amusementswaarde en publiciteit meer waardering ('finishgeld') zou verdienen als de topspelers. Die waardering zou ik er zelf niet aan willen geven want daarvoor vind ik bijvoorbeeld de (invloedrijke) blunder tegen Baljakin en de bizarre partijopzet tegen Heusdens teveel van het goede, ten opzichte van de door Baljakin, Boomstra en Heusdens geleverde prestaties.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Apr 12, 2014 18:43

Luteijn wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Beste meneer Luteijn, jouw eerdere zelf diagnose over autisme kan niet ver van de werkelijkheid afwijken. Het doet me denken aan een kind die naar een staldeur kijkt en zegt dat hij een staart ziet. De meeste kinderen zullen gewoon zeggen dat ze een paard zien. Jij bekijkt alles van de damtechnische kant en komt tot de conclusie dat het goed gaat. Wat ook nog zeer twijfelachtig is want 2 van de top 3 zijn ouder dan 50 jaar. Een getalenteerde niet trainende amateur als Geert doet gewoon mee in de middenmoot. Een goochelaar als Van Dijk pakt "gewoon" een doorslaggevend punt tegen Boomstra. De al jaren bevoordeelde en volprezen Meurs heeft nog geen titel. Het voorkeursbeleid is zeer omstreden. Een Buurke kan als begeleider gewoon onzin verkopen en komt er mee weg. Los van dit alles: de bond heeft nog 5000 zieltjes, als je dan toch beweert dat het allemaal zo goed gaat dan is het aanvragen van een blinde geleidehond echt de hoogste tijd.
In de discussies, waarbij de trainingsstaf onder vuur wordt genomen, mis ik helaas wat voorkennis. De gebruikte argumentatie gaat uit van de aanwezigheid van deze voorkennis. Dat is wat moeilijk discussiëren, als je die voorkennis niet hebt. Op het ogenblik tref ik in de discussie geen geldige 'recente' argumentatie aan. De trainers zijn aangenomen om resultaten te behalen. Die resultaten hebben ze in de afgelopen tijd zichtbaar wel gehaald. Dus waar praat je dan over ???

Het vak van trainer/coach is lastig. Zo nu en dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en harde beslissingen nemen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Iedereen weet, dat ik helemaal niets zie en ontzettend zwak speel. Toch ben ik tweemaal in de afgelopen jaren in de middenmoot geëindigd van het Nederlandse kampioenschap. Dat was een van de oorzaken van de recentelijk behaalde internationale meestertitel. Het moge duidelijk zijn, dat het aardig is van de KNDB, dat ze mij opgenomen hebben in de trainersgroep. Echter dat hebben ze niet gedaan, omdat ik een jong en veelbelovend talent ben. Dat doen ze omdat ik er voor werk.

Iemand, die betoogt niet te willen werken, krijgt vanzelfsprekend geen uitnodiging voor de training. Een speler, die zich niet wil laten coachen/trainen op een werkbare manier, kun je er niet met de haren bijslepen. Het gaat om wederzijdse inspanning en goedwillendheid. Een zekere mate van discipline dient gehandhaafd te worden. Anders ben je als trainer gewoon 'gekke henkie'.
Frits, je argument dat het je ontbreekt aan kennis moeten we aannemen want jij zegt het zelf.
Dus je mengen in deze discussie moet je dan ook niet doen.

Dat erbij jou geen recente argumenten bekend zijn, geeft aan dat je dus ook op dat gebied geen kennis hebt. Goed dat je dat zelf benoemd, het is handig je ook niet met deze discussie te bemoeien.
Uitleg over de strategisch sterke remise tussen Pim Meurs- Roel Boomstra is natuurlijk zeer welkom. Groet, Daan

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Apr 12, 2014 18:51

De grootste prestatie is deze week geleverd door de organisatie, mijn complimenten voor dit strakke NK!

Het niveau van de partijen vond ik niet bijzonder, al was ik onder de indruk van de partijen van Ron Heusdens en ben ik verheugd dat Wouter Sipma's groei doorzet.

Al met al hebben de 20-ers dit NK ruim verloren van de oudere mannetjes en dat had ik net als Rob niet verwacht.

Ik denk dat Roel en Pim volgend jaar maar weer wel naar Cannes moeten om wat ritme op te doen. Roel lijkt inmiddels patent te hebben op een sterke start, gevolgd door een minder sterk vervolg, waar dat aan ligt weet ik ook niet.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Apr 12, 2014 19:26

Walter wrote:
Zonder goede prestaties kom je niet de finale; daar ging het nu niet om. Het ging mij om opmerkingen dat Jan vanwege amusementswaarde en publiciteit meer waardering ('finishgeld') zou verdienen als de topspelers. Die waardering zou ik er zelf niet aan willen geven want daarvoor vind ik bijvoorbeeld de (invloedrijke) blunder tegen Baljakin en de bizarre partijopzet tegen Heusdens teveel van het goede, ten opzichte van de door Baljakin, Boomstra en Heusdens geleverde prestaties.

Zeker zijn de prestaties van Jan van Dijk minder dan de prijswinnaars. Maar ik vind dat Boomstra, Baliakin en Meurs in dit toernooi in vergelijking met grote kampioenen uit het verleden (Sijbrands, Wiersma, Van der Wal) en de huidige topgeneratie (Georgiev, Schwarzman en eerder Chizhov) veel minder hebben laten zien. Het is eerder wachten op de fouten van de tegenstanders (counterdammen) dan echt het spel met risico’s willen maken. Georgiev vliegt er echt vrijwel elke wedstrijd in en dat heb ik in dit toernooi niet van Baliakin en Boomstra gezien.
Dat bedoel ik met amusementswaarde. Van Dijk gaat er een aantal partijen wel heftig in en gaat dan – gezien zijn mindere kwaliteiten – er ook hard af.
Maar misschien wil ik teveel: toernooiwinnaars, die winnen met mooi dammen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Bennie Hiddink
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink » Sat Apr 12, 2014 21:18

Zal ik dan maar de eerste zijn die Baljakin feliciteert mijn zijn titel op dit forum!!

Gefeliciteerd Alexander :!:

Bennie Hiddink
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink » Sat Apr 12, 2014 21:21

Jan Pieter wrote:Morgen het treffen Heusdens - Baljakin. Een (snelle) plusremise voor Bal zou voor beiden wel heel gunstig zijn: dan is Bal kampioen en Ron derde.
Uitgerekend Boomstra en Meurs hebben in dat geval het nakijken, wat me wel een gepaste straf lijkt voor hun onderlinge flutpartij ...
Dat werd het dus niet geloof ik, en dat is mooi om te zien.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Apr 12, 2014 22:05

Bennie Hiddink wrote:
Jan Pieter wrote:Morgen het treffen Heusdens - Baljakin. Een (snelle) plusremise voor Bal zou voor beiden wel heel gunstig zijn: dan is Bal kampioen en Ron derde.
Uitgerekend Boomstra en Meurs hebben in dat geval het nakijken, wat me wel een gepaste straf lijkt voor hun onderlinge flutpartij ...
Dat werd het dus niet geloof ik, en dat is mooi om te zien.
Inderdaad, petje af voor de heren, en mooi dat ze zichzelf niet gedupeerd hebben met hun goede wedstrijdinstelling.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sun Apr 13, 2014 11:53

Ton Sijbrands blikt in een uitgebreid interview terug op het NK Dammen 2014, kijk hiervoor tussen 2:57.00 en 3:17.00: http://nk2014.kndb.nl/

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sun Apr 13, 2014 16:02

Geb Kos wrote:Ton Sijbrands blikt in een uitgebreid interview terug op het NK Dammen 2014, kijk hiervoor tussen 2:57.00 en 3:17.00: http://nk2014.kndb.nl/
Volgens Sijbrands was Heusdens-Scholma de mooiste partij van het toernooi. Volgens Kingsrow was onderstaande diagram het beslissende moment (en ook een erg mooi plaatje!):

Image

Partijzet: 38. 48-43 en het witte voordeel verzandde uiteindelijk in remise. Kingsrow komt hier met 38. 28-23 en groot voordeel voor wit. Voer voor analytici.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 13, 2014 16:09

Eindspel hoort er ook bij
Over de NK-finale in Huissen
www.ericsdamsite.com
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 13, 2014 19:03

Geb Kos wrote:Ton Sijbrands blikt in een uitgebreid interview terug op het NK Dammen 2014, kijk hiervoor tussen 2:57.00 en 3:17.00: http://nk2014.kndb.nl/
Leuk interview, met een rustige interviewer en een gemoedelijke Sijbrands.
De live-analyses van Sijbrands worden begrijpelijkerwijs erg gewaardeerd.
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply