NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post Reply
ad de Hoon
Real name: ad de Hoon

Re: NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post by ad de Hoon » Thu Apr 10, 2014 18:24

Hoe kun de anylyses van Valnernis rechtreeks in Turbo Dambase krijgen

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Apr 10, 2014 19:54

Bij de live demo's die geweest zijn staan nu de tijden erbij waarop er commentaar werd geleverd en op welke partij, zie bijvoorbeeld: Ton Sijbrands live zondag 6 april 15.00 uur

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Apr 10, 2014 22:02

Ik zou ook weleens willen dammen in zo'n meubelcentrum. Zodra mijn tegenstander iets te lang nadenkt, kan ik er mooi even bij gaan liggen :D

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Apr 11, 2014 00:10

Vandaag , Roel-Pim , een snelle 1-1.
Voorop gesteld ; ik heb niks tegen Roel en Pim. Aardige kerels en geweldige dammers. Voorbeelden voor iedereen. En ik begrijp vooral OOK dat men 1-1 tegen elkaar speelt. Zelfs zonder strijd , zelfs als het zou zijn afgesproken. Dat deden alle andere Grootmeesters in het verleden ook , en vaak nog opzichtiger.
Maar - en daar gaat het me even om hier - de heren zijn gewild of ongewild onderdeel van het , wat ik altijd noem , TOPSPORT-gebeuren. Dat kliekje dat zichzelf heeft opgericht - met behulp van de KNDB - met als verantwoording dat we er door hen "uiteindelijk onvoorstelbaar veel leden bij zullen krijgen".
Welnu , vandaag was ik even een jongen van 12. Ik was inderdaad zeer geinteresseerd geraakt in dammen , vooral omdat mijn opa zo bevlogen over die wedstrijden van vroeger vertelde. Ik las op teletekst dat er nu een NK gaande is. Dus ik snelde via internet , mijn smartphone EN mijn I-pad naar de NK-site. En ja hoor , daar zag ik 2 jonge mannen , die op mijn stoere buurjongens leken. Ik dacht "hee , dammen is niet saai , die jongens doen het ook. Maar uhhh....waarom zijn zij nu al klaar en gaan ze niet door , met al die schijven op het bord. Al die oudere mannen om hen heen dammen nog. Zijn die beter ? Of strijden die meer ? Nee , dit is toch niks voor mij. Ik ga jeu de boulen. Die bond is ook veel groter".
Natuurlijk we weten het allemaal ; Topsport - zeker op deze manier - levert NUL extra leden op. Verantwoording van die woekerbedragen onder die vlag is dan ook misleidend en onacceptabel. STOP DAARMEE !
En nee , Pim en Roel nemen we niks kwalijk als ze daar op eigen titel zouden zitten. Nu ze er gesponsord door de leden en het NOC zitten hebben ze toch een andere verantwoordelijkheid. Ook de bondscoach , onder wiens verantwoordelijkheid prestaties worden geleverd , schiet natuurlijk ernstg te kort als zijn spelers het veld oplopen en de bal 45 minuten naar elkaar gaan toe tikken. Aftreden dus.
Mensen , laten we die aardige jongens weer hun vrijheid gunnen. Laat Roel , Pim en alle andere talenten weer lekker zelf trainen , zelf hun eigen trainers zoeken , zelf sponsoren vinden om er desgewenst meer van te maken. Huur in wie je wilt inhuren. Heb dus geen verantwoordelijkheid meer naar de buitenwacht. Bereik de top zoals Harm , Ton , Jannes en anderen dat deden.
Wanneer beseffen we nu eens dat we naar een toneelstukje kijken , dat vooral is bedoeld om een paar mensen aan een leuke baan te helpen ? Wanneer gaan we eens beseffen dat die 47.000 KNDB-inbreng op zoveel betere manieren kan worden ingezet ? Wanneer laten we ons allemaal eens niet meer in de maling nemen ? Wanneer gaan we zeggen ; "Topsport , ok ! , maar dan wel op een andere manier , door andere mensen en in een groter , breder geheel geplaatst ?!".
Met excuses dat ik je NK-plezier mogelijk vergal. Dat is NIET de bedoeling.
Paul Sier
Dit hartstochtelijke betoog van Paul Sier verdient een groter publiek dan de toernooizaal van Toernooibase (ik vermoed dat velen daar niet komen). Paul mag zulke kritiek hebben van mij, want is altijd enthousiast en dit komt uit zijn hart.
Wat vindt men van zo;n remise? In schaaktoernooien zie je zulke ongein niet meer. Van degenen die uitverkoren zijn, mag je toch wel een klein offertje verwachten, is het niet de voorhuid dan toch wel enige inspanning om tot een leuke partij te komen?
En wat zal er gebeuren als onze TD besluit om Pim de voorkeur te geven boven ons aller Kneus als hij minder punten scoort? Breekt dan de pleuris uit?
Heaven is no location, but a state of mind

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Fri Apr 11, 2014 01:39

Goed en duidelijk verhaal. Paar weken terug de voetbalwedstrijd Real - Barca gekeken. Geweldig niveau en een gruwelijk mooie wedstrijd. Je zou qua kwaliteit de voetbalclubs en de damspelers misschien wel met elkaar kunnen vergelijken, Pim real, Roel barca. Maar wat er met dammen gebeurt is 40 minuten de tegen stander uittesten (in voetbal minuten), en 30 minuten de bal overtikken zonder dat er wat gebeurt. Daarna fluit de scheids af. Hoeveel kijkers blijver er dan over?

Top sport? Zonder respect geen toeschouwers zouden ze mogen gebruiken bij het dammen.

Ik weet niet wie zijn fout het is, de mentaliteit van de spelers, het systeem, of de mensen er om heen. Maar ik kijk liever darten zwemmen of vliegeren als Pim tegen Roel dammen, als dam lief hebber. En dat meen ik serieus! En dit is geen verwijt naar de spelers(!), maar wel naar hoe het is.

Edit: en ook hun zullen hun 40 zetten remises maken hoor. Maar deze partij vergeet ik niet snel, zelfde uitslag trouwens als de NL topper: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/app ... 2289&view=

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Fri Apr 11, 2014 10:17

Leri wrote:Goed en duidelijk verhaal. Paar weken terug de voetbalwedstrijd Real - Barca gekeken. Geweldig niveau en een gruwelijk mooie wedstrijd. Je zou qua kwaliteit de voetbalclubs en de damspelers misschien wel met elkaar kunnen vergelijken, Pim real, Roel barca. Maar wat er met dammen gebeurt is 40 minuten de tegen stander uittesten (in voetbal minuten), en 30 minuten de bal overtikken zonder dat er wat gebeurt. Daarna fluit de scheids af. Hoeveel kijkers blijver er dan over?

Top sport? Zonder respect geen toeschouwers zouden ze mogen gebruiken bij het dammen.

Ik weet niet wie zijn fout het is, de mentaliteit van de spelers, het systeem, of de mensen er om heen. Maar ik kijk liever darten zwemmen of vliegeren als Pim tegen Roel dammen, als dam lief hebber. En dat meen ik serieus! En dit is geen verwijt naar de spelers(!), maar wel naar hoe het is.

Edit: en ook hun zullen hun 40 zetten remises maken hoor. Maar deze partij vergeet ik niet snel, zelfde uitslag trouwens als de NL topper: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/app ... 2289&view=
Mijne heren

Het vertoonde niveau van dit kampioenschap verdient geen ongenuanceerde kritiek als het bovenstaande. Wat heeft het aantal zetten te maken met het getoonde niveau van de partijen ? Kijk naar de partijen zelf en baseer je oordeel op wat daar gebeurt. De organisatie in Huissen is waarlijk voortreffelijk. Als autist houd ik niet zo van 'praten'. Maar de wijze waarop de demonstraties verzorgd worden, kan zelfs mij als niet prater, bekoren. Hetgeen getoond wordt in de demonstraties heeft niveau. Bijgevolg is het onderliggende niveau van de partijen kennelijk ook op niveau. Een kamikaze Jan is best een aardige afwisseling. Ook Auke Scholma speelt heel 'vreemde' partijen. Je ziet duidelijk een verschil tussen de amateurs en de professionals. Een professional is er elke dag wachtend op kansen. Een off-day uit zich in een voordeel remise i.pv. winst. Bij de andere zie je veel enthousiasme, maar soms een lacune in de afwerking.

Tot dit moment rangschik ik dit toernooi onder de interessantste toernooien van de laatste jaren.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Apr 11, 2014 10:44

Zwak verhaal van Luteijn. Hij oppert dat het best een interessant toernooi is. Dat klopt. Daar ging de discussie ook niet over. De discussie ging over de remise van Meurs-Boomstra. Krachten sparen. Tweede eindigen en kracht over hebben. Slim? Meurs is ons toptalent. Mag altijd kracht sparen en heeft al jaren alle middelen en voorkeur. Ons beleid is gericht op een wereldtitel van Boomstra of Meurs. Dan nu de realiteit. Meurs heeft 1 punt meer dan Van Aalten. Dat is de man die niet traint, gratis en voor de lol damt. en ook het begrip clubliefde hoog in het vaandel heeft. Het verschil is dus 1 punt heren. Da ene punt rechtvaardigt de mega investeringen niet.

Luteijn

Post by Luteijn » Fri Apr 11, 2014 13:05

Fred van Amersfoort wrote:Zwak verhaal van Luteijn. Hij oppert dat het best een interessant toernooi is. Dat klopt. Daar ging de discussie ook niet over. De discussie ging over de remise van Meurs-Boomstra. Krachten sparen. Tweede eindigen en kracht over hebben. Slim? Meurs is ons toptalent. Mag altijd kracht sparen en heeft al jaren alle middelen en voorkeur. Ons beleid is gericht op een wereldtitel van Boomstra of Meurs. Dan nu de realiteit. Meurs heeft 1 punt meer dan Van Aalten. Dat is de man die niet traint, gratis en voor de lol damt. en ook het begrip clubliefde hoog in het vaandel heeft. Het verschil is dus 1 punt heren. Da ene punt rechtvaardigt de mega investeringen niet.
Het probleem is hier, dat zwakke spelers op basis van gebrek aan kennis conclusies trekken, die kant nog wal raken. Laten we het dus eens over 'inhoud' hebben.

Image

Dit is de stand uit de partij Boomstra - Meurs op de 11 zet. De demonstrateurs waren tamelijk kort over deze stand en de volgende zetten. Een beetje jammer. Het gaat om een gesloten klassieke positie, waarbij zwart twee zetten naar voren staat. Voor de rest is de stand symmetrisch. Die twee tempi vormen een formidabel spanningselement. Het is lastig om in deze stand te concluderen tot voor- of nadeel van een speler. Zwart is voortdurend het eerst. Meestal is dat een nadeel. In deze stand zou hij na de normale zet 1-7 best eens tamelijk slecht kunnen staan. Hij speelde de verrassende ruil 24-29 en 14-20x29. Persoonlijk stond ik paf van deze actie. Dat moet toch niet kunnen ?

Image

Wit heeft een groot aantal zetten. Je kunt kijken naar 44-40-34, 37-31x31, 27-22 en 37-31x22, 38-33x33, etc. Een belangrijke rechtvaardiging van de zwarte opstoot is de transactie: 27-22 18x27 44-39 12-18 39-33 1-7 33x24 26-31 37x17 7-11 etc. met schijfwinst voor zwart. De demonstrateurs misten de mogelijkheid. Zelf heb ik het eventjes aan Kingsrow gevraagd. Roel Boomstra heeft het ongetwijfeld gezien. Hij besloot tot 30-25 en capituleerde daarmee in strategische zin. Remise is daarna het hoogst haalbare voor de witspeler. Beide spelers beseffen dat. De zwartspeler wist zijn strategisch voordeel niet te realiseren en accepteerde remise op de 40ste zet.

Image

Boomstra is op het ogenblik de sterkste speler in het toernooi. Alle anderen spelen in principe op het punt tegen hem. Dit is de cruciale stand uit de partij Baljakin - Boomstra. Er is sprake van een half open dynamische positie. Zwart heeft een geringe ontwikkelingsvoorsprong. Als de stand open blijft heeft hij aanmerkelijk voordeel. Als de stand gesloten klassiek wordt, is de witspeler in het voordeel. Hij kwam op het idee de opmerkelijke zet 18-22x22 te spelen. Een vergissing gaf hij na de partij aan. Hij meende dat de absurde afwikkeling uit de partij goed tot gewonnen zou zijn voor hem. Maar hij miste een gedeelte van het witte tegenspel. De afwikkeling 32-28x28 4-10 40-35 19-24 etc. is uniek. Hij is in een of ander gedaante hooguit een half dozijn keer genomen in de hele damgeschiedenis. Dat hij op het bord komt tussen twee enigszins gelijkwaardige spelers is bijzonder. De demonstrateurs konden er in het korte tijdsbestek, dat hun nu eenmaal gegund is, niet veel met deze unieke dynamische positie. Het was evenwel in geen enkel opzicht een 'salonremise'.

Image

Dit is de cruciale positie uit de partij Heusdens - Boomstra. Wit staat strategisch gezien verloren. Zelf had ik recentelijk tijdens een correspondentiepartij een dergelijke stand met wit tegen Hans Vermin en werd geplet. Tijdens de masterclass werd de partij Presman - Baljakin behandeld. Daar is sprake van een soortgelijke positie. Presman ging reddeloos ten onder. Ron Heusdens komt de eer toe, dat hij begreep, dat het helemaal mis was en dat hij tijdig op zoek ging naar een remisegaatje. Hij vond dat gaatje in het verloop 37-31 17-21 42-38 1-7 31-27.

Een beperking van Roel Boomstra is, dat hij steeds geneigd is de objectief beste zet te spelen in plaats van de kansrijkste. De kansrijkste is 21x32 38x18 13x22. De demonstrateurs deden nog een poging daarna tegenspel aan te tonen voor wit. Het bleek gewoon te moeilijk. Een belangrijke mogelijkheid voor zwart is om schijf 16 naar 26 te spelen. Daarna is de achterloop 38-32 niet goed meer mogelijk. Waarschijnlijk heeft Roel deze mogelijkheid tijdens de partij gemist of zat er ergens een lek in de variant 30-24 8-13 41-37 16-21 47-42 21-26 42-38 13-18.

In de partij sloeg zwart 22x31 etc. Hij staat dan goed, maar wit kan redelijk gemakkelijk ontsnappen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Apr 11, 2014 13:48

Inderdaad, laten we het over de inhoud hebben. Analyseren vanaf zet 11 om aan te tonen dat er toch strijd is geleverd? Ik moet snel schrijven want als ik te lang type mis ik ook het slot van Meurs-Baljakin.

Luteijn

Post by Luteijn » Fri Apr 11, 2014 14:11

Fred van Amersfoort wrote:Inderdaad, laten we het over de inhoud hebben. Analyseren vanaf zet 11 om aan te tonen dat er toch strijd is geleverd? Ik moet snel schrijven want als ik te lang type mis ik ook het slot van Meurs-Baljakin.
Het gaat erom te begrijpen wat er op het bord staat. Je kunt iemand, die 'te pakken' genomen is niet verwijten, dat hij zo snel mogelijk remise probeert te maken. De wijze waarop Roel Boomstra zijn verdediging organiseerde was adequaat. Zijn tegenstander kwam tot die conclusie en besloot te gaan voor het halve ei in plaats van een lege dop.

In het damspel kun je niet terug. Als je iets gedaan hebt, dat tot een ontploffing leidt, dan moet je leven met het resultaat ervan. Het maakt geen verschil of dit op 10e, 20e of 30e zet gebeurt. Soms heb je redelijk vlot een 'fatale' beslissing genomen. Soms ben je wakker en speel je een 'responable move' na geruime overdenking. Roel Boomstra zal zelden een 'responsable move' spelen zonder zich in de consequenties daarvan verdiept te hebben. Ron Heusdens speelde in de opening het schema redelijk vlot. Maar hij realiseerde zich op tijd, dat dat er een 'ramp' dreigde.

Leri

Post by Leri » Fri Apr 11, 2014 14:17

Je hebt gelijk dat het een geweldig toernooi is Luteijn! Organisatie is top, zowel op internet als op de locatie zelf. Volgens mij heb je mij daar ook niet over horen 'klagen'.

Zoals ik hiervoor al beschreef val ik Pim of Roel of wie dan ook echt niet aan.
Geweldige spelers met een geweldig talent. En vaak ook erg leuke partijen.
Ik val de situatie aan. En wie dat kan veranderen is stap 2.

Ik hoop dan ook niet dat je mij ziet als iemand die het NK in een kwaad daglicht wil zetten.
integendeel. Ik heb laatst op nieuws sites waar je op kunt reageren, reacties gepost onder champions league artikelen dat ze ook wel is wat over http://nk2014.kndb.nl/ mogen zetten.
Champions league wordt natuurlijk veel gelezen door mensen, en zullen op die link klikken omdat de link weinig zegt. Zo krijg je echt wel wat kijkers op die site dacht ik zo.

En als de niet dammers dan kijken naar de live partijen van 'het NK' mogen ze toch best zien wat dammen ze te bieden heeft? Dan mag de qlimax Roel VS Pim toch wel wat meer bieden dan dit?
En dan ben ik inderdaad een erg zwakke dammer, maar wat moet een niet dammer denken dan? Wat een terechte remise rond zet 22?

Oke, nu de partij. Die opening is inderdaad leuk spannend gespeeld. Maar
Remise is daarna het hoogst haalbare voor de witspeler
is wel erg makkelijk gezegd naar mijn mening. Jan tegen baliakin was ook remise. Nu is Pim wel een andere speler als Jan, maar wie niet waagt wie niet wint.

Mijn idee bij de partij:
Je zou op zet 23 al heel anders kunnen spelen. Ik heb niet de kwaliteit/zin/tijd om alles zo te onderbouwen als jij dat doet. Maar maximus speelt 44-39, de rest wat volgt in de partij die gespeeld is, is gewoon naar remise gespeeld. (nu hoef ik niet te weten hoe 44-39 naar remise loopt, dat is mijn punt niet. Mijn punt is je toeschouwers een waardige wedstrijd moet kunnen bieden).

Ga er zelf maar is een uur rijden om ze echt in het echte leven te zien, dan praat je wel anders als je rond 15:00 binnen komt (want dan is het vaak spannend en beginnen de analyses). Dan mag je daarna weer een uur terug.

Of organiseer zelf is een halve finale NK met wat neven activiteiten er om heen waardoor er toeschouwers kunnen komen. Dan spreek ik je graag daarna weer over ons meningsverschil :).
(Of doe je zoiets al? Dan geld dit punt uiteraard niet).

Dam technisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar er is veeel meer als dat alleen.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Fri Apr 11, 2014 14:25

ad de Hoon wrote:Hoe kun de anylyses van Valnernis rechtreeks in Turbo Dambase krijgen
De analyses van de 9e ronde staan op de website, de analyses van alle rondes zijn nu te downloaden, zie: http://nk2014.kndb.nl/

Luteijn

Post by Luteijn » Fri Apr 11, 2014 14:45

Leri wrote:Je hebt gelijk dat het een geweldig toernooi is Luteijn! Organisatie is top, zowel op internet als op de locatie zelf. Volgens mij heb je mij daar ook niet over horen 'klagen'.

Zoals ik hiervoor al beschreef val ik Pim of Roel of wie dan ook echt niet aan.
Geweldige spelers met een geweldig talent. En vaak ook erg leuke partijen.
Ik val de situatie aan. En wie dat kan veranderen is stap 2.

Ik hoop dan ook niet dat je mij ziet als iemand die het NK in een kwaad daglicht wil zetten.
integendeel. Ik heb laatst op nieuws sites waar je op kunt reageren, reacties gepost onder champions league artikelen dat ze ook wel is wat over http://nk2014.kndb.nl/ mogen zetten.
Champions league wordt natuurlijk veel gelezen door mensen, en zullen op die link klikken omdat de link weinig zegt. Zo krijg je echt wel wat kijkers op die site dacht ik zo.

En als de niet dammers dan kijken naar de live partijen van 'het NK' mogen ze toch best zien wat dammen ze te bieden heeft? Dan mag de qlimax Roel VS Pim toch wel wat meer bieden dan dit?
En dan ben ik inderdaad een erg zwakke dammer, maar wat moet een niet dammer denken dan? Wat een terechte remise rond zet 22?

Oke, nu de partij. Die opening is inderdaad leuk spannend gespeeld. Maar
Remise is daarna het hoogst haalbare voor de witspeler
is wel erg makkelijk gezegd naar mijn mening. Jan tegen baliakin was ook remise. Nu is Pim wel een andere speler als Jan, maar wie niet waagt wie niet wint.

Mijn idee bij de partij:
Je zou op zet 23 al heel anders kunnen spelen. Ik heb niet de kwaliteit/zin/tijd om alles zo te onderbouwen als jij dat doet. Maar maximus speelt 44-39, de rest wat volgt in de partij die gespeeld is, is gewoon naar remise gespeeld. (nu hoef ik niet te weten hoe 44-39 naar remise loopt, dat is mijn punt niet. Mijn punt is je toeschouwers een waardige wedstrijd moet kunnen bieden).

Ga er zelf maar is een uur rijden om ze echt in het echte leven te zien, dan praat je wel anders als je rond 15:00 binnen komt (want dan is het vaak spannend en beginnen de analyses). Dan mag je daarna weer een uur terug.

Of organiseer zelf is een halve finale NK met wat neven activiteiten er om heen waardoor er toeschouwers kunnen komen. Dan spreek ik je graag daarna weer over ons meningsverschil :).

Dam technisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar er is veeel meer als dat alleen.
Je kunt de demonstrateurs resp. de verslaggevers inderdaad verwijten, dat ze niet uitleggen, wat er werkelijk gebeurd is. Helaas zijn zulke uitleggingen meestal wat bedenkelijk. In de damwereld valt de uitleg meestal nog wel mee. In de schaakwereld is de uitleg van de gebeurtenissen vaak 'bedenkelijk'. Als een blind paard wordt de publiekslieveling de hoogte in geschreven, terwijl er soms zelfs voor een schaak-leek als ik duidelijk sprake is van partijen zonder enig niveau. Eerlijke verslaggeving is een lastig punt. Dat is vooral wat zuur voor een verslaglegging zoals bij het huidige toernooi, dat 'waar' is.

Bij de meeste belangrijke toernooien is de verslaglegging het naar de mond praten van degene, die het mogelijk heeft gemaakt. Bij belangrijke toernooien zijn spelers helaas geneigd het belang van het toernooi te laten prevaleren boven het belang van de sport. In wereldkampioenschappen wordt zelden interessant gespeeld. De ene grootmeesterremise na de ander. Echter uit de verslaglegging blijkt dat niet. Je kunt het als leek soms aflezen aan het soort partijen, dat behandeld wordt in de damrubrieken. Wanneer een beslissend vluggertje of een duidelijk stukje 'koffiehuis schaak' getoond wordt, dan is er volgens de verslaggever sprake van een absolute noodsituatie. Wanneer er vier weken lang allerlei inhoudrijke partijen de revue passeren, dan is het met het niveau wel in orde.

Het huidige toernooi is orde. Dat kan ik jullie verzekeren.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Apr 11, 2014 14:59

Iedere keer als het over topspelers gaat komt er wel weer een reden naar boven waarom de gewone sterveling het niet begrepen heeft. Een beetje het soort betogen waar ook de PvdA trots op is. "De kiezer heeft de boodschap nog niet begrepen maar alles komt goed". Inmiddels is het KNDB beleid volledig afgestemd op de 2 talenten en na het behalen van de wereldtitel komt alles goed. Waarom volgt iedereen die redenering zonder de vraag te stellen of het wel aantoonbaar juist is? En is het wel aantoonbaar dat deze 2 jongens daadwerkelijk zo enorm talentvol zijn dat het verantwoord is onze laatste kaarten (we hebben er nog een kleine 5000) op hen in te zetten? Kijken we wel voldoende naar de randzaken en de diverse belangen? Natuurlijk zijn velen het eens met dit beleid. Vooral zij die er zelf ook een belang in hebben doordat zij worden ingezet om taken te vervullen. Maar goed, laten we nu eens aannemen dat we het hier toch hebben over de absolute buitencategorie aan talent. Ten eerste is het ene punt verschil met liefhebber van Aalten dan erg mager. U weet wel, de liefhebber die tijdens een interview zei absoluut niet in training te gaan. Ten tweede, als dit buitencategorie is, dan is het bestuur, de bondsraad, de manager of wie dan ook, toch ook in staat een groot bedrijf te vinden die deze jongens of de hele bond voorziet van sponsoring? Ik ken belangwekkende FMJD of KNDB mensen die wereldwijd enorme kontakten hebben op alle continenten. En soms is de drukte zo groot dat er zelfs een assistent wordt aangesteld. Als we al dat goud dan echt in handen hebben, wie van de bobo's brengt er dan eens echt groot geld binnen (ipv het op te maken) zodat de afhankelijkheid van gemeentelijke en andere subsidies niet meer nodig is. De KNDB kan dan het laatste restje geld benutten voor de breedtesport met als voordeel, hoe groter de breedtesport, hoe meer kans op de ontdekking van extreem kansrijk talent. Dan is iedereen tevreden, nu slechts weinigen. De echte analyse dient dus voorlopig niet op het bord maar naast het bord te gebeuren.

Leri

Post by Leri » Fri Apr 11, 2014 15:21

Dag Luteijn, we hebben beide een totaal andere manier van denken merk ik.
Je kunt de demonstrateurs resp. de verslaggevers inderdaad verwijten, dat ze niet uitleggen, wat er werkelijk gebeurd is.
Van mij hoor je geen verwijt. Ik zie liever niets van die partij dan een diepe analyse.

Zou je is kunnen vertellen hoe je over onderstaande denkt?

Dam technisch heb je gelijk, maar er is veeel meer als dat alleen.
Ik doel meer dat je wat meer buiten het bord moet denken.

Nogmaals, dam technisch gezien heb je volkomen gelijk.

Post Reply