Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Bert Aalberts

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Bert Aalberts » Fri Feb 07, 2014 10:49

Fred van Amersfoort wrote:Wakker worden Piet. Het hele land staat onder water en alles waar jij oog voor hebt is jouw tablet Er zijn misschien wel 40/50 clubs met een clubavond van 6 man met een gemiddelde leeftijd van ver in de 60. Op die clubs praten ze onverstaanbaar dialect, roken ze het liefst een sigaar, snel een potje dammen, daarna klaverjassen en een borrel. Als jij begint over een "tablet" denken zij: "doe oelewapper denkt dat we ziek zijn en wil ons zonder recept een tablet geven" Het bestuur moet zich ook schamen. Hoezo niets te bespreken?
Inderdaad. Door dit topic zou je gaan denken dat het live krijgen van partijen het hoogste doel is, terwijl minstens driekwart van de KNDB-leden naar ik vermoed nog nooit een live-partij heeft bekeken (de dammers die de clubavond en af en toe een damdag wel genoeg vinden, de 'breedtesporters' dus)
Wel ben ik het er mee eens dat er allang reglementering had moeten zijn omtrent invoer met tablets.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Feb 07, 2014 13:08

Bert Aalberts wrote:Inderdaad. Door dit topic zou je gaan denken dat het live krijgen van partijen het hoogste doel is, terwijl minstens driekwart van de KNDB-leden naar ik vermoed nog nooit een live-partij heeft bekeken (de dammers die de clubavond en af en toe een damdag wel genoeg vinden, de 'breedtesporters' dus)
Wel ben ik het er mee eens dat er allang reglementering had moeten zijn omtrent invoer met tablets.
Dat punt heb ik ook al meerdere keren gemaakt: heel belangrijk vind ik het niet. En ja: als er lang geleden al reglementering is beloofd, dan had het er al moeten zijn.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Fri Feb 07, 2014 13:38

Bert Aalberts wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Wakker worden Piet. Het hele land staat onder water en alles waar jij oog voor hebt is jouw tablet Er zijn misschien wel 40/50 clubs met een clubavond van 6 man met een gemiddelde leeftijd van ver in de 60. Op die clubs praten ze onverstaanbaar dialect, roken ze het liefst een sigaar, snel een potje dammen, daarna klaverjassen en een borrel. Als jij begint over een "tablet" denken zij: "doe oelewapper denkt dat we ziek zijn en wil ons zonder recept een tablet geven" Het bestuur moet zich ook schamen. Hoezo niets te bespreken?
Inderdaad. Door dit topic zou je gaan denken dat het live krijgen van partijen het hoogste doel is, terwijl minstens driekwart van de KNDB-leden naar ik vermoed nog nooit een live-partij heeft bekeken (de dammers die de clubavond en af en toe een damdag wel genoeg vinden, de 'breedtesporters' dus)
Driekwart van de KNDB-leden interesseert de toekomst van het dammen so wie so helemaal niet. Anders zouden er vast meer initiatieven zijn.

Onder de kleine groep dammers die het wel interesseert lijken er een aantal stromingen te zijn:

1) Inzetten op talentontwikkeling, topsport, streven naar Nederlandse wereldkampioen, professionalisering en bijbehorende subsidies

2) Inzetten op kader, lokale clubs, provincies, buurthuizen en bejaardentehuizen

3) Inzetten op Internet (Toernooibase, Live Weergave, Playdraughts, Youtube videos e.d.)

4) Inzetten op groei in het buitenland (cursus Tjalling, toernooien in China, trainingen e.d.)

Ik zou zeggen kies de oplossing die je voorkeur heeft en steek daar al je energie. Het plaatsen van cynische opmerkingen op topics die gaan over een oplossing die jouw voorkeur niet heeft is verspilde energie.

Ik beloof in ieder geval geen cynische opmerkingen over het promoten van dammen onder bejaarden meer te posten.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Fri Feb 07, 2014 14:50

Walter wrote:
Bert Aalberts wrote:
Driekwart van de KNDB-leden interesseert de toekomst van het dammen so wie so helemaal niet. Anders zouden er vast meer initiatieven zijn.

Onder de kleine groep dammers die het wel interesseert lijken er een aantal stromingen te zijn:

1) Inzetten op talentontwikkeling, topsport, streven naar Nederlandse wereldkampioen, professionalisering en bijbehorende subsidies

2) Inzetten op kader, lokale clubs, provincies, buurthuizen en bejaardentehuizen

3) Inzetten op Internet (Toernooibase, Live Weergave, Playdraughts, Youtube videos e.d.)

4) Inzetten op groei in het buitenland (cursus Tjalling, toernooien in China, trainingen e.d.)

Ik zou zeggen kies de oplossing die je voorkeur heeft en steek daar al je energie. Het plaatsen van cynische opmerkingen op topics die gaan over een oplossing die jouw voorkeur niet heeft is verspilde energie.

Ik beloof in ieder geval geen cynische opmerkingen over het promoten van dammen onder bejaarden meer te posten.
Erg cynisch was dit niet bedoeld, maar ik zie live weergave van damwedstrijden niet als een middel om meer leden aan te trekken (de punten 2 en 4 zijn wat mij betreft daar beter voor geschikt). Eerder een gunst voor de 'veeldammer'. Onder het kopje 'internet' zijn Playdraughts, course in Draughts en video's op Youtube m.i. meer geschikt dan liveweergave voor een gezondere toekomst van het dammen.

Verder niets dan lof voor het vele werk wat Piet en anderen vrijwillig verrichten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Feb 07, 2014 16:23

Bert Aalberts wrote:
Betreffende mijn aandachtsgebied: internet, Toernooibase etc. is, dit niet het enige doel Bert. In de digitale agenda van Toernooibase is het één van de twaalf punten, die ik aangaf. En die lijst is inmiddels al weer uitgebreid door reacties. Overigens probeerde ik je in december in dat kader ook te mailen. Maar je mailadres in Toernooibase krijg ik als onbestelbaar terug. Misschien wil je jouw huidige email-adres even mailen?
Het invoeren via tablet en live-weergave is nu even een trendic topic. Maar over een paar weken is er vast weer heel iets anders, dat dan veel discussie oproept. :)
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Nescio

Post by Nescio » Sat Feb 08, 2014 11:39

Welke anarchisten durven het aan om mij vanmiddag te verblijden met wat live-partijen?

Helaas zal het aantal dichter bij 0 dan bij 1 zitten. Gewoon toestaan die hap en iedere arbiter voorzien van een klauwhamer die hij bij bewezen fraude mag toepassen op het gewraakte apparaat. Geeft wellicht wat extra cachet. Alleen even reglementeren.

Even serieus: ik snap alle voors en tegens, maar waarom altijd van het negatieve uitgaan op voorhand?Die ene fraudeur haal je er in de praktijk vast een keer en die royeer je dan voor het leven. Is die ook nog eens zijn of haar grootste hobby kwijt en in sommige vallen ook zijn of haar sociale leven. En of je dat er voor over wilt hebben...
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 08, 2014 13:03

Nescio wrote: Helaas zal het aantal dichter bij 0 dan bij 1 zitten. Gewoon toestaan die hap en iedere arbiter voorzien van een klauwhamer die hij bij bewezen fraude mag toepassen op het gewraakte apparaat. Geeft wellicht wat extra cachet. Alleen even reglementeren.
Het ligt op 1. Semi-live: Roel Boomstra - Robert Sall uit de wedstrijd CTD Arnhem - Hijken DTC.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Nescio

Post by Nescio » Sat Feb 08, 2014 16:06

Piet Bouma wrote: Het ligt op 1. Semi-live: Roel Boomstra - Robert Sall uit de wedstrijd CTD Arnhem - Hijken DTC.
Ik was inderdaad te pessimistisch, het blijken er zelfs twee te zijn. Benieuwd hoe de weergave heeft plaatsgevonden, het lijkt erop alsof een passant het aan het verrichten is bij Boomstra - Sall, want 27 zetten op dit tijdstip, dat kan niet kloppen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 15, 2014 11:28

Piet Bouma wrote: Ons gesprek (en voorstellen) zal in de komende bestuursvergadering besproken worden en naar ons worden teruggekoppeld.
Bestuursvergadering is 7 februari geweest.
Inmiddels blijkt dat ook dat de Bondsraadvergadering van 1 maart doorgaat.

Er heeft tot dusver geen terugkoppeling plaatsgevonden.
Ook staat er geen voorstel voor reglementering op de agenda van de Bondsraadsvergadering.
Het zij zo.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Feb 17, 2014 10:01

Wat gebeurt er eigenlijk als twee personen tegelijkertijd in toernooibase dezelfde partij semilive invoeren (wat natuurlijk gaat gebeuren als we de notatiebiljetten vervangen), is de invoerapp daarop berekend?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 17, 2014 10:51

Arjen de Mooij wrote:Wat gebeurt er eigenlijk als twee personen tegelijkertijd in toernooibase dezelfde partij semilive invoeren (wat natuurlijk gaat gebeuren als we de notatiebiljetten vervangen), is de invoerapp daarop berekend?
Ja, invoer van beide spelers wordt gelogd en opgeslagen. De recentste invoer wordt dan op Internet weergegeven.
Beide spelers moeten wel zowel zetten van wit als zwart noteren. Er is tot dusver geen automatische reload ingebouwd.
(Alleen een handmatige reload functie, op het moment dat internet verbinding eventueel weggevallen is).
Zo'n continue reload (2x per seconde of nog sneller?) geeft fiks meer dataverkeer.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Feb 17, 2014 11:37

Piet Bouma wrote:
Arjen de Mooij wrote:Wat gebeurt er eigenlijk als twee personen tegelijkertijd in toernooibase dezelfde partij semilive invoeren (wat natuurlijk gaat gebeuren als we de notatiebiljetten vervangen), is de invoerapp daarop berekend?
Ja, invoer van beide spelers wordt gelogd en opgeslagen. De recentste invoer wordt dan op Internet weergegeven.
Beide spelers moeten wel zowel zetten van wit als zwart noteren. Er is tot dusver geen automatische reload ingebouwd.
(Alleen een handmatige reload functie, op het moment dat internet verbinding eventueel weggevallen is).
Zo'n continue reload (2x per seconde of nog sneller?) geeft fiks meer dataverkeer.
Top. Mocht ik meedoen aan het A'dams Paastoernooi, dan gaan we dat (met toestemming van de organisatie) eens even goed testen :)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Feb 19, 2014 20:16

Momenteel vijf partijen Utrechts kampioenschap semi-live :)

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Feb 19, 2014 20:30

Piet Bouma wrote:Momenteel vijf partijen Utrechts kampioenschap semi-live :)
Goeie tip!
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Mar 01, 2014 23:13

Vandaag de eerste ronde van het Kampioenschap van Friesland. In totaal zes partijen werden via tablets (Nexus, Samsung, Ipad en mini-Ipad volgens mij, smaken te over dus) live weergegeven. Het hadden er zeven kunnen zijn, maar Iskander was veel te laat (en daarna als eerste uit....) om zijn tablet nog even te programmeren. Dan op 15 maart maar met zeven (of meer) tablets :)
Op wat haperingen van Bernard zijn Google na (hij was een paar keer de invoer-applet kwijt….) ging alles vrijwel zonder problemen. In de tijdnoodfase Algra – Goedemoed, nam Nick even de honneurs waar voor Jan.

De kijkcijfers:

Code: Select all

Tjalling Goedemoed	-	Jan Algra	137
Bert Oegema	-	Dennie van Dijk	128
Sietse Nagel	-	Bernard Post	128
Geoffrey de la Fonteijne	-	Hans van Dijk	105
Jan van Dijk	-	Klaas Hendrik Leijenaar	87
Sipke Doller	-	Nick de la Fonteijne	86
In buurtcentrum De Insulinde had men dit niet kunnen bergen, al waren er ter plekke ook toeschouwers en fotografen.

Inmiddels is er deze week ook terugkoppeling van de KNDB gekomen. Het bestuur is voorstander van een experimentele mogelijkheid voor tabletgebruik in de KNDB competities na de zomer. Secretaris Oostra gaat een concept regeling maken voor het bestuur, waarna advies gevraagd zal worden aan de wedstrijdcommissie. Wordt vervolgd.

Post Reply