Rubriek TON SIJBRANDS in De Volkskrant

Post Reply
Piet Bouma

Re: Rubriek TON SIJBRANDS in De Volkskrant

Post by Piet Bouma » Sat Dec 07, 2013 22:36

Als de rubriek van Ton Sijbrands in De Volkskrant in het voorjaar verdwijnt, komt er een einde aan een tijdperk. Want hoelang heeft Sijbrands deze rubriek wel niet gehad? Volgens mij zat ik nog op de middelbare school, toen ik zijn rubrieken al las.
Hopelijk tekent de KNDB een heftig protest aan.
En hopelijk heeft Ton wel een backup van de bestanden van zijn lang verwachte technische biografie....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Dec 08, 2013 13:04

Eeuwig zonde natuurlijk dat de Volkskrant afstand meent te moeten doen van een rubriek met zo'n hoog nen-gehalte. Nen is de hoeveelheid toegewijde aandacht die wordt besteed aan de totstandkoming van een product, een begrip uit de traditie van het zen-boeddhisme.
Juist in deze tijd waar je zelfs in het verkeer wordt geconfronteerd met mensen die bezig zijn flutgesprekken te voeren via hun Iphone of Ipod in plaats van zich te concentreren op hun omgeving, zou dammen (of een andere denksport) een heel geschikte sport zijn voor hedendaagse mensen om zich weer te leren concentreren. Door concentratie en aandacht voor je omgeving neemt de kwaliteit van het leven toe. Maar het lijkt erop dat alles haastiger en vooral commerciëler moet in een tijd waarin het deficit van het kapitalisme nochtans allang is aangetoond door de wereldwijde kredietcrisis.
Sijbrands kan daarom een voorbeeld zijn voor Volkskrant-lezers: het is de echte zen-kunstenaar onder de dammers, altijd zijn tijd nemend om zorgvuldig te formuleren en zijn tijd nemend om kwalitatief hoogstaande partijen en analyses te produceren.
Maar kennelijk moet kwaliteit wijken voor de inhoudsloze prietpraat van voetballers en andere domkoppen die niks anders kunnen dan clichés aaneenrijgen en zich opwinden over de meest onnozele voorvallen. Erg jammer.
Wat betreft zijn technische autobiografie wordt het geduld van de liefhebbers wel erg lang op de proef gesteld: Waar blijven de eerste delen van dit magnum opus?
Volgende week zal ik aandacht besteden aan Sijbrands in de grootste damrubriek van Nederland, die in het Friesch Dagblad. Er is een geschikte aanleiding, want op 15 december zal Ton de leeftijd van 64 jaar bereiken. Precies het aantal velden van het schaakbord, een denksport die Sijbrands ook beoefent, of heeft beoefend althans.
Last edited by Kosmos on Sun Dec 08, 2013 14:14, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Dec 08, 2013 14:02

Dus de Volkskrant stuurt iemand de laan uit die meer dan 30 jaar zijn trouwe medewerking aan de krant heeft verleend en daarnaast internationaal grootmeester, ex-wereldkampioen, een goede journalist en bekende Nederlander is.

Het is het neoliberalisme ten voeten uit, met zijn doorgeslagen rendementsdenken. Inderdaad, pulp verkoopt beter.
Eigenlijk zou iedere dammer die geabonneerd is op de Volkskrant zijn abonnement moeten opzeggen, onder vermelding van de reden waarom.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

composite

Post by composite » Sun Dec 08, 2013 16:40

Eric van Dusseldorp wrote:Dus de Volkskrant stuurt iemand de laan uit die meer dan 30 jaar zijn trouwe medewerking aan de krant heeft verleend en daarnaast internationaal grootmeester, ex-wereldkampioen, een goede journalist en bekende Nederlander is.

Het is het neoliberalisme ten voeten uit, met zijn doorgeslagen rendementsdenken. Inderdaad, pulp verkoopt beter.
Eigenlijk zou iedere dammer die geabonneerd is op de Volkskrant zijn abonnement moeten opzeggen, onder vermelding van de reden waarom.
Helemaal mee eens.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

composite

Post by composite » Sun Dec 08, 2013 21:36

composite wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Dus de Volkskrant stuurt iemand de laan uit die meer dan 30 jaar zijn trouwe medewerking aan de krant heeft verleend en daarnaast internationaal grootmeester, ex-wereldkampioen, een goede journalist en bekende Nederlander is.

Helemaal mee eens.
Alle rubrieken van Sijbrands zouden een magnifiek boek opleveren. Ik teken alvast in.
Leonard Cohen

Ganesha

Post by Ganesha » Sun Dec 08, 2013 21:59

Ik overweeg het serieus. Wacht nog op antwoorden van 2 redacteuren van de Volkskrant.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Dec 08, 2013 22:29

Beetje hypocriet is het wel natuurlijk. Vroeger kocht ik de zaterdageditie van de Volkskrant speciaal voor de damrubriek. Vooral tijdens de clubcompetitiedagen was dat de hele dag genieten, helemaal tijdens lange reizen. De rest van de krant was een aangename bonus. Maar sinds de rubriek op dit forum is te lezen hoef ik er zaterdags mijn huis niet meer voor uit. Vanuit de Volkskrant gezien vindt ik dit besluit dus ook niet echt vreemd. Bovendien hoeveel kritiek heeft Ton hier al niet over zich heen gehad als te romantisch, te veel tekst, te veel museumpartijen, enz?
Je kunt niet verliezen wat je nooit hebt gehad. Wel wat je hebt gekregen. Ton, bedankt daarvoor.
Flow with the Go

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Dec 08, 2013 23:08

Ton Sijbrands kan misschien de overstap van het “papieren tijdperk” naar het “digitale tijdperk” maken. Ik zou het heel mooi vinden als de KNDB op haar website een wekelijkse digitale rubriek voor Sijbrands creëert. Daar heb ik wel één of twee Euro per jaar van mijn KNDB-contributie voor over. En digitaal betekent dan natuurlijk afspeelbare varianten (a la Turbodambase).
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Dec 09, 2013 00:14

Piet Bouma wrote:Ton Sijbrands kan misschien de overstap van het “papieren tijdperk” naar het “digitale tijdperk” maken. Ik zou het heel mooi vinden als de KNDB op haar website een wekelijkse digitale rubriek voor Sijbrands creëert. Daar heb ik wel één of twee Euro per jaar van mijn KNDB-contributie voor over. En digitaal betekent dan natuurlijk afspeelbare varianten (a la Turbodambase).
Die rubrieken waren toch al zo verschrikkelijk ingekort dat het noodgedwongen nog maar tamelijk karige annotaties zijn. Vroeger (10 jaar geleden?) was de rubriek 1/3 pagina, gelijk aan schaken en bridge. Sijbrands is wel ooit een blog begonnen, maar daar na 4 bijzonder lange en interessante afleveringen weer mee gestopt. De rubriek in het Damspel is ook erg mooi. Maar ik wil die boeken graag zien verschijnen, dus zo'n rubriek leidt ook maar af...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Dec 09, 2013 16:55

Rein Halbersma wrote:
Piet Bouma wrote:Ton Sijbrands kan misschien de overstap van het “papieren tijdperk” naar het “digitale tijdperk” maken. Ik zou het heel mooi vinden als de KNDB op haar website een wekelijkse digitale rubriek voor Sijbrands creëert. Daar heb ik wel één of twee Euro per jaar van mijn KNDB-contributie voor over. En digitaal betekent dan natuurlijk afspeelbare varianten (a la Turbodambase).
Die rubrieken waren toch al zo verschrikkelijk ingekort dat het noodgedwongen nog maar tamelijk karige annotaties zijn. Vroeger (10 jaar geleden?) was de rubriek 1/3 pagina, gelijk aan schaken en bridge. Sijbrands is wel ooit een blog begonnen, maar daar na 4 bijzonder lange en interessante afleveringen weer mee gestopt. De rubriek in het Damspel is ook erg mooi. Maar ik wil die boeken graag zien verschijnen, dus zo'n rubriek leidt ook maar af...
Dat de damrubriek destijds werd verkleind, heb ik nooit als zo'n probleem ervaren. Het dammen bleef zichtbaar en of dat nu met twee of met vier diagrammen gebeurt, maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Maar nu verdwijnt de rubriek helemaal. Nog even en de damsport is in ons land helemaal onzichtbaar geworden.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

composite

Post by composite » Mon Dec 09, 2013 17:50

Eric van Dusseldorp wrote:
Rein Halbersma wrote:
Dat de damrubriek destijds werd verkleind, heb ik nooit als zo'n probleem ervaren. Het dammen bleef zichtbaar en of dat nu met twee of met vier diagrammen gebeurt, maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Maar nu verdwijnt de rubriek helemaal. Nog even en de damsport is in ons land helemaal onzichtbaar geworden.
Gedrukte kranten hebben sowieso hun beste tijd gehad. De jeugd, opgevoed met internet, i-Pods/Pads etc. leest geen kranten meer. Nadenken over de toekomst van het dammen is dus vooral nadenken over hoe hiermee om te gaan. De wervingswaarde van krantenrubrieken wordt steeds marginaler. Overigens: verdwijnen ook de schaak- en bridgerubriek? En dat postzegelrubriekje?
Leonard Cohen

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Dec 09, 2013 18:08

composite wrote: Gedrukte kranten hebben sowieso hun beste tijd gehad. De jeugd, opgevoed met internet, i-Pods/Pads etc. leest geen kranten meer. Nadenken over de toekomst van het dammen is dus vooral nadenken over hoe hiermee om te gaan. De wervingswaarde van krantenrubrieken wordt steeds marginaler. Overigens: verdwijnen ook de schaak- en bridgerubriek? En dat postzegelrubriekje?
Op zowel iOS als Android zijn er erg mooie manieren om (in dit geval) De Volkskrant te lezen! Toegegeven, er zijn er maar weinig die gebruikmaken van deze mogelijkheid. Ik denk eigenlijk dat er best wel een markt voor is, want er zijn best wat studenten die dagelijks een uur of langer in de trein zitten. Dan is het erg handig om met de tablet de krant te lezen: thuis downloaden en in de trein offline lezen! Hier wordt nog niet voldoende op ingespeeld. Universiteiten en HBO-instellingen zouden bijvoorbeeld iedereen die studeert een gratis (online) jaarabonnement kunnen aanbieden van een krant naar keuze. Op deze manier bevorder je de leesvaardigheid en de actuele kennis van studenten en dat kan alleen maar ten goede komen aan de studieresultaten van deze zelfde personen. Ik vermoed dat veel kranten dit ook wel met een behoorlijke korting willen aanbieden, want het zorgt voor nogal wat positieve publiciteit.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Wed Dec 11, 2013 19:52

Ik kreeg zojuist een mail van Leen de Rooij:
Leen de Rooij wrote: Beste damliefhebbers.
Opnieuw dreigt een monument van de damsport te verdwijnen. De redactie van De Volkskrant heeft aangegeven dat het in haar voornemen ligt om de damrubriek van Ton Sijbrands in het voorjaar te laten ophouden. De rubriek van Sijbrands heeft meer dan iets anders bijgedragen aan de verhoging van het spelpeil van de Nederlandse dammers. Zijn rubriek is onmisbaar voor iedereen die een partij op een redelijk niveau wil spelen. Inmiddels is een initiatief ontplooid om een petitie naar de Volkskrant te sturen. Het helpt misschien als zoveel mogelijk dammers hier hun handtekening onder zetten. Hieronder kunt u zien hoe u daaraan mee kunt doen. Vriendelijke groet, Leen de Rooij

----- Onderwerp: Fwd: petitie ton sijbrands

http://www.petities24.com/damrubriek_to ... verdwijnen
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Dec 14, 2013 11:41

Image

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Dec 17, 2013 16:57

Rubriek Ton Sijbrands wordt alsnog voortgezet!! Bron: de initiatiefnemer van de petitie.

Post Reply