Koops wrote:Kosmos wrote:Hein Meijer geeft wijze antwoorden in het filmpje op de NK-site.
Het is inderdaad zeer onverstandig om prestatiedoelen te stellen, zoals ongeslagen blijven. Want wat als je een partij verliest? Wat heb je dan aan dat doel? Het zorgt er alleen maar voor dat je teleurgesteld kan raken en de motivatie verliest, je doel is immers niet gehaald.
TO kan hier een les uit trekken. Ze zetten de toptalenten Roel en Pim op onverantwoorde wijze onder druk door zwart op wit prestatiedoelen te stellen die ook nog eens erg hooggespannen zijn. Roel moet op het volgende WK kampioen worden en Pim op het podium staan. Zulke doelen zorgen alleen maar voor onnodige stress. En als je de doelen niet haalt, heb je er niks aan, je kunt er niks van leren in tegenstelling tot van vaardigheidsdoelen.
In de sportpsychologie is net als in de zen-traditie bekend dat je tijdens het spelen (of sporten) je doelen los moet laten. Dan kun je in de juiste flow komen. Aandacht voor resultaat leidt alleen maar af en zorgt voor ongewenste emoties en spanningen. Om het even op zijn Kraais uit te drukken:
Prestatiedoelen leiden af van het spel zelf.
Prestatiedoelen zorgen voor spanningen.
Prestatiedoelen creëren ongewenste emoties.
Je hoeft geen prestatiedoelen te stellen, want het ego wil toch wel winnen. Je moet juist het ego beteugelen en dan kun je je talent en kennis optimaal laten spreken.
Een goed voorbeeld van hoe het moet, is de begeleiding van Magnus Carlsen. De jonge Noor ontwikkelde zich razendsnel, net als Roel Boomstra. Hij wilde zelf altijd schaken dus daar hoefde geen druk op gezet te worden. Magnus bepaalde zelf welke toernooien hij speelde. Hij is opgegroeid in een liefdevol gezin. Er werden geen eisen aan hem gesteld en ook door zijn trainer Simen Adgestein werd hij niet onder druk gezet. Magnus mocht verliezen. Dat is van levensbelang. Als een pupil verliest hoort een goede trainer / coach dat te accepteren. Helaas zie je veel trainers die zich niet beheersen en sommigen gaan zelfs schelden ... Heel veel talenten die zijn gepusht worden bang om te verliezen. Dat is de dood in de pot. Magnus speelde altijd zonder angst en kon daardoor zijn talent volledig ontplooien.
Dammers als Jan van Dijk en Wouter Sipma dammen ook zonder angst. Kijk eens hoe goed ze het doen.
Wie oren heeft om te horen, die hore en wie hersens heeft om te denken, die denke!
Het lijkt me toch dat een bond die investeert in spelers daar ook een bepaald sportief rendement uit wil halen. Dat kan alleen met prestatiedoelen. Zoals dat ook in alle andere sporten gebeurt. Het NOC reist ook af naar Sochi met een specifiek doel voor ogen. Dat het soms beter of slechter gaat doet daar niks aan af, je mag best een bepaalde verwachting uitspreken. Ik vind het juist van de zotte om te zeggen: nou, we gaan als KNDB eens bakken met geld investeren in topsporters en stellen daar geen enkel doel tegenover, want het gaat er om dat ze fijn kunnen dammen. In elke (semi-)professionele omgeving wordt er een prestatie verwacht in ruil voor de investering/loon/sponsorbedrag. Tenminste:
mijn baas vindt het heel mooi als ik fijn heb gewerkt, maar verwacht wel dat ik bepaalde doelen heb gehaald aan het eind van de werkweek.
De eeuwige valkuil, het draait om resultaten dus moet je resultaatdoelen stellen ...
Dat je van te voren een doel hebt, is prima. Maar dit doelen stellen is niet waar het op aankomt.
Wat echter moeilijk lijkt door te dringen is dat je tijdens een toernooi die
doelen los moet laten.
Je moet gewoon vertrouwen erop dat de training zijn werk heeft gedaan en door te focussen op het spelen van een goede partij kom je in de flow en verlies je geen energie aan stress.
Je maakt een karikatuur van een visie waar men juist zijn voordeel mee kan doen. Ik zeg nergens dat je geld moet investeren om vervolgens geen verwachtingen te hebben. Ik zeg dat je door geen druk uit te oefenen, maar je puur te richten op het spel je talent beter kunt ontwikkelen.
Het juiste doel dat TO kan stellen, is dus om het talent te helpen zijn talent optimaal te ontwikkelen. En prestaties komen dan vanzelf wel, of niet natuurlijk en dat is dan jammer. Als Clerc dit de spelers voorhoudt op een toernooi, komt het wel goed.
De sportpsycholoog die Raymond van Barneveld naar de Wk-titel darts loodste, geeft dit punt van doelen loslaten ook aan.