GuidoB wrote:Net als de meesten op dit forum ben ook ik kotsmisselijk van het beleid van de KNDB. Het is zo langzamerhand duidelijk dat niet de juiste jeugdspelers de NT status hebben. Zeer regelmatig gaan er niet-NT spelers met grote internationale titels vandoor, daar waar er ook NT spelers meedoen.
Maar toch nog een vraag aan de criticasters. Is het niet zo dat, gegeven de NT statussen, de verdeling van de subsidiegelden juist is? Is het niet zo dat de vergoedingen voor deelname aan internationale kampioenschappen direct worden betaald uit subsidie van NOC*NSF, die door NOC*NSF is gekoppeld aan de NT spelers? Dus als de KNDB geld geeft aan een niet-NT speler, krijgen ze hiervoor geen subsidie. En dit geld heeft de KNDB niet; ze hebben alleen subsidiegeld dat ze kunnen doorsluizen. Je kunt de KNDB wel keer op keer bekritiseren op de toegekende vergoedingen, maar dit is geen KNDB beleid.
De kritiek zou in mijn ogen moeten gaan naar het toekennen van de NT statussen, want dat je het enige stuk KNDB beleid dat ertussen zit. Hierin worden keer op keer verkeerde keuzes gemaakt.
Ik weet niet of het zo eng geregeld is, dat het geld van NOC/NSF echt alleen naar spelers met IT en NT-statussen gaat/moet gaan Guido. Wat ik een beetje begreep (maar ik kan het mis hebben) is, dat KNDB meer had gevraagd (overvraagd?) en dat daarna keuzes zijn gemaakt (bezuinigingen), met daarbij geen vergoeding meer voor alle deelnemers aan de internationale jeugdkampioenschappen. Geld van NOC/NSF gaat bijvoorbeeld ook naar talentcoach en die doet toch ook de CJT-trainingen met meer deelnemers? Die training van de talentcoach is toch niet voorbehouden aan NT en IT?
En is het ook niet zo dat de veteranenkampioenen van Nederland nu met geld van KNDB naar WK’s en EK’s gaan? Waar komt dat geld vandaan? Topsportsubsidie? En zijn die veteranenkampioenen dan allemaal NT of IT? Het geld van die veteranen, mag wat mij betreft naar de jeugd, al zullen de desbetreffende veteranen mij dat vast niet in dank afnemen.
Het hele financiële verhaal rond die subsidies en waar ze voor gebruikt worden is niet transparant. Maar ja, dat geldt ook voor die € 20.000,-- die voor ICT gereserveerd was en Fred ook vraagtekens bij gezet heeft.. Ik ben nog steeds benieuwd waar deze voor is gebruikt. Johan Haijtink heeft mij ooit geschreven dat de uitgaven hiervan gedetailleerd aan de bondsraad gerapporteerd zou worden. Misschien heb ik het gemist, maar ik heb het nooit gelezen.
Enfin, Thijs heeft zijn gelijk gehaald ook zonder T-shirt. En op zo’n ludieke actie van 15 a 20 seconden wordt wel ontzettend krampachtig gereageerd.
Drie jaar geleden werd hij in zijn laatste aspirantenjaar wereldkampioen Cadets in Korbach. Daarna dus geen KNDB-ondersteuning meer. Drie jaar later, in zijn laatste juniorenjaar Europees kampioen Juniors (m.i. vergelijkbaar met wereldkampioen) op eigen kracht. Een prima prestatie!
Dan mag je wel vraagtekens stellen bij het systeem van opleidingen/trainingen. Of is men met 16 al volleerd en gaat men eigenlijk al verder op eigen kompas? Dan zou in het bezuinigen op die CJT en alles wat er omheen hangt nog wel wat te halen zijn voor de jongere categorieën, c.q. kampioenen die zich plaatsen!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!