In de discussies, waarbij de trainingsstaf onder vuur wordt genomen, mis ik helaas wat voorkennis. De gebruikte argumentatie gaat uit van de aanwezigheid van deze voorkennis. Dat is wat moeilijk discussiëren, als je die voorkennis niet hebt. Op het ogenblik tref ik in de discussie geen geldige 'recente' argumentatie aan. De trainers zijn aangenomen om resultaten te behalen. Die resultaten hebben ze in de afgelopen tijd zichtbaar wel gehaald. Dus waar praat je dan over ???Fred van Amersfoort wrote:Beste meneer Luteijn, jouw eerdere zelf diagnose over autisme kan niet ver van de werkelijkheid afwijken. Het doet me denken aan een kind die naar een staldeur kijkt en zegt dat hij een staart ziet. De meeste kinderen zullen gewoon zeggen dat ze een paard zien. Jij bekijkt alles van de damtechnische kant en komt tot de conclusie dat het goed gaat. Wat ook nog zeer twijfelachtig is want 2 van de top 3 zijn ouder dan 50 jaar. Een getalenteerde niet trainende amateur als Geert doet gewoon mee in de middenmoot. Een goochelaar als Van Dijk pakt "gewoon" een doorslaggevend punt tegen Boomstra. De al jaren bevoordeelde en volprezen Meurs heeft nog geen titel. Het voorkeursbeleid is zeer omstreden. Een Buurke kan als begeleider gewoon onzin verkopen en komt er mee weg. Los van dit alles: de bond heeft nog 5000 zieltjes, als je dan toch beweert dat het allemaal zo goed gaat dan is het aanvragen van een blinde geleidehond echt de hoogste tijd.
Het vak van trainer/coach is lastig. Zo nu en dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en harde beslissingen nemen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Iedereen weet, dat ik helemaal niets zie en ontzettend zwak speel. Toch ben ik tweemaal in de afgelopen jaren in de middenmoot geëindigd van het Nederlandse kampioenschap. Dat was een van de oorzaken van de recentelijk behaalde internationale meestertitel. Het moge duidelijk zijn, dat het aardig is van de KNDB, dat ze mij opgenomen hebben in de trainersgroep. Echter dat hebben ze niet gedaan, omdat ik een jong en veelbelovend talent ben. Dat doen ze omdat ik er voor werk.
Iemand, die betoogt niet te willen werken, krijgt vanzelfsprekend geen uitnodiging voor de training. Een speler, die zich niet wil laten coachen/trainen op een werkbare manier, kun je er niet met de haren bijslepen. Het gaat om wederzijdse inspanning en goedwillendheid. Een zekere mate van discipline dient gehandhaafd te worden. Anders ben je als trainer gewoon 'gekke henkie'.