Problematiek rond e-Doping

Post Reply
Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Leri » Wed Jul 24, 2013 01:11

Zijn er al gevallen bekend tijdens een echte partij? Dus niet via internet?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 09:37

Ja Leri. Een tegenstander van Valneris ontving tijdens de partij opmerkelijk veel piepjes. De man speelde een wereldpartij. Pas nadat de piepjes werden ontdekt kwam de digitale aap uit de mouw. In Duitsland boekte een schaker vanuit het niets prachtige resultaten, ook hij pleegde digitale fraude. Een andere vorm van fraude is de overeenkomst. Vooraf besluiten de spelers welke uitslag er die dag op het bord komt.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 10:27

By the way Leri, digitale fraude komt ook in de Nederlandse schaakwereld af en toe voor. In de KNSB kompetitie werd iemand 2 seizoenen geschorst wegens gebruik van Fritz. Een schaker uit Pakistan werd 10 jaar geschorst na corruptie en in Belgie was er sprake van matchfixing. In de laatste ronde verloor een Rus van een bevriende Rus. Zij hadden kennelijk de keus op samen 3e te worden terwijl een afgesproken nederlaag een toernooizege betekende. Het delen van het prijzengeld van de titel leverde meer op dan allebei gedeeld 3e eindigen.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by henk stoop » Wed Jul 24, 2013 11:12

Fred van Amersfoort wrote:Ja Leri. Een tegenstander van Valneris ontving tijdens de partij opmerkelijk veel piepjes. De man speelde een wereldpartij. Pas nadat de piepjes werden ontdekt kwam de digitale aap uit de mouw. In Duitsland boekte een schaker vanuit het niets prachtige resultaten, ook hij pleegde digitale fraude.
Beide al in 2001 !!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 11:24

Pascal is Stil, geen goed teken. Kom er maar in Pascal, is er al meer bekend over de uitsluiting, staat er iets op schrift/mail met een toelichting?

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Eric Sanders » Wed Jul 24, 2013 11:35

Fred van Amersfoort wrote:Ja Leri. Een tegenstander van Valneris ontving tijdens de partij opmerkelijk veel piepjes. De man speelde een wereldpartij. Pas nadat de piepjes werden ontdekt kwam de digitale aap uit de mouw.
Die digitale aap is waarschijnlijk een broodje aap. Hier al vaker besproken en geen begin van een bewijs gevonden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 13:41

Ok, je hebt gelijk Erik, destijds geen bewijs gezien. De prestaties waren wel opmerkelijk. Een beter bewijs van mijn stelling dat Belfastkid niet te snel veroordeeld had moet worden kan ik mij niet wensen.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Kosmos » Wed Jul 24, 2013 13:49

ZevenInEenKlap wrote:
playforstacks wrote:@zevenineenklap
is toch super logisch dat hij in zo'n stand komt?!
het is een 3+2 toernooi en elke geroutineerde valsspeler kan nog wel net begrijpen dat als die puur vanaf het begin 1 voor 1 zet invult kijkt wat ie moet doen etc dat die dan met zijn tijd in de knoop komt. hij probeert natuurlijk eerst zo min mogelijk schade op te lopen kwa tijd en bord en als het een ramp lijkt te worden in een 3+2 partij laat ie zen program de boel herstellen. En vrij effectief lijkt het te werken en ik denk dat je eens al zijn partijen moet bekijken voordat je elk individueel voorbeeld wat overduidelijk is in twijfel brengt.
Je herhaalt eigenlijk wat ik op t einde zeg zeg. Het blijft desalniettemin dan wel opmerkelijk dat hij (in deze gevallen in ieder geval) op de juiste momenten de computer inschakelt om zich te redden. Da's ook een kunst op zich. Al zal het vast ook wel vaak fout gaan als de computer geen redding meer vindt. En je begrijpt me ook verkeerd. Ik ben hem niet aan het verdedigen. Ik zeg alleen dat elk van de 3 voorbeelden opzichzelfstaand te verdedigen zijn, zelfs voor een 900-speler. Ik heb daarbij ook eerder gezegd dat enkel een herhaaldelijk plaatsvinden van zulke wellicht opmerkelijke combinaties/partijen hem in diskrediet kan brengen.

En zelfs dan nog. Hij verliest toch ook regelmatig nog wel partijen online? Hij trapt vast ook wel in zetjes, toch? En hij mist vaak toch ook wel zetjes? Alhoewel hij waarschijnlijk terecht verdacht wordt van e-doping vermoed ik (net als Bert) dat er juridisch gezien geen sterke zaak tegen hem valt te maken.
Zo zal het meestal gaan ja, tegen mij ging het ook een keer zo, heel snel openingsspel, veel ruilen, slechte positie, ik nam een goede halve hek tegen de binding 22-24, en ineens rare zetten waarna ik nergens achter kon lopen wegens zetjes. Toch vond ik een manier om de zetjes te ontlopen en ik won dus omdat het programma dat meeloopt geen redding meer kon vinden!
De partij tegen Roel lijkt me van a tot z computerspel, want de opening is veel te sterk gespeeld voor iemand als Pascal, vooral het gave 15-20 valt erg op.
Lijkt me ook de meest efficiënte manier, zelf spelen en dan als het scherp wordt even op het schermpje loeren ... en vervolgens je fraaie spel trots aan de wereld laten zien, haha, het ego is zo kinderachtig.
Heaven is no location, but a state of mind

biljartfreak24
Posts: 50
Joined: Sat May 26, 2007 03:34

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by biljartfreak24 » Wed Jul 24, 2013 17:21

Fred van Amersfoort wrote:Pascal is Stil, geen goed teken. Kom er maar in Pascal, is er al meer bekend over de uitsluiting, staat er iets op schrift/mail met een toelichting?
Pascal moet zich inmiddels ook verantwoorden op jijbent.nl
Denk dat hij daar druk mee is.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 18:13

Ik hoor net dat zelfs een naam op damserver al aanleiding tot uitsluiting kan zijn. Een zekere nickname "Hufter"kreeg de opdracht zijn naam direct te wijzigen. Toen hij aan dit gehoor niet gelijk tegemoet kwam schijnt de verbinding geblokkeerd te zijn. De eigenaar van deze nickname gelooft niet in toeval

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Jul 24, 2013 18:36

Fred van Amersfoort wrote:Ik hoor net dat zelfs een naam op damserver al aanleiding tot uitsluiting kan zijn. Een zekere nickname "Hufter"kreeg de opdracht zijn naam direct te wijzigen. Toen hij aan dit gehoor niet gelijk tegemoet kwam schijnt de verbinding geblokkeerd te zijn. De eigenaar van deze nickname gelooft niet in toeval
Iets soortgelijks is ook gebeurd met 'randdebiel'.
Aan de andere kant: er spelen natuurlijk ook gewoon kinderen op Damserver.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 18:52

Precies, het is puur toeval. Wel raar dat dit pas na 700 potjes aan de orde komt. Edoch, wel binnen 7 dagen na de uitsluiting van Pascal. Een nieuw bewind met een schone bezem of een muilkorfpoging? Wie is funfor2?

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Leri » Wed Jul 24, 2013 18:53

Pascal moet zich inmiddels ook verantwoorden op jijbent.nl
Denk dat hij daar druk mee is.
Haha, zal wel spijt hebben dat hij zijn overwinning tegen Boomstra heeft laten zien.

biljartfreak24
Posts: 50
Joined: Sat May 26, 2007 03:34

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by biljartfreak24 » Wed Jul 24, 2013 18:53

Fred van Amersfoort wrote:Precies, het is puur toeval. Wel raar dat dit pas na 700 potjes aan de orde komt. Edoch, wel binnen 7 dagen na de uitsluiting van Pascal. Een nieuw bewind met een schone bezem of een muilkorfpoging? Wie is funfor2?
Volgens mij een speler van Constant Charlois, ik weet het niet zeker maar ik dacht Radjes Balkaran.

speelde jij onder de naam Hufter Fred?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 24, 2013 19:07

Is dat een naam of een rijstgerecht? Nooit van gehoord. Noem jij mij hufter biljartman? Ik zag partijen van die man waar je niet met droge ogen naar kunt kijken.

Post Reply