We weten allemaal hoe moeilijk het is om sorry te zeggen. Het bestuur geeft nu toe dat er fouten zijn gemaakt in zowel procedure als inhoud, trekt de sanctie in en biedt excuses aan. Het lijkt me prima om Thijsgate daarmee af te sluiten. Die soap heeft lang genoeg geduurd.Kosmos wrote:Er is een bericht verschenen op de KNDB-site:
Een vreemde slotsom: hopelijk is de kwestie hiermee afgesloten.Naar aanleiding van het WK Junioren 2013 heeft de Technisch Directeur Thijs van den Broek een sanctie opgelegd. Hierover is namens hem een klacht ingediend, waarna het bestuur heeft besloten om de sanctie niet in te trekken.
Hiertegen heeft Thijs zowel bij bestuur als bondsraad geprotesteerd. Na dit protest en na de bondsraadsvergadering heeft het bestuur de kwestie nog eens zorgvuldig nagelopen met als toetsstenen proportionaliteit, procesgang en gehanteerde argumentatie.
Na heroverweging van het geheel heeft het bestuur de opgelegde sanctie ingetrokken vanwege fouten van de kant van TD en bestuur in de procedure en in de inhoud van de sanctie. Vastgesteld wordt dat de grond "eenmaal (heeft Thijs) zelfs zoveel (gedronken) dat een lid van het KNDB team hem naar zijn kamer heeft moeten brengen" geen stand kan houden. Het bestuur betuigt spijt voor deze fouten en biedt excuses aan voor de bewering die hierboven is geciteerd.
Het bestuur hoopt dat de kwestie hiermee kan worden afgesloten.
Dat houdt in dat de TD boven alle kritiek verheven is. Al beschuldigt hij mensen vals, tot twee maal toe, de kous is af met het terugdraaien van de sanctie.
Volgens mij wordt er hier een stap overgeslagen. Het lijkt me verstandig dat er eens een poging tot verzoening gedaan wordt. Alle betrokken partijen om tafel om de zaak eens uit te praten. Dan kun je elkaar vergeven, beterschap beloven en pas dán is de zaak afgesloten.
Maar je kunt niet net doen alsof er niks gebeurd is, en vrolijk verder gaan op het oude pad.
Natuurlijk blijft er alle reden om het functioneren van de TD (zijn macht, het voorkeursbeleid) eens kritisch tegen het licht te houden, maar m.i. kan dat beter in een breder kader gebeuren.