Voorkeursbeleid

Post Reply
User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Voorkeursbeleid

Post by Jan Pieter » Tue Apr 08, 2014 14:53

Kosmos wrote:Er is een bericht verschenen op de KNDB-site:
Naar aanleiding van het WK Junioren 2013 heeft de Technisch Directeur Thijs van den Broek een sanctie opgelegd. Hierover is namens hem een klacht ingediend, waarna het bestuur heeft besloten om de sanctie niet in te trekken.

Hiertegen heeft Thijs zowel bij bestuur als bondsraad geprotesteerd. Na dit protest en na de bondsraadsvergadering heeft het bestuur de kwestie nog eens zorgvuldig nagelopen met als toetsstenen proportionaliteit, procesgang en gehanteerde argumentatie.

Na heroverweging van het geheel heeft het bestuur de opgelegde sanctie ingetrokken vanwege fouten van de kant van TD en bestuur in de procedure en in de inhoud van de sanctie. Vastgesteld wordt dat de grond "eenmaal (heeft Thijs) zelfs zoveel (gedronken) dat een lid van het KNDB team hem naar zijn kamer heeft moeten brengen" geen stand kan houden. Het bestuur betuigt spijt voor deze fouten en biedt excuses aan voor de bewering die hierboven is geciteerd.

Het bestuur hoopt dat de kwestie hiermee kan worden afgesloten.
Een vreemde slotsom: hopelijk is de kwestie hiermee afgesloten.
Dat houdt in dat de TD boven alle kritiek verheven is. Al beschuldigt hij mensen vals, tot twee maal toe, de kous is af met het terugdraaien van de sanctie.
Volgens mij wordt er hier een stap overgeslagen. Het lijkt me verstandig dat er eens een poging tot verzoening gedaan wordt. Alle betrokken partijen om tafel om de zaak eens uit te praten. Dan kun je elkaar vergeven, beterschap beloven en pas dán is de zaak afgesloten.
Maar je kunt niet net doen alsof er niks gebeurd is, en vrolijk verder gaan op het oude pad.
We weten allemaal hoe moeilijk het is om sorry te zeggen. Het bestuur geeft nu toe dat er fouten zijn gemaakt in zowel procedure als inhoud, trekt de sanctie in en biedt excuses aan. Het lijkt me prima om Thijsgate daarmee af te sluiten. Die soap heeft lang genoeg geduurd.

Natuurlijk blijft er alle reden om het functioneren van de TD (zijn macht, het voorkeursbeleid) eens kritisch tegen het licht te houden, maar m.i. kan dat beter in een breder kader gebeuren.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Michel Stempher » Tue Apr 08, 2014 16:11

Kosmos wrote: Het lijkt me verstandig dat er eens een poging tot verzoening gedaan wordt. Alle betrokken partijen om tafel om de zaak eens uit te praten. Dan kun je elkaar vergeven, beterschap beloven en pas dán is de zaak afgesloten.
Verzoening? Waarom zou Thijs nog verzoening moeten willen met 1. iemand die valse verklaringen verzint om Thijs te naaien (de Teamchef SB) en 2. iemand die valse verklaringen zonder hoor en wederhoor en ondanks tegengeluiden maar als waarheid aanneemt (de Technisch Directeur JK) om wraak te nemen. Laten we niet vergeten dat JK letterlijk schreef dat reacties van Thijs, zowel over de e-mail als over de telefoon, niet beantwoord zullen worden door degene die de sanctie oplegde, deze zelfde JK. Met zo'n dictator moet je mijns inziens geen verzoening willen. Pure haat is op zijn plaats, totdat JK inziet dat zijn gedrag echt onacceptabel was en daardoor opstapt. Pas dan valt er te praten over een biertje.

De rest van jouw post, wat ik hier overigens niet heb meegenomen, is uiteraard wel helemaal correct. Het wanbeleid van de Technisch Directeur is niet te vergeven na alleen een sorry waartoe moeder zoonlief heeft opgedragen, omdat zoonlief iemand plaagde.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Voorkeursbeleid

Post by Fred van Amersfoort » Tue Apr 08, 2014 17:49

Wat ik nog steeds niet helemaal snap: waarom richt de woede zich puur en alleen op JK? Als ik de feiten reconstrueer heeft hij gehandeld op basis van de bevindingen van de teamchef. Natuurlijk zou het goed zijn om het nu eens te laten rusten. Leri heeft gelijk dat het werken met jeugd prioriteit heeft boven het continu bestrijden van de KNDB. Feitelijk ook wat Kosmos aangeeft. Maarrrr, dan zou de KNDB ook een duidelijke meerwaarde moeten leveren. Dat er te weinig kader is lijkt mij namelijk onzin. Er is een bestuur en hele bondsraad volledig gevuld met kader. Maar wordt dat kader efficient ingezet? In deze casus rondom Thijs is verzoening pas mogelijk na een duidelijke excuus, dat is iets anders dan een excuus van het bestuur. De KNDB was er namelijk in januari wel zeer vlotjes bij om de teamchef te rehabiliteren. Onterecht zoals nu blijkt. Om nu tot een geloofwaardig einde van de soap te komen zie ik een laatste mogelijkheid: SB kan niet langer lid van de bondsraad zijn. Tenzij hij op de KNDB site zijn foute verslaglegging volledig terugneemt.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Voorkeursbeleid

Post by Kosmos » Tue Apr 08, 2014 19:07

Fred van Amersfoort wrote:Wat ik nog steeds niet helemaal snap: waarom richt de woede zich puur en alleen op JK? Als ik de feiten reconstrueer heeft hij gehandeld op basis van de bevindingen van de teamchef. Natuurlijk zou het goed zijn om het nu eens te laten rusten. Leri heeft gelijk dat het werken met jeugd prioriteit heeft boven het continu bestrijden van de KNDB. Feitelijk ook wat Kosmos aangeeft. Maarrrr, dan zou de KNDB ook een duidelijke meerwaarde moeten leveren. Dat er te weinig kader is lijkt mij namelijk onzin. Er is een bestuur en hele bondsraad volledig gevuld met kader. Maar wordt dat kader efficient ingezet? In deze casus rondom Thijs is verzoening pas mogelijk na een duidelijke excuus, dat is iets anders dan een excuus van het bestuur. De KNDB was er namelijk in januari wel zeer vlotjes bij om de teamchef te rehabiliteren. Onterecht zoals nu blijkt. Om nu tot een geloofwaardig einde van de soap te komen zie ik een laatste mogelijkheid: SB kan niet langer lid van de bondsraad zijn. Tenzij hij op de KNDB site zijn foute verslaglegging volledig terugneemt.
Zit wel wat in dat het normaal zou zijn als JK de eerste is die excuses maakt en fouten toegeeft.
Zonder die bereidheid geen verzoening, maar dan lijkt me de positie van JK onhoudbaar. Je laat toch niet iemand wegkomen met corrupt gedrag (en dit is niet de eerste keer) dus als JK zelf geen excuses gaat maken zie ik niet in waarom ik ooit nog 1 cent contributie naar hem toe zou moeten laten stromen.
Ik heb het over enthousiast kader, dus kader dat zich inzet voor de jeugd of voor andere damliefhebbers. Want het probleem van de dambond zit toch echt bij het gebrek aan enthousiaste mensen die nieuwe leden trekt. Het is allemaal te suf, te truttig, te weinig sexy om veel nieuwe leden aan te trekken. De bond zelf kan dit niet doen voor de clubs. De clubs zorgen voor aanwas van nieuwe leden, maar dat gebeurt veel te weinig nog. In Friesland moeten steeds minder mensen de kar trekken, de lol begint er wat af te raken.
Maar het topsportbeleid is ontaard in een zootje dat meer kapot maakt dan je lief is. Ik ben met Fred eens dat inzetten op breedtesport veel verstandiger is dan de eenzijdige aandacht voor paradepaardjes, die er zonder voorkeursbeleid ook wel komen.
Heaven is no location, but a state of mind

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Voorkeursbeleid

Post by Bert Zwart » Tue Apr 08, 2014 19:28

Eerder heeft het bestuur Thijs al achter de schermen enig recht gedaan. Vandaag heeft het bestuur publiekelijk excuses aangeboden. Een goede daad en een goed gebaar. En passant heeft de Kraai een keer ongelijk gekregen. Ik zou zeggen, een prima dag. Wat het bestuur eventueel niet gedaan heeft ga ik vandaag niet over zeuren.

Verder ben ik het helemaal met Fred eens.

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: Voorkeursbeleid

Post by Leri » Tue Apr 08, 2014 19:32

Hoe motiveert de KNDB om leden te werven eigenlijk?
Zoals Kosmos zegt moet die vanuit de club komen, en terecht.
Maar het begint al bij contributie vragen bij jeugd. En je moet er geschikt voor zijn.

Dammen heeft niet helemaal voor niets een suf imago. Je hebt altijd wel geschikte mensen om met jeugd om te gaan, maar dit kan lang niet iedereen (ik vergeet nooit dat er een volwassen nieuw iemand binnen kwam wandelen, hij werd 10 keer van het bord af geramd en ging toen weer). Dan moeten de mensen die geschikt zijn ook nog kunnen.

Zou mooi zijn als daar een paar functies voor vrij kwamen bij de KNDB. Vreemd dat een trainer van een plaatselijke voetbalclub een paar 1000 per jaar verdient en bij je eigen damlcub mag je blij zijn als je geen verlies lijdt onder wat je doet. Dan heb je daarnaast nog de uren die je vrijwilliger erin steekt.

Blijft een hobby altijd, maar ik merk nu dat als je er gruwelijk veel tijd in steekt er wel iets te winnen valt, lijkt het.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Piet Bouma » Tue Apr 08, 2014 22:09

Bert Zwart wrote:Eerder heeft het bestuur Thijs al achter de schermen enig recht gedaan. Vandaag heeft het bestuur publiekelijk excuses aangeboden. Een goede daad en een goed gebaar. En passant heeft de Kraai een keer ongelijk gekregen. Ik zou zeggen, een prima dag. Wat het bestuur eventueel niet gedaan heeft ga ik vandaag niet over zeuren.

Verder ben ik het helemaal met Fred eens.
Het is inderdaad mooi dat de sanctie is ingetrokken en bestuur openlijk excuus heeft gemaakt aan Thijs van den Broek. Wat er verder gebeurt zit in de arbeidsrechtelijke verhoudingen tussen KNDB en Johan Krajenbrink en een evaluatie met de betrokken teamchef Siep Buurke.
Zelf heb ik nooit gesnapt dat Siep daar zo vreemd acteerde in Mirepoix-Sur-Tarn. Volgens mij is hij met strikte opdrachten (geen contacten tussen team KNDB en Thijs van den Broek) door Johan Krajenbrink de Franse wei ingestuurd. Dat was natuurlijk onwerkbaar.
Het fijne zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.
Als straf zou ik Johan Krajenbrink een beleidsplan breedtesport laten schrijven met uitvoerbare doelen. Iets als “damscholen moderne stijl” uitrollen. Dat heeft in het verleden dacht ik een aantal jaren goed gewerkt. Als het in Turkije kan, moet het zeker in Nederland kunnen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Michel Stempher » Tue Apr 08, 2014 23:39

Ik heb in het verleden het vertrouwen in het bestuur -als geheel- opgezegd vanwege de kwestie Thijs van den Broek - Johan Krajenbrink. Nu het bestuur zijn fouten heeft toegegeven en zich heeft verontschuldigd is hiermee voor mij de kous af en ben ik bereid het bestuur een tweede kans te geven. De personen hierin doen namelijk ook veel goede dingen en qua PR heeft het bestuur echt grote stappen gemaakt.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Voorkeursbeleid

Post by Bert Zwart » Wed Apr 09, 2014 00:14

Het bestuur had wellicht nog een zin toe kunnen voegen als "Het bestuur zal er voor zorgen dst dergelijke misstanden niet meer voorkomen zodat we oms eensgezind op de toekomst kunnen richten." Dan was Tjalling milder geweest?

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Voorkeursbeleid

Post by Kosmos » Wed Jun 04, 2014 16:46

Bert Zwart wrote:Het bestuur had wellicht nog een zin toe kunnen voegen als "Het bestuur zal er voor zorgen dst dergelijke misstanden niet meer voorkomen zodat we oms eensgezind op de toekomst kunnen richten." Dan was Tjalling milder geweest?
Twee valse aanklachten indienen, zonder dat er sancties volgen, dat biedt weinig hoop voor de toekomst, Bert...
Inmiddels zien we dat het beleid op oude voet verder gaat.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Voorkeursbeleid

Post by Kosmos » Wed Jun 04, 2014 16:48

Ook Thijs gaat door op de ingeslagen weg. Hij is met graffitispuitbussen naar Brazilië afgereisd voor het WK voetbal en ziehier het eerste opmerkelijke resultaat.
Attachments
fuck.jpg
fuck.jpg (199.94 KiB) Viewed 8853 times
Heaven is no location, but a state of mind

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

de td

Post by william » Sun Aug 13, 2017 17:55

Jan Pieter wrote:Volgens de NOC*NSF richtlijnen mag de zittingstermijn van een bestuurder maximaal 9 jaar zijn. Zou dat niet ook moeten gelden voor medewerkers die sterke invloed uitoefenen op het beleid, ook al zijn ze geen bestuurder?

Alle bezwaren die je kunt bedenken tegen een te lang zittende bestuurder gelden volgens mij net zo goed voor, pak 'm beet, een te lang zittende technisch directeur.

Dit lijkt misschien een treiterberichtje, maar ik meen het serieus. Een jaar of 20 geleden kwam ik Johan regelmatig tegen bij het toernooi in Nijmegen en toen vond ik het een prima kerel. Ik denk echt dat hij nu te lang op zijn post zit en daardoor van die rare dingen doet.
Precies, aardige mensen veranderen altijd in alleenheersers als ze te lang aan de macht zijn.
Dan hoeven ze ook niets meer te overleggen en geen rekening te houden met anderen.

Een jaar of 10 geleden kwam ik Johan tegen in sint Petersburg, weekje Russisch strafkamp, en ik vond dat hij de problemen daar nog wel redelijk oploste. Ik had toen ook nog weinig problemen met Johan. Daarna is het alleen maar berg afwaarts gegaan.

Alle dictators beginnen als helden en eindigen als monsters.

Noem mij een dictator die niet als idealist begonnen is.
Noem mij een dictator die niet als machtswellusteling geeindigd is.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

de td

Post by william » Sun Aug 13, 2017 18:01

Michel Stempher wrote:Ik heb in het verleden het vertrouwen in het bestuur -als geheel- opgezegd vanwege de kwestie Thijs van den Broek - Johan Krajenbrink. Nu het bestuur zijn fouten heeft toegegeven en zich heeft verontschuldigd is hiermee voor mij de kous af en ben ik bereid het bestuur een tweede kans te geven. De personen hierin doen namelijk ook veel goede dingen en qua PR heeft het bestuur echt grote stappen gemaakt.
Michel, Denk jij nu echt dat Siep en Johan hun excuses ooit aan mij hebben aangeboden.
Anne en Hans ja maar de hoofdschuldigen Siep en Johan niet hoor!

Post Reply