NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post by Kosmos » Wed Feb 19, 2014 14:21

mikkeltje wrote:Jorrit Bergsma had gisteren in deze context een mooi betoog. Het kwam er kort op neer dat hij niet op een tijd wegging, maar op ontspannen rijden, in de flow komen, genieten. Het kostte hem vervolgens geen enkele moeite om zijn rondetijden neer te zetten. Op het einde kwam hij zelfs met rondjes in de 29 uit. Zonder dat hij enige druk voelde een tijd neer te zetten, zette hij toch een wereldrecord laaglandbanen neer en pakte hij de gouden medaille.
Heel goed!
Volgens het boekje Taal is zeg maar echt mijn ding is pakken heel goed geformuleerd (beter dan winnen) maar medaille is zo passé, dat moet plak zijn... :lol:
Heaven is no location, but a state of mind

Koops

Post by Koops » Wed Feb 19, 2014 17:48

QUIZ!
Nu kom je de laatste jaren steeds meer dammers, quartaire-sector-achtige types veelal, tegen die het plezier, dat zij in het dammen zeggen te hebben'eigenlijk' veel belangrijker vinden dan wat zij met verachting Het Resultaat noemen en die het ontbreken van enig sportief succes haast wel als hoogste doel lijken na te streven. Hoewel sommigen onder hen op mijn sympathie kunnen rekenen ( te meer ook daar het steevast zeer dankbare tegenstanders zijn, denk ik er in stilte bij) moet ik zeggen dat zo'n instelling mij zelf wezensvreemd is.
Vraag aan Tjalling en andere tegenstanders van het hardvochtige prestatiebeleid: van wie is bovenstaande quote? En werd deze persoon wel of niet wereldkampioen?

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Feb 19, 2014 20:34

Koops wrote:QUIZ!
Nu kom je de laatste jaren steeds meer dammers, quartaire-sector-achtige types veelal, tegen die het plezier, dat zij in het dammen zeggen te hebben'eigenlijk' veel belangrijker vinden dan wat zij met verachting Het Resultaat noemen en die het ontbreken van enig sportief succes haast wel als hoogste doel lijken na te streven. Hoewel sommigen onder hen op mijn sympathie kunnen rekenen ( te meer ook daar het steevast zeer dankbare tegenstanders zijn, denk ik er in stilte bij) moet ik zeggen dat zo'n instelling mij zelf wezensvreemd is.
Vraag aan Tjalling en andere tegenstanders van het hardvochtige prestatiebeleid: van wie is bovenstaande quote? En werd deze persoon wel of niet wereldkampioen?
Je begrijpt er niets van Koops: Het gaat in het geheel niet om streven naar prestaties. Daar is niets mis mee. De weg die nu gekozen wordt zal de topprestaties echter niet dichterbij brengen. Jammer dat je dat niet ziet. Zitten we straks opgescheept met topdammers die niet aan de verwachtingen van de TD voldoen en daardoor burn-out op burn-out krijgen

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Feb 19, 2014 20:38

Dolly's brother wrote:Rik Keurentjes barstte bijna in tranen uit na Jans gelukkige overwinning, dus het zal wel optie B worden 8)
Klopt.

NK 2014: keuzeplaats Wouter Sipma

woensdag 19 februari 2014
Na de HF algemeen 2014 was er nog één keuzeplaats te vergeven. De commissie topsport heeft gekozen uit spelers die gedeeld eerste zijn geëindigd en na barrage verloren hebben. De commissie topsport heeft besloten de keuzeplaats te geven aan Wouter Sipma en heeft daarvoor de volgende argumenten:
1. Wouter Sipma heeft verreweg de hoogste rating van de verschillende nummers 2.
2. Wouter Sipma is erkend NT (Nationaal Talent) en zit in het Topsportprogramma KNDB.

Johan Krajenbrink
Technisch directeur KNDB
Namens de Topsportcommissie
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Feb 20, 2014 07:09

Piet Bouma wrote:Wie krijgt de keuzeplaats bij het NK Huissen?
Nu de halve finales zijn afgelopen, zijn elf van de twaalf deelnemers bekend (en nu net dus ook formeel bevestigd). Technisch directeur Johan Krajenbrink staat voor de moeilijke taak, de twaalfde speler bekend te maken. Wie moet hij kiezen:
a) GMI Jos Stokkel, teamgenoot van Krajenbrink bij de organiserende vereniging Huissen
b) MI Wouter Sipma, afkomstig uit de trainingsstal/staf van Krajenbrink
c) MF Mike Koopmanschap, zou een jonge debutant zijn, en daarmee passend in het beleid, dat men het liefst elk jaar 1 of 2 debutanten in de NK Finale wil hebben.

Welke keuze hij ook zal maken, deze zal subjectief zijn.
Maar Krajenbrink heeft al vaker voor hete vuren gestaan. En misschien tovert hij nog een mooi konijn uit zijn hoge hoed.

Laat ik eens een voorzetje geven:
De Europees juniorenkampioen 2013. In zijn leeftijdscategorie namens Nederland het afgelopen jaar internationaal het meest succesvol. Debutant, dus passend in het beleid.
Met deze verrassende en onnavolgbare keuze zou Krajenbrink zich op één lijn scharen met bijvoorbeeld Louis van Gaal.

In één klap allerlei problemen getackeld. De ingelaste bondsraadsvergadering kan vervallen, iedereen tevreden.
Langs de zijlijn kunnen we dan maar één ding: Juichen!!!! :)
Ja ja Piet leuk bedacht, maar het is natuurlijk Wouter Sipma geworden. Unaniem door de topsportcommissie voorgedragen!!

Ook bij jouw voorstel was de BR-vergadering doorgegaan. Erg veel te bespreken! zoals je aan de agenda kan aflezen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Feb 20, 2014 12:34

De commissie topsport heeft gekozen uit spelers die gedeeld eerste zijn geëindigd en na barrage verloren hebben. De commissie topsport heeft besloten de keuzeplaats te geven aan Wouter Sipma en heeft daarvoor de volgende argumenten:
1. Wouter Sipma heeft verreweg de hoogste rating van de verschillende nummers 2.
2. Wouter Sipma is erkend NT (Nationaal Talent) en zit in het Topsportprogramma KNDB.
Lees: 'De commissie topsport heeft besloten de keuzeplaats te geven aan iemand uit het eigen topsportprogramma (Wouter Sipma), en daar wat gelegenheidsargumenten bij verzonnen'.

Het klinkt misschien logisch dat de sterkste barrage-verliezer is geselecteerd, maar als dit de argumentatie is, waarom is die dan niet voorafgaand aan het kwalificatietoernooi bekendgemaakt? En waarom waren de resultaten in het kwalificatietoernooi niet beslissend toen Heike Verheul aangewezen werd voor het WK dames? De enige lijn die in het keuzebeleid te ontdekken valt, is dat Krajenbrink consequent kiest voor Krajenbrink-pupillen. Overige argumenten worden er per geval aan de haren bijgesleept.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Thu Feb 20, 2014 13:08

Ik kan wel met de keuze leven (ook wel als Jos of Mike of wie dan ook was gekozen)

Alleen al qua inzet, de tijd die Wouter in het spel steekt, de kennis die hij wil delen (en deelt).....

Ik vind het slap om overal Johan maar de schuld van te gaan geven... dan moet je zelf initiatief gaan nemen en dat gebeurt toch niet (of wel?)

* oh ja, ik heb in de loop der jaren geleerd niet overal op te moeten gaan happen, dus de veelal voorspelbare reakties van de evenzo voorspelbare forumleden laat ik gewoon links liggen :-)

Maar ik begrijp / proef dat er veel mensen zijn die het Wouter blijkbaar niet gunnen, alleen omdat hij dan uit de 'Krajenbrink'-stal komt of heb ik de hele discussie verkeerd geinterpreteerd?... kan ook natuurlijk

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Thu Feb 20, 2014 13:49

Paul Sier wrote: Geregeld spreek ik met verstandige mensen uit de damwereld over het topsportbeleid zoals dat thans binnen de KNDB wordt gevoerd.
Daaruit komt breed gedragen naar voren dat we er goed aan zouden doen als we per direct met dit Topsport-gebeuren stoppen !
En dat uiteraard IN HET BELANG VAN HET DAMMEN !

Hiervoor zijn talloze argumenten aan te dragen , maar daarvoor voert het veel te ver om die hier allemaal op te sommen. Men kan ze zelf wel bedenken en ze zijn ook allemaal de revue al wel gepasseerd hier.

De 2 argumenten die voor mezelf het sterkst gelden zal ik ter verduidelijking desondanks kort noemen ;

1. het gehele topsport-gebeuren , zoals thans vorm gegeven , splitst de damwereld in tweeen. En als we in onze MINI-bond 1 ding NIET kunnen gebruiken , dan is het verdeeldheid. Van ledenwinst is door deze manier van topsport bedrijven bovendien nimmer iets gebleken , terwijl dat wel HET argument is waaronder men het hele verhaal steeds heeft verantwoord.

2. MIDDEL en DOEL zijn in het huidige topsport-gebeuren ernstig en ongezond vertroebeld. Daar waar normaliter DE BOND een duidelijk doel zou moeten initieren - in dit geval topsport om uiteindelijk te komen tot ledenwinst - en waarvoor men dan vervolgens HET MIDDEL - het benodigde geld - gaat zoeken , lijkt het er thans op dat in de praktijk 2-3 FINANCIEEL BELANGHEBBENDEN de regie voeren , waarbij vooraleer het DOEL lijkt dat het MIDDEL - het NOC-geld - wordt veilig gesteld.
NOC-geld , waaruit hun persoonlijke salaris wordt betaald.
De talenten moeten bepaalde prestaties leveren OM tot die gelden te komen. Dat is de zaak omdraaien als je het mij vraagt.
Omdat niet meetbaar kan worden aangetoond dat het persoonlijke belang het algemene belang dient , is er sprake van een ongezonde situatie.
Aldus lopen m.i. MIDDEL en DOEL op een zeer ongezonde manier door elkaar.
Bovendien is het zogenaamde overkoepelende doel - ledenwinst - op geen enkele manier meetbaar te relateren aan deze vorm van topsport. Het tegenovergestelde lijkt echter eerder aan de orde. Er is veel wrevel ontstaan en het is niet ondenkbaar dat dat zelfs geleid heeft tot minder enthousiasme van vrijwilligers , leden , kader etc.
Want waarom zou je je bijvoorbeeld nog vrijwillig inzetten als een klein , betaald groepje het in de achterkamer allemaal in hun NOC-belangetje bepaalt ?!

Ik roep hierbij op om met wat mensen NA afloop van deze competitie een plan van aanpak op te stellen , waarbij het doel m.i. zou moeten zijn ;
1. onmiddellijke opheffing van het Topsport-gebeuren zoals dat thans plaatsvindt. Dat betekent uiteraard per direct opheffing van de functie's TD en (bonds)-coaches.
2. onmiddellijke stopzetting van banden met het NOC-NSF. Dus ook met die subsidie.

Ik pretendeer GEENSZINS te weten hoe het dan allemaal wel zou moeten. Daarover heb ik wel ideeen.
Waar ik van overtuigd ben is dat dat proces moet beginnen met bovenstaande.
Topsport moet m.i. worden overgelaten aan de markt.
En als de Bond het dan toch zelf wil initieren , dan dient het bekostigd te worden van binnen uit , met open sollicitatie-procedures en op een heel andere wijze vorm gegeven dan nu het geval is. Te grote persoonlijke belangen dienen zoveel mogelijk te worden vermeden.

Mocht er met het huidige KNDB-bestuur niet tot een vergelijk kunnen worden gekomen , dan lijkt het me verstandig om
eens te inventariseren hoe leden en verenigingen erover denken , als ook te bekijken in hoeverre een nieuwe bond eventueel een goede optie is.

Ik denk dat de tijd is gekomen voor ACTIE. Dat kan m.i. nu het beste door een commissie van gelijkgestemden , die een plan van aanpak opstellen en ideeen uitwisselen in meetings.

Graag kom ik in contact met gelijkgestemden. Ik ben per mail bereikbaar ; paulsier@hotmail.com

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Thu Feb 20, 2014 14:21

Paul Sier wrote: Geregeld spreek ik met verstandige mensen uit de damwereld over het topsportbeleid zoals dat thans binnen de KNDB wordt gevoerd.
Daaruit komt breed gedragen naar voren dat we er goed aan zouden doen als we per direct met dit Topsport-gebeuren stoppen !
De jeugd is de toekomst. Dat is breed gedragen opvatting onder vrijwel alle dammers. Jeugd krijg je met activiteiten, die hen aanspreken. Topsport spreekt hen aan. Dus topsportbeleid heeft zin. Bij elke peiling onder dammers zal topsportbeleid voldoende steun krijgen. Evenwel het zou handiger zijn, als dit beleid wat minder zichtbaar was. Een hoop mensen ergeren zich aan de botheid, waarmee het nu soms wordt doorgevoerd. Dat is jammer en het kost steun voor een in principe juist beleid.

Wanneer het gaat om plaatsing en de gewenste winnaar is verreweg de sterkste van het veld, dan is het onverstandig om van te voren deze aan te wijzen als de geplaatste speler. Niets doen heeft normaliter hetzelfde resultaat zonder dat je (theoretische) kansen van de tweede garnituur hoeft te bruuskeren. Hetzelfde geldt voor de keuzeplaatsen voor het Nederlands kampioenschap. Het is onhandig om zoveel keuzeplaatsen te reserveren voor gewenste spelers, als niets doen precies hetzelfde resultaat oplevert. In Korbach was Baljakin vrijwel zeker van plaatsing ongeacht wie er verder van Nederlandse zijde nog mee zouden doen. Het diende dus geen enkel nuttig doel om andere spelers uit Nederland het recht van deelname aan Korbach te ontzeggen. Dat is gewoon pure onhandigheid. Er is nu behoorlijk wat tegenstand voor een beleid, dat zonder dit soort onhandigheden breed gedragen zou zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Feb 20, 2014 15:20

Edwin Twiest wrote:Maar ik begrijp / proef dat er veel mensen zijn die het Wouter blijkbaar niet gunnen, alleen omdat hij dan uit de 'Krajenbrink'-stal komt of heb ik de hele discussie verkeerd geinterpreteerd?... kan ook natuurlijk
Het lijkt er inderdaad op dat je de hele discussie verkeerd geïnterpreteerd hebt. Ik zie nergens dat veel mensen het niet gunnen aan Wouter (of Pim, Roel, Heike, etc.). Wat ik wel zie, is dat mensen graag duidelijke criteria willen voor plaatsing, en dat die criteria verband houden met de geleverde prestaties, niet met de voorkeuren van Krajenbrink.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 20, 2014 16:15

Jan Pieter wrote: Het lijkt er inderdaad op dat je de hele discussie verkeerd geïnterpreteerd hebt. Ik zie nergens dat veel mensen het niet gunnen aan Wouter (of Pim, Roel, Heike, etc.). Wat ik wel zie, is dat mensen graag duidelijke criteria willen voor plaatsing, en dat die criteria verband houden met de geleverde prestaties, niet met de voorkeuren van Krajenbrink.
Dat is dus precies wat niet kan. Eén van de plichten die NOC*NSF stelt aan bonden die subsidie ontvangen voor talenten is dat deze talenten aan zoveel mogelijke prestigieuze wedstrijden meedoen. Mochten spelers als Pim Meurs, Wouter Sipma, Wouter Wolff etc. de toernooien consequent niet spelen dan houdt dat in dat NOC*NSF niet langer bereid zal zijn om nog te investeren in talenten. Deze komen tenslotte toch niet aan spelen toe.

Ik geef geen mening over de kwestie (of het goed of slecht is) in deze bijdrage, maar een direct gevolg van subsidiëring is dat talenten een voorkeursbehandeling moeten krijgen. Het alternatief is dus om, op zijn Sjinkie Knegts, de middelvinger op te steken en in dit geval naar NOC*NSF. Het bestuur geeft vooralsnog de voorkeur aan dat eerste.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Feb 20, 2014 16:33

Hetzelfde geldt voor de keuzeplaatsen voor het Nederlands kampioenschap. Het is onhandig om zoveel keuzeplaatsen te reserveren voor gewenste spelers
Het gaat slechts om 1 plaats die de KNDB toewijst.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Thu Feb 20, 2014 17:06

Geb Kos wrote:
Hetzelfde geldt voor de keuzeplaatsen voor het Nederlands kampioenschap. Het is onhandig om zoveel keuzeplaatsen te reserveren voor gewenste spelers
Sponsorplaats en de eerste vier uit de ranglijst van vorig jaar zijn ook min of meer keuzeplaatsen. Hoewel de vier uit 2013 dit wel op basis van prestatie hebben verdiend. Je kunt, met het oog op de toekomst, de vraag stellen of vier plaatsen uit het voorgaande NK niet erg veel is?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 20, 2014 17:07

Geb Kos wrote:
Je zult twee bedoelen. Roel Boomstra en Wouter Sipma.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Feb 20, 2014 17:20

Sponsorplaats en de eerste vier uit de ranglijst van vorig jaar zijn ook min of meer keuzeplaatsen. Hoewel de vier uit 2013 dit wel op basis van prestatie hebben verdiend. Je kunt, met het oog op de toekomst, de vraag stellen of vier plaatsen uit het voorgaande NK niet erg veel is?
Als je bij de 1e vier eindigt dan heb je jezelf er in gespeeld, zo is de afspraak. Het is een prestatie om zo hoog te eindigen.

De sponsorplaats is niet van de KNDB, de sponsor wil meestal een dammer uit de buurt.
Je zult twee bedoelen. Roel Boomstra en Wouter Sipma.
Dat klopt wel maar dat heeft ook te maken met het feit dat er maar 5 halve finale groepen waren. Als Roel in 1 van de 5 groepen mee had gedaan was er geen kans meer voor de anderen om binnen de groep 1e te worden.

Net als dat de sponsor 1 plaats kan toewijzen zonder dat te moeten verantwoorden kan de KNDB 1 plaats toewijzen. In principe zijn er 10 plaatsen waarvoor je moet spelen.

Post Reply