Problematiek rond e-Doping

Post Reply
Woodcutter
Posts: 72
Joined: Tue Oct 26, 2010 19:29
Real name: Roel Langendam
Location: Den vaag

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Woodcutter » Thu Aug 01, 2013 00:35

Klaas van der Laan wrote:Waar staat eigenlijk dat je geen computer mag gebruiken? Zo lang het alleen maar om spelen gaat (dus niet om prijzen) lijkt het mij ook geen probleem (mits vooraf aangegeven). Je bent dan gewoon een speler die een paar honderd ratingpunten hoger speelt. Die zijn er wel meer.
Het gaat ook alleen om de toernooien, daar is het aangegeven.
Als mensen onderling een computergebruiken en dat gewoon melden.
Erik zal dan niet spelen, ik persoonlijk ook niet, een ander misschien wel.

http://www.heerhugowaardopen.nl/index.php/en/online
Rules, links bovenin.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Bert Zwart » Thu Aug 01, 2013 00:37

Heel simpel, de manier waarop jij op Fred reageerde, vond ik stinken. Dan kom ik met zo'n term op de proppen. Jij praat nu normaal tegen Fred, het heeft gewerkt. Ik trek de term beerput weer in, mijn excuses, ik wilde slechts even triggeren, Fred is de good cop. Fred heeft mij door en noemde het ooit belletje trekken. Dat bedoelde ik met goed naar Fred luisteren.

Ik moet nog steeds de damserver in het grieks vertalen trouwens, komt er nog aan.
Last edited by Bert Zwart on Thu Aug 01, 2013 00:47, edited 1 time in total.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Thu Aug 01, 2013 00:40

Ok Roel, alleen maar trappen is niet het enige wat ik doe hoor. Dat is toch een stukje beeldvorming. Dat ik op een scherpe manier discussies zoek kan ik niet ontkennen. In Veenendaal weet men dat ik het beleid op sommige onderdelen beter vind dan ooit. Misschien is dat wel 90%. De term beerput heb ik richting jou niet gebruikt. Ik wil best eens meedenken over een eerlijke en juiste manier voor de aanpak van e doping. Eerlijk gezegd was ik daar al mee bezig en heb ik ook al wat suggesties gedaan.

Woodcutter
Posts: 72
Joined: Tue Oct 26, 2010 19:29
Real name: Roel Langendam
Location: Den vaag

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Woodcutter » Thu Aug 01, 2013 00:51

Fred van Amersfoort wrote:Ok Roel, alleen maar trappen is niet het enige wat ik doe hoor. Dat is toch een stukje beeldvorming. Dat ik op een scherpe manier discussies zoek kan ik niet ontkennen. In Veenendaal weet men dat ik het beleid op sommige onderdelen beter vind dan ooit. Misschien is dat wel 90%. De term beerput heb ik richting jou niet gebruikt. Ik wil best eens meedenken over een eerlijke en juiste manier voor de aanpak van e doping. Eerlijk gezegd was ik daar al mee bezig en heb ik ook al wat suggesties gedaan.
Hard discussieren is me totaal niet vreemd, verre van, heerlijk bot reageren evenmin, en ik kan er soms een waar genoegen in scheppen om bijvoorbeeld marcel zover op de kast te jagen dat hij als stuiterbal door veenendaal stuitert.
Maar zomaar beschuldigingen uiten nee, dat weer niet.

Ik wil juist het meedenken, ik kan een aardig eind komen, maar organiseren kan ik niet, dat is marcel, en werkelijk de organisatie heerhugowaard, me bezig houden met valsspelen is ook niet bepaald wat ik als hobby zie. Helaas het zij zo.
Kom maar op met je hard discussieren, vlieg er net zo hard in, en je krijgt nog steeds gewoon een biertje.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Woodcutter
Posts: 72
Joined: Tue Oct 26, 2010 19:29
Real name: Roel Langendam
Location: Den vaag

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Woodcutter » Thu Aug 01, 2013 00:58

Bert Zwart wrote:Heel simpel, de manier waarop jij op Fred reageerde, vond ik stinken. Dan kom ik met zo'n term op de proppen. Jij praat nu normaal tegen Fred, het heeft gewerkt. Ik trek de term beerput weer in, mijn excuses, ik wilde slechts even triggeren, Fred is de good cop. Fred heeft mij door en noemde het ooit belletje trekken. Dat bedoelde ik met goed naar Fred luisteren.

Ik moet nog steeds de damserver in het grieks vertalen trouwens, komt er nog aan.
Een beerput is een vrij ernstige beschuldiging, die kun je mijns inziens niet zomaar doen, de reden "je reactie vondt ik stinken" is op zijn minst nogal dubieus, dat zijn ook geen uitspraken die ik laat hangen, je oppert het dus blijkbaar vermoed/weet je iets. Ik zou niet weten wat, dus welke beerput?

Of het is een losse kreet, ongepast maar goed.

Toch een aanvulling.
Okee, vergeten,
de techniek die je hier inzet heet trollen, en is niet iets om te triggeren, of een discussie op gang te brengen maar hem op de spits te jagen, en zelfs te ontwrichten.
dit forum is voor een deel het gezicht van dammers, lekker handig.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Bert Zwart » Thu Aug 01, 2013 17:20

In hoeverre en waarom gesubsidieerde ICT projecten minder lopen dan persoonlijke initiatieven blijft een interessante vraag, maar off topic. Ik zal het nog weleens direct vragen.

Wat meer on topic: Om Pascal zo maar even unilateraal voor eeuwig te blokkeren gaat me te ver, en Klaas van der Laan is als ik me het goed herinner ook al geblokkeerd omdat 'het management' meende dat zijn nickname niet gepast was. Als de damserver een geschenk is aan de KNDB is dat een zaak van de KNDB en stelt Fred hier de juiste vragen.

Zelf was ik buiten deze discussie om nog bezig om een inhoudelijke bijdrage proberen te leveren naar aanleiding van een vraag van Rein Halbersma maar die motivatie heb ik sinds een dag niet meer. Ik neem aan dat schaaksites al lang benaderd zijn en dat daar iets uitgekomen is?

Woodcutter
Posts: 72
Joined: Tue Oct 26, 2010 19:29
Real name: Roel Langendam
Location: Den vaag

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Woodcutter » Thu Aug 01, 2013 17:36

Bert Zwart wrote:In hoeverre en waarom gesubsidieerde ICT projecten minder lopen dan persoonlijke initiatieven blijft een interessante vraag, maar off topic. Ik zal het nog weleens direct vragen.

Wat meer on topic: Om Pascal zo maar even unilateraal voor eeuwig te blokkeren gaat me te ver, en Klaas van der Laan is als ik me het goed herinner ook al geblokkeerd omdat 'het management' meende dat zijn nickname niet gepast was. Als de damserver een geschenk is aan de KNDB is dat een zaak van de KNDB en stelt Fred hier de juiste vragen.

Zelf was ik buiten deze discussie om nog bezig om een inhoudelijke bijdrage proberen te leveren naar aanleiding van een vraag van Rein Halbersma maar die motivatie heb ik sinds een dag niet meer. Ik neem aan dat schaaksites al lang benaderd zijn en dat daar iets uitgekomen is?
Persoonlijke projecten hebben geen last van overleg structuren, als piet bouma nieuws op toernooibase wilt, dan knutselt hij het er in. en dat doe ik ook. Is niet zozeer een organisatie, dat is de overhead die een organisatie met zich mee brengt.

Pascal is niet gebanned, zijn naam is geblokkeerd, hij kan vrolijk een nieuw account aanmaken, en als hij zich gewoon gedraagt is hij meer dan welkom.
Verder staat er helemaal niemand op de banlijst, ik schreef ergens in THEORIE is er nog iemand gebanned, die laat ik ook gewoon toe zolang hij zich gedraagt, daar heb ik wel vrijspel vanuit de kndb, als de desbetreffende persoon ook maar de lijn aantipt vliegt ie direct weer.

er zijn wat namen geblokkeerd.
kuthoer.
boerenlul.
dat slag, heel vreemd?

Nogmaals ik KAN zelf beslissen, in de praktijk moet je heel erg ver gaan wil ik direct beslissen, iedere handeling is voor 99.9% van de tijd bekend bij de kndb, en die kan gewoon zeggen nee.
Is dat doemdenken besmettelijk?

@Edit
Zit weer zo'n uber sneaky TROL stukje in.
Waar haal jij vandaan dat het een "Geschenk" is aan de KNDB?
Nog ff en ik ga een trol trollen!
Last edited by Woodcutter on Thu Aug 01, 2013 19:38, edited 1 time in total.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Jan Pieter » Thu Aug 01, 2013 17:40

Bert Zwart wrote:Om Pascal zo maar even unilateraal voor eeuwig te blokkeren gaat me te ver
Ik neem aan dat Pascal zich met een nieuwe nick, een nieuw IP-adres, en evt. een nieuw MAC-adres direct opnieuw aan kan melden. En wat heeft het voor zin om uitgebreide royeerprocedures vast te stellen, met gescheiden verantwoordelijkheden, hoor en wederhoor etc., wanneer de geroyeerde persoon 5 minuten later alweer actief kan zijn op de damserver?

Woodcutter
Posts: 72
Joined: Tue Oct 26, 2010 19:29
Real name: Roel Langendam
Location: Den vaag

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Woodcutter » Thu Aug 01, 2013 17:51

Jan Pieter wrote:
Bert Zwart wrote:Om Pascal zo maar even unilateraal voor eeuwig te blokkeren gaat me te ver
Ik neem aan dat Pascal zich met een nieuwe nick, een nieuw IP-adres, en evt. een nieuw MAC-adres direct opnieuw aan kan melden. En wat heeft het voor zin om uitgebreide royeerprocedures vast te stellen, met gescheiden verantwoordelijkheden, hoor en wederhoor etc., wanneer de geroyeerde persoon 5 minuten later alweer actief kan zijn op de damserver?
In toernooien is al besloten dat de werkelijke namen bekend gemaakt dienen te worden.
een eventueel sanctie beleid op valsspelen binnen toernooien, zou op de persoon zelf zijn.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Kosmos » Thu Aug 01, 2013 23:58

De enige die hier iets constructiefs heeft gepresteerd is toch Roel alias Woodcutter.
Dat gezanik van mensen om een volledig terechte ban is echter totaal destructief. Men heeft weer eens bezwaren, nu is het bezwaar dat Roel geen zachte heelmeester wil zijn die stinkende wonden maakt.
Ik sta in deze discussie voor 100% achter Roel.
Advies aan de zeurpieten: zet zelf maar eens iets constructiefs neer als Damserver.
Heaven is no location, but a state of mind

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by A.Presman » Thu Aug 08, 2013 22:13

Discussie in het topic ging grotendeels richting fraude en fraude mogelijkheden op Damserver of in de online spel.

Maar ik wil graag nog eens benadrukken dat over luttele weken gaat de NC van start.
Het is de eerste NC waar electronische fraude is zo makkelijk en laagdrempelig geworden.
Geen ingewikkelde programmatuur en verborgen cameras of oortjes.
Maar een smartphone die iedereen al lang heeft die deze wilt hebben.
Een programma voor paar eurotjes.
En toilet.
(Ik noem niet eens de mogelijkheid om Kingsrow of eindspel database te benaderen)
Met zulke simpele driehoekje kan de competitie enorm vervalst worden.
Natuurlijk dammen is geen schaken. Maar de belangen moeten we niet onderschatten.

Iets moet snel ondernomen worden. Maar wat?

En er is ook een andere kant van dit probleem.
Als niets wordt ondernomen wat min of meer zeker de e-Doping kan bestrijden dan vrees ik voor een Grote Wantrouw.
Achter elke partij die een speler boven zijn niveau speelt en waar hij normaal gesproken oprecht troots zou moeten zijn zullen we e-Doping gaan zoeken.
Dat belooft geen leuke competitie.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by playforstacks » Fri Aug 09, 2013 12:51

A.Presman wrote:Discussie in het topic ging grotendeels richting fraude en fraude mogelijkheden op Damserver of in de online spel.

Maar ik wil graag nog eens benadrukken dat over luttele weken gaat de NC van start.
Het is de eerste NC waar electronische fraude is zo makkelijk en laagdrempelig geworden.
Geen ingewikkelde programmatuur en verborgen cameras of oortjes.
Maar een smartphone die iedereen al lang heeft die deze wilt hebben.
Een programma voor paar eurotjes.
En toilet.
(Ik noem niet eens de mogelijkheid om Kingsrow of eindspel database te benaderen)
Met zulke simpele driehoekje kan de competitie enorm vervalst worden.
Natuurlijk dammen is geen schaken. Maar de belangen moeten we niet onderschatten.

Iets moet snel ondernomen worden. Maar wat?

En er is ook een andere kant van dit probleem.
Als niets wordt ondernomen wat min of meer zeker de e-Doping kan bestrijden dan vrees ik voor een Grote Wantrouw.
Achter elke partij die een speler boven zijn niveau speelt en waar hij normaal gesproken oprecht troots zou moeten zijn zullen we e-Doping gaan zoeken.
Dat belooft geen leuke competitie.
Ben het er mee eens dat er snel iets moet gebeuren.
Mij lijkt de beste oplossing dat het wordt verboden om elektronica buiten de speelzaal als de partij bezig is bij je te hebben, Dit zal dan zeker in de hoogste klassen naar mijn mening door de arbiter streng op toe moeten worden gezien (met eventuele consequenties). (lijkt me eigenlijk best simpele oplossing :P? of zie ik wat over het hoofd?)
nadeel is wel dat de arbiters dan tijdens de wedstrijden misschien een sudoku puzzeltje minder kunnen oplossen :) :wink:

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Frans de Jonge » Fri Aug 09, 2013 13:20

playforstacks wrote:
A.Presman wrote:Discussie in het topic ging grotendeels richting fraude en fraude mogelijkheden op Damserver of in de online spel.

Maar ik wil graag nog eens benadrukken dat over luttele weken gaat de NC van start.
Het is de eerste NC waar electronische fraude is zo makkelijk en laagdrempelig geworden.
Geen ingewikkelde programmatuur en verborgen cameras of oortjes.
Maar een smartphone die iedereen al lang heeft die deze wilt hebben.
Een programma voor paar eurotjes.
En toilet.
(Ik noem niet eens de mogelijkheid om Kingsrow of eindspel database te benaderen)
Met zulke simpele driehoekje kan de competitie enorm vervalst worden.
Natuurlijk dammen is geen schaken. Maar de belangen moeten we niet onderschatten.

Iets moet snel ondernomen worden. Maar wat?

Of een verbod om dit als speler bij je te hebben en anders inleveren bij de arbiter? Maar ja, dan moet de arbiter misschien wel veel dure smartphones bewaren.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

FDA
Posts: 185
Joined: Sun May 09, 2004 17:29
Location: Delft

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by FDA » Fri Aug 09, 2013 14:43

Het inleveren van je telefoon is zo'n typische maatregel die voornamelijk de normale speler ongemak geeft, terwijl de speler die kwaad in de zin heeft zo'n maatregel makkelijk kan omzeilen. Zelf heb ik inmiddels 2 smartphones (nieuw abonnement = nieuwe telefoon), je levert er eentje in en de ander hou je bij je (al dan niet tegen je been aangeplakt, om maar iets te noemen). Wat kunnen we daar dan tegen doen, maar gaan fouilleren?

Natuurlijk weet ik zelf ook niet beter wat we dan wél ertegen zouden kunnen doen. Dit lijkt me het echter niet.

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by A.Presman » Fri Aug 09, 2013 15:29

Hans van den Heuvel wrote:Een eenvoudige oplossing is het wedstrijdreglement aan te passen bij artikel 16.2. Bijvoorbeeld:

“Het is de spelers niet toegestaan tijdens de partij informatiebronnen bij zich te dragen. Deze dienen voorafgaand aan de partij bij de arbiter te worden ingeleverd en kunnen na afloop van de partij weer worden opgehaald”.

Toelichting: hiertegen kan niemand bezwaar hebben. Bovendien is het eerder toegepast bij het Wereldrecord Blindsimultaan van Ton Sijbrands. Alle mobieltjes werden voorafgaand ingeleverd bij de arbitrage en bewaard in plastic hoesjes met een naamsticker erop.

Hopelijk draagt dit bij aan een probleemloos verloop van de NC.
A.Presman wrote: Ik denk dat het is al sowieso een nodige aanpassing.
Maar misschien zelfs nog niet voldoende.
Want de misbruiker heeft daar geen moeite mee - hij kan of zeggen dat hij niets heeft of een apparat inleveren en andere behouden.
Zo te zien sluit deze mini-correspondentie van vanochtend aan bij de andere reacties.

Post Reply