NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen
-
Re: NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen
Topsport heeft ook te maken met amusementswaarde. Voor het normale publiek (laten we die maar de 5000 KNDB-leden noemen) publiciteit en sponsoren. Dan heeft topsport ook bestaansrecht buiten subsidies.
Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het idee dat bijvoorbeeld Jan van Dijk met zijn huidige elfde plaats en kamikaze spel meer amusementswaarde en publiciteit heeft opgeleverd dan de koploper.
Dat zou eigenlijk dan in finishgelden (en niet in startgelden voor onze GMI’s) uitbetaald moeten worden. Makkelijk te meten door een poll bij publiek ter plekke en op website.
Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het idee dat bijvoorbeeld Jan van Dijk met zijn huidige elfde plaats en kamikaze spel meer amusementswaarde en publiciteit heeft opgeleverd dan de koploper.
Dat zou eigenlijk dan in finishgelden (en niet in startgelden voor onze GMI’s) uitbetaald moeten worden. Makkelijk te meten door een poll bij publiek ter plekke en op website.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Jij zegt precies wat ik ook denk Piet.
Als Pim vs Roel topsport is, dan hoeft daar van mij niet in geïnvesteerd in te worden.
Die poll zie je eigenlijk al een klein beetje bij de hot applets van toernooibase.
Dan staat Jan van Dijk echt wel bovenaan van alle deelnemers.
Ik durf te wedden dat als Roel wereldkampioen is dat dat geen 1 lid extra gaat opleveren.
Erg leuk voor ons, Nederland. Komt misschien 1 keer in de krant en dan staat de jupiler league weer in de krant.
persoonlijk gun ik het hem van harte en zou het ook echt wel leuk vinden, maar meer kun je er niet mee.
Als Pim vs Roel topsport is, dan hoeft daar van mij niet in geïnvesteerd in te worden.
Die poll zie je eigenlijk al een klein beetje bij de hot applets van toernooibase.
Dan staat Jan van Dijk echt wel bovenaan van alle deelnemers.
Ik durf te wedden dat als Roel wereldkampioen is dat dat geen 1 lid extra gaat opleveren.
Erg leuk voor ons, Nederland. Komt misschien 1 keer in de krant en dan staat de jupiler league weer in de krant.
persoonlijk gun ik het hem van harte en zou het ook echt wel leuk vinden, maar meer kun je er niet mee.
-
Het is ook opvallend dat nu de partij tussen de nrs. 11 en 12 live geanalyseerd wordt door Clerc en Valneris en niet de toppartijen......
Ach jammer, ze komen er niet echt uit en schakelen over naar de toppartijen om de titel (en bespreken Sipma - Heusdens ).
Ach jammer, ze komen er niet echt uit en schakelen over naar de toppartijen om de titel (en bespreken Sipma - Heusdens ).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
- Real name: Michel Stempher
Interessante discussie die helaas ieder jaar weer terugkomt. Dit jaar speelt er echter iets anders. Zoals Rob Clerc aangaf, hebben de heren nauwelijks ritme opgedaan in grote toernooien; Cannes werd bijvoorbeeld geskipt. Baljakin gaf na enkele rondes aan zich erg vermoeid te voelen. Ik kan maar één ding concluderen: de heren zijn conditioneel niet goed genoeg. Ik verwacht dan ook dat de Nederlandse toppers aan alle kanten voorbij worden gelopen door de absolute wereldtop op dit moment.
Het is zaak dat dat de Technisch Directeur en/of de Bondscoach de komende maanden veel gaan doen aan de conditie van de dammers. Ga maar eens een half jaar lang iedere dag (vijf dagen per week) zwemmen, fietsen, hardlopen, roeien etc. om ze dan 's avonds rond een uur of acht nog regelmatig breedtesportactiviteiten te laten uitvoeren. Laat ze maar een simultaan geven op de clubavond van iedere club in Nederland, laat ze maar een masterclass geven op de clubavond van iedere club in Nederland, laat ze maar op een middag tijdens een grote markt een demonstratie geven aan passanten.
Dit heeft meerdere voordelen: 1. de top van Nederland zet zich in voor de breedtesport, 2. er ontstaat een breder draagvlak voor investeringen in topsport, 3. de Nederlandse top is conditioneel een stuk sterker en kan zich beter meten met de absolute wereldtop.
Om het op mezelf te betrekken: zodra er een duidelijk plan wordt gemaakt, iets wat op mijn voorstel lijkt bijvoorbeeld, heb ik best wat over voor de topsport. Zoals het nu is, heb ik er geen vertrouwen in. Men is alleen maar bezig met krachten sparen. Een kanttekening is wel dat Meurs momenteel de gifbeker helemaal moet leegdrinken tegen Baljakin! Het kán dus wel, zélfs op het NK.
Het is zaak dat dat de Technisch Directeur en/of de Bondscoach de komende maanden veel gaan doen aan de conditie van de dammers. Ga maar eens een half jaar lang iedere dag (vijf dagen per week) zwemmen, fietsen, hardlopen, roeien etc. om ze dan 's avonds rond een uur of acht nog regelmatig breedtesportactiviteiten te laten uitvoeren. Laat ze maar een simultaan geven op de clubavond van iedere club in Nederland, laat ze maar een masterclass geven op de clubavond van iedere club in Nederland, laat ze maar op een middag tijdens een grote markt een demonstratie geven aan passanten.
Dit heeft meerdere voordelen: 1. de top van Nederland zet zich in voor de breedtesport, 2. er ontstaat een breder draagvlak voor investeringen in topsport, 3. de Nederlandse top is conditioneel een stuk sterker en kan zich beter meten met de absolute wereldtop.
Om het op mezelf te betrekken: zodra er een duidelijk plan wordt gemaakt, iets wat op mijn voorstel lijkt bijvoorbeeld, heb ik best wat over voor de topsport. Zoals het nu is, heb ik er geen vertrouwen in. Men is alleen maar bezig met krachten sparen. Een kanttekening is wel dat Meurs momenteel de gifbeker helemaal moet leegdrinken tegen Baljakin! Het kán dus wel, zélfs op het NK.
Een uitstekend advies van de Spekman van de damsport: Sla de topdammers niet met gesels, neen tuchtigt hen met gesels bekleed met schorpioenen!Michel Stempher wrote:Interessante discussie die helaas ieder jaar weer terugkomt. Dit jaar speelt er echter iets anders. Zoals Rob Clerc aangaf, hebben de heren nauwelijks ritme opgedaan in grote toernooien; Cannes werd bijvoorbeeld geskipt. Baljakin gaf na enkele rondes aan zich erg vermoeid te voelen. Ik kan maar één ding concluderen: de heren zijn conditioneel niet goed genoeg. Ik verwacht dan ook dat de Nederlandse toppers aan alle kanten voorbij worden gelopen door de absolute wereldtop op dit moment.
Heaven is no location, but a state of mind
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Morgen het treffen Heusdens - Baljakin. Een (snelle) plusremise voor Bal zou voor beiden wel heel gunstig zijn: dan is Bal kampioen en Ron derde.
Uitgerekend Boomstra en Meurs hebben in dat geval het nakijken, wat me wel een gepaste straf lijkt voor hun onderlinge flutpartij ...
Uitgerekend Boomstra en Meurs hebben in dat geval het nakijken, wat me wel een gepaste straf lijkt voor hun onderlinge flutpartij ...
-
Het is wel wat jammer dat ik een heel betoog houd en niemand zegt: "daar zit iets in" Vervolgens zegt Bouma in een volgende post vrijwel hetzelfde en hij krijgt de handen wel op elkaar. Een nieuw bewijs dat het er niet om gaat wat je hier zegt maar wel wie het zegt. Ik ben het verder verder helemaal eens met Michel. Als het de heren aan ritme ontbreekt is er op de clubs genoeg te doen. En ja, dat kan helpen het draagvlak te verbeteren.
Frits, het klopt niet wat je zegt. Waarom niet? Paul Sier heeft het over de partij tussen Pim en Roel. Jij hebt het bewust over andere zaken. Dat is lastig discussiëren. Waarom doe je dat? Ik vind dat je wel erg opzichtig de kant van het bestuur/de TD kiest. Kun je mij uitleggen waarom jij dat doet? Groet, DaanLuteijn wrote:Mijne herenLeri wrote:Goed en duidelijk verhaal. Paar weken terug de voetbalwedstrijd Real - Barca gekeken. Geweldig niveau en een gruwelijk mooie wedstrijd. Je zou qua kwaliteit de voetbalclubs en de damspelers misschien wel met elkaar kunnen vergelijken, Pim real, Roel barca. Maar wat er met dammen gebeurt is 40 minuten de tegen stander uittesten (in voetbal minuten), en 30 minuten de bal overtikken zonder dat er wat gebeurt. Daarna fluit de scheids af. Hoeveel kijkers blijver er dan over?
Top sport? Zonder respect geen toeschouwers zouden ze mogen gebruiken bij het dammen.
Ik weet niet wie zijn fout het is, de mentaliteit van de spelers, het systeem, of de mensen er om heen. Maar ik kijk liever darten zwemmen of vliegeren als Pim tegen Roel dammen, als dam lief hebber. En dat meen ik serieus! En dit is geen verwijt naar de spelers(!), maar wel naar hoe het is.
Edit: en ook hun zullen hun 40 zetten remises maken hoor. Maar deze partij vergeet ik niet snel, zelfde uitslag trouwens als de NL topper: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/app ... 2289&view=
Het vertoonde niveau van dit kampioenschap verdient geen ongenuanceerde kritiek als het bovenstaande. Wat heeft het aantal zetten te maken met het getoonde niveau van de partijen ? Kijk naar de partijen zelf en baseer je oordeel op wat daar gebeurt. De organisatie in Huissen is waarlijk voortreffelijk. Als autist houd ik niet zo van 'praten'. Maar de wijze waarop de demonstraties verzorgd worden, kan zelfs mij als niet prater, bekoren. Hetgeen getoond wordt in de demonstraties heeft niveau. Bijgevolg is het onderliggende niveau van de partijen kennelijk ook op niveau. Een kamikaze Jan is best een aardige afwisseling. Ook Auke Scholma speelt heel 'vreemde' partijen. Je ziet duidelijk een verschil tussen de amateurs en de professionals. Een professional is er elke dag wachtend op kansen. Een off-day uit zich in een voordeel remise i.pv. winst. Bij de andere zie je veel enthousiasme, maar soms een lacune in de afwerking.
Tot dit moment rangschik ik dit toernooi onder de interessantste toernooien van de laatste jaren.
Hoezo ontbreekt het aan ritme en aan conditie? Dat zijn toch logische aandachtspunten voor de A-sporters, in hun voorbereiding naar een toernooi.Fred van Amersfoort wrote:Het is wel wat jammer dat ik een heel betoog houd en niemand zegt: "daar zit iets in" Vervolgens zegt Bouma in een volgende post vrijwel hetzelfde en hij krijgt de handen wel op elkaar. Een nieuw bewijs dat het er niet om gaat wat je hier zegt maar wel wie het zegt. Ik ben het verder verder helemaal eens met Michel. Als het de heren aan ritme ontbreekt is er op de clubs genoeg te doen. En ja, dat kan helpen het draagvlak te verbeteren.
hebben de spelers dit zelf gezegd? Of is dit de conclusie van anderen op basis van de partij Pim-Roel?
-
- Real name: ad de Hoon
Nog Bedankt Geb Kos voor de pdn files. Ik heb ze nu in mijn Turbo Dambase bestand
Je hebt gelijk hoor, ik zag jou bericht later pas omdat ik die van mij aan het typen was toen jij em al gepost had. En toen zaten we weer een pagina verder. Neem aan dat je ook mij bedoelt. Personen maken mij niets uit. Ben het vaak wel met jou eens, je hebt ook een mooie manier van schrijven !Fred van Amersfoort wrote:Het is wel wat jammer dat ik een heel betoog houd en niemand zegt: "daar zit iets in" Vervolgens zegt Bouma in een volgende post vrijwel hetzelfde en hij krijgt de handen wel op elkaar. Een nieuw bewijs dat het er niet om gaat wat je hier zegt maar wel wie het zegt.
Als je het ergens niet mee eens bent voel je ook meer drang om te reageren dan dat je er wel mee eens bent. Vandaar.
Vandaag Sijbrands live vanaf 12.30 uur: http://nk2014.kndb.nl/
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
Persoonlijk vind ik dat je waarheid over gespeelde partijen en een politieke mening moet scheiden. Het is goed gevoerd beleid kritisch te volgen. Evenwel als gevoerd beleid leidt tot het gewenste resultaat, dan is dat een feit. Het enige wat je dan kunt doen is, wachten op momenten, dat het gevoerde beleid niet leidt tot het gewenste resultaat. Iedere bestuurder gaat het erom gewenst resultaat te realiseren. Hoe dat tot stand komt, is een kwestie van smaak. Het zou je als 'generalist' minder moeten interesseren. Het bestuur en de trainingsstaf toont zich bereid erover te praten en zich te verantwoorden. Afgelopen zaterdag waren we met grote getale aanwezig voor een workshop over training resp. arbitrage. Daar legde de trainingsstaf en het bestuur verantwoording af over een deel van het gevoerde beleid. Ik vond het overtuigend. In de komende bondsraad zal er weer gepraat worden. Daar is de bondsraad voor. Het is goed bestuurders scherp te houden. Maar als blijkt tijdens een dergelijke gedachtewisseling, dat er sprake is van in voldoende mate gesteund beleid, dan houdt het op in een democratisch bestel. Je hoeft het niet eens te zijn. Maar de meerderheid beslist...Ganesha wrote:
(Het vertoonde niveau van dit kampioenschap verdient geen ongenuanceerde kritiek...)
Frits, het klopt niet wat je zegt. Waarom niet? Paul Sier heeft het over de partij tussen Pim en Roel. Jij hebt het bewust over andere zaken. Dat is lastig discussiëren. Waarom doe je dat? Ik vind dat je wel erg opzichtig de kant van het bestuur/de TD kiest. Kun je mij uitleggen waarom jij dat doet? Groet, Daan
-
Beste meneer Luteijn, jouw eerdere zelf diagnose over autisme kan niet ver van de werkelijkheid afwijken. Het doet me denken aan een kind die naar een staldeur kijkt en zegt dat hij een staart ziet. De meeste kinderen zullen gewoon zeggen dat ze een paard zien. Jij bekijkt alles van de damtechnische kant en komt tot de conclusie dat het goed gaat. Wat ook nog zeer twijfelachtig is want 2 van de top 3 zijn ouder dan 50 jaar. Een getalenteerde niet trainende amateur als Geert doet gewoon mee in de middenmoot. Een goochelaar als Van Dijk pakt "gewoon" een doorslaggevend punt tegen Boomstra. De al jaren bevoordeelde en volprezen Meurs heeft nog geen titel. Het voorkeursbeleid is zeer omstreden. Een Buurke kan als begeleider gewoon onzin verkopen en komt er mee weg. Los van dit alles: de bond heeft nog 5000 zieltjes, als je dan toch beweert dat het allemaal zo goed gaat dan is het aanvragen van een blinde geleidehond echt de hoogste tijd.
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
De partij Boomstra - Meurs in het lopende kampioenschap was kort maar krachtig. De diagramstand is 36 keer voorgekomen. Dat is opmerkelijk weinig. Het is een twintig om twintig, waarin de zwarte ontwikkeling duidelijk minder is, dan die van wit. Meestal ging het verder met 44-40 of 34-30. De zet 8.33-29 is nog maar eenmaal eerder gespeeld. Gezien de snelheid, waarmee het een en ander op het bord kwam zou je kunnen concluderen, dat het verloop een huisvlijtje is van de zwartspeler. Echter gezien het feit, dat de scherpe actie uit de partij nog nooit voorgekomen is, doet daaraan twijfelen. Valneris heeft er in de analyses achteraf ook niets over gezegd. Hij is typisch een speler en geen theoreticus. Zijn analyses beginnen meestal op een moment, dat er iets te berekenen valt. Dus dit zijn z'n standen niet.
In het enige voorbeeld van de zet 8.33-29 (Schunselaar - van Beeck) ging het verder met 20-24x24 34-30 1-7(?) 39-33 10-15 44-39 14-20 25x14 19x10 etc. Typisch een gevalletje van aftocht met de staart tussen de benen. In de partij Boomstra - Meurs volgde 33-29 20-24x24 34-30 10-15(!) 39-33(?) In de partij Schunselaar van Beeck zijn er andere mogelijkheden. Bv 33-29 20-24x24 34-30 1-7 39-33 23-29!? 28-22?! en in een verder symmetrische stand heeft zwart twee tempi ontwikkelingsvoorsprong. Dat kan niet erg goed zijn. Een ander idee is het formeren van het oostblok. In de variant 33-29 20-24x24 34-30 1-7 39-33 7-11 44-39 12-17 50-44 8-12 (De breekactie 17-22 en 23-28 komt in aanmerking, maar wit houdt een mooi stand.) 44-40 (of 39-34 2-8 34-29x39 en de witte stand is wat mooier) 2-8 dreigt zwart met schijfwinst. Wit kan afwikkelen met 27-22, 25-20 en 37-31. Er ontstaat dan een half open klassieke positie. Op het eerste gezicht lijkt dat een succes voor de zwartspeler.
In diagram 2 speelt de computer terstond 39-34 (resp. 12-17 voor zwart). De opstelling 39-34 1-7 43-39 12-17 39-33 is wat bevreemdend. Beide spelers kunnen van alles nemen. Alleen is het tijdens de partij een heidense klus om het resultaat ervan vast te stellen. Het openzetten van de ruil 27-22, 37-31 resp. 24-29, 14-20 is een techniek van het spelen van een gesloten klassieke stelling, die zeventig jaar geleden gangbaar was. De moderne speler kijkt er niet naar. Bij analyseren met de computer kom je de zet veelvuldig tegen. Telkens komt de computer tot de conclusie dat het de sterkste zet is.
Een zet die moderne spelers meer zal aantrekken is 38-33 i.p.v. 39-33. Wanneer zwart wederom de twee om twee 24-29 en 14-20x29 neemt, dan heeft wit de hergroepering 37-31x41x Het zwarte stuk op 29 komt dan onder verpletterden druk te staan. Voor de variant 38-33 1-7 43-38 7-11 44-40 12-17 49-43 8-12 39-34 2-8 maakt het niet veel uit. Wit kan de druk van de ketel halen met de ruil 34-29. Daarna heeft hij waarschijnlijk een mooie stand. Interessant is ook de ruil 37-31x31 21-26 47-42x31. Wellicht is het handiger een dergelijke ruil een zet eerder te nemen. Schijf 34 is geen fraaie schijf in klassiek. Na de dubbel ruil zal zwart vermoedelijk een keertje het symmetrische 14-20x20 moeten ruilen. Daardoor ontstaat wederom een symmetrische positie, waarin hij twee tempi naar voren staat. Ook heeft hij daarbij een statische opstelling van de korte vleugel.
In diagram 3 besloot de witspeler tot het zeer bescheiden plan 30-25 15-20x10x24 44-39. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van het witte spel. Eerder werd aangegeven, dat de manoeuvre 27-22 18x27 44-39 12-18 39-33? geen succes is. Een voor de hand liggende voortzetting om de zwarte provocatie te beantwoorden is 37-31x31. Het bezwaar daarvan is de reactie 29-33 28x39 21-26 27-21 26x28 38-33x31 en de zwarte stelling verdient duidelijk de voorkeur. Een ander idee is 38-33x33 met de bedoeling tot een Ghestem te komen. Een belangrijk antwoord daarop is 12-17 30-24x24 (Normaal is 43-38) 23-29 28-22x12 en de witte stand oogt een beetje fragiel. Na 38-33x33 15-20 28-22 (De variant 43-38 20-24 28-22 23-28 is beter voor zwart) 20-25 33-28 25x34 44-39 en de computer komt met 23-29 en 12-17z17. Een mens zou dat niet zo snel doen. Een volgende mogelijk is het plan 44-40 4-9 40-34x34 15-20. Er ontstaat dan ene gesloten klassieke positie, waarin zwart drie zetten naar voren staat en de ontwikkeling van de witte lange vleugel te wensen overlaat. Persoonlijk denk ik dat de tempi belangrijker zijn.