Voorkeursbeleid

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Piet Bouma » Thu Mar 06, 2014 23:55

De discussie dwaalt wel sterk af.
Lijkt wel een rookgordijn.
Het gaat erom of Thijs correct of onfatsoenlijk is behandeld is door de KNDB c.q. Johan Krajenbrink voor, tijdens en na het WK.
Als er alleen op een “rapport” van Siep Buurke achteraf na het WK maatregelen genomen worden door KNDB/Johan Krajenbrink zonder hoor en wederhoor, dat neig ik heel sterk naar onfatsoenlijk.
En als anderen hier in het openbaar niks over durven te zeggen, te melden wat er precies allemaal gebeurd is rond dit WK, omdat ze bang zijn om voorkeursposities bij Johan Krajenbrink kwijt te raken dan is er structureel iets mis bij de KNDB.
Maar ja, velen hebben dat gevoel natuurlijk al.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Voorkeursbeleid

Post by Fred van Amersfoort » Fri Mar 07, 2014 00:17

Op zich neig ik ernaar om de mening van Henk Stoop serieus te nemen. Hij weet natuurlijk wel waar hij het over heeft en heeft ook successen bewerkstelligd. Er is uiteraard niets mis met een beetje gezonde ambitie en een serieuze aanpak van een titeltoernooi. Het moet alleen niet te veel doorslaan. Waar het om zou moeten gaan is een duidelijke verdeling tussen middel en doel. Doel zou moeten zijn dat zo veel mogelijk jongeren plezier hebben in hun sport. Resultaat kan in theorie een aanzuigende werking hebben. Of dat echt zo is kun je ook nog betwisten. Immers, waar je winnaars hebt zijn er ook weer verliezers. Zelf vind ik het meer een prestatie om ook die verliezers voor de sport te behouden. De groep verliezers is vele malen groter. In mijn visie is een te ver doorgeslagen prestatiecultuur, zoals door voorkeursbeleid, een belangrijke reden van verdeeldheid en onvrede. Krajenbrink en de andere mannen zouden mijn steun hebben als het werkelijke doel, groei dus, overtuigend en beargumenteerd het hoofddoel zou zijn. Wat ik dus zoek is een beargumenteerd verhaal dat de focus op prestaties per saldo een aanzuigende werking heeft. En dat geldt ook voor de theorie dat er "kader" nodig is. Het klinkt sexy maar wat gaat dat kader dan doen? Als dat "kader" ook telkens uitgaat van te primitieve aannames dan zijn we nog nergens.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Voorkeursbeleid

Post by playforstacks » Fri Mar 07, 2014 01:34

Piet Bouma wrote:De discussie dwaalt wel sterk af.
Lijkt wel een rookgordijn.
Het gaat erom of Thijs correct of onfatsoenlijk is behandeld is door de KNDB c.q. Johan Krajenbrink voor, tijdens en na het WK.
Als er alleen op een “rapport” van Siep Buurke achteraf na het WK maatregelen genomen worden door KNDB/Johan Krajenbrink zonder hoor en wederhoor, dat neig ik heel sterk naar onfatsoenlijk.
En als anderen hier in het openbaar niks over durven te zeggen, te melden wat er precies allemaal gebeurd is rond dit WK, omdat ze bang zijn om voorkeursposities bij Johan Krajenbrink kwijt te raken dan is er structureel iets mis bij de KNDB.
Maar ja, velen hebben dat gevoel natuurlijk al.

Je schrijft "rapport" inderdaad wel tassenhaakjes maar naar mijn inschatting is dat er in het verslag van Siep Buurke (dat over het hele WK ging) miss maar 5 regels over mij staan. En dan onder het mom van "ik heb gehoord dat Thijs enz enz" daarom krijg ik ook geen inzage in dat verslag. Siep wilde graag dat ik een sanctie kreeg want hij had al tijdens het WK duidelijk gemaakt dat hij wel wraak zou nemen om het feit dat ik niet buitengesloten werd door de rest van team-KNDB + het feit dat ik direct na het toernooi wel openlijk kritiek had over Siep's handelen op onder andere facebook. Het enige probleem was dat de andere coaches het niet met Siep eens waren en Johan heeft er nog binnen 1 week na het WK voor gezorgd dat deze andere coaches hun mening niet meer zouden delen met iemand.
Ik denk eigenlijk dat de belangrijkste reden van Johan naast natuurlijk wraak voor het EK incident is puur laten zien hoe machtig hij is.
De jeugdspelers die nu mee waren naar dit WK als deelnemers zien wat er met mij gebeurt en weten dat het van geen kanten klopt. Zij zien dat je nog zo erg in je gelijk kan staan als je Johan tegen je hebt dan zul je hangen ook al is het onterecht. Dit is puur strategisch van Johan want als talenten en ouders van talenten hun mond open zouden doen over Johan en de verhalen die zij met Johan mee hebben gemaakt is het einde verhaal Johan.

mountain
Posts: 131
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:51

Re: Voorkeursbeleid

Post by mountain » Fri Mar 07, 2014 08:48

Het lijkt er op dat beide partijen zich hebben ingegraven en dat we zo niet verder komen (ik wil hier verder overigens op geen enkele manier partij meer kiezen hoewel ik zeker mijn voorkeur heb) Is het geen goed idee om de rijdende rechter of i.d. hier op los te laten ? Moeten partijen zich alleen wel realiseren dat dit anti reclame kan zijn voor de bond en spelers maar het laten doorsudderen hier op dit forum is dat net zo goed...
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een definitieve uitspraak door een onpartijdige partij waar een ieder zich aan zou moeten houden en dan einde, maar ja ik ben dan ook graag naief :D

Gerard de Groot
Posts: 351
Joined: Mon Jul 07, 2003 22:09
Location: the Netherlands

Re: Voorkeursbeleid

Post by Gerard de Groot » Fri Mar 07, 2014 09:17

mountain wrote:Het lijkt er op dat beide partijen zich hebben ingegraven en dat we zo niet verder komen (ik wil hier verder overigens op geen enkele manier partij meer kiezen hoewel ik zeker mijn voorkeur heb) Is het geen goed idee om de rijdende rechter of i.d. hier op los te laten ? Moeten partijen zich alleen wel realiseren dat dit anti reclame kan zijn voor de bond en spelers maar het laten doorsudderen hier op dit forum is dat net zo goed...
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een definitieve uitspraak door een onpartijdige partij waar een ieder zich aan zou moeten houden en dan einde, maar ja ik ben dan ook graag naief :D
Hier gaat nooit duidelijkheid over komen. De bondsraad is in meerderheid niet geïnteresseerd. En Thijs heeft bij mijn weten geen klacht ingediend bij de Protest- of Tuchtcommissie. Het lijkt er op dat Thijs helemaal niet begeleid of geadviseerd wordt door zijn vereniging. Dat is op zich ook heel vreemd, want er zitten in Tilburg toch heel wat ervaren mensen.

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Voorkeursbeleid

Post by Eric Sanders » Fri Mar 07, 2014 18:52

Gerard de Groot wrote:Het lijkt er op dat Thijs helemaal niet begeleid of geadviseerd wordt door zijn vereniging. Dat is op zich ook heel vreemd, want er zitten in Tilburg toch heel wat ervaren mensen.
Misschien is dat wel helemaal niet zo vreemd.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Voorkeursbeleid

Post by Fred van Amersfoort » Fri Mar 07, 2014 19:56

Hoe bedoel je Eric? Misschien bedoel je dit: wellicht zeg jij zeer bedekt dat Thijs een ongeleid projectiel is en dat de gezaghebbende Tilburgers hun vingers niet willen branden? Maar ik kan er zo maar helemaal naast zitten, ik lees het wel hoop ik.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Voorkeursbeleid

Post by playforstacks » Fri Mar 07, 2014 20:56

Fred van Amersfoort wrote:Hoe bedoel je Eric? Misschien bedoel je dit: wellicht zeg jij zeer bedekt dat Thijs een ongeleid projectiel is en dat de gezaghebbende Tilburgers hun vingers niet willen branden? Maar ik kan er zo maar helemaal naast zitten, ik lees het wel hoop ik.

Ik ben inderdaad iemand met een sterke eigen wil en met een aanpak dat ik voor transparantie ga in plaats van vriendjespolitiek, achterkamertjes en de doofpot. Een ongeleid projectiel ben ik hoogstens met het feit dat ik soms iets te snel zeg wat ik denk (wat meestal tactisch gezien op korte termijn wel in mijn nadeel werkt) voor de rest ben ik vrij voorspelbaar in mijn handelen.
Daarnaast word ik door genoeg Tilburgers gesteund en ook met advies. dat actief met deze zaak bemoeien per definitie je vingers branden is lijkt me wel duidelijk aangezien Johan in deze machtspolitiek geen tegenstand duld (dit is ook te zien aan het bestuur).

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Voorkeursbeleid

Post by Fred van Amersfoort » Fri Mar 07, 2014 21:07

Weet ik Thijs, je hoeft je niet te verdedigen. Ik was even benieuwd hoe Eric tot zijn conclusie kwam. Nijmegen is niet zo heel groot, vandaar.

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Voorkeursbeleid

Post by Eric Sanders » Fri Mar 07, 2014 23:36

Voorop gesteld: Nijmegen is groot genoeg voor mij om nauwelijks een mening te hebben over het functioneren van de TD. Maar die mening wordt niet beïnvloed door wat er in deze draad voorbij komt. Ik ken Thijs niet, maar hij gaat er geregeld met gestrekt been in en lijkt niet aan zelfreflectie te doen. In deze draad krijgt hij nog een hoop bijval ook van mensen die het leuk vinden dat er af en toe tegen de gevestigde orde wordt ingegaan of die zelf om uiteenlopende redenen gefrustreerd zijn geraakt door de KNDB.
Als ik het gevoel had dat er zoveel mensen mij zouden tegenwerken als Thijs denkt, dan zou ik mij afvragen of het niet ook een beetje aan mijzelf zou kunnen liggen. Eigenlijk wil ik me hier helemaal niet mee bemoeien, maar de eenzijdigheid in deze draad stoort me, vandaar wat tegengas.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Piet Bouma » Sat Mar 08, 2014 00:13

Eric Sanders wrote:Voorop gesteld: Nijmegen is groot genoeg voor mij om nauwelijks een mening te hebben over het functioneren van de TD. Maar die mening wordt niet beïnvloed door wat er in deze draad voorbij komt. Ik ken Thijs niet, maar hij gaat er geregeld met gestrekt been in en lijkt niet aan zelfreflectie te doen. In deze draad krijgt hij nog een hoop bijval ook van mensen die het leuk vinden dat er af en toe tegen de gevestigde orde wordt ingegaan of die zelf om uiteenlopende redenen gefrustreerd zijn geraakt door de KNDB.
Als ik het gevoel had dat er zoveel mensen mij zouden tegenwerken als Thijs denkt, dan zou ik mij afvragen of het niet ook een beetje aan mijzelf zou kunnen liggen. Eigenlijk wil ik me hier helemaal niet mee bemoeien, maar de eenzijdigheid in deze draad stoort me, vandaar wat tegengas.
Eric,

Wat m.i. als een paal boven water staat is het volgende.
KNDB bestuur leert niet van wat in het verleden is voorgevallen.
a) 2003. Tjalling Goedemoed wordt geroyeerd door een “administratieve” maatregel van de KNDB zonder tuchtcommissie in te schakelen
b) 2007. Royement Anatoli Gantvarg door de KNDB zonder tuchtcommissie in te schakelen
c) 2013. Sancties tegen Thijs van den Broek door de KNDB/Johan Krajenbrink zonder tuchtcommissie in te schakelen.

Elke keer hetzelfde fenomeen. KNDB-functionarissen, die menen dat ze in hun recht staan/aangevallen voelen etc. en dan zelfstandig maatregelen nemen, die ze veel beter via het orgaan, dat daarvoor speciaal aangesteld is, kunnen laten lopen. Dat is in mijn ogen goed sportbestuur. Wat gebeurt er nu uiteindelijk?
Thijs zal naar de tuchtcommissie moeten om beslissingen van KNDB-bestuur/functionarissen aan te vechten. Is dat nu reëel?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Voorkeursbeleid

Post by Paul van de Veen » Sun Mar 09, 2014 11:17

Dus er zijn door het KNDB bestuur grote fouten gemaakt in 2003, 2007 en 2013?
Dat valt dan toch eigenlijk reuze mee? Ik persoonlijk schiet elke drie weken wel weer eens een gigantische bok, prive, zakelijk of achter het dambord.
Toegegeven: als dit de 'failure rate' was van de Deltawerken zou ik me wel wat ongerust gaan maken.
Maar het eerstvolgende al of niet terechte royement of sanctie binnen de KNDB is te verwachten in 2021 (de cijfers spreken een overduidelijke taal)
Daarna volgt zelfs een periode waarin tenminste één KNDB bestuurder de maximale 9 jaar vervult zonder maar één enkele bok te schieten.
Nog even volhouden allemaal, het gaat de goeie kant op! :D

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: Voorkeursbeleid

Post by Rein Halbersma » Sun Mar 09, 2014 20:16

Paul van de Veen wrote:Dus er zijn door het KNDB bestuur grote fouten gemaakt in 2003, 2007 en 2013?
Dat valt dan toch eigenlijk reuze mee? Ik persoonlijk schiet elke drie weken wel weer eens een gigantische bok, prive, zakelijk of achter het dambord.
Toegegeven: als dit de 'failure rate' was van de Deltawerken zou ik me wel wat ongerust gaan maken.
Maar het eerstvolgende al of niet terechte royement of sanctie binnen de KNDB is te verwachten in 2021 (de cijfers spreken een overduidelijke taal)
Daarna volgt zelfs een periode waarin tenminste één KNDB bestuurder de maximale 9 jaar vervult zonder maar één enkele bok te schieten.
Nog even volhouden allemaal, het gaat de goeie kant op! :D
3 fouten is natuurlijk weinig, maar procentueel gezien waarschijnlijk enorm. Hoeveel royementen zijn er eigenlijk in die tijd geweest? Een "score" van 3 uit 3 zou me niks verbazen. En daarbij komt nog dat voor de betrokkenen een royement/schorsing bijzonder ingrijpend is. Redenen te meer om zorgvuldig te werk te gaan. Het is tenslotte geen voetballen waar overtredingen bij het spel horen.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Michel Stempher » Fri Mar 14, 2014 14:15

Er is inmiddels een concept van de notulen van de Bondsraadvergadering van 1 maart gepubliceerd. Zie hier het belangrijkste stuk wat betreft de kwestie Thijs van den Broek:

Code: Select all

Wat betreft de sanctie, de technisch directeur is bevoegd om maatregelen te treffen als spelers zich niet houden aan een overeenkomst die met hen is gesloten. In dit geval heeft de technisch directeur besloten dat Thijs zelf de kosten voor het jeugd WK diende te betalen. Deze sanctie was vooraf benoemd. De technisch directeur handelt daarmee binnen de kaders die hij als professional van het bestuur heft meegekregen.. Na de klacht van William van de Broek (hoor) heeft het bestuur de TD om verduidelijking gevraagd (wederhoor) en het besluit van de technisch directeur niet vernietigd. Gelet op de feiten was mondelinge behandeling niet nodig.
Er is naar aanleiding van het gebeuren besloten om de voorwaarden voor deelname aan het KNDB team duidelijk vooraf te communiceren. Bijkomend probleem was dat Rik Keurentjes op het laatste moment uitviel waardoor op stel en sprong vervangers moesten worden gevonden. Daarbij is het niet gelukt om vrouwelijke begeleiding te vinden. Dat is in het vervolg gewoon verplicht. Ook is het wel nodig dat ouders bij bijzonderheden rond hun kind daar de staf vooraf goed over informeren.
Pieter Wijn meent dat Thijs weliswaar een wat aparte speler is, maar vraagt of er aandacht is geweest voor de reden van zijn optreden op het EK. Hans Vermeulen meldt dat daarnaar goed gevraagd is en dat begrip bestaat voor zijn kijk op de zaak maar dat hij de actie daarom nog niet goedkeurt. Pieter Wijn vraagt of de sanctie proportioneel is. Jack van der Plas meent dat bij sancties er eerst een bespreking moet komen. Johan Krajenbrink geeft aan dat hij dat in dit geval niet zinvol vond: alles was duidelijk.
De Technisch Directeur maakt zichzelf compleet belachelijk. Hij geeft hierbij toe dat zijn handelen een vergeldingsactie is voor het T-shirt dat Thijs heeft gedragen bij de prijsuitreiking van het EK. Er moet natuurlijk een schriftelijke of mondelinge behandeling van dit alles plaatsvinden. Op basis van het rapport van de Teamchef heeft de Technisch Directeur besloten om een sanctie op te leggen die vooraf al benoemd was. Dit in in de eerste plaats al zeer slecht, want hij moet het verhaal ook uit de mond van Thijs willen horen. Maar wat nog veel erger is: het rapport gaat mank aan alle kanten en het punt dat als eerst werd aangevoerd, werd ontkracht door het bestuur. Met deze verdediging moet serieus worden omgegaan, zéker vanwege het feit dat er al iets is ontkracht door het bestuur. Dat duidt erop dat de verklaring van de Teamchef allicht niet zo eerlijk is!!!!!

Ik begrijp niet dat er geen motie van wantrouwen is ingediend tegen de Technisch Directeur vanwege dit wanbeleid/deze vergeldingsactie. Het is werkelijk absurd hoe onprofessioneel de TD zich heeft gedragen en hij zegt in principe dit zo weer te doen omdat "alles wel duidelijk is".

Jasper Daems
Posts: 416
Joined: Tue Jan 20, 2004 19:29
Location: Dongen

Re: Voorkeursbeleid

Post by Jasper Daems » Fri Mar 14, 2014 15:44

Mooiste zin van de notulen vond ik toch wel deze: 'Het bestuur geeft altijd de voorkeur aan spelen om een plaats maar hier was dat niet meer haalbaar' :drinking:

Post Reply