Christian van der Schaaf wrote:Ik vind het een redelijk geinformeerd stuk, maar het bewijst opnieuw dat het dammen een imago probleem heeft.
Door veel te verwijzen naar vroeger tijden en het feit dat dammen populair is in (christelijke) gedeeltes van de provincie komt de schrijver vanzelf tot de conclusie dat dammen gedomineerd wordt door "gereformeerden". Dit zijn natuurlijk truuukjes, maar mijn tenen staan ook krom als ik, om maar wat te noemen, sommige stukjes van Leen de Rooij lees in "Het damspel". ("Er zijn leraren godsdienst nodig om mensen manieren te leren").
Voorts draagt het royement van Tjalling ook al niet bij aan het beeld van een vooruitstrevend bestuur, wel aan het beeld van ouderwetse fatsoensrakkers.
Kortom: Ik zie het somber in, het imago is niet gemakkelijk te veranderen, zeker als het gaat om het christelijke geurtje wat nu eenmaal om de damsport heen hangt.
Wat betreft de "immigranten" die voor een groot deel het dammen dragen in de Amsterdam en Rotterdam: Ik wou dat het zo was!
Leuke reactie.
Inderdaad, dat van die godsdienstleraren die het damvolk mores moesten leren was tenenkrommend en ronduit beledigend voor niet-gelovige humanisten. Ik had hem voor de tuchtraad moeten slepen voordat het daadwereklijke stenigen een aanvang nam!
Het (positieve) verband tussen ethiek en godsdienst is een verzinsel. Lees eens het O.T. en lul dan nog eens over mores.
Verdiep je in de geschiedenis van de Kerk en gruwel van het obscurantistische karkater ervan, van de wreedheid en de intolerantie.
Leraren ethiek zou al een stuk beter klinken.
En dan die teneur van vroeger was alles beter....
Volgens mij werd "geformeerden" in het artikel in de Groene in tweede instantie (eerst werd het in letterlijke zin gebruikt) als metafoor bedoeld voor conservatievelingen.
Het Veluwe-denken bepaalt delen van de damwereld. Dat is de meest conservatieve denkwereld die ons land 'rijk'is.
Hebben jullie trouwens de cartoon van Sijbrand van Eijk gezien in het nummer na de tenenkrommende column verwijzend naar de gruwelzin van prekende Leen? Dat was lachen. Jammer dat mijn scanner niet werkt (zo'n achterlijke dammer als ik heeft het ding natuurlijk niet goed aangesloten... ) anders had ik de cartoon even gescand.