Misschien is het een goed idee om PDN te gebruiken als onderliggend formaat? Het zou fraai zijn als er een (javascript?) viewer wordt ontwikkeld die ook in dit forum gebruikt kan worden.Piet Bouma wrote:Digitale agenda voor Toernooibase
1. Het beschikbaar maken van een open methode om een volledige analyse van een partij te maken in Toernooibase.
Alles afspeelbaar vanaf één applet (partij- en analysevarianten). Uiteraard kan dan weer met (analyse)opmerkingen op zo’n partij-analyse gereageerd worden. Zoekmethodes op geanalyseerde partijen en auteurs.
Dit lijkt me ook een zeer goed plan. Het zou aardig zijn om automatisch een combinatietest van een bepaalde moeilijkheidsgraad samen te kunnen stellen.2. Het maken van een open standendatabase (fragmenten, problemen, eindspelen, oefenopgaven).
Daarbij zoekmethoden op standen, motieven, belangrijkste slag en andere criteria (medium waar in gepubliceerd is/wordt, componist etc.). Ook afhankelijk van hoever Bert Tuyt komt met zijn DQL-services. Ook hier uiteraard de mogelijkheid van het maken van opmerkingen door gebruikers.
Als ik naar mijn eigen gebruik van Toernooibase kijk, dan heb ik de volgende wensen/suggesties.
- Ik zou het erg prettig vinden als er een aparte pagina met toernooien zou komen met een verbeterde structuur. Want ik ben nu vaak lange, niet alfabetisch gesorteerde lijsten aan het scannen voordat ik het toernooi gevonden heb dat ik zoek. De lijst met huidige toernooien is overigens al wel een verbetering.
- Ik zou graag zien dat het eenvoudiger wordt om PDN-bestanden van toernooien te downloaden. Je moet nu vaak vele malen klikken voordat je bij de PDN-notaties van een ronde bent aanbeland, en dat maakt het downloaden van een heel toernooi een frustrerende bezigheid. Het maakt voor mij de drempel om analyses te maken van partijen van een actueel toernooi in ieder geval veel hoger. Uiteraard zouden toernooiwebsites zelf de PDN-notaties beschikbaar kunnen stellen, maar dat gebeurt om een of andere reden vrijwel nooit.
- Onlangs heb ik voor het eerst een partij ingevoerd in Toernooibase. Over de applet voor invoeren was ik zeer tevreden. Maar het lokaliseren van die partij vond ik zeer omslachtig. Misschien kan er een icoontje geplaatst worden achter de uitslag van een partij voor het invoeren van de notatie?
- De layout van de uitslagentabellen kan denk ik flink verbeterd worden met een geschikt gekozen .css file. Een echt mooi voorbeeld kan ik zo gauw nergens vinden, maar dit http://www.michaeladamschess.co.uk/word ... oss-table/ geeft wellicht een idee van waar ik het over heb.