Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post Reply
Rein Halbersma

Re: Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Rein Halbersma » Thu Aug 15, 2013 13:03

Bert Zwart wrote:De tijdnoodfase is het mooiste wat er is, en met een beetje geluk mag je het tweemaal op een dag meemaken!

Als je snel naar huis wilt moet je gewoon minder lang nadenken.
Uit mijn tijd bij DC Groningen herinner ik me nog een cafehouder die speelde bij een van de Noord-Groningse damclubs. Wijlen Douw de Jong gaf als teamleader altijd aan degene die hem als tegenstander had de opdracht om de tijdnoodfase in elk geval te overleven. Dit omdat de cafehouder om 16.00 naar huis moest om zijn zaak te openen. Het is volgens mij ooit voorgekomen dat de cafehouder zelfs een partij opgaf omdat de tegenstander 55 minuten lang nadacht over de 51ste zet tot het tijdstip van 4 uur was bereikt. De partij Baljakin-Heusdens van het NK een paar jaar geleden was van hetzelfde lakenen pak :)

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Thu Aug 15, 2013 21:00

Dat moet de barman zijn van Fivelgo; daar had Gil (Salomé) het wel eens over.... vooral Jannnes vond het erg prettig geloof ik om hem in zijn sterrenteam te hebben ( met Bies, van Harten, Van der Wal, Salome, Boom(?), Mam. N'Diaye (?) ) enz.....

Was die barkeeper niet een sponsor of zo?.... er is vast wel iemand die hier meer van weet ;-)

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Aug 15, 2013 22:10

Edwin Twiest wrote:Dat moet de barman zijn van Fivelgo; daar had Gil (Salomé) het wel eens over.... vooral Jannnes vond het erg prettig geloof ik om hem in zijn sterrenteam te hebben ( met Bies, van Harten, Van der Wal, Salome, Boom(?), Mam. N'Diaye (?) ) enz.....

Was die barkeeper niet een sponsor of zo?.... er is vast wel iemand die hier meer van weet ;-)
Die sponsor van Fivelgo was Wim Baar, die handelde in onroerend goed.

De barman was volgens mij Jouke de Haan van DC Warffum. Bert Dollekamp heeft daar eens een mooi verslag over geschreven omdat hij vaak achterstevoren op zijn stoel zat als ruiter te paard. Kan ik helaas niet zo snel terugvinden.
Flow with the Go

Dieter

Post by Dieter » Thu Aug 15, 2013 22:41

Fivelgo? dat ken ik alleen van (dam)-geschiedenisboekjes, jullie moeten wel heel oud zijn.

TjeerdH

Post by TjeerdH » Fri Aug 16, 2013 10:59

Dieter wrote:Fivelgo? dat ken ik alleen van (dam)-geschiedenisboekjes, jullie moeten wel heel oud zijn.
Ha Dieter,

dat valt wel mee hoor, dat was in de jaren zeventig...
Kuyken speelde daar ook en schreef er mooie verhalen over in zijn damrubrieken.
Zie mijn boek over de rubrieken van Andreas voor meer details.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Aug 16, 2013 16:10

Dieter wrote:Fivelgo? dat ken ik alleen van (dam)-geschiedenisboekjes, jullie moeten wel heel oud zijn.
Welke fossiel leest geschiedenisboekjes, schrijft ABN-zinnen en damt puur voor plezier? Die beschaving is toch al lang uitgestorven?
Flow with the Go

Dieter

Post by Dieter » Mon Feb 24, 2014 22:14

zaterdag BR vergadering en onthutsend genoeg staat de bedenktijd in de NC niet eens op de agenda, de tegenstand wordt gewoon niet gehoord.
Ik denk dat ik maar een besluit kan nemen, stoppen met dammen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Feb 24, 2014 23:04

Dieter wrote:zaterdag BR vergadering en onthutsend genoeg staat de bedenktijd in de NC niet eens op de agenda, de tegenstand wordt gewoon niet gehoord.
Wat is nou toch die haat tegen dat nieuwe speltempo? Ikzelf ben er ook geen voorstander van (ik vond het juist leuk om af en toe tot een uur of zes achter het bord te zitten), maar om nou meteen te gaan stoppen... Is de speeltijd zo'n belangrijk issue?

Ganesha

Post by Ganesha » Mon Feb 24, 2014 23:08

Dieter wrote:zaterdag BR vergadering en onthutsend genoeg staat de bedenktijd in de NC niet eens op de agenda, de tegenstand wordt gewoon niet gehoord.
Ja een lastige keuze. Wij vonden andere zaken net iets belangrijker. Volgens mij is het speeltempo op de vergadering van juni geplaatst door Cees de Jonge.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Tue Feb 25, 2014 03:17

Ik ben het vaak met je eens Dieter, maar dit keer dus totaal niet !
Het nieuwe speeltempo bevalt mij juist prima en ik heb vele andere spelers
gehoord die het ook prima vinden.
Dus worden die dan ook niet meer serieus genomen als de KNDB het ineens weer zou omdraaien???
Ik kan het juist haast wel andersom stellen dan jou.
Juist door dat nieuwe speeltempo vind ik het weer extra leuk geworden om in de Nationale
clubcompetitie te spelen.
Het oude speeltempo begon me tegen te staan en de speelmiddagen vond ik (te) lang worden.
Ik begon het haast saai te vinden. Nu is het korter geworden en krachtiger vind ik.
En daarnaast kan je op tijd weer naar huis gaan als je wilt en ben je niet de hele zaterdag kwijt.
En spelers die langer willen blijven, na willen zitten, na willen ouwehoeren, na willen analyseren, of nog met elkaar uit eten willen gaan, geen probleem daarmee hoor, das hun eigen keuze !
Maar niet elke speler wil dat ! Nu heb ik nog wat aan me zaterdagavond. Ben eerder vrij.
Bovendien worden nu niet alle eindspelen tot op het bot uitgepluist en levert dat inderdaad wel
eens aparte uitslagen of beslissingen op. Ook mij heeft dat dit seizoen wel soms een punt gekost, maar daar wen je wel aan. Hoort bij het systeem. Moet ik me tijd maar wat beter verdelen.
Aan elk nieuw systeem moet je even wennen en aan elk systeem kleven voor- en nadelen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Feb 25, 2014 12:07

Kosmos wrote:Of het aantal remises toeneemt met dit tempo (hetgeen mij niet een goede ontwikkeling lijkt) verdient nader onderzoek. Ik zet mijn geld op meer remises en jij dan JP?
Moeilijk te zeggen. Het is een optelsom van diverse effecten:
- er wordt minder geblunderd tussen de 40e en 50e zet (en tussen de 61e en 75e zet) wat waarschijnlijk meer remises oplevert, hoewel je natuurlijk ook de winst kon verblunderen.
- de fase tussen de 50e en 60e zet wordt minder sterk gespeeld. Dat kan leiden tot gemiste winsten en gemiste remises.
- er zijn minder paniekremises: met de vlaggen op vallen snel remise overeenkomen.
Ik vermoed dat het netto effect niet zo groot is, maar het zou mooi zijn als Piet (nog een verbeterpuntje!) het winstpercentage zichtbaar zou maken in toernooibase. Dan kunnen we vergelijken.
Wat is eigenlijk jouw eigen ervaring met het nieuwe speeltempo?
Als toeschouwer ben ik zeer tevreden over het nieuwe tempo. Ik vond het altijd irritant wanneer spelers na een spannende fase opeens een half uur gingen nadenken over hun volgende zet. Dat de helft van de partijen afgelopen was na 4 uur, en dat je vervolgens nog 2 uur moest wachten op het laatste handjevol zetten in de resterende partijen.

Als speler zie ik plussen en minnen, waarbij de plussen overheersen. Het belangrijkste nadeel vind ik de 'eeuwige tijdschaarste' waarin je terecht kunt komen. Het woord 'tijdnood' vind ik in dezen overdreven; een minuut is voldoende om een zet te bedenken die redelijk past bij je spelniveau en zetcontrole uit te voeren. Maar om een keer een toiletmoment te hebben, zou 80+1 wat mij betreft vervangen mogen worden door bijvoorbeeld 60+1 met na 50 zetten eenmalig 20 minuten erbij. Helaas kunnen de oudere digitale klokken dit volgens mij niet aan.

Zeer positief vind ik dat we nu verlost zijn van het bijwerken van de notatie na 50 zetten en alle problemen die daar bij hoorden. En ergens vind ik het wel prettig dat je in het eindspel niet opeens een uur erbij krijgt, waarna je je gedwongen voelt die tijd te gebruiken terwijl het vrolijke rumoer van de bar tot je doordringt en er regelmatig iemand met een glas bier in de hand langs komt om te kijken of zijn zwoegende clubgenoot al een zet heeft geproduceerd. Wat ik wel weer jammer vind, is dat het 'apres-dam' lijkt te lijden onder het nieuwe tempo, maar ik denk dat dat vooral een kwestie van instelling is. We zijn jaren gewend om vrij kort na de laatste partij het licht uit te doen, maar niemand verplicht je daartoe uiteraard. En voor mensen met andere bezigheden (door dammers zonder sociaal leven ook wel 'spruitjesdammers' genoemd) is het eerdere einde natuurlijk ideaal. Ik vermoed dat we een deel van deze spelers dankzij het snellere tempo voor de damsport kunnen behouden.

henk stoop

Post by henk stoop » Tue Feb 25, 2014 14:00

Onderstaand de cijfers van de laatste twee competities. Ieder mag zelf zijn conclusies trekken:

Ereklasse 660 partijen
2012 – 2013 remise 53,18%
2013 – 2014 remise 54,24%

Hoofdklasse 1320 partijen
2012 – 2013 remise 49,02%
2013 – 2014 remise 46,44%

1e klasse 1980 partijen
2012 – 2013 remise 46,97%
2013 – 2014 remise 47,53%

2e klasse
2012 – 2013 2629 partijen remise 36,59%
2013 – 2014 2750 partijen remise 40,04%

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Feb 27, 2014 10:37

Dreigen met stoppen is een weinig constructieve manier van discussie voeren. Al eens aan de Limburgse vertegenwoordiger van de Bondsraad gevraagd het op de agenda te zetten?
Maar afgezien daarvan. Ik kan me niet voorstellen dat je zou stoppen met dammen alleen vanwege zo'n kleine aanpassing. Het is niet zo dat er nu ineens een rapid tempo is ingevoerd of zo. Sterker nog, voor de eerste 50 zetten heb je 10 minuten extra. Voor mij persoonlijk zijn de voordelen groter dan de nadelen. Overigens prima verwoord door Jan Piter Drost.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 27, 2014 11:15

Het voortdurende gedreig blijft vervelend en ontkracht alle argumenten. Dat is jammer omdat er zo nooit een oplossing te vinden is. Zelf had ik verwacht het nieuwe tempo prettig te vinden. In de praktijk vond ik het onprettig. Van mij mag het terug naar het oude systeem. Een reden om te stoppen is het niet. Ik denk voor Dieter uiteindelijk ook niet (hoop ik). Ik vermoed een onderliggende boodschap bij Dieter. Zijn manier van uiten is meer een optelsom van onvrede en zich onvoldoende gehoord voelen. En daar heeft hij wel een punt. Ook bij de volledige ontmanteling van de provincies en de merkwaardige opzet van de halve finales waren hem al een doorn in het oog. Onze damwereld blijft hopeloos verdeeld en dat is riskant. In een dergelijke structuur krijgen steeds meer mensen zonder een werkelijke visie te veel invloed. De "oppositie" zou zich moeten bundelen en af en toe een druppeltje water bij de wijn doen. Zo is het nieuw tempo en ipad invoer allemaal bespreekbaar maar de keuzes van prioriteiten mag elders liggen.

Dieter

Post by Dieter » Thu Feb 27, 2014 17:58

Fred van Amersfoort wrote:Het voortdurende gedreig blijft vervelend en ontkracht alle argumenten. Dat is jammer omdat er zo nooit een oplossing te vinden is. Zelf had ik verwacht het nieuwe tempo prettig te vinden. In de praktijk vond ik het onprettig. Van mij mag het terug naar het oude systeem. Een reden om te stoppen is het niet. Ik denk voor Dieter uiteindelijk ook niet (hoop ik). Ik vermoed een onderliggende boodschap bij Dieter. Zijn manier van uiten is meer een optelsom van onvrede en zich onvoldoende gehoord voelen. En daar heeft hij wel een punt. Ook bij de volledige ontmanteling van de provincies en de merkwaardige opzet van de halve finales waren hem al een doorn in het oog. Onze damwereld blijft hopeloos verdeeld en dat is riskant. In een dergelijke structuur krijgen steeds meer mensen zonder een werkelijke visie te veel invloed. De "oppositie" zou zich moeten bundelen en af en toe een druppeltje water bij de wijn doen. Zo is het nieuw tempo en ipad invoer allemaal bespreekbaar maar de keuzes van prioriteiten mag elders liggen.
Fred snapt waar het om gaat en wat ik wil zeggen met mijn simpele stelling. Het gaat er niet om of ik stop of niet, ik dreig dan ook niet maar stel hooguit voor dat het misschien goed is voor het dammen als ik me er maar uit terug trek. Dat wel hier en daar dammers stoppen is een gegeven en wie weg is zie je doorgaans niet meer terug. Ik ben begaan met onze sport en zie hoe beleid onze organisatie en de sport steeds verder in verval brengt. Inderdaad gaat het om de opgegeven halve finales, de nieuwe opzet is een waardeloos alternatief zonder dat ik afbreuk wil doen aan de mensen die zich voor finales plaatsen. De NC staat nu als volgende onderdeel onder druk. Het sociale aspect, de beleving als teamspeler, de haalbaarheid voor zaal eigenaren en ga zo maar door om niet te spreken van de door onnodige tijddruk ingegeven degradatie van kwaliteit in de slotfase van de wedstrijden. We zijn nu meer onderweg van en naar de damwedstrijden dan dat we nog dammen op een zaterdag en dit alles maakt dat stap voor stap de competitie verder afbrokkeld. Eerst maar een paar jaar laten lopen om dan tot de ontdekking te komen dat het toch maar teruggedraaid moet worden maakt de geleden schade niet meer ongedaan. Zo hebben we al diverse veranderingen doorgevoerd zien worden en nu kijkt het bestuur verwonderd naar de sterke terugloop van actieve dammers.
Nogmaals niets helemaal niets tegen het fischer system, misschien zelfs prima en bijvoorbeeld in Brunssum passen we het ook toe, maar voor de NC is het heel erg slecht. Het is ondoordacht en met slechte motieven ingevoerd. Tel je zegeningen en ben verstandig dat is het enige wat is vraag. Of een prutsertje als ik stopt of niet is niet belangrijk maar het is wel belangrijk als er weer 100 of meer prutsers stoppen.

Post Reply