Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Piet Bouma

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Sat Feb 01, 2014 23:16

Vandaag weer een semi-live uitzending van de halve finales vanuit Emmeloord. Henk Kamminga en Joop Kip namen de honneurs waar (tussentijds heeft Hendrik Veenstra ook eventjes de invoer voor zijn rekening genomen bij de ochtendronde).
Als ik het zo kan bekijken is een en ander vlekkeloos verlopen. Alleen de partij Westerveld – Waterink werd volgens mij na afloop bijgewerkt (bij rechtstreekse invoer door spelers had dat natuurlijk gewoon door kunnen lopen).
Even de livehits op een rijtje:

Code: Select all

Westerveld	-	Waterink	450 (later bijgewerkt, dus door nieuwsgierigen vaker aangeklikt)
Provoost	-	Koopman	395
Sipma	-	Hessing	353
Koopman	-	Waterink	276
Teer	-	Ludwig	266
Goudt	-	Westerveld	262
Hoving	-	Provoost	227
van Dijk	-	Doller	217
Stokkel	-	Hoving	217
van Dijk	-	Teer	190
Doller	-	vdBrink	134
Hessing	-	vdBrink	107

Daarnaast hebben Hendrik Veenstra, ikzelf en IJsbrand Haven onder meer omtrent de tabletinvoer een gesprek gehad met Hans Vermeulen en Anne Oostra van het KNDB-bestuur.
Daarbij zijn goede intenties over en weer uitgesproken.
Het bestuur heeft zelf nog steeds geen voorstel voor reglementering. Men verwacht in de Bondraadsvergadering van juni (want het schijnt dat de Bondsraadsvergadering van maart op verzoek van het bestuur komt te vervallen) een voorstel tot reglementering in te dienen. Vooraf moet een en ander ook nog in het bestuur zelf worden besproken/uitgewerkt (en mogelijk ook nog in commissies). Ik heb mijn grote zorg uitgesproken dat zo’n reglement niet in één vergadering zal worden afgetikt en dat er dus voor de volgende Nationale Competitie nog steeds geen toestemming voor tabletinvoer zal zijn.
Als alternatief is door ons aangegeven dat bestuur gaat voorstellen de reglementering van het Heerhugowaard Open in eerste instantie te gaan hanteren, en in de Nationale Competitie tabletinvoer op basis van vrijwilligheid en toestemming tegenstander als experiment (totdat er definitieve reglementering is) toe te staan.
Overigens, ook bij een definitieve reglementering, dient die vrijwilligheid (toestemming van tegenstander/team) m.i. opgenomen te worden. Ons gesprek (en voorstellen) zal in de komende bestuursvergadering besproken worden en naar ons worden teruggekoppeld.
Tot nu toe dus helaas weinig c.q. geen voortgang betreffende toestemming in KNDB-wedstrijden voor tabletinvoer door spelers zelf.

Vanuit onze zijde is nadrukkelijk aangedrongen op een werkende ICT-commissie in KNDB-verband, waarbij bijvoorbeeld de tablet-invoer (maar vooral de gehele digitale agenda) veel beter kan worden afgeregeld.
Daarbij is het wrang te constateren, zoals Wieger Wesselink mij deze week mailde, dat sinds Marcel Kosters namens het bestuur de hoede had over de ICT-commissie er geen vergadering van de ICT-commissie is geweest en volgens de site van de KNDB de ICT-commissie ook nog maar uit één persoon bestaat, nl. Marcel Kosters zelf.
Men mag zelf concluderen waarom.

Is er dan geen goed nieuws? Jawel. Het kampioenschap van Friesland.
Door inspanningen van het organisatiecomité is er een heel mooi deelnemersveld (vergelijkbaar met de Halve Finale) in de Ereklasse (maar ook kwantitatief met momenteel 30 deelnemers in totaal. Nog twee plekken zijn beschikbaar in de Hoofdklasse :idea: ).
Ik heb begrepen van het organisatiecomité (na een vraag van mij), dat men live tabletinvoer van spelers wil gaan regelen/toestaan. Dus vanaf 1 maart waarschijnlijk minimaal vier partijen live van het Fries Kampioenschap op zaterdag.
De PFDB heeft mij eerder al (bij monde van voorzitter Bosselaar) laten weten, zodra tegenstanders geen bezwaar hebben, zij eigen tabletinvoer gewoon toestaat. Daardoor hebben we (spelers van Huizum en ook De Oldehove) al in de Provinciale Clubcompetitie livewedstrijden tegen De Oldehove, Damcombinatie Fryslan en Urk kunnen uitzenden. Wat dat betreft is er sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid (PFDB moet eigenlijk de KNDB reglementen hanteren) maar wij Friezen zijn natuurlijk graag autonoom.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welk moment verenigingen ook Nationaal deze burgerlijke ongehoorzaamheid gaan hanteren. Want even vooraf overeenkomen en elk vijf (eigen) tablets meenemen en je hebt een tientalwedstrijd op Internet online….
Live zichtbaarheid op Internet heren clubbestuurders (want TV kunnen we natuurlijk vergeten), daar moeten we zo snel mogelijk naar toe.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Feb 01, 2014 23:55

Piet Bouma wrote:(...) want het schijnt dat de Bondsraadsvergadering van maart op verzoek van het bestuur komt te vervallen (...)
Dat schijnt van niet. Het bestuur bepaalt natuurlijk niet of er vergaderd wordt, maar de bondsraad zelf. Het staat gewoon in het Huishoudelijk Reglement dat er 3x per jaar vergaderd moet worden. Het bestuur wilde de vergadering cancelen bij gebrek aan agendapunten (ja, ja, spelen er niet allerlei kwesties rondom het functioneren van bestuursleden en functionarissen?), maar de bondsraad wil absoluut vergaderen. Dat gaat dus gewoon door.

Het stuk over e-doping is overigens niet af. Het bestuur gooit het op het aftreden van Marcel Kosters, die nog zo verzekerd had zijn werkzaamheden voort te zetten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Feb 02, 2014 00:17

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:(...) want het schijnt dat de Bondsraadsvergadering van maart op verzoek van het bestuur komt te vervallen (...)
Dat schijnt van niet. Het bestuur bepaalt natuurlijk niet of er vergaderd wordt, maar de bondsraad zelf. Het staat gewoon in het Huishoudelijk Reglement dat er 3x per jaar vergaderd moet worden. Het bestuur wilde de vergadering cancelen bij gebrek aan agendapunten (ja, ja, spelen er niet allerlei kwesties rondom het functioneren van bestuursleden en functionarissen?), maar de bondsraad wil absoluut vergaderen. Dat gaat dus gewoon door.

Het stuk over e-doping is overigens niet af. Het bestuur gooit het op het aftreden van Marcel Kosters, die nog zo verzekerd had zijn werkzaamheden voort te zetten.
Als de Bondsraadsvergadering wel doorgaat....
Hierbij een concept van mijn hand omtrent reglementering tabletinvoer (en applicaties), wat ik op 22 januari naar de secretaris KNDB heb gestuurd (want ik had al de indruk dat reglementering door Marcel Kosters niet afgeregeld zou zijn).
Dit is vandaag niet besproken (want dat was natuurlijk kort dag), maar voor lezers wel interessant.
Jullie mogen er hier op schieten, maar belangrijker is het misschien dat een bondsraadslid dit gewoon maar inbrengt op de vergadering in maart :

http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/Concept.doc
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Mon Feb 03, 2014 19:23

Piet Bouma wrote:
Als de Bondsraadsvergadering wel doorgaat....
Hierbij een concept van mijn hand omtrent reglementering tabletinvoer (en applicaties), wat ik op 22 januari naar de secretaris KNDB heb gestuurd (want ik had al de indruk dat reglementering door Marcel Kosters niet afgeregeld zou zijn).
Dit is vandaag niet besproken (want dat was natuurlijk kort dag), maar voor lezers wel interessant.
Jullie mogen er hier op schieten, maar belangrijker is het misschien dat een bondsraadslid dit gewoon maar inbrengt op de vergadering in maart :

http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/Concept.doc
Ik zal een aantal schoten lossen:

Ik zou de regelementering splitsen in:

1) Certificering van Notatie-applicaties

Dit document beschrijft de technische en functionele eisen aan de applicatie en de procedure om bij de KNDB een applicatie te laten certificeren.

2) Regelement betreffende Hardware, Instellingen en Internet

Dit document beschrijft de eisen aan de hardware (7" to 10", batterijduur e.d.), de instellingen (geen lock screen, notificaties uit etc.) en eventueel eisen betreffende internetverbinding (FW settings e.d.)

3) Regelement betreffende gebruik van Notatie-applicaties en bijbehorende hardware

Dit regelement eist dat alleen volgens Regelement 1 gecertificeerde applicaties gebruikt worden en ook aan Reglement 2 wordt voldaan.
Verder regelt dit regelement de toestemming van spelers, bevoegdheid van een wedstrijdorganisatie om gebruik te weigeren (b.v. omdat er e-borden gebruikt worden of omdat alleen tablets van de organisatie gebruikt mogen worden), welke speler voert in, noteren na zet op bord, invoeren van correcties, rol van arbiter, protest, sancties op misbruik e.d.

Groet,
Walter

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 03, 2014 20:03

Is ook als drietrapsraket bedoeld Walter (3 A4-tjes).
Wedstrijdvoorwaarden onderlinge competitie zouden bijvoorbeeld ook invoer met een Iphone kunnen toestaan :) (Op basis van goede verstandhoudingen en vertrouwen).

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Mon Feb 03, 2014 20:56

Piet Bouma wrote:Is ook als drietrapsraket bedoeld Walter (3 A4-tjes).
Wedstrijdvoorwaarden onderlinge competitie zouden bijvoorbeeld ook invoer met een Iphone kunnen toestaan :) (Op basis van goede verstandhoudingen en vertrouwen).
OK, mooi dat het zo bedoeld was. Dan eerst maar even schieten op de eerste trap:

Het valt me op dat er niet erg veel staat over communicatie met een server ten behoeve van live-weergave. Waar moet dit aan voldoen? Moet een bepaald protocol ondersteunt worden? Hoe moet omgegaan worden met een verbroken verbinding?
Ik zie ook niks over de mogelijkheid om correcties uit te voeren, bijvoorbeeld een limiet aan het aantal zetten dat de applicatie per keer terug kan. Of het aantal keren dat per wedstrijd terug gezet kan worden (dit kan beide ongelimiteerd zijn, maar dan nog zou ik het voor de duidelijkheid opnemen)
Ik zou ook iets zeggen over het wel of niet automatisch uitvoeren/noteren van verplichte slagen. Of te wel, moet de speler ieder zet helemaal zelf invoeren of mag de applicatie automatisch verplichte slagen noteren.
Toelichtingen zoals "Daarmee blijf de applicatie zo dicht mogelijk bij de huidige spelregels mbt onreglementaire zetten." horen niet in het reglement.
Ik zou ook geen "Indien mogelijk ..." zaken in het regelement opnemen. Er kunnen wel conditionele eisen zijn zoals: als de applicatie ondersteunt dat beide spelers de partij noteren, dan moet ......" (b.v. dan moet de applicatie blokkeren dat een zet van de tegenstander kan worden ingevoerd. Dan worden ook slagen niet automatisch genoteerd etc.).
Het regelement zou wel het eisenpakket kunnen aanscherpen na een bepaalde datum. B.v. "Om de KNDB certificering na 1 januari 2015 te behouden moet de applicatie op dat moment kunnen samenwerken met een arbiter-applicatie".
Ik zou toevoegen hoe een applicatie gecertificeerd kan worden, ongeveer zoals Apple een app beoordeeld voordat het in de store kan komen. Onderdeel daarvan kan zijn dat de maker een verklaring ondertekend dat de applicatie compliant is en geen verborgen mogelijkheden voor fraude heeft.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue Feb 04, 2014 08:36

Automatisch slaan zou ik uitzetten, dat kan namelijk extra informatie leveren. Voor 1-om-1's maakt het niet uit, maar zie jij binnen 2 seconden hoe je in de volgende standen zou moet slaan? De computer wel....

Image

Image

Image

Image
Last edited by ildjarn on Tue Feb 04, 2014 11:09, edited 2 times in total.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

krammetje

Post by krammetje » Tue Feb 04, 2014 10:03

ildjarn wrote:Automatisch slaan zou ik uitzetten, dat kan namelijk extra informatie leveren. Voor 1-om-1's maakt het niet uit, maar zie jij binnen 2 seconden hoe je in de volgende standen zou moet slaan? De computer wel....
Jij niet dan?

8)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Feb 04, 2014 21:37

GuidoB wrote:

Het zit toch anders Guido.

Huishoudelijk reglement:
Tenminste een keer per jaar wordt, op een door het bestuur aangewezen plaats, een
vergadering van de bondsraad gehouden.

De statuten vermelden nog dat op schriftelijk verzoek van vijf leden van de bondsraad het bestuur verplicht wordt om binnen vier weken een vergadering te organiseren.

De vergadering van 1 maart staat inmiddels niet meer op de KNDB-damkalender. De volgende vergadering is op 21 juni gepland (damkalender). Dus ik ga ervan uit dat niet meer op 1 maart wordt vergaderd en dat er geen schriftelijk verzoek door vijf bondsraadsleden is ingediend.

Een vraagje Guido, (jij zit in de wedstrijdcommissie, die erover gaat).
Als de Bondsraad een (voorlopig) reglement voor tabletinvoer op 21 juni vaststelt, is er dan nog genoeg tijd om dit in wedstrijdvoorwaarden Nationale Competitie op te nemen en nog genoeg tijd om ook te registreren welke teams/spelers toestaan dat de tegenstander noteert op een tablet?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Feb 04, 2014 22:24

Even wat opmerkingen over Walter’s schieten op de eerste trap.

Een bepaald protocol voorschrijven voor de applicatie lijkt me niet noodzakelijk. Walter, kun je mij uitleggen, waarom dit wel zou moeten?
Verbinding met internet/server verbroken of uitval van tablet, hoort m.i. in wedstrijdvoorwaarden thuis.
Aantal correcties ongelimiteerd opnemen lijkt me een goede aanvulling (als je per ongeluk op de vierde zet 2-7 hebt genoteerd ipv 1-7 wat is gespeeld en je daar op de 10e zet achter komt, moet je het kunnen corrigeren, net zoals je dat nu op het normale notatiebiljet zou doen).
Het automatisch slaan (autocapture) is inmiddels uit de semi-live invoer verwijderd.
Opnemen dat er niet automatisch wordt geslagen is een goede aanvulling. Dat is dan ook analoog aan de voorgestelde wedstrijdvoorwaarden, dat niet eerder “genoteerd” mag worden, dan dat de zet op het bord is gespeeld.
De toelichting kan in een origineel reglement wel verwijderd worden. Wel vind ik het een discussie waard (daarom ook de toelichting, met daarna *), dat huidige reglementering zodanig wordt aangepast, dat als er “ontdekt” wordt dat er een onreglementaire zet is/was gespeeld, dit altijd hersteld wordt. Dan spelen we echt volgens de regels, die niet voor niets zijn gemaakt.
Vergelijk het met de discussie over het toepassen van elektronische apparatuur in het voetbal op de doellijn om vast te stellen dat de bal echt over de lijn is geweest.

Indien mogelijk etc…. kan wat mij betreft anders verwoord worden.
Betreffende twee spelers, die met een tablet noteren, vind ik dat de applicatie moet toestaan dat invoer van beide spelers opgenomen/geregistreerd wordt (beide spelers hebben volledige notatieplicht, dus ook van de zetten van de tegenstander).
Wanneer ooit in de toekomst on-line vanaf verschillende plekken tegen elkaar gespeeld wordt, dan moet het anders opgelost worden (andere mode).

Wie zou er momenteel moeten certificeren? Wie heeft er genoeg know-how? Ik vind dat toch iets van later orde. Net als het bepalen van een datum waarbij de applicatie zou moeten kunnen samenwerken met een arbitermode/applicatie.
Want wat worden de voorwaarden van een arbiterapplicatie? Wie stelt dat vast? De arbiterscommissie? Er zijn denk ik nog maar een klein aantal arbiters, die gezien hebben hoe de invoer via de Oerterp-applet gaat
Met compliant bedoel je gebruiksvriendelijk? (Volgens mij was je in Portugal wel tevreden over de gebruiksvriendelijkheid).
De maker een verklaring laten ondertekenen dat deze geen verborgen mogelijkheden voor fraude heeft… ?
Ik vind het wat ver gaan. We (vooral Hendrik Veenstra) ontwikkelen iets dat enorm veel tijd vreet (en heeft gekost), waar volgens ons de hele damwereld van kan profiteren, qua live zichtbaarheid van allerlei wedstrijden. Dan moet je er niet vanuit gaan dat we iets gaan installeren waarmee we zelf kunnen frauderen. En wat als whizkidds een goede hackmethode vinden (de NSA kan zelfs je webcam op computer/tablet beïnvloeden), dan wordt de maker van het programma aansprakelijk gesteld?

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Feb 04, 2014 22:45

Piet Bouma wrote:De statuten vermelden nog dat op schriftelijk verzoek van vijf leden van de bondsraad het bestuur verplicht wordt om binnen vier weken een vergadering te organiseren.

De vergadering van 1 maart staat inmiddels niet meer op de KNDB-damkalender. De volgende vergadering is op 21 juni gepland (damkalender). Dus ik ga ervan uit dat niet meer op 1 maart wordt vergaderd en dat er geen schriftelijk verzoek door vijf bondsraadsleden is ingediend.
Ik heb begrepen van een bondsraadslid dat dit wel is gebeurd.
Piet Bouma wrote:Een vraagje Guido, (jij zit in de wedstrijdcommissie, die erover gaat).
Als de Bondsraad een (voorlopig) reglement voor tabletinvoer op 21 juni vaststelt, is er dan nog genoeg tijd om dit in wedstrijdvoorwaarden Nationale Competitie op te nemen en nog genoeg tijd om ook te registreren welke teams/spelers toestaan dat de tegenstander noteert op een tablet?
Het lijkt mij dat de nationale competitie wordt gespeeld conform het reglement dat bij aanvang geldt. Waarom er iets zou moeten worden geregistreerd en toegestaan, is me niet duidelijk.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Feb 04, 2014 22:54

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:De statuten vermelden nog dat op schriftelijk verzoek van vijf leden van de bondsraad het bestuur verplicht wordt om binnen vier weken een vergadering te organiseren.

Ik heb begrepen van een bondsraadslid dat dit wel is gebeurd.
Piet Bouma wrote:Een vraagje Guido, (jij zit in de wedstrijdcommissie, die erover gaat).
Het lijkt mij dat de nationale competitie wordt gespeeld conform het reglement dat bij aanvang geldt. Waarom er iets zou moeten worden geregistreerd en toegestaan, is me niet duidelijk.
Wordt er dan wel op 1 maart vergaderd? (Of is er een andere datum).

Even duiding geven (vanuit mijn concept):

Eigen tablet
Een speler, die een eigen tablet meeneemt/wil gebruiken dient daarbij toestemming te hebben van zijn tegenstander. Aanbeveling is dat een toernooi-organisatie/teamleiding vooraf inventariseert welke spelers, die meedoen aan het toernooi/meespelen in het team problemen hebben met invoer via eigen tablet. Zodoende is dit vooraf bekend en zorgt dit niet voor scheve gezichten bij aanvang van de partij.

Aanvulling: en hoeft de speler zich niet onder druk gezet te voelen, wanneer zijn tegenstander vraagt of hij accoord gaat met de invoer via een eigen tablet.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Feb 04, 2014 23:18

Piet Bouma wrote:Even duiding geven (vanuit mijn concept):

Eigen tablet
Een speler, die een eigen tablet meeneemt/wil gebruiken dient daarbij toestemming te hebben van zijn tegenstander. Aanbeveling is dat een toernooi-organisatie/teamleiding vooraf inventariseert welke spelers, die meedoen aan het toernooi/meespelen in het team problemen hebben met invoer via eigen tablet. Zodoende is dit vooraf bekend en zorgt dit niet voor scheve gezichten bij aanvang van de partij.

Aanvulling: en hoeft de speler zich niet onder druk gezet te voelen, wanneer zijn tegenstander vraagt of hij accoord gaat met de invoer via een eigen tablet.
Dat lijkt me een enorme hoop onnodig gedoe en onrust / onvrede geven. Je staat het toe, of je staat het niet toe. Het moet duidelijk zijn en dat vind ik het bovenstaande niet bepaald.

Even nog mijn mening: de nationale competitie is zo ongeveer de minste interessante wedstrijd op niveau voor het uitzenden van live partijen. 90% van de potentiële doelgroep is dan namelijk zelf aan het dammen en heeft totaal niets aan de uitzendingen. Het heeft alleen zin om bij live uitzendingen te beginnen met de nationale competitie, als je ook direct drastische veranderingen aanbrengt in de opzet. Dit zou kunnen betekenen het afschaffen van de laagste twee klassen van de competitie, of het spelen op verschillende dagen. Dan zijn er redelijk wat mensen die interesse en gelegenheid hebben om de wedstrijden live te bekijken.

Ik denk niet dat er een groot draagvlak is voor een andere opzet van de competitie. Er is een grote behoefte bij de dammers om op de zaterdag te spelen en de competitiedagen worden bij clubs ervaren als gezellige evenementen met in veel gevallen meerdere wedstrijden bij elkaar. Dat moet je niet weggooien.

Ik zou toch echt beginnen bij andere wedstrijden. De halve finales en finales van het NK (alle categorieën) zijn geschikt, mits je een sponsor vindt die tablets sponsort. Met eigen tablets of andere devices juich ik elektronische invoer niet toe, vanwege de controleerbaarheid van fraude.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Feb 04, 2014 23:53

GuidoB wrote: Met eigen tablets of andere devices juich ik elektronische invoer niet toe, vanwege de on (toevoeging PB)controleerbaarheid van fraude.
Ik was bij de Halve Finale NK Emmeloord.
Daar werd buiten de speelzaal de stand van Jan van Dijk – Doller geanalyseerd door met name Oldehove spelers.
De dam die Bert Oegema op Toernooibase aangeeft bij de partij werd door Dennie van Dijk via Maximus even gecontroleerd.
Die gaf het spelverloop: 30. ... 23-29 31. 34x14 25x34 32. 14x25 13-19 33. 40x20 19-23 34. 28x19 17x48 35. 32-27 11-16 36.19-14 aan als gunstig voor wit.
(Nog door niemand opgemerkt op Toernooibase).
Niemand die controleert of Jan van Dijk of Sipke Doller op het toilet met een elektronisch apparaat stiekem even Maximus raadpleegt. Dat is een veel groter probleem.

En dan ga jij weer fraude opperen met betrekking tot een apparaat dat open en bloot en zichtbaar voor iedereen naast het bord ligt….
Het is me duidelijk.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Feb 05, 2014 00:55

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote: Met eigen tablets of andere devices juich ik elektronische invoer niet toe, vanwege de on (toevoeging PB)controleerbaarheid van fraude.
Ik was bij de Halve Finale NK Emmeloord.
Daar werd buiten de speelzaal de stand van Jan van Dijk – Doller geanalyseerd door met name Oldehove spelers.

(...)

En dan ga jij weer fraude opperen met betrekking tot een apparaat dat open en bloot en zichtbaar voor iedereen naast het bord ligt….
Het is me duidelijk.
Ik moet er niet aan denken arbiter te zijn in Emmeloord. Daar zitten dus hordes supporters met analyseprogramma's buiten de speelzaal. Dan moet je als arbiter dus alle spelers overal volgen en elk contact streng bestraffen. Lijkt me geen fijne klus voor de arbiter.

Ik ben het met je eens dat bij elke vorm van live weergave fraude mogelijk is en binnen handbereik komt te liggen, alleen al doordat de partijen geregistreerd worden en live kunnen worden geanalyseerd. Mijn punt is dat fraude een stuk makkelijker wordt als je zelf de analyse draait op je device. Dat bespaart je het contact met anderen die de analyses voor je draaien.

Ik heb je hele verhaal dat je aan de bondsraad wilde geven niet heel goed gelezen (sorry en met alle respect: het is niet heel toegankelijk opgeschreven), maar aan het begin beschrijf je een applicatie. Deze applicatie voldoet onder andere hieraan:
De applicatie kan geen informatie vanuit een andere bron krijgen.
(...)
De applicatie kan zelfstandig geen damcomputer, analyseprogramma of eindspeldatabase bereiken .
Het lijkt me duidelijk dat een webbrowser hier niet aan voldoet. Een webbrowser kan dit namelijk wel. Zijn er plannen voor een dedicated applicatie voor elektronische invoer van dampartijen?

Nog een vraag: bestaan er tablets zonder webbrowser? Het lijkt me wenselijk dat de speler tijdens de partij hier niet over beschikt.

Post Reply