Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Fred van Amersfoort

Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Post by Fred van Amersfoort » Thu Aug 01, 2013 13:17

Op persoonlijke titel vraag ik mij af of de nadruk op prestatiedammen mede oorzaak zou kunnen zijn van het drastische verlies aan leden. Dan hebben we het eindelijk eens over inhoud. Kritiek is welkom
Attachments
Zichtbaarheid Algemeen.doc
(49.5 KiB) Downloaded 563 times

GuidoB

Re: Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Post by GuidoB » Thu Aug 01, 2013 18:40

Zeg eens eerlijk, wie van de 86 mensen die het stuk op dit moment hebben gedownload, heeft het einde van het stuk gehaald? Wordt het dammen zichtbaarder door het schrijven van dit soort epistels?

Een beter milieu begint bij jezelf. Welke punten van je actielijst heb je zelf uitgevoerd, Fred?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Aug 01, 2013 18:55

Wel Guido, dat is precies het soort reactie dat ik zelf vaak geef. Enige verschil is dat ik er wel een onderbouwing bijgeef. Ben jij nog altijd bondraadslid? Je lijkt me niet zo geschikt.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Thu Aug 01, 2013 19:52

Ik heb het stuk tot het einde gelezen :D, maar ik twijfel of ik het uiteindelijke doel begrijp. Is het doel meer KNDB leden? Is het doel meer Nederlanders aan het dammen te krijgen? Is het doel om lokaal in Nederland, zeg maar op iedere hoek van de straat, te kunnen dammen?

Mocht een van deze dingen of een combinatie het doel zijn, dan zou ik graag willen weten waarom we dat doel willen bereiken. Even kort door de bocht, wat heb ik er als dammer en huidig KNDB lid aan als er 1000 bejaarden gaan dammen? Wat heb ik er aan als ieder Ereklasse team verplicht een interne competitie heeft? Wat heb ik er aan als er nog meer wedstrijden zoals massakampen zijn?

Het vergelijk met schaatsen vind ik niet zo sterk. Die shorttrackers waren echt geen ongetrainde amateurs zonder faciliteiten. Als de toppers op 64 velden 'ineens' met de top van de wereld bij 100 velden dammen mee kunnen dan wil dat niet zeg dat die 100 velden dammers er niks van gebakt hebben.

Zelf heb ik veel algemenere doelen. De damsport moet blijven bestaan (gewoon omdat het een mooi spel is) en er moeten over 20 jaar ook nog tegenstanders, competities en leuke toernooien zijn. Wil ik die doelen bereiken dan lijken me totaal andere maatregelen effectiever. Zoals je richten op gebieden in de wereld waar het makkelijker is mensen voor dammen te interesseren zoals Afrika en China. Zoals je richten op online dammen zodat je tegenstander overal ter wereld kan zijn. En natuurlijk is het handig je vooral op jeugd te richten als je over 20 jaar een leuke tegenstander wil. Voor die zaken is zichtbaarheid ook erg belangrijk, maar dat is een totaal andere zichtbaarheid dan in de regionale pers, in buurthuizen of op de Dam.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Aug 01, 2013 20:32

Ik hoef niet meer na te denken hoe mijn gedachten te verwoorden. Dat heeft Walter al gedaan.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Aug 01, 2013 20:44

Altijd leuk om Fred een spiegel voor te houden. Als hij eens zijn ideeën op papier zet (hulde hiervoor, begrijp me goed), blijkt dit grotendeels hetzelfde te zijn als vele in zichzelf gekeerde dammers. Ze moeten vooral zelf worden vermaakt en anderen moeten het doen.

Uitstekende reactie van Walter. Verstandige visie ook. Ik denk dat dit een stuk haalbaarder is en het dammen hier op termijn veel meer aan heeft.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Aug 01, 2013 23:35

Dank Guido dat je ook een stukje hulde uitspreekt. Dat stemt mij milder. Verder is er over de inhoud van alles te zeggen. De dingen die Walter zegt is zeker ook een mogelijkheid. Je kunt inderdaad de vraag stellen wat het nut is van overal bij clubs kunnen dammen. 1000 bejaarden, ik heb het niet gezegd maar bijvoorbeeld 1000 extra 45 plussers zou mooi zijn. Ik vond het gewoon een keer nodig om iets van een visie te schrijven maar niemand hoeft het met mij eens te zijn. Ik wilde een keer iets anders bijdragen dan louter kritiek.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Aug 02, 2013 00:07

Laat ik eens gek doen en een discussie beginnen. Alle aanbevelingen in Fred zijn stukje kunnen alleen bestaan bij een enorme hoeveelheid kader. Feit is dat dit kader al lang niet beer beschikbaar is. In die zin is het dan ook een nogal dromerig, maar weinig realistisch stuk. Neem Volendam, waar al jaren geen damclub meer is. Ik heb in 1990 nog tegen een zestal gespeeld. Dat was niet in Volendam, maar in Edam, waarmee Volendam al jaren daarvoor was gefuseerd. De spelers van dat team zijn inmiddels overleden en nu is er geen dammen meer in Edam / Volendam. Het stuk van Fred spreekt over een tweede tiental naast alle ereklasse teams. Maar welke dammers moeten dan in dat team spelen? En welk kader zorgt ervoor dat deze mensen naar damclub Volendam komen? Er is helemaal geen kader in Volendam. Er is één Volendamse dammer en die vindt het leuk om een sponsor te regelen en met een team in de ereklasse te spelen. Ik vind dit prima: er hebben een paar mensen plezier aan en er verdienen een aantal dammers een paar centen. Waarom zou je deze mensen dit onthouden door ze de toegang tot de ereklasse te ontzeggen? Verwar dit nu niet met een damclub waar nog wat van te maken is. Volendam heeft niets met de toekomst van het dammen van doen; het dammen is daar allang gestorven.

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter » Fri Aug 02, 2013 01:27

Dat vindt ik wel een goeie insteek GuidoB.
Buiten een berg kader is er ook een fiks budget nodig.

Laten we allereerst even een stukje ict schrappen.
Dat is binnen de KNDB al gevangen in een project. Damz-Totaal.
Hierin is ook een stukje kader vraag voorzien.

Ik heb het geprobeerd, ik kan niet volledig door de tekst heen komen, sorry.
Ik ben meer van het niet lullen maar doen.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Fri Aug 02, 2013 08:49

Waarom gaat het viertal 'posters' van de verschillende topics niet lekker een week in een hutje op de hei zitten?!? Gezellig lekker klessebessen, elkaar 'in de bek' hangen en na elkaar de hand te hebben geschud weer lekker naar huis en over gaan tot de orde van de dag.

<EDIT> Verder sluit ik me volledig aan bij Roel, die ik dank voor de vele goede werken en veel plezier in toekomstige werken wens.
Last edited by Douwe Edelenbos on Fri Aug 02, 2013 09:13, edited 1 time in total.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri Aug 02, 2013 09:06

Douwe Edelenbos wrote:Waarom gaat het viertal 'posters' van de verschillende topics niet lekker een week in een hutje op de hei zitten?!? Gezellig lekker klessebessen, elkaar 'in de bek' hangen en na elkaar de hand te hebben geschud weer lekker naar huis en over gaan tot de orde van de dag.
Douwe, dit is een uitstekend plan. Ik vermoed dat onze damvrienden dan met nog meer energie voor de damsport terugkomen. Overigens zijn ze allemaal al behoorlijk bezig (geweest).
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Aug 02, 2013 10:32

Was dit nou een discussiestuk waar kritiek welkom op is, of mogen we alleen vol bewondering juichen?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 02, 2013 11:07

Toch mooi dat Fred de moeite neemt om zoiets op papier te zetten. Is dit de eerste aanzet van het Deltaplan van de groep Van Amersfoort, De Jonge en Van Galen? Of komt dit niet van de grond?
Wat betreft het kader, vraag ik me het volgende af:
Ongeveer 2 1/2 A4tje in het handboek KNDB, een lijst met actieve arbiters!
Waarom hebben we een tekort aan arbiters in de Nationale Competitie? Elk vijf wedstrijden verplicht arbitreren per seizoen, anders van de lijst en vervallen arbitersdiploma.
Ongeveer ook 2 A4tjes Jeugdtrainer 's A en dan hebben we ook nog Damtrainers A. Wat doen deze mensen? Hebben ze allemaal een jeugdgroep onder hun hoede?
Ongetwijfeld. ...Er zou eens aandacht geschonken moeten worden aan het waarom van het niet actief zijn van deze grote groep kader. In het verleden hebben deze mensen welbewust een opleiding gevolgd. Zelfs onze Kosmos heeft volgens mij geen jeugdgroep in Leeuwarden meer onder zijn hoede. Waarom haken we af??
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Aug 02, 2013 12:01

Ik wacht maar even tot de agressie van de lezers iets gezakt is.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Aug 02, 2013 12:27

Piet Bouma wrote:Ongeveer 2 1/2 A4tje in het handboek KNDB, een lijst met actieve arbiters!
Waarom hebben we een tekort aan arbiters in de Nationale Competitie? Elk vijf wedstrijden verplicht arbitreren per seizoen, anders van de lijst en vervallen arbitersdiploma.
Haal mij in dat geval maar van de lijst. Ik wil best wat wedstrijden 'fluiten' , maar niet als ik daardoor mijn team met een invaller of zelfs een leeg bord opzadel. Verplaats de Ereklasse en evt. 1e klasse naar de zondag, en je hebt arbiters zat en nog wat toeschouwers bovendien.
Resteren de jeugdleiders en de damleiders A...

Post Reply