Allereerst zou ik graag willen melden dat ik semi-anoniem wil blijven. Als ik hier een emmer bagger over me heen krijg wil ik dat liever niet terug vinden in google bijvoorbeeld. Het zou gewaardeerd worden als u dit dan ook respecteert. Eventueel kunt u een persoonlijk bericht naar me sturen.
Ik zal verschillende onderwerpen afgaan die in meerdere topics worden besproken.
2 maten
Ik ben er sterk voorstander van dat er beoordeeld wordt op wat er wordt gezegd en niet door wie. Dat lijk me -naast dat het het eerlijkst is- ook de makkelijkste manier om regels te handhavenIk werd hier eens aangesproken dat ik met twee maten meet en tegen sommige gebruikers milder ben dan tegen andere.
Dat klopt inderdaad. Ik heb een bepaalde krediet voor iemand die niet alleen maar babbelt (geen probleem, dat mag ook zolang het on-topic is) maar ook iets daadwerkelijk voor de dampromotie doet.
Zo ver ik weet beheert enkel Alexander dit forum. Ik zou graag zien dat hij hulp krijgt van bepaalde mensen met de moderatie. Het lijkt me dat er wel een aantal mensen te vinden zijn die normaal kunnen posten en regelmatig online zijn. Het zou ook helpen om bagger zo snel mogelijk te verwijderen en het forum ook een prettiger aanzien te geven. Met name dat keihard op de man spelen zou aangepakt moeten worden.
Bij voorkeur zou ik het anoniem zien, en dus in combinatie met stevige moderatie, om het laagdrempelig én vriendelijk te houden. Ik hoop dat de spambots hiervoor geen belemmering hoeven zijn. Misschien een idee om een nieuwe forum te nemen die beter beveiligd is?
Ik heb overigens al van een aantal mensen gehoord dat ze liever niet op het damforum posten vanwege het gedrag van bepaalde mensen. Dat kan ik me dan ook erg goed voorstellen. Veel van die mensen lezen overigens wel mee. Extra reden om de moderatie streng(er) te maken, aangezien ze dan misschien wel wat willen bijdragen.
e-doping
Zoals gezegd moet er maar eens snel wat aan gedaan worden en moeten er harde reglementen gehanteerd worden. Ik ben anders heel erg bang dat we komend NC-seizoen al te maken krijgen met de eerste dubieuze partijen. Ik hoop dat arbiters duidelijk geïnstrueerd worden en goed op valsspeelsignalen letten. Ik zou bij voorkeur ook zien dat telefoons aan het begin van de wedstrijd ingeleverd moeten worden (scheelt ook alvast een nul voor een willekeurige Afrikaanse vriend die gebeld wordt onder de partij).
Discussiestuk Fred
Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor het discussiestuk wat Fred heeft geschreven. Daar heeft aardig wat moeite in gezeten en het is zeker nuttig dat hij zijn visie eens op papier heeft gezet. Het sluit ook redelijk aan bij wat Bouma al eens eerder neer had gepend. Over het algemeen kan ik me sterk vinden in visie van Fred over de damwereld (in een zin: van topsport naar breedtesport). Wel vond ik dat hij iets beter zijn doel had moeten formuleren, iets wat Walther terecht aangeeft. Wat wel echt een probleem gaat worden is om dat kader te vinden. Sterker nog ik denk dat dat haast onmogelijk is. Gelukkig gaat het niet alleen om de ideeën zelf, maar ook om het idee er achter en daar moet toch een deel van te verwezenlijken zijn.
Als ik nog wat aanvullende (vrij willekeurige en zeker niet zaligmakende) aanbevelingen zou mogen doen:
- Clubs uit de ereklasse (en evt. hoofdklasse) verplichten hun partijen in te voeren in toernooibase voor een bepaald tijdstip.
- KNDB site eindelijk eens actueel maken. Het is behoorlijk gênant dat ik bijna al het damnieuws moet lezen op een site van een goedwillende dammer uit Friesland.
- Zorgen dat jonge spelers altijd mee kunnen doen aan de Nationale Competitie als ze dat willen. Natuurlijk zijn ouderen ook welkom, maar primair gaat het om de jeugd. Ik zie te vaak dat bijvoorbeeld een club een redelijke jeugdspeler heeft, maar dat ie nooit mee mag doen, omdat clubs bang zijn om te degraderen. De jeugdspelers die er zijn moet je koesteren.
- Wat voor een jeugdspeler belangrijk is, is niet zo zeer een damtrainer van niveau, maar veel meer iemand die motiveert en de jeugdspeler 'overal' mee naar toeneemt samen met zijn vrienden. Dat wordt volgens mij nogal eens vergeten. 'Helaas' vraagt een actieve jeugdclub veel kader en minimaal een persoon met leidinggevende en didactische kwaliteiten. Die zijn lang niet altijd te vinden. Er zijn dan ook nog maar een paar jeugdafdelingen echt in leven.
- Het zou misschien ook een idee zijn als iemand met capaciteiten een grote groep jeugdspelers in een regio onder de hoede neemt. Een initiatief dat er bij in de buurt ligt is bijvoorbeeld het initiatief van de heer Stoop die met een groep jongeren naar een toernooi in Polen ging. Aan dat soort dingen denk ik dan ook.
- In algemene zin moet men zich niet alleen op de goede (jeugd)spelers richten. De wat minder goede spelers worden hier en daar nog wel eens vergeten. Deze zijn net zo belangrijk voor een club als een GMI.
- Het zou misschien tof zijn als toernooibase een nieuw design krijgt (geen idee of dat haalbaar is).
- Meer waardering voor nationale kampioenschappen rapid en snel. Meer prestige en meer pr. Tevens was het ronduit belachelijk dat Winkel sneldamkampioen werd omdat hij net iets harder op de klok kon rammen dan zijn tegenstander.
- Herwaardering van provinciale kampioenschappen.
Ik zou zo snel niet weten wat de beste manier is om meer leden en daarbij een levende damwereld te houden. In die zin heb ik misschien niet zo veel visie.
Discussie over bijdragen Eric van Dusseldorp in de krant
Ik vind de bijdragen van Eric redelijk goed en ze zijn ook redelijk leesbaar. Veel erger vind ik de krantenartikelen van onder andere Wiersma en Sijbrands die vrijwel onleesbaar en onbegrijpelijk zijn en die van Wiersma is ook nog eens daadwerkelijk slecht geschreven (ook links die er als volgt uit zien in het artikel: http//:www.laatste.info/bb/4/hdsdbuuesueuslnkn ... odjsosdeqs, alsof iemand dat over gaat typen). Ik prefereer de stukken die onder andere door Nitsch en Dollekamp, die zijn leesbaarder en niet alleen leuk voor mensen die minstens het niveau van een MF hebben.
Persoonlijke noot
Overigens wil ik nog vermelden dat ik zelf zeker niet heilig ben en dat ik ook echt niet veel voor de damwereld heb betekend of zo. Dan weten jullie dat vast. Ik hoop ook dat het daar hier nu ook even niet over gaat.
Ook knap als u het daadwerkelijk gelezen hebt