WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Kosmos » Tue Jun 18, 2013 10:33

http://toernooibase.kndb.nl/applet/oert ... av=&view=4

Redelijk schokkend partijtje in het licht van Boomstra - Ivanov. Ivanov heeft zich dus al eerder vrijwillig in een zo goed als verloren hekstelling laten opsluiten, echt iets om te herhalen :D ...
Heaven is no location, but a state of mind

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Tue Jun 18, 2013 10:50

Kosmos wrote:http://toernooibase.kndb.nl/applet/oert ... av=&view=4

Redelijk schokkend partijtje in het licht van Boomstra - Ivanov. Ivanov heeft zich dus al eerder vrijwillig in een zo goed als verloren hekstelling laten opsluiten, echt iets om te herhalen :D ...
Ik denk dat de Afrikanen mogen gaan klagen!
Er is hier overduidelijk sprake van een Europese combine!
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Jun 18, 2013 10:57

Meestal is het lonely at the top, bij topdammers -gezellige mensen- is het to close for comfort. Roel is nu echt op stoom gekomen!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Jun 18, 2013 11:01

Mis ik wat? In deze partij tegen Watoetin komt Ivanov er toch probleemloos uit? Gezien dit verloop kan ik me wel voorstellen dat hij op herhaling gaat. Ik kan me ook voorstellen dat Roel deze partij bestudeerd heeft en de verbetering van het witte spel reeds had klaarliggen.

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Tue Jun 18, 2013 11:43

Met nog 1 ronde te gaan zijn er nog 3 spelers die in aanmerking komen voor de titel.

Georgiev lijkt nog steeds de beste papieren te hebben met een partij tegen de op papier zwakste speler (Adonis Ano; die zich dit toernooi zeer stug verdedigt) nog voor de boeg. Een plusje moet er toch minimaal in zitten zou je zeggen. Boomstra lijkt daarom van de sterke Oekraïner Anikeev (die bij winst ook nog 2e kan worden) te moeten winnen, een schier onmogelijke opgave, maar wil Roel voor de titel gaan dan zal hij er morgen volop in moeten vliegen. Onwaarschijnlijk, maar misschien kan een plusremise voor Roel ook al genoeg zijn voor een (al dan niet gedeelde) 1e plek. Ndjofang heeft ook nog een klein kansje als hij zelf wint van Getmanski (heel erg lastig) en Georgiev en Boomstra op remise blijven steken in welk geval Ndjofang wereldkampioen zou worden omdat hij 2x heeft verloren.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Jun 18, 2013 12:26

Super voor Roel en voor ons dat het op tijd is gaan lopen - kennelijk had ik het toch mis met de kwaliteit van de begeleiding. Het is geen ramp als Roel die titel niet pakt, want dan blijft hij hongerig. Een punt lijkt te volstaan voor een WK match!

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Jun 18, 2013 12:28

ZevenInEenKlap wrote:Met nog 1 ronde te gaan zijn er nog 3 spelers die in aanmerking komen voor de titel.

Georgiev lijkt nog steeds de beste papieren te hebben met een partij tegen de op papier zwakste speler (Adonis Ano; die zich dit toernooi zeer stug verdedigt) nog voor de boeg. Een plusje moet er toch minimaal in zitten zou je zeggen. Boomstra lijkt daarom van de sterke Oekraïner Anikeev (die bij winst ook nog 2e kan worden) te moeten winnen, een schier onmogelijke opgave, maar wil Roel voor de titel gaan dan zal hij er morgen volop in moeten vliegen. Onwaarschijnlijk, maar misschien kan een plusremise voor Roel ook al genoeg zijn voor een (al dan niet gedeelde) 1e plek. Ndjofang heeft ook nog een klein kansje als hij zelf wint van Getmanski (heel erg lastig) en Georgiev en Boomstra op remise blijven steken in welk geval Ndjofang wereldkampioen zou worden omdat hij 2x heeft verloren.
Wat gebeurt er bij winst van Getmanski, remise van Boomstra en min-remise van Georgiev (onwaarschijnlijk maar toch)? Dan staan Boomstra/Getmanski volstrekt gelijk (Getmanski beter SB) en hebben Boomstra/Getmanski een 1-0 aan plusjes en Georgiev een 2-1 saldo. Wat telt dan?

henk stoop

Post by henk stoop » Tue Jun 18, 2013 12:32

Rein Halbersma wrote:Wat gebeurt er bij winst van Getmanski, remise van Boomstra en min-remise van Georgiev (onwaarschijnlijk maar toch)? Dan staan Boomstra/Getmanski volstrekt gelijk (Getmanski beter SB) en hebben Boomstra/Getmanski een 1-0 aan plusjes en Georgiev een 2-1 saldo. Wat telt dan?
Saldo 2-1 is beter dan saldo 1-0.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Jun 18, 2013 12:41

henk stoop wrote:
Rein Halbersma wrote:Wat gebeurt er bij winst van Getmanski, remise van Boomstra en min-remise van Georgiev (onwaarschijnlijk maar toch)? Dan staan Boomstra/Getmanski volstrekt gelijk (Getmanski beter SB) en hebben Boomstra/Getmanski een 1-0 aan plusjes en Georgiev een 2-1 saldo. Wat telt dan?
en bij verlies Georgiev + winst Getmanski en remise Boomstra? Is er dan nog een SB bepaling? of wordt het een herkamp?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 18, 2013 12:53

Rein Halbersma wrote:
henk stoop wrote:
en bij verlies Georgiev + winst Getmanski en remise Boomstra? Is er dan nog een SB bepaling? of wordt het een herkamp?
Rules for all round-robin groups including final:
14. If two or more players end with the same score the following factors will be used to define
the places occupied:
14.1. the largest number of victories
14.2. largest difference between plus and minus draws
14.3. largest number of plus draws
14.4. the best results between the tied players
14.5. the best results obtained in order of the classification
in comparing the results between the players a plus draw is better than a normal draw
which is better than a minus draw

15. If all criteria from the previous point will not decide about the final order:
15.1. for the places 1, 2 or 3 - a deciding tie-break will be played: One tie-break with
system Lehmann-Georgiev (15 minutes and 2 seconds added per move for an unlimited
number of games). If more players share the place then a round robin tournament with
L-G games (10 minutes and 2 seconds). The number of minutes to start with may be
changed by the main referee depending on the number of players ending ex-aequo and
the time available, if necessary after consultation with the Tournament Director FMJD
and the organization.
Last edited by Hanco Elenbaas on Tue Jun 18, 2013 13:17, edited 1 time in total.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jun 18, 2013 13:07

Ik denk dat Boomstra in een lastig parket zit. Moet hij consolideren met een remise of spelen op een plus of zelfs winst? Ik verwacht dat Georgiev wel korte metten zal maken met Ano en wereldkampioen blijft.
Dus een tweede plaats is het meest haalbare. Morgen Getmanski-Ndjofang. Beiden hebben vrij weinig aan een remise.
Als Ndjofang wint, dan moet Roel ook winnen om die belangrijke tweede plek te handhaven.
Als Getmanski wint en Roel een cleane remise, dan gaat het neo-SB tellen voor de tweede plaats, wat dan voordelig is voor Getmanski.
Enfin, een hele hoop als.

En wat gaat coach Rob Clerc adviseren? Clerc ging er in een laatste WK-ronde wel eens hard in voor titelkansen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 18, 2013 13:16

Piet Bouma wrote:Ik denk dat Boomstra in een lastig parket zit. Moet hij consolideren met een remise of spelen op een plus of zelfs winst? Ik verwacht dat Georgiev wel korte metten zal maken met Ano en wereldkampioen blijft.
Dus een tweede plaats is het meest haalbare. Morgen Getmanski-Ndjofang. Beiden hebben vrij weinig aan een remise.
Als Ndjofang wint, dan moet Roel ook winnen om die belangrijke tweede plek te handhaven.
Als Getmanski wint en Roel een cleane remise, dan gaat het neo-SB tellen voor de tweede plaats, wat dan voordelig is voor Getmanski.
Enfin, een hele hoop als.

En wat gaat coach Rob Clerc adviseren? Clerc ging er in een laatste WK-ronde wel eens hard in voor titelkansen, en moest dit vaak met een nederlaag bekopen.
Clerc heeft ook wel eens hard toegeslagen in een laatste ronde, tijdens het WK in Ivoorkust tegen Schwarzman.

Boomstra wint normaal gesproken niet van de risico's uit de weg gaande Anikejev, maar misschien raakt die ook van slag met een WK-match tegen Georgiev in het vooruitzicht en naast zich het te verwachten vuurwerk van Getmanski en Ndjofang? Dammen in een sanatorium was een uitstekend idee van Joeri Tsjertok.

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Tue Jun 18, 2013 13:31

Roel moet overigens morgen haast wel winnen van Anikeev om kampioen te worden.
Een plus-remise is alleen voldoende wanneer Georgiev verliest, dan wel een min-remise krijgt. Dat lijkt onwaarschijnlijk. Wanneer Georgiev immers een gelijkwaardige remise behaalt dan geeft zijn overwinning op Chizhov de doorslag bij het neo-sb.

Goede vraag wat Roel zou moeten doen.
Worst case scenario voor Roel is wanneer hij verliest. Dan wordt hij hoe dan ook 4e. Immers, Anikeev gaat hem voorbij, samen met óf Ndjofang (bij winst of remise) óf Getmanski. Chizhov kan ook op 13 komen, maar heeft een minnetje te veel.

Bij remise hangt het sterk af van de partij Ndjofang - Getmanski. Als daar een winnaar uitkomt, dan is Roel sowieso 3e. In het geval van Ndjofang legt Roel het af op gewonnen partijen, in het geval van Getmanski verliest Roel het op neo-sb. Als deze partij in remise eindigt, dan is Roel 2e, tenzij Roel een plusremise haalt en Georgiev flink de mist in gaan tegen Ano, in welk geval Roel zelfs 1e kan worden.

Bij winst is Roel minimaal 2e en heeft hij nog een kans op de 1e plek, al lijkt Georgiev's overwinning op Ano waarschijnlijker dan die van Roel op Anikeev.

Kortom, met remise lijkt de 2e plek binnen handbereik, terwijl zelfs winst wellicht nog niet genoeg is om kampioen te worden. Mijn advies zou dan ook zijn om voor de winst te gaan, maar niet teveel risico's te nemen. Een 2e plek is ook mooi.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Jun 18, 2013 13:56

Jan Pieter wrote:

Mis ik wat? In deze partij tegen Watoetin komt Ivanov er toch probleemloos uit? Gezien dit verloop kan ik me wel voorstellen dat hij op herhaling gaat. Ik kan me ook voorstellen dat Roel deze partij bestudeerd heeft en de verbetering van het witte spel reeds had klaarliggen.
Ivanov had die hekstelling toch beter moeten taxeren: het is levensgevaarlijk voor zwart. Hij had ook mogen vermoeden dat Roel een en ander had voorbereid ...
Echt heel erg vind ik het niet trouwens. Wel ontzettend jammer dat Atse de remise uit handen geeft tegen Georgiev ...

Dat worden minstens 3 delen over Boomstra - Ivanov, toch een heel fraai partijtje. Cam Studio kan geen filmpjes aan van meer dan 3 en een halve minuut bij mij ... Binnenkort maar eens een goed programma kopen om filmpjes te maken.
Heaven is no location, but a state of mind

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Jun 18, 2013 14:30

Georgiev kan morgen ook niet gewoon naar huis fietsen. Als Boomstra of Njdofang wint, moet hij namelijk zelf ook winnen, en daarvoor moet er wel wat fatsoenlijks op het bord komen. Georgiev zal dus gewoon volle bak moeten en flink tijd moeten investeren en risico's moeten nemen. Een plus-remise is voor Georgiev genoeg om Boomstra voor te blijven, maar niet om een overwinning van Ndjofang op te vangen. Het zal dus morgen tot de laatste zet op 3 borden superspannend zijn.

Post Reply