Op deze pagina van die site wikidames heeft men alle notatieformulieren van het Cannes Open in PDF gescand en vrijgegeven. Men zet ze daar om in .pdn formaat (via bijv. DAM 2.2. van Harm Jetten), waarna het in veel damprogramma’s (zoals Entry Dambo van Wieger, maar ook Toernooibase) valt te importeren op applet.
Er zijn flink wat Franse vrijwilligers, die daaraan werken. Inmiddels zijn er ook een paar Fransen, die rechtstreeks in Toernooibase invoeren, terwijl ik van Andre Bercot heel veel in .pdn van het Cannes Open heb gekregen.
Daardoor staan vrijwel alle partijen van het Cannes Open in Toernooibase.
Michel Stempher heeft dit idee via e-mail dit ook al eens bij mij en het bondsburo gedropt. Met een goede kopieermachine, die seriegewijs kan scannen vallen alle partijen van Nationale Competitie (per klasse) te scannen en zouden deze PDF-bestanden op de KNDB-site vrijgegeven kunnen worden.
Een ieder zou dan deze PDF-bestanden naar pdn om kunnen zetten of rechtstreeks in Toernooibase invoeren (zou je zelfs afspraken over kunnen maken, wie dat voor welke klassen doet). Een aantal spelers/teams/clubs doet dat natuurlijk nu al rechtstreeks in Toernooibase.
In Toernooibase kan je van elke teamwedstrijd ook weer een .pdn-bestand opvragen, zodat dat bestand dan ook weer op KNDB-site geplaatst zou kunnen worden. Vele handen zouden licht werk maken (doet het nu ook al voor een gedeelte, maar zou beter kunnen).
Ook Klaas Bor (Turbodambase) is er volgens mij bij gebaat. (Volgens mij pakt hij al flink wat partijen uit Toernooibase).
Een stap verder is dan nog OCR-herkenning van de PDF-bestanden. In het verleden heb ik daar al eens met Klaas Bor en Marcel Kosters via mail over gefilosofeerd. Dat leek nog een brug te ver gezien de handschriften. (Wie de notatieformulieren van Schwarzman – Oudshoorn van Cannes Open heeft gezien, weet wat ik bedoel. Dan is op tablet noteren toch de volgende stap
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hendrik Veenstra is er kort geleden ook mee bezig geweest (OCR-herkenning) en dat zag er toch wel redelijk uit. Dus nu nog een brug te ver, maar misschien in de toekomst ook mogelijk.
Wat vinden we ervan? Notatieformulieren van Nationale Competitie in PDF scannen. Op KNDB-site publiceren. Vrijwilligers, die omzetten naar .pdn (of invoeren in Toernooibase), zodat we alle partijen snel in .pdn/op applet beschikbaar hebben?
En natuurlijk is dat ook bij andere toernooien mogelijk.