WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Kosmos » Wed Jun 12, 2013 17:52

pieter wrote:
Kosmos wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Ok Pieter, dank voor jouw uitleg. Je moet het ook niet lezen als een persoonlijke aanval. Ik ben niet geheel overtuigd maar dat hoeft ook niet. Ik vraag me af hoe jij zelf aankijkt tegen de status van high potential en of dat wellicht ook deels verlammend werkt. Je geeft ook zelf iets aan over durf en energie. Zou de durf toenemen als er minder "verplichting en druk" op ligt? Tast de druk ook niet een stukje creativiteit aan? Verder ben ik wel benieuwd of jij mijn mening deelt dat topspelers meer kunnen doen om hun beroep beter te presenteren, zoals eigen weblog etc. Dit omdat ik denk dat als topspelers zich beter presenteren, zich meer opstellen als een zelfstandig ondernemer met een bijzonder talent, dat dat kan leiden tot meer draagvlak, eigen sponsors en dus ook meer creatieve vrijheid.
Hier heeft onze Fred wel een punt. De grootmeesters mogen ook wel eens het spel aantrekkelijk presenteren, als het hun eigen broodwinning en status bepaalt. Het wordt maar overgelaten aan de liefhebbers om propaganda te maken, maar ik vind het jammer dat kampioenen niet laten zien op fora en weblogs waarom ze dammen een interessant spel vinden. De toppers komen op mij nogal egocentrisch over, leven in hun eigen wereldje, zonder zich ervan bewust te zijn dat ze ambassadeur van de damsport horen te zijn. Van Roel zie ik nog wel eens een leuke bijdrage op het forum van Hijken, al verdienen die bijdragen een breder podium. Pim heeft een boek uitgegeven, ook ites positiefs.
Maar van mensen als Heusdens, Thijssen en ook Tsjizjow hoor je nooit iets, geen boeken, geen weblog, geen analyses op fora, geen artikelen in dambladen ...
Op de KNDB-site staan ook nooit technische verslagen. Er valt nog veel te winnen qua presentatie ...
Speciaal voor jou, Tjalling:

Image

De Coup Georgiev (P.Meurs)
Ja, het is een leuke slagzet.
Ik heb in het laatste deel van the Course (exercise book 3) een hoofdstuk toegevoegd met composities, waaronder vier composities van jou, Pim; weet niet of je het al gezien hebt (pagina 261).
De bedoeling is om de lezers fraaie, inspirerende slagwendingen te presenteren en ik hoop er ook op dat de lezers dergelijke composities aan anderen laten zien, ter inspiratie ende vermaeck. Alle composities betreffen partijcomposities, de brug tussen partijspel en problematiek.
Heaven is no location, but a state of mind

pieter

Post by pieter » Wed Jun 12, 2013 18:23

Kosmos wrote:
pieter wrote:Speciaal voor jou, Tjalling:

Image

De Coup Georgiev (P.Meurs)
Ja, het is een leuke slagzet.
Ik heb in het laatste deel van the Course (exercise book 3) een hoofdstuk toegevoegd met composities, waaronder vier composities van jou, Pim; weet niet of je het al gezien hebt (pagina 261).
De bedoeling is om de lezers fraaie, inspirerende slagwendingen te presenteren en ik hoop er ook op dat de lezers dergelijke composities aan anderen laten zien, ter inspiratie ende vermaeck. Alle composities betreffen partijcomposities, de brug tussen partijspel en problematiek.
Leuk dat hoofdstuk met ook een paar van mijn composities! Daar was ik nog niet van op de hoogte. Ik heb nog wel wat op de plank liggen, maar dat hou ik nog even voor me. Mooi werk overigens, de hele course in draughts!

hendrikv
Real name: Hendrik Veenstra

Post by hendrikv » Wed Jun 12, 2013 19:12

Michel Stempher wrote:Zodra ik op m'n mobiel de partijen live wil bekijken, verdwijnen de nog niet geladen partijen 1 voor 1 en blijft er niks over om te bekijken. Hebben hier meer mensen last van? Gisteren kon ik ook al niks zien op de live site, maar toen dacht ik nog dat dat aan de WIFI op een terras lag.

Edit: op de iPad heb ik hetzelfde.

Edit 2: ik ben ongeduldig. Na een tijdje wachten komen de partijen alsnog. Blijft zeer eigenaardig.
De russen maken sinds de finale gebruik van een pagina welke gebruikt is bij de match Georgiev - Schwarzman. Deze pagina verbergde de borden zolang er geen PDN bestand beschikbaar was. Zodra Georgiev en Schwarzman aan een volgende partij begonnen werd de partij automatisch zichtbaar.

Dit gedrag zie je nu dus ook in de WK pagina. Waarom ze deze pagina nu gebruiken is mij niet duidelijk. Zoals je zelf al ontdekt hebt, moet je nu even wat langer wachten tot ze weer te voorschijn komen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jun 13, 2013 07:02

Piet Bouma wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Henk, zelfs als je gelijk hebt dat het geld komt van het NOS/NSF, dan nog heeft Lavreg wel een punt. Maar ik vrees dat er wel degelijk ook KNDB geld bij zit. Verder is het ook een vreemd argument. Als jij voor een bedrijf een opdracht binnenhaalt, dan zeg je ook niet tegen de baas, die opdracht is nu voor mij en niet voor de zaak. De KNDB slurpt NOC-NSF subsidie, vanaf dat moment is het KNDB geld. Wel met bepaalde criteria maar we zijn creatief genoeg. Bovendien, gaat de meerlanden uitdaging ook niet deels uit KNDB geld? En toch is er 30.000 tekort. Kijk ook maar eens in de begroting naar de verhouding topsport-breedtesport.
Het is inderdaad apart dat Kees Thijssen niet meedoet in de B-finale.
Of is ie al terug in Nederland?
Kees was op 4 juni alweer thuis in Noord.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jun 13, 2013 07:07

De Telegraaf, 10 juni 2013
Image

De Telegraaf, 12 juni 2013
Image

De Telegraaf, 13 juni 2013
Image

Oscar

Post by Oscar » Thu Jun 13, 2013 11:06

Hello everybody !
There are many pictures on my blog, the knockout stage, the final stage, but also relaxation and conviviality.
Good day!
Image
http://oslog0301.wix.com/damlog1

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Jun 14, 2013 12:15

GuidoB wrote:Wat is dit voor een raar speeltempo? 50 zetten in 2 uur? Dat speelt niemand toch meer tegenwoordig!
Opmerkelijk dat de B-finale weer wel met fischer (80 + 1) wordt gespeeld.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Fri Jun 14, 2013 13:30

Grappig dat Joel Atse nog geen remise heeft gespeeld in de finale groep.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Fri Jun 14, 2013 14:18

Fraai offer in de B-finale:

Image
V. Stumpf-M. Amrillaew
stand na 39. 38x29

Wit staat de hele partij moeilijk en heeft zojuist 33-29x29 geruild. Zwart kwam nu met het geweldige 39... 18-22 40. 27x18* 14-20!!

Image

De clou is dat wit niet met schijf 42 mag spelen vanwege 19-24! Op 18-13 9x18 gaat schijf 21 verloren na 42-38 20-24x24 (direct 11-17 faalt op 38-33, 33-28 en 29-24).

In de partij volgde 41. 29-24 20x29 42. 42-37 19-24 43. 30x28 12x41 44. 34x23 Z+

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Jun 14, 2013 15:22

Jammer dat 15 nog op het bord staat, anders had zwart scherp gewonnen via (13) 18, 17 (46) 06 (30,11,44). Al is die schijf wel nodig na 30,29 ipv 18....
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jun 14, 2013 16:22

ildjarn wrote:Jammer dat 15 nog op het bord staat, anders had zwart scherp gewonnen via (13) 18, 17 (46) 06 (30,11,44). Al is die schijf wel nodig na 30,29 ipv 18....
9-13? is remise, omdat wit met 40-34 alles eruit haalt. Een zet later volgt wel 23-18 en 21-17; hiertegen is geen kruid gewassen.

Winst is bijvoorbeeld 41-46 23-18 46-32! 40-34 (op 35-30 25x34 40x29 volgt 9-13! 18x9 32-14 9x20 15x33+) 15-20 en nu 34-29 9-13 18x9 20-24 29x20 25x3+, 35-30 9-13 18x9 20-24 30x19 32x26+, of 45-40 20-24+
Nog eenvoudiger is 41-47 (verhindert 23-18) 40-34 47-24 en altijd 24-8.

Ook zonder schijf 15 is 9-13 40-34 remise. Wel winst is 41-47 40-34 47-24.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Fri Jun 14, 2013 17:19

KNDB wrote: Persbericht, Veenendaal 14 juni 2013

NEDERLAND CONTRA AFRIKA

Nederland neemt het morgen op tegen Afrika. Dammer Roel Boomstra uit Emmen speelt dan namelijk DE partij van de WK finale dammen in Oefa en staat tegenover koploper Joel N'Cho Atse uit Ivoorkust. Dit duel is waar de damwereld naartoe heeft geleefd: het Nederlandse wonderkind tegen het Ivoriaanse natuurtalent.

Joel N'Cho Atse, de tot voor kort volslagen onbekende grootmeester uit Ivoorkust, lijkt uit een hippe videoclip weggelopen en is de revelatie van het WK 2013. Niet eerder op het Europese continent geweest, wordt dit natuurtalent in het Russische Oefa voor de eerste maal geconfronteerd met de speelkracht van door de wol geverfde Europese grootmeesters.

In Europa was tot voor kort niet meer bekend van Atse dan dat deze fenomenaal sterk is en dat een sponsor in Ivoorkust een bedrag van 10.000 euro - grofweg tien lokale jaarsalarissen - heeft uitgeloofd voor de speler die Atse in een blitz partij, waarbij alles op rekensnelheid en positiegevoel aankomt, weet te verslaan. Nog niemand is erin geslaagd om deze toch snel te verdienen som - een blitz partij duurt hooguit 10 minuten - te incasseren...

Atse ondertussen laat zich niet van slag brengen door zijn nieuwe omgeving in het verre Oefa en is na zijn overtuigende kwalificatie rustig door gegaan met het met veel flair winnen van drie finalepartijen, daar waar de meeste van zijn grootmeesterlijke concurrenten op de vierkante centimeter moeten vechten voor een plusremise. Tot nu ging het een keer mis voor Atse met een nederlaag tegen de Rus Alexander Getmanski, maar de volgende dag al herstelde Atse zich door doodleuk van de Mongoolse grootmeester Dul Erdenebileg te winnen.

Ivoorkust en de rest van het Afrikaanse continent houdt de adem nu dan ook even in. Want hoewel Afrika altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in de wereldtop en Jean Marc Ndjofang uit Kameroen dit op het WK 2011 nog met een derde plaats bewees, heeft Afrika sinds de legendarische grootmeester Baba Sy uit Senegal in 1963 (dit jaar precies vijftig jaar geleden!) geen wereldkampioen meer voortgebracht. Ook Azië en Amerika kijken vol verwachting naar Atse, want hij is de man die nu de (Oost)Europese wereld hegemonie opnieuw kan doorbreken.

In Nederland echter zijn alle ogen gericht op super talent Roel Boomstra (20) uit Emmen die als enige Nederlander tot de WK-finale wist door te dringen. En ook van Boomstra zijn de verwachtingen hoog gespannen en wordt verwacht dat hij de Oosteuropese hegemonie doorbreekt. Daar waar Afrika droomt van een nieuwe Baba Sy, daar droomt Nederland van een zevende wereldkampioen na Herman Hoogland (1912), Benedictus Springer (1928), Piet Roozenburg (1948, 1951, 1952,1954), Ton Sijbrands (1972 en 1973), Jannes van der Wal (1982) en Harm Wiersma (1976, 1979, 1981, 1983, 1984 ). Nederland heeft Roel Boomstra tot officieuze kroonprins van het topdammen verheven, een verwachting die een grote druk voor het nog zo jonge supertalent met zich mee brengt.

Boomstra staat al vierde op de wereld ranglijst en is in de finale tot nu toe met veel respect en omzichtigheid tegemoet getreden door de Russische nummers een tot en met drie van deze wereld ranglijst.

Morgen tegen de ambitieuze en flamboyante Atse echter zou er wel eens een geheel andere wedstrijd kunnen ontstaan, waarbij beide kemphanen tot het uiterste zullen gaan om elkaar te vloeren. En met name voor Boomstra is een overwinning hoog nodig, want zonder een rechtstreekse overwinning op Atse zal het moeilijk worden om aansluiting bij de kopgroep te vinden.

Regerend wereldkampioen Alexander Georgiev zal morgen met zijn bekende mystieke glimlach ondertussen toezien hoe zijn concurrenten Boomstra en Atse elkaar in de haren vliegen. Zelf zal hij ongetwijfeld zoals in al zijn partijen proberen tegenstander Ivanov (Oekraine) onderuit te halen. Eergisteren nog rekende Georgiev af met tienvoudig wereldkampioen Alexei Chizhov, die tot dat moment meende in topvorm te verkeren...

Kenners twijfelen er ondanks de huidige kop positie van Atse dan ook niet aan dat Georgiev nog steeds favoriet voor de titel is. Deze grootmeester uit Sint Petersburg is namelijk een buitencategorie speler waar er momenteel slechts een van is, tot zijn gelijke zich meldt... Het duel morgen tussen Atse en Boomstra kon wel eens bepalen of Georgiev zijn gelijke dit toernooi zal vinden.

Wie er ook als winnaar uit dit WK-toernooi komt, de geniale Georgiev, de aimabele Atse of de briljante Boomstra, zeker is nu al dat dit WK - met in de kwalificatiecyclus een record deelname van spelers uit liefst 58 landen verspreid over vier continenten - als een van de meest gedenkwaardige toernooien de geschiedboeken in zal gaan.

De partij tussen Roel Boomstra en Joel Atse begint morgenochtend om 10.00 uur lokale tijd in Oefa, 6.00 uur Nederlandse tijd. Normaliter zal de partij tussen 9.00 en 11.00 Nederlandse tijd afgelopen zijn. De partij is live te volgen via http://wdc2013ufa.ru en wordt begeleid door een live computer analyse grafiek die ook voor de minder geoefende kijker inzichtelijk maakt wie beter staat.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Jun 14, 2013 17:33

Op http://10x10.org staan inmiddels fragmenten van de voorrondes.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Fri Jun 14, 2013 17:42

A.Presman wrote:
KNDB wrote: Persbericht, Veenendaal 14 juni 2013

NEDERLAND CONTRA AFRIKA

Nederland neemt het morgen op tegen Afrika. Dammer Roel Boomstra uit Emmen speelt dan namelijk DE partij van de WK finale dammen in Oefa en staat tegenover koploper Joel N'Cho Atse uit Ivoorkust. Dit duel is waar de damwereld naartoe heeft geleefd: het Nederlandse wonderkind tegen het Ivoriaanse natuurtalent.

Joel N'Cho Atse, de tot voor kort volslagen onbekende grootmeester uit Ivoorkust, lijkt uit een hippe videoclip weggelopen en is de revelatie van het WK 2013. Niet eerder op het Europese continent geweest, wordt dit natuurtalent in het Russische Oefa voor de eerste maal geconfronteerd met de speelkracht van door de wol geverfde Europese grootmeesters.

In Europa was tot voor kort niet meer bekend van Atse dan dat deze fenomenaal sterk is en dat een sponsor in Ivoorkust een bedrag van 10.000 euro - grofweg tien lokale jaarsalarissen - heeft uitgeloofd voor de speler die Atse in een blitz partij, waarbij alles op rekensnelheid en positiegevoel aankomt, weet te verslaan. Nog niemand is erin geslaagd om deze toch snel te verdienen som - een blitz partij duurt hooguit 10 minuten - te incasseren...

Atse ondertussen laat zich niet van slag brengen door zijn nieuwe omgeving in het verre Oefa en is na zijn overtuigende kwalificatie rustig door gegaan met het met veel flair winnen van drie finalepartijen, daar waar de meeste van zijn grootmeesterlijke concurrenten op de vierkante centimeter moeten vechten voor een plusremise. Tot nu ging het een keer mis voor Atse met een nederlaag tegen de Rus Alexander Getmanski, maar de volgende dag al herstelde Atse zich door doodleuk van de Mongoolse grootmeester Dul Erdenebileg te winnen.

Ivoorkust en de rest van het Afrikaanse continent houdt de adem nu dan ook even in. Want hoewel Afrika altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in de wereldtop en Jean Marc Ndjofang uit Kameroen dit op het WK 2011 nog met een derde plaats bewees, heeft Afrika sinds de legendarische grootmeester Baba Sy uit Senegal in 1963 (dit jaar precies vijftig jaar geleden!) geen wereldkampioen meer voortgebracht. Ook Azië en Amerika kijken vol verwachting naar Atse, want hij is de man die nu de (Oost)Europese wereld hegemonie opnieuw kan doorbreken.

In Nederland echter zijn alle ogen gericht op super talent Roel Boomstra (20) uit Emmen die als enige Nederlander tot de WK-finale wist door te dringen. En ook van Boomstra zijn de verwachtingen hoog gespannen en wordt verwacht dat hij de Oosteuropese hegemonie doorbreekt. Daar waar Afrika droomt van een nieuwe Baba Sy, daar droomt Nederland van een zevende wereldkampioen na Herman Hoogland (1912), Benedictus Springer (1928), Piet Roozenburg (1948, 1951, 1952,1954), Ton Sijbrands (1972 en 1973), Jannes van der Wal (1982) en Harm Wiersma (1976, 1979, 1981, 1983, 1984 ). Nederland heeft Roel Boomstra tot officieuze kroonprins van het topdammen verheven, een verwachting die een grote druk voor het nog zo jonge supertalent met zich mee brengt.

Boomstra staat al vierde op de wereld ranglijst en is in de finale tot nu toe met veel respect en omzichtigheid tegemoet getreden door de Russische nummers een tot en met drie van deze wereld ranglijst.

Morgen tegen de ambitieuze en flamboyante Atse echter zou er wel eens een geheel andere wedstrijd kunnen ontstaan, waarbij beide kemphanen tot het uiterste zullen gaan om elkaar te vloeren. En met name voor Boomstra is een overwinning hoog nodig, want zonder een rechtstreekse overwinning op Atse zal het moeilijk worden om aansluiting bij de kopgroep te vinden.

Regerend wereldkampioen Alexander Georgiev zal morgen met zijn bekende mystieke glimlach ondertussen toezien hoe zijn concurrenten Boomstra en Atse elkaar in de haren vliegen. Zelf zal hij ongetwijfeld zoals in al zijn partijen proberen tegenstander Ivanov (Oekraine) onderuit te halen. Eergisteren nog rekende Georgiev af met tienvoudig wereldkampioen Alexei Chizhov, die tot dat moment meende in topvorm te verkeren...

Kenners twijfelen er ondanks de huidige kop positie van Atse dan ook niet aan dat Georgiev nog steeds favoriet voor de titel is. Deze grootmeester uit Sint Petersburg is namelijk een buitencategorie speler waar er momenteel slechts een van is, tot zijn gelijke zich meldt... Het duel morgen tussen Atse en Boomstra kon wel eens bepalen of Georgiev zijn gelijke dit toernooi zal vinden.

Wie er ook als winnaar uit dit WK-toernooi komt, de geniale Georgiev, de aimabele Atse of de briljante Boomstra, zeker is nu al dat dit WK - met in de kwalificatiecyclus een record deelname van spelers uit liefst 58 landen verspreid over vier continenten - als een van de meest gedenkwaardige toernooien de geschiedboeken in zal gaan.

De partij tussen Roel Boomstra en Joel Atse begint morgenochtend om 10.00 uur lokale tijd in Oefa, 6.00 uur Nederlandse tijd. Normaliter zal de partij tussen 9.00 en 11.00 Nederlandse tijd afgelopen zijn. De partij is live te volgen via http://wdc2013ufa.ru en wordt begeleid door een live computer analyse grafiek die ook voor de minder geoefende kijker inzichtelijk maakt wie beter staat.
De WK-karavaan trekt na het toernooi door naar Ivoorkust? :D

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 14, 2013 18:17

Een goed geschreven stuk. Wie is de schrijver?

Post Reply