The Hague Open

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Ganesha

Re: The Hague Open

Post by Ganesha » Sun Mar 02, 2014 14:08

Gezellig wrote:Daan van Os (Ganesha) over de vergadering gisteren:
"De Bondsraad van de KNDB is kritisch op het topsportbeleid van de dambond, maar het bestuur weet afgevaardigden te overtuigen van het gevoerde beleid. Nu samen verder!"
Niet mijn quote, je begrijpt blijkbaar niet dat je op FB iets kunt delen, jammer.

Gezellig

Post by Gezellig » Sun Mar 02, 2014 14:32

Daan van Os (Ganesha) over de vergadering gisteren:
"De Bondsraad van de KNDB is kritisch op het topsportbeleid van de dambond, maar het bestuur weet de meeste afgevaardigden te overtuigen van het gevoerde beleid. Nu zonder mij verder!"

Gezellig

Post by Gezellig » Mon Mar 03, 2014 21:24

Van Delende Daan tot Dolende Daan:

Posted: Sun Mar 02, 2014 17:32
Ganesha wrote:Over de uitkomsten kan ik mij nu niet uitlaten, wel vond ik de opmerking op Facebook van Arjan de Vries opmerkelijk.
Posted: Sun Mar 02, 2014 18:31
Ganesha wrote:Echter ik verkies er op dit moment verkies ik er niet verder op in te gaan. Ik mag mijn eigen wegen kiezen.
Posted: Sun Mar 02, 2014 20:03
Ganesha wrote:Ik vind het wijs de vergadering even te laten bezinken om precies na te gaan wat het bestuur nu wel of niet gezegd heeft en hoe andere BR-leden zich opstelde.
Posted: Sun Mar 02, 2014 20:31
Ganesha wrote:Er is weliswaar veel discussie gevoerd, er zijn echter ook BR-leden geweest die bijna niets hebben gezegd.

Gezellig

Post by Gezellig » Wed Mar 05, 2014 09:45

Over naar Vriezenveen.

Marino Barkel heeft een lemma op Wikipedia.
Wij citeren:
Barkel probeerde op 15 mei 2010 het wereldrecord kloksimultaan te verbeteren en op 35 partijen te brengen maar slaagde daarin niet. Hij behaalde namelijk 48 punten (17 W, 14 R, 4 V) en dat was 1 punt te weinig om de vereiste score van minstens 70% te halen. Hij heeft te kennen gegeven om het wereldrecord in november 2010 nog een keer aan te willen vallen.

Opvallend veel aandacht voor een mislukte recordpoging!

Wij vervolgen het citaat:
Op zaterdag 27 augustus 2011 heeft hij het wereldrecord (kloksimultaan dammen) verbeterd. Hij speelde tegen 40 dammers en diende 56 punten halen. Hij heeft uiteindelijk 57 punten gehaald, een percentage van 71,25%

Kennelijk is Barkel nog steeds recordhouder?
Uh?? Op het lemma van de kloksimultaan wordt Barkel in het rijtje van recordhouders in het geheel niet genoemd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kloksimultaan_dammen
(zijn kennelijk gedenkwaardige mislukte optreden van 15 mei 2010 wordt wél behandeld…)

Het zogenaamde wereldrecord heeft (slechts) het lokale sufferdje gehaald en dan blijkt het volgende:

VRIEZENVEEN - Marino Barkel is sinds zaterdag 27 augustus in het bezit van het Het wereldrecord kloksimultaandammen. De speler van Denk en Zet/Witte van Moort kwam in zijn woonplaats Vriezenveen uit op 71,25. Het oude record was in handen van Jeroen van den Akker met 70 procent.

Of is er iets anders aan de hand? Uit een Zwols periodiek:

Het record staat nu op naam van Marino Barkel, die tegen veertig opponenten een winstpercentage van 72 procent haalde. Aan Georgiev de taak om die score ook te halen, tegen dus twee mensen meer.
Het is intussen de achtste keer dat het wereldrecord wordt aangevallen. Sinds het record van Barkel zijn de eisen wel aangescherpt; de Nederlander zag aan de andere kant van het bord veel clubgenoten en andere bekenden; dat kan de schijn wekken dat niet iedereen even goed z'n best deed om Barkel pootje te lichten.

Barkel heeft het record dus een slechte naam bezorgd.
En kan daar mee door gaan. Zijn volgende poging is weer te Vriezenveen.
Zie ook de wedstrijdvoorwaarden:
Na verloop van de inschrijvingstermijn, zal de simultaangever het deelnemersveld bepalen

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Mar 05, 2014 10:52

In het badmintontoernooi van de Olympische Spelen 2012 werd een groot aantal spelers van hetzelfde land gediskwalificeerd, omdat deze speelsters expres verloren met het doel om in de volgende ronde een makkelijkere loting te krijgen. In Vriezenveen past men wel op met dergelijke praktijken, want voor je het weet, wordt de poging ongeldig verklaard. :wink:

Gezellig

Post by Gezellig » Sun Apr 06, 2014 16:32

De demonstrateur naast Sijbrands ontneemt me alle lust.
afschuwelijke stem, steeds interrumperen, ook nog de voetbaluitslagen roepen

Gezellig

Post by Gezellig » Sun Apr 06, 2014 16:57

Gelukkig heeft de organisatie het geluid uitgeschakeld.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Apr 06, 2014 17:01

Helemaal mee eens. Het is een hele aardige kerel maar daar gaat het niet om. Totaal geen interactie me het publiek. Valt me wel op dat Keurentjes erg veel weet en dat is op zich hartstikke knap. Toch zie ik het weer als een nieuw stapje KNDB cultuur. En dan bedoel ik dat er weer een stapje is gezet naar de eigen kliek en de docentenmentaliteit. Nog even en De Dam Academie gaat vertellen hoe noodlijdende clubs gered kunnen worden. En dan loopt er ook nog de ICT man. Hij heeft het prima gedaan, het ziet er goed uit. Op de clubavond was hij er helaas nooit. Het begint er steeds meer op te lijken dat een NK of een evenement een podium wordt waarin bepaalde mensen zich willen profileren. Met opbouw van de damsport heeft het helaas niets te maken. Straks moet deze fraaie ICT natuurlijk ook in het buitenland operationeel worden en gaan we daar weer in investeren. Kortom het schiet gewoon niet op.

jona

Post by jona » Mon Apr 07, 2014 12:08

Fred van Amersfoort wrote:Helemaal mee eens. Het is een hele aardige kerel maar daar gaat het niet om. Totaal geen interactie me het publiek. Valt me wel op dat Keurentjes erg veel weet en dat is op zich hartstikke knap. Toch zie ik het weer als een nieuw stapje KNDB cultuur. En dan bedoel ik dat er weer een stapje is gezet naar de eigen kliek en de docentenmentaliteit. Nog even en De Dam Academie gaat vertellen hoe noodlijdende clubs gered kunnen worden. En dan loopt er ook nog de ICT man. Hij heeft het prima gedaan, het ziet er goed uit. Op de clubavond was hij er helaas nooit. Het begint er steeds meer op te lijken dat een NK of een evenement een podium wordt waarin bepaalde mensen zich willen profileren. Met opbouw van de damsport heeft het helaas niets te maken. Straks moet deze fraaie ICT natuurlijk ook in het buitenland operationeel worden en gaan we daar weer in investeren. Kortom het schiet gewoon niet op.
Gezellig wrote:De demonstrateur naast Sijbrands ontneemt me alle lust.
afschuwelijke stem, steeds interrumperen, ook nog de voetbaluitslagen roepen
Het duo Sijbrands en Keurentjes doet met ergens wel denken aan Maarten van Rossem en Mart Smeets, maar dat geheel terzijde :D

Wellicht ben ik de enige, maar ik vind de bijdrage van Keurentjes wel prettig. Vind het ergens wel een beetje flauw om hem op zijn stemgeluid (die is inderdaad wat scherp) af te rekenen. Wat betreft interactie met het publiek heb je misschien gelijk, maar dat heeft mij als internetkijker niet gestoord.

Ik vind het wel prima gaan eigenlijk. Keurentjes als een soort aangever en Sijbrands als degene die daar wat meedoet. Keurentjes heeft duidelijk kennis van zaken en weet duidelijk erg veel. In combinatie met Sijbrands is dat erg prettig. Ook damtechnisch komt Keurentjes met eigen inbreng en naar mijn inzien geeft hij Sijbrands genoeg kans om te schitteren. Daarnaast houdt hij ook nog andere partijen in de gaten, zodat er overgestapt kan worden op een andere partij als daar aanleiding toe is.

Daarnaast is het natuurlijk geweldig dat Keurentjes zoveel dagen de analyse wil verzorgen. Ik vermoed dat het hem dat echt niet zoveel centjes oplevert als Sijbrands en hij doet het toch gewoon.

Overigens vind ik de kritiek over voetbal erg flauw. Het is namelijk Sijbrands die vaak 'off topic' gaat. Zelf heb ik daar overigens geen problemen mee verder. Dat houdt het ten minste luchtig en voor minder goede dammers ook vermakelijk. Keurentjes is juist meer 'on topic' bezig naar mijn idee, maar laat Sijbrands gewoon lekker bezig met zijn 'off topic' en gaat er soms in mee.

Ik zie trouwens nog wel wat ruimte voor verbetering. De vragen uit het publiek zijn niet te verstaan helaas, je zou wellicht met een microfoon rond kunnen lopen. Het was trouwens wel echt geniaal dat Meijer ook commentaar gaf op zijn partij. Dat geeft echt een stuk beleving. Dan is het niet een droge remise, maar merk je dat Meijer echt diep moest gaan :D Verder zou het van toegevoegde waarde kunnen zijn om een engine te gebruiken om varianten van Sijbrands te kunnen checken. Dat zou mooi zijn. en is volgens mij niet zo moeilijk toe te passen. Verder wordt er weinig gedaan met varianten die worden aangegeven via internet. Zo stond er bij de partij van Meijer-Boomstra een geinige remisevariant, via een schitterende combinatie. Die had eigenlijk gewoon getoond moeten worden. Eventueel zou het ook kunnen dat je vragen op kan sturen naar Sijbrands en dat iemand de leukste/interessantste er uitzoekt.

Verder vind ik de kritiek op de ICT-man onterecht. Dat iemand niet op de clubavond verschijnt of bij een noodlijdende club zit doet niks af aan het werk dat diegene doet. Ik snap dat je graag ziet dat iemand ook op de clubavond komt, dus in die zin begrijp ik het sentiment, maar ik vind het mooi als iemand op deze manier dingen voor de sport doet. Ik heb al een aantal keer gelezen dat je daarom iemand veroordeeld namelijk.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Apr 07, 2014 13:27

Prima Jona, dat is jouw eerlijke mening. Ik wil het ook best enigszins nuanceren. Rik doet het best knap. De live verslaggeving wordt ook ieder jaar beter. Dat is positief. Ik kijk naar het totale concept en de samenhang van dingen. De kritiek op de ICT man is ook al niet al te persoonlijk. Ook hij doet het prima. Dat schreef ik trouwens al. Niemand is verplicht iets voor de eigen vereniging te doen, allemaal eigen keus. Tot zover niets aan de hand dus. Maar Jona, denk eens even mee in een breder perspectief. Een NK heeft diverse doelen. Denk aan krachtmeting/ kompetitie. Tegelijk is het een zeldzame kans op publiciteit en promotie. Dus die ICT is zeer welkom. Maar wat is het doel van die promotie? Dat is dat je dat in het land dan ook benut. Dat mensen er blij van worden en weer gaan dammen. In het gunstigste geval lukt dat en dan komt iemand naar een vereniging waar......niemand zit. In mijn visie moet de KNDB in het algemeen alleen mensen inzetten die een bovengemiddelde en langdurige verdienste hebben op lokaal nivo. Waarom vraag jij je misschien af. Omdat daar de werkelijke problemen spelen. En vanwege de geloofwaardigheid. Ik geloof er niet in dat mensen die in hun eigen omgeving weinig laten zien plotsklaps landelijk wel de boel op het juiste pad brengen. Dat gaat verder dan het door mij genoemde voorbeeld.

Post Reply