Heerhugowaard Open 2013 - Open NK 2013

Post Reply
Piet Bouma

Re: Heerhugowaard Open 2013 - Open NK 2013

Post by Piet Bouma » Sat Jul 13, 2013 22:51

Vandaag een dagje Heerhugowaard Open NK gedaan.
Voor iedereen aan te raden!

Mijn interesse was uiteraard de inzet van de Ipad’s.
De organisatie had 30 Ipad’s gehuurd, plus twee Internetboxen, waar per stuk 20 devices wireless aan gekoppeld konden worden. De verzending naar Internet ging vervolgens via HSDPA/UMTS techniek. Dus ook volledig draadloos. Waarom er niet gekozen is voor aansluiting op het vaste internet is mij nog niet echt duidelijk.

Dit ging niet echt van een leien dakje. Zo bleek één Internetbox al snel na de start uit te vallen, waardoor de Wifi-verbinding wegviel. Voor spelers was dit lastig en storend, doordat we toen snel een aantal op de andere Box hebben gezet. Een paar spelers vonden dit te verstorend, waardoor ze aangaven dat ze wensten te stoppen.
Daarnaast leek de andere verbinding volgens mij soms ook te haperen. Mogelijk dat het signaal de hele zaal door niet overal even sterk was.

Verder ging het software/hardware-matig in principe wel goed. Partijen werden upgeload in Toernooibase (server hield stand), display via een keuzemenu via livedraughtsserver (server hield ook stand). Dat ging eigenlijk perfect.

Bottleneck lijkt tot dusver de Wifi/draadloze verbinding in de speelzaal (en mogelijk ook de verdere verzending via UMTS). Wifi in een speellokaal moet dus goed gegarandeerd zijn.

Morgen gaat men – als ik het goed heb begrepen – voorzichtig van start met twintig Ipads. Misschien dat men opstelling van Internetbox ook nog wat centraler kan zetten (hint).
De tien overige kunnen dan eventueel snel als vervanging ingezet worden, zodat spelers er het minste hinder van hebben.

Ik heb wat foto’s genomen van vooral spelers, die de Ipad gebruikten. Opvallend vond ik de handelingen van de Chinees Songren Xu (tegenstander van kamikaze Jan van Dijk). Hij speelde zet op bord, zet op Ipad, keek vervolgens wat de notatie was op Ipad en noteerde dat vervolgens op zijn notatiebiljet (niet verplicht voor een Ipad-noteerder). Volgens mij was dat voor hem de snelste “vertaling” van Chinese tekens in ons cijferschrift :)

Foto’s eerste ronde.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Sun Jul 14, 2013 11:34

Volgens mij heeft de site nu een beetje problemen met de taal?

Na een korte openingsceremonie (waarin het dit toernooi grote man Maarten van Leenen werd geëerd door de FMJD voor zijn grote waarde voor onze sport) de derde editie van de Heerhugowaard Open is begonnen.

Ik heb het idee dat veel op de site nu letterlijk vertaald word van het Engels.

Edit: Ik heb even alle geschiedenis etc. verwijderd en hij doet het weer.

Mooi dat ton nu goed te volgens is!!
Alleen mijn volume moet flink hard om het hoorbaar te maken, en komt er 1 x in de 5 min reclame met best geluid tussen door :P.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Jul 14, 2013 17:45

Leri wrote:Volgens mij heeft de site nu een beetje problemen met de taal?

Na een korte openingsceremonie (waarin het dit toernooi grote man Maarten van Leenen werd geëerd door de FMJD voor zijn grote waarde voor onze sport) de derde editie van de Heerhugowaard Open is begonnen.

Ik heb het idee dat veel op de site nu letterlijk vertaald word van het Engels.

Edit: Ik heb even alle geschiedenis etc. verwijderd en hij doet het weer.

Mooi dat ton nu goed te volgens is!!
Alleen mijn volume moet flink hard om het hoorbaar te maken, en komt er 1 x in de 5 min reclame met best geluid tussen door :P.
Als je de analyses van Sijbrands op een fatsoenlijke manier wilt volgen, zul je toch echt een keer naar Heerhugowaard moeten afreizen. Op internet is het niet te volgen. Ik heb het nu twee dagen geprobeerd, maar ondanks het feit dat het vandaag al stukken beter was dan gisteren is het niet heel geweldig. Ik snap trouwens niet waarom de organisatie geen gebruik maakt van een elektronisch dambord bij de demonstraties van Ton Sijbrands. Dat is nogal een gemiste kans. Een monitor is namelijk vele malen duidelijker dan een demobord (de demonstrateur staat niet voor het bord en de mensen thuis hebben zowel zicht op de zaal als op het bord).

Zainal Palmans en ik hebben dankzij de trainingsweek in Zuidwolde enkele maanden geleden ervaring opgedaan met het demonstreren op een E-board en het werkte prima. De demonstrateur kan nu ook niet tegelijk het publiek aankijken en de zetten uitvoeren dus dat is geen probleem. Het E-board kan gewoon op een hoge tafel worden gezet en dan zou het ook in je eentje moeten lukken. Zelfs nog makkelijker dan met een ouderwets demonstratiebord, want dan vallen schijven en moet je naar de heel andere kant kijken dan waar het publiek staat om alles op te zetten.

Voor de rest vind ik het systeem van de live borden buitengewoon vervelend. Bij de E-boards kun je niet fatsoenlijk een partij die uit is, verwijderen uit je beeld aangezien je dan opeens de 1e ronde weer in beeld krijgt. Ook heb ik al meerdere keren gehad (had ik ook bij het NK aspiranten trouwens vanaf het moment dat HHW Open online kwam) dat een partij in all games in eerste instantie wel wordt bijgewerkt, maar dat er dan opeens zetten worden teruggezet. Bij Last Move staat dan nog wel de actuele zet, maar in de stand is die zet niet uitgevoerd. Bij de iPad-weergave is het helemaal een zootje, want je hoeft maar met de cursor op een andere partij / all games / 20 live games te staan en het beeld verandert. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.

Het idee, 44 partijen (semi-)live, is natuurlijk erg prachtig, maar vooralsnog vind ik het systeem van ieder willekeurig ander toernooi nog vele malen prettiger. Een algemene opmerking: ik zou graag zes borden horizontaal naast elkaar hebben. Dat past beter op mijn scherm. Nu kan ik met 1 venster maar zes partijen live bekijken. Het moet toch mogelijk zijn dat dit afhankelijk van de venstergrootte wordt geprogrammeerd?

Het idee van live demonstraties online is uiteraard ook prachtig, maar zorg dan ook dat dit op een fatsoenlijke manier in elkaar wordt gezet. In ieder geval niet om de vijf minuten reclame en het liefst een elektronisch demonstratiebord, zodat zowel de zaal als het bord op beeld kan worden gebracht. Ik zie trouwens dat alle partijen nog lang niet zijn ingevoerd in Toernooibase van de 1e ronde. Dat doen de organisaties van Brunssum en Hoogeveen bijvoorbeeld vele malen beter. Gelukkig is er nog genoeg om te verbeteren, maar 44 partijen + analyse (semi-)live is natuurlijk wel een heel mooi plan en zeker een voorbeeld voor andere toernooien! Nu nog een mooie weergave en een goede informatieverstrekking (online zetten van partijen) buiten de (semi-)live games om en dan is het perfect.

En uiteraard ook Nederlands als hoofdtaal gebruiken! Toernooi -> Nevenactiviteiten staat bijvoorbeeld alleen in het Engels.

hendrikv
Real name: Hendrik Veenstra

Post by hendrikv » Sun Jul 14, 2013 19:08

Als je de analyses van Sijbrands op een fatsoenlijke manier wilt volgen, zul je toch echt een keer naar Heerhugowaard moeten afreizen.
Hoi Michel, tjonge jonge, jij hebt blijkbaar een zware middag gehad. Ik wil toch een beetje tegengas geven, omdat ik erg genoten heb van de site.
De analyses van Sijbrands kwamen vandaag heel erg goed door (ook het geluid was goed verstaanbaar) Zowel op de ipad (als secondscreen erg handig) als op de pc. Ook had ik geen last van reclames. (maar dat komt misschien door mijn ad-blocker )

ik denk juist dat voor online analyses de gekozen vorm erg goed voldoet. Sijbrands doet trouwens de analyses in een aparte ruimte zonder publiek speciaal voor online toeschouwers. Afreizen, voor een betere analyse, zal dus weinig zin hebben.

Demonstraties voor aanwezig publiek is inderdaad wel mooi om dat met ICT middelen te faciliteren. Ikzelf zou dit wel graag eens willen zien met een digibord, zoals die bij scholen ook wordt gebruikt, maar weet niet of dat wat is.
Ook heb ik al meerdere keren gehad (had ik ook bij het NK aspiranten trouwens vanaf het moment dat HHW Open online kwam) dat een partij in all games in eerste instantie wel wordt bijgewerkt, maar dat er dan opeens zetten worden teruggezet. Bij Last Move staat dan nog wel de actuele zet, maar in de stand is die zet niet uitgevoerd
Dit is blijkbaar gedrag dat sporadisch optreedt. Zelf heb ik dit ook een paar keer geconstateerd, maar een refresh lostte dit wel weer op. Niet echt iets om je heel druk om te maken lijkt mij.
Bij de iPad-weergave is het helemaal een zootje, want je hoeft maar met de cursor op een andere partij / all games / 20 live games te staan en het beeld verandert. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.
Allereerst een formulering waar een ontwikkelaar erg blij van wordt. Bedankt. En ja het was wel de bedoeling. Zo kun je lekker snel de partijen bij langs. je beweegt je cursor van links naar rechts en je hebt alle partijen in het groot gezien. Ik merkte vandaag wel dat het met 2 rijen aan tabbladen niet altijd even handig is, maar het advies is ook om niet teveel in 1 keer te openen.

Mochten andere gebruikers ook nog verbetertips hebben voor de liveweergave dan hoor ik het graag. Dan wel graag in een formulering die niet meteen alle motivatie ontneemt om hier mee door te gaan...

Leri

Post by Leri » Sun Jul 14, 2013 19:44

Oh, mij hoor je er niet zo over spreken hoor!!

Geweldig toernooi. Bij een WK of een NK mag je klagen als het slecht is.
Bij dit toernooi is dit sowieso allemaal extra, en het werk ook gewoon goed.

Waar ik zelf dan tegen aanliep wat de reclame tussen de analyses door.

Tijdens een mooi verhaal van Ton Sijbrands, waarbij je de boxen net even een x zo hard moet zetten schiet er soms in een 2 filmpjes reclame door van 15 seconde.

Als je dan lekker relax op je luie stoel zit te kijken is dat niet ideaal. Maar het is verder
perfect te volgen. Bijzonder dat Ton altijd weet dat hij die standen heeft gehad,
nog bijzonderder is tegen wie en welk jaartal! Erg leuk!

En wat ik persoonlijk niet ideaal vind is dat de partijen nog best wel groot zijn als je op 'all games' klikt. Ik kan eigenlijk maar 3 partijen echt goed zien, en als ik er 6 wil zien kan ik de namen niet lezen. Zou er persoonlijk liever 8 klein zien, als 6.

Maar dit kan ook best aan mijn beeldscherm liggen hoor, die is ongeveer even oud als ik zelf dus 8).

Maar aller grootste - munt is dat je overprikkelt word in de keuzes :mrgreen: , 40 live volgen en een analyse van Ton Sijbrands erbij lukt niet :P. (of te wel, TOP!)

Verder nu al zin in het vervolg van het toernooi. De toppers onderscheiden zich nu langzaam, en kijken wie er zich het beste weet te onderscheiden.

Leri

Post by Leri » Sun Jul 14, 2013 19:47

Wat ik mij trouwens afvroeg, hoe komen al die GMI's op zo'n toernooi af?
Voor het prijzengeld hoeven ze het niet echt te doen, want als jij weet dat Georgiev, Schwartzman, Baliakin, Valneris en Chizhov mee doet (en nog 10 van zulke), weet jij als net niet topper dat je buiten de prijzen valt.

Leuke uitdaging?

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Jul 14, 2013 19:52

Leri wrote:Wat ik mij trouwens afvroeg, hoe komen al die GMI's op zo'n toernooi af?
Voor het prijzengeld hoeven ze het niet echt te doen, want als jij weet dat Georgiev, Schwartzman, Baliakin, Valneris en Chizhov mee doet (en nog 10 van zulke), weet jij als net niet topper dat je buiten de prijzen valt.

Leuke uitdaging?
Startersgeld ;-)

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Jul 14, 2013 20:01

hendrikv wrote:
Bij de iPad-weergave is het helemaal een zootje, want je hoeft maar met de cursor op een andere partij / all games / 20 live games te staan en het beeld verandert. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.
Allereerst een formulering waar een ontwikkelaar erg blij van wordt. Bedankt. En ja het was wel de bedoeling. Zo kun je lekker snel de partijen bij langs. je beweegt je cursor van links naar rechts en je hebt alle partijen in het groot gezien. Ik merkte vandaag wel dat het met 2 rijen aan tabbladen niet altijd even handig is, maar het advies is ook om niet teveel in 1 keer te openen.
De meeste mensen zullen alle 20 semi-live partijen tegelijk openen in een scherm (waarom zou je minder doen?) en willen dan vervolgens wisselen tussen de partijen. Je krijgt dan 3 rijen met partijen. Als je bijvoorbeeld een partij in de middelste rij wilt selecteren en deze vervolgens na wilt spelen, dan lukt het niet. Als je met je muis over een ander dambord gaat, ben je je partij kwijt. Een eenvoudige suggestie is om het selecteren te doen met een enkele muisklik.

Groot nadeel bij dit toernooi vind ik dat de uitslagen tijdens de ronde niet worden bijgehouden. Bij de live en semi-live partijen staan ze bijna zonder uitzondering niet en de website wordt ook niet bijgewerkt. Wat is de reden dat het toernooi niet te vinden is in Toernooibase? Volgens de Toernooibase logica zou het bij de PNHDB moeten staan, maar daar is het niet te vinden.

Ik vond de analyses van Sijbrands best leuk om te volgen, maar dat houd ik geen hele middag vol. Het commentaar bij de etappe van de Tour de France was toch even iets spectaculairder, maar dat kan een kwestie van smaak zijn.

Leri

Post by Leri » Sun Jul 14, 2013 20:05

GuidoB wrote:Wat is de reden dat het toernooi niet te vinden is in Toernooibase? Volgens de Toernooibase logica zou het bij de PNHDB moeten staan, maar daar is het niet te vinden.
http://www.heerhugowaardopen.nl/index.p ... ernooibase

http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=23&r=

Wel ff zoeken he :). Onder 'alle toernooien' zoeken kom je er altijd.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jul 14, 2013 20:11

Michel Stempher wrote: Het idee, 44 partijen (semi-)live, is natuurlijk erg prachtig, maar vooralsnog vind ik het systeem van ieder willekeurig ander toernooi nog vele malen prettiger.

plus ......
Ach, ga naar een willekeurig ander prestigieus toernooi in Yakutsk, Michel van vorige week.
De Memorial Kychkin: http://shashki.ykt.ru/page/index/1865

Ik kan vinden op een jpg'tje dat Georgiev in de laatste ronde van Safanov heeft verloren.
Die partij zou ik graag willen zien. Net als de eindstand. Nada dus.

Wees blij dat er in Heerhugowaard een enthousiaste organisatie is, die tijd en geld in de hele weergave op internet steekt.

Wees blij dat er een programmeur als Hendrik is, die volledig vrijwillig sinds vorig jaar heel wat tijd heeft gestoken in die semi-live tablet ontwikkeling.
Hij krijgt geen startgeld, maar ik denk dat zijn programmeeruren het totaal van het volledige startgeld in HHO al heeft overschreden.

Kritiek mag, maar kom het liefst met opbouwende kritiek.
Geb Kos is vrijwel al opgehouden met vrijwilligerswerk voor de KNDB om bepaalde redenen, ikzelf heb al een flinke deuk opgelopen, die nog steeds zeer doet.
Hendrik heeft ook een grens. Ga die niet opzoeken.
Excuses lijken op zijn plaats.
Last edited by Piet Bouma on Sun Jul 14, 2013 20:17, edited 1 time in total.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jul 14, 2013 20:12

Leri wrote:
GuidoB wrote:Wat is de reden dat het toernooi niet te vinden is in Toernooibase? Volgens de Toernooibase logica zou het bij de PNHDB moeten staan, maar daar is het niet te vinden.

Het is een Open NK een titel verleend door de KNDB.
Open NK zet ik vrijwel altijd onder KNDB.
Overigens opvallend dat de KNDB het semi-live applet experiment heeft toegestaan :D
Last edited by Piet Bouma on Sun Jul 14, 2013 20:15, edited 1 time in total.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Jul 14, 2013 20:13

Michel Stempher wrote:Bij de iPad-weergave is het helemaal een zootje, want je hoeft maar met de cursor op een andere partij / all games / 20 live games te staan en het beeld verandert. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.
hendrikv wrote: Allereerst een formulering waar een ontwikkelaar erg blij van wordt. Bedankt. En ja het was wel de bedoeling. Zo kun je lekker snel de partijen bij langs. je beweegt je cursor van links naar rechts en je hebt alle partijen in het groot gezien. Ik merkte vandaag wel dat het met 2 rijen aan tabbladen niet altijd even handig is, maar het advies is ook om niet teveel in 1 keer te openen.

Mochten andere gebruikers ook nog verbetertips hebben voor de liveweergave dan hoor ik het graag. Dan wel graag in een formulering die niet meteen alle motivatie ontneemt om hier mee door te gaan...
Ikzelf neem doorgaans maar 2 of 3 partijen op de iPad, omdat ik geen zin heb om alle partijen te volgen. Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk en erg mooi dat ik er ook voor kan kiezen om 20 partijen op de iPad te volgen. Ik heb echter in Safari wel een 2e tabblad openstaan met de E-board games (waar ik er overigens 9 of 10 van open doorgaans, afhankelijk van de partijen). Bij het multitasken is het echt heel precies naar het andere tabblad gaan, omdat er anders van alles verandert. Een optie zou kunnen zijn om gewoon twee unieke Safari-schermen te openen en deze beide in full screen te gooien. Met behulp van swipen met drie vingers op het touchpad kan ik dan makkelijk van scherm wisselen (zeer handig tooltje van een macbook). Maar er is bewust voor gekozen, dus ik moet de zin iets aanpassen: 'de weergave van de iPads vind ik persoonlijk een zootje', maar dat kan ook komen doordat ik eigenlijk nooit Sjende Blyn gebruik en altijd op All Games de partijen bekijk. Dan wegen de voordelen van een snel multitasken tussen de partijen absoluut niet op tegen de nadelen van het moeten uitkijken hoe je met je cursor gaat. Sterker nog: Sjende Blyn staat helemaal niet aangesloten op de iPad-invoer. Wat is dan de meerwaarde ervan om maar 1 partij te openen? Dit begrijp ik echt niet, dus ben wel benieuwd naar argumenten om dit wel zo te doen :)
GuidoB wrote: Ik vond de analyses van Sijbrands best leuk om te volgen, maar dat houd ik geen hele middag vol. Het commentaar bij de etappe van de Tour de France was toch even iets spectaculairder, maar dat kan een kwestie van smaak zijn.
Wat betreft de analyses: ik ben het helemaal eens met Guido. Niks tegen de kwaliteiten van Ton Sijbrands en Guntis Valneris, maar de analyses doen mij een beetje denken aan de analyses van Guntis Valneris tijdens het NK 2011. Kwalitatief gezien ongetwijfeld zeer goed, maar de analyses zijn weinig toegankelijk. Voor het grote publiek is enige vorm van interactie zeer mooi en zijn anekdotes ook altijd geweldig.

Edit: ik zal het woord 'zootje' even verduidelijken: zootje = een voor mij behoorlijk onhandige manier om snel mee te veranderen van tabblad in de browser. Maar nogmaals: het is een keuze van de programmeur, dus ik zal niet ontkennen dat dit 'zootje' ook genoeg voordelen kent.
Last edited by Michel Stempher on Sun Jul 14, 2013 20:33, edited 3 times in total.

Leri

Post by Leri » Sun Jul 14, 2013 20:18

Piet Bouma wrote:Maar ik denk dat zijn programmeeruren het totaal van het volledige startgeld in HHO al heeft overschreden.
Mooie uitleg. Soms is het gekkenwerk wat je doet. Met name de kritiek die je over je heen krijgt doet extra pijn als je je volledig vrijwillig aanbied voor zoiets.

Nu krijgt 'dit' even veel aandacht, wat eigenlijk zonde is van zo'n toernooi. Ik zou geen toernooi weten wat in de schaduw kan staan. Morgen weer mooi kijken :)!!!

Leri

Post by Leri » Sun Jul 14, 2013 20:30

Piet Bouma wrote:
Leri wrote:

Het is een Open NK een titel verleend door de KNDB.
Open NK zet ik vrijwel altijd onder KNDB.
Overigens opvallend dat de KNDB het semi-live applet experiment heeft toegestaan :D
Ja precies, ik kwam er ook achter dat hij onder KNDB staat.
Zelf klik ik bijna altijd op 'Alle toernooien', ctrl+F en voer iets van het toernooi in. Kun je haast niet missen.

Ook omdat ik niet weet waar al die provincie's voor staan, en zou ook niet weten waar alle toernooien dan onder zouden horen. Alleen KNDB gebruik ik vaak als er een NK is ofzo.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Jul 14, 2013 20:54

Leri wrote:
Nu krijgt 'dit' even veel aandacht, wat eigenlijk zonde is van zo'n toernooi. Ik zou geen toernooi weten wat in de schaduw kan staan. Morgen weer mooi kijken :)!!!
Mee eens. Feiten zijn dat er zo'n 140 deelnemers zijn en dat er zo'n 45 partijen (semi-)live te volgen zijn iedere ronde opnieuw. Ook zijn er demonstraties online van de grootste Nederlandse dammer aller tijden, dus er is genoeg te genieten voor de liefhebber! Alle kritiekpunten van mij moeten vanwege deze feiten wel gerelativeerd worden. Ikzelf zal het ook proberen, maar ik kan er gewoon niet over uit dat spelers startgelden krijgen voor een zomertoernooi. Zolang ik niet positiever ben over dit toernooi zal ik me wel afzonderen van dit topic :wink:

Edit: ik heb zojuist Hendrik en Piet even persoonlijk benaderd (en ook mijn excuses aangeboden) over mijn woordkeuzes. Hier even een korte samenvatting: er zijn duizenden dingen die zij geweldig doen voor de damsport en er is bijna niemand die zich net zo hard inzet zoals zij dat doen. In dit geval snap ik echter de keuze niet van de weergave bij de iPads: er is geen Sjende Blyn. Bij de E-Boards had ik deze keuze al beter gesnapt, want daar is Sjende Blyn wel dus veel mensen zullen gebruik maken van deze optie. Als de programmeur van mening is dat de gehanteerde weergave bij iPads de makkelijkste manier is, en dat gaf hij aan, dan zou ik het dus logischer hebben gevonden om dit in ieder geval bij de E-Boards te doen.
Wat betreft de organisatie van het open WK: het budget is ongekend groot (zo'n beetje de helft van het deelnemersveld ontvangt startgeld) dus waarom is het niet mogelijk om de partijen die niet (semi-)live worden weergegeven vrij snel na afloop in te voeren? Voor de rest doet de organisatie echt heel veel dingen zeer goed, zoals ik al aangaf hierboven, maar er zijn nog verbeterpuntjes. Ik mag deze toch benoemen?

Dit was echt mijn laatste bijdrage aan dit topic, totdat ik iets 'zinnigs' over de partijen te melden heb. Daar is dit topic tenslotte voor bedoeld.
Last edited by Michel Stempher on Sun Jul 14, 2013 23:15, edited 3 times in total.

Post Reply