Als ik het zo kan bekijken is een en ander vlekkeloos verlopen. Alleen de partij Westerveld – Waterink werd volgens mij na afloop bijgewerkt (bij rechtstreekse invoer door spelers had dat natuurlijk gewoon door kunnen lopen).
Even de livehits op een rijtje:
Code: Select all
Westerveld - Waterink 450 (later bijgewerkt, dus door nieuwsgierigen vaker aangeklikt)
Provoost - Koopman 395
Sipma - Hessing 353
Koopman - Waterink 276
Teer - Ludwig 266
Goudt - Westerveld 262
Hoving - Provoost 227
van Dijk - Doller 217
Stokkel - Hoving 217
van Dijk - Teer 190
Doller - vdBrink 134
Hessing - vdBrink 107
Daarnaast hebben Hendrik Veenstra, ikzelf en IJsbrand Haven onder meer omtrent de tabletinvoer een gesprek gehad met Hans Vermeulen en Anne Oostra van het KNDB-bestuur.
Daarbij zijn goede intenties over en weer uitgesproken.
Het bestuur heeft zelf nog steeds geen voorstel voor reglementering. Men verwacht in de Bondraadsvergadering van juni (want het schijnt dat de Bondsraadsvergadering van maart op verzoek van het bestuur komt te vervallen) een voorstel tot reglementering in te dienen. Vooraf moet een en ander ook nog in het bestuur zelf worden besproken/uitgewerkt (en mogelijk ook nog in commissies). Ik heb mijn grote zorg uitgesproken dat zo’n reglement niet in één vergadering zal worden afgetikt en dat er dus voor de volgende Nationale Competitie nog steeds geen toestemming voor tabletinvoer zal zijn.
Als alternatief is door ons aangegeven dat bestuur gaat voorstellen de reglementering van het Heerhugowaard Open in eerste instantie te gaan hanteren, en in de Nationale Competitie tabletinvoer op basis van vrijwilligheid en toestemming tegenstander als experiment (totdat er definitieve reglementering is) toe te staan.
Overigens, ook bij een definitieve reglementering, dient die vrijwilligheid (toestemming van tegenstander/team) m.i. opgenomen te worden. Ons gesprek (en voorstellen) zal in de komende bestuursvergadering besproken worden en naar ons worden teruggekoppeld.
Tot nu toe dus helaas weinig c.q. geen voortgang betreffende toestemming in KNDB-wedstrijden voor tabletinvoer door spelers zelf.
Vanuit onze zijde is nadrukkelijk aangedrongen op een werkende ICT-commissie in KNDB-verband, waarbij bijvoorbeeld de tablet-invoer (maar vooral de gehele digitale agenda) veel beter kan worden afgeregeld.
Daarbij is het wrang te constateren, zoals Wieger Wesselink mij deze week mailde, dat sinds Marcel Kosters namens het bestuur de hoede had over de ICT-commissie er geen vergadering van de ICT-commissie is geweest en volgens de site van de KNDB de ICT-commissie ook nog maar uit één persoon bestaat, nl. Marcel Kosters zelf.
Men mag zelf concluderen waarom.
Is er dan geen goed nieuws? Jawel. Het kampioenschap van Friesland.
Door inspanningen van het organisatiecomité is er een heel mooi deelnemersveld (vergelijkbaar met de Halve Finale) in de Ereklasse (maar ook kwantitatief met momenteel 30 deelnemers in totaal. Nog twee plekken zijn beschikbaar in de Hoofdklasse

Ik heb begrepen van het organisatiecomité (na een vraag van mij), dat men live tabletinvoer van spelers wil gaan regelen/toestaan. Dus vanaf 1 maart waarschijnlijk minimaal vier partijen live van het Fries Kampioenschap op zaterdag.
De PFDB heeft mij eerder al (bij monde van voorzitter Bosselaar) laten weten, zodra tegenstanders geen bezwaar hebben, zij eigen tabletinvoer gewoon toestaat. Daardoor hebben we (spelers van Huizum en ook De Oldehove) al in de Provinciale Clubcompetitie livewedstrijden tegen De Oldehove, Damcombinatie Fryslan en Urk kunnen uitzenden. Wat dat betreft is er sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid (PFDB moet eigenlijk de KNDB reglementen hanteren) maar wij Friezen zijn natuurlijk graag autonoom.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welk moment verenigingen ook Nationaal deze burgerlijke ongehoorzaamheid gaan hanteren. Want even vooraf overeenkomen en elk vijf (eigen) tablets meenemen en je hebt een tientalwedstrijd op Internet online….
Live zichtbaarheid op Internet heren clubbestuurders (want TV kunnen we natuurlijk vergeten), daar moeten we zo snel mogelijk naar toe.