Arief Salarbaks landskampioen dammen
'Ik dank God hiervoor'
22/04/2013 - Guillano Bruce
![Image](http://www.dwtonline.com/media/2521269/Wilfred%20Gallant-Arief%20Salarbaks_Detailfoto.jpg)
dWT foto / Stefano Tull - Arief Salarbaks (r) wordt bij het tillen van zijn trofee ondersteund door Wilfred Gallant, vertegenwoordiger van het ministerie van Sport- en Jeugdzaken. De 21-jarige dammer kroonde zich vrijdagavond tot damkampioen van Suriname.-.
PARAMARIBO - Arief Salarbaks kan het niet geloven. Bij de vierde barragepartij tegen Gerson Bendt is het raak en mag hij zich damkampioen van Suriname noemen. De 21-jarige dammer roept na de handdruk aan Bendt enthousiast: “Yes, kampioen!, kampioen!” Randjiet Boys clubgenoten en andere dammers en belangstellenden delen in de feestvreugde.
Salarbaks verraste vrijdagavond in De Schakel vriend een vijand toen hij omstreeks elf uur de titel in het landskampioenschap veroverde. Hij onttroonde Guno Burleson die vanwege een remise tegen William Orie genoegen moest nemen met de derde plaats. 'Bul' eindigde het toernooi met veertien punten.
Kampioen als God
"Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen", reageerde de kampioen naderhand half ontgoocheld. "Ik dank God hiervoor want hij is een kampioen en ik wilde net als hem ook een kampioen zijn." Doordat Salarbaks in de elfde tevens laatste ronde van Derryl Bohr won en Bendt Dheeradj Somai versloeg, eindigden beide dammers op vijftien punten.
Conform het reglement moesten sneldamwedstrijden de doorslag geven. Na de eerste (tien minuten), tweede en derde (elk vijf minuten) ging Salarbaks in de vierde met de overwinning en daarmee het kampioenschap aan de haal.
Rinaldo Kemnaad en John Schmelz werden respectievelijk vierde en vijfde. De nummers één tot en met de vijf kregen een trofee. Marcel Oostburg nam de beker in ontvangst van Guno Burleson die ruim voor de prijsuitreiking reeds vertrokken was. Salarbaks kreeg zijn trofee uitgereikt door elfvoudigkampioen John Sadiek die achtste werd.
Eerste poging
Opmerkelijk is dat het Salarbaks bij zijn eerste poging in de finaleronde is gelukt kampioen te worden. Niet lang terug, in 2011, werd hij nog jeugdkampioen. Hij draagt zijn succes deels op aan clubgenoot Orie, die zelf in 2008 en 2009 landskampioen werd. "William heeft me gemotiveerd. Hij heeft op bepaalde momenten woorden aan me gezegd die mij echt aangeraakt hebben",onthult Salarbaks.
Dambondvoorzitter Robur Levens is onder de indruk van de prestatie van Salarbaks. "Hij is pas 21 jaar. Het is na lange tijd dat we zo een jonge kampioen krijgen en hij is ook van mijn vereniging dus ik ben dubbel zo blij", reageert hij. Levens had niet verwacht dat Salarbaks kampioen zou worden. "Ik dacht aan het begin van het toernooi misschien vierde of vijfde, maar hij heeft echt zijn best gedaan, hij verdient het."
Eindstand:1. Arief Salarbaks 15 punten; 2. Bendt 15 punten; 3. Burleson 14 punten; 4. Kemnaad 12 punten; 5. Schmelz 12 punten; 6. Orie 12 punten; 7. Niaaz Salarbaks 11 punten; 8. Sadiek 10 punten; 9. Mahinderpersad Jaggoe 9 punten; 10. Somai 8 punten; 11. Johannes Alfaisi 7 punten; 12. Bohr 7 punten.-.