WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post Reply
User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Luteijn » Wed Jun 12, 2013 08:49

Image

Een interessante stand op het bord bij Shaibakov - Lagoda. De positie is tot stand gekomen via een onregelmatige opening. Standen met schijf 31 op 38 komen op het ogenblik regelmatig voor vanuit de 32-28 19-23x23 opening. Wit probeert aanval te krijgen tegen de vijandelijke lange vleugel onder opoffering van het centrum. In de stand met een stuk op 38 is het bezetten van veld 31 niet iets wat je graag doet met wit. Immers na het openen van het centrum met 18-23 heeft de korte vleugel support aan schijf 31. In deze stand zonder 38 is dat heel anders. Na 18-23 heeft wit 31-27x38 en de blokkade schijf op 26 blijft op zijn plaats zonder al dat overtollige materiaal op de lange vleugel.

In de partij volgde echter (18-23) tempo 31-27x28. Een beetje jammer. Wit speelt op het centrum. Echter de aanval tegen de zwarte lange vleugel wordt niets meer. Zwart negeert hierna elke actie van wit in het centrum en op de korte vleugel, omdat de hoge opsluiting met 30-24x24 nauwelijks een dreiging is door de grote hoeveelheid overtollig materiaal op de witte korte vleugel en er voldoende zetten zijn op de eigen korte vleugel.

User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Luteijn » Wed Jun 12, 2013 09:04

Image

In de partij Derival - Samb een bekend spelbeeld. Zwart probeert het witte steunpunt 27 te overrompelen. Als dat mislukt, dat heeft wit het centrum en wint. In de partij volgde het nuchtere 39-34 (8-12) 47-41 (12-17) 30-25 en de zwarte aanval lijkt afgeslagen te zijn. Evenwel het ging verder met (14-19) 34-30 (17-22) 41-36x27 (18-23) Dat dreigt met van alles. Na 33-28 heeft zwart bv (26-31x31) met een lange termijn doorbraak. In de partij volgde daarom 27-22 (9-14) 33-28 (11-17x7) 37-31x31 (4-9) en wit lijkt uitgeteld.

Image

In grote nood is een speler als Derival op zijn best. Inmiddels heeft hij er een remise uit weten te rommelen via (14-20x29) 31-26 (15-20-25) 40-34x44 en 32-28x30. Hij heeft nu voldoende compensatie voor zijn stuk. In het partijverloop zit Samb nog mistroostig naar een vijf op 1 eindspel te kijken, waarin wit altijd twee stukken gaat slaan.
Last edited by Luteijn on Wed Jun 12, 2013 09:52, edited 1 time in total.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Michel Stempher » Wed Jun 12, 2013 09:07

Zodra ik op m'n mobiel de partijen live wil bekijken, verdwijnen de nog niet geladen partijen 1 voor 1 en blijft er niks over om te bekijken. Hebben hier meer mensen last van? Gisteren kon ik ook al niks zien op de live site, maar toen dacht ik nog dat dat aan de WIFI op een terras lag.

Edit: op de iPad heb ik hetzelfde.

Edit 2: ik ben ongeduldig. Na een tijdje wachten komen de partijen alsnog. Blijft zeer eigenaardig.
Last edited by Michel Stempher on Wed Jun 12, 2013 09:13, edited 1 time in total.

User avatar
Wishmaster
Posts: 304
Joined: Wed Nov 10, 2004 21:03
Real name: Pascal Stil
Location: Beal Feirste, Ireland
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Wishmaster » Wed Jun 12, 2013 09:10

Jean Marc is goed op dreef. Ook Ivanov wordt opgeknoopt.
everytime is a good time to take your time to have a good time

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by mikkeltje » Wed Jun 12, 2013 09:12

Michel Stempher wrote:Zodra ik op m'n mobiel de partijen live wil bekijken, verdwijnen de nog niet geladen partijen 1 voor 1 en blijft er niks over om te bekijken. Hebben hier meer mensen last van? Gisteren kon ik ook al niks zien op de live site, maar toen dacht ik nog dat dat aan de WIFI op een terras lag.
Dat gebeurt mij ook, maar daarna laadt de site de live partijen weer.

User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Luteijn » Wed Jun 12, 2013 09:26

Image

In de partij Ivanov - Ndjofang lijkt de witspelers geblunderd te hebben. In de diagramstand staat hij wat onder druk, maar het lijkt niet beslissend. Een mogelijkheid is 36-31 of 39-34 en daarna de boel uit te zitten. Een mogelijk bezwaar van 36-31 is de ruil 19-23x24 met de dreiging 18-23 en 24-30. Wanneer je deze dreiging pareert krijgt zwart de tijd voor boze plannen op de andere vleugel.

In de partij deed wit de ruil 32-27x27 bedoeld als scherpe verdediging. Evenwel na (19-23x23) 43-38 (20-25x25) valt schijf 27.

User avatar
Wishmaster
Posts: 304
Joined: Wed Nov 10, 2004 21:03
Real name: Pascal Stil
Location: Beal Feirste, Ireland
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Wishmaster » Wed Jun 12, 2013 09:33

Georgiev lijkt nu ook goeie zaken te doen op weg naar een zege op Chizhov, wordt nog een spannend vervolg denk ik.
everytime is a good time to take your time to have a good time

User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Luteijn » Wed Jun 12, 2013 09:40

Image

Dit is het resultaat van een hoogst merkwaardige opening uit de partij Atse - Getmanski. De opening 1.34-29 19-23 2.40-34 14-19 3.45-40 10-14 4.50-45 17-21 5.32-28x28 18-23 is dit wereldkampioenschap meerdere malen gespeeld. Zwart heeft daarna een goede stand, hoewel wit wat tempi krijgt. Getmanski is dol op dit soort kleine voordeeltjes en is de enige die in de diagramstand dank zij de passieve schijf op 16 op iets mag hopen. Veel is het niet. Maar wit moet geduldig gaan verdedigen. Daar is Atse niet de man voor.

Er volgde 32-28? (20-25) 28-23x22 (8-12) 39-33 (12-18) en de witspeler ontdekte wat hij had gedaan. Na lang nadenken heeft hij het stuk maar laten slaan. De variant 42-37-31 faalt op (7-12x12) met groot positievoordeel. Bv 45-40 (25-30) en wit kan opgeven.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jun 12, 2013 10:07

Georgiev spaart zijn krachten niet. Daarom is hij top. Zou hij ook een A-status hebben?

ZevenInEenKlap
Posts: 461
Joined: Wed Oct 29, 2003 17:20

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by ZevenInEenKlap » Wed Jun 12, 2013 10:34

Fred van Amersfoort wrote:Georgiev spaart zijn krachten niet. Daarom is hij top. Zou hij ook een A-status hebben?
Je vergist je: Georgiev is top. Daarom spaart hij zijn krachten niet.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Leri » Wed Jun 12, 2013 11:45

pieter wrote:
Leri wrote:Ik ben het eens met Piet.

Denk aan het EK, wat was er aan hoe bijvoorbeeld Pim Meurs zijn laatste puntjes bij elkaar haalde?

Volgens mij was alleen Georgiev VS Chizhov nog een leuke partij tussen de toppers.
Veel maakte verder zo snel mogelijk remise en dachten, met een +3 score ben ik mooi bij de beste 5.

Met een plusjes systeem is dat anders.
Maikel, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de laatste puntjes binnenhalen op het EK. Misschien zou je een en ander wat voor me kunnen verduidelijken met wat damtechnisch commentaar van jouw kant, ik ben daar erg benieuwd naar.
Van de 9 partijen heb ik in mijn optiek alleen tegen Kees Thijssen in de derde ronde me er makkelijk van af gemaakt.
Overigens verkreeg ik de +3 score min of meer fortuinlijk pas in de laatste ronde, van consilidatie was dus in zijn geheel geen sprake.

Plus systeem kan overigens best een goed middel zijn, maar heeft tijdens dit WK vooral tot gevolg dat er veel meer saaie (vierkante milimeter) partijen gespeeld worden. Zelf ben ik er daarom geen voorstander van.
Wat ik bedoel met 'laatste puntjes' was fout. moet zijn: over het hele toernooi heen.
En damtechnisch kan je helaas niet zo gek veel van mij verwachten. Maar ik zal proberen duidelijk te maken wat ik bedoel.

Partij 3: tegen kees heb zelf bij mogen zijn. Na een schitterende partij toch 40 zetten remise..
partij 4: 2e 40 zetten remise
partij 5: 3e '' ''
partij 6: 4e '' ''
partij 7: 5e '' ''

Dat is meer dan de helft van een toernooi, terwijl elke partij echt nog niet 100% remise is.
Als ik met een georgiev masker op tegen pim had gespeeld dat toernooi, had ik 1-1 gespeeld (bij wijze van spreke).

Mocht er gestreden worden met +jes, dan denk ik alleen al dat de partijen anders worden. Met name omdat er bij de 1e 16 plekken maar 1 punt verschil zit. Dan is zo'n +je best veel waard, en zul je minder snel in een 8 om 8 remise geven (lijkt mij).

Edit: Nu kan ik je met dat systeem denk ik geen ongelijk geven, want 1x verliezen en je zou nooit brons gehaald hebben (wat bijzonder knap is). Het had ook Valneris kunnen zijn in mijn voorbeeld. Maar mijn punt is dus dat systeem.

pieter
Posts: 171
Joined: Tue Apr 06, 2004 11:09

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by pieter » Wed Jun 12, 2013 12:28

Leri wrote:
pieter wrote:
Leri wrote:Ik ben het eens met Piet.

Denk aan het EK, wat was er aan hoe bijvoorbeeld Pim Meurs zijn laatste puntjes bij elkaar haalde?

Volgens mij was alleen Georgiev VS Chizhov nog een leuke partij tussen de toppers.
Veel maakte verder zo snel mogelijk remise en dachten, met een +3 score ben ik mooi bij de beste 5.

Met een plusjes systeem is dat anders.
Maikel, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de laatste puntjes binnenhalen op het EK. Misschien zou je een en ander wat voor me kunnen verduidelijken met wat damtechnisch commentaar van jouw kant, ik ben daar erg benieuwd naar.
Van de 9 partijen heb ik in mijn optiek alleen tegen Kees Thijssen in de derde ronde me er makkelijk van af gemaakt.
Overigens verkreeg ik de +3 score min of meer fortuinlijk pas in de laatste ronde, van consilidatie was dus in zijn geheel geen sprake.

Plus systeem kan overigens best een goed middel zijn, maar heeft tijdens dit WK vooral tot gevolg dat er veel meer saaie (vierkante milimeter) partijen gespeeld worden. Zelf ben ik er daarom geen voorstander van.
Wat ik bedoel met 'laatste puntjes' was fout. moet zijn: over het hele toernooi heen.
En damtechnisch kan je helaas niet zo gek veel van mij verwachten. Maar ik zal proberen duidelijk te maken wat ik bedoel.

Partij 3: tegen kees heb zelf bij mogen zijn. Na een schitterende partij toch 40 zetten remise..
partij 4: 2e 40 zetten remise
partij 5: 3e '' ''
partij 6: 4e '' ''
partij 7: 5e '' ''

Dat is meer dan de helft van een toernooi, terwijl elke partij echt nog niet 100% remise is.
Als ik met een georgiev masker op tegen pim had gespeeld dat toernooi, had ik 1-1 gespeeld (bij wijze van spreke).

Mocht er gestreden worden met +jes, dan denk ik alleen al dat de partijen anders worden. Met name omdat er bij de 1e 16 plekken maar 1 punt verschil zit. Dan is zo'n +je best veel waard, en zul je minder snel in een 8 om 8 remise geven (lijkt mij).

Edit: Nu kan ik je met dat systeem denk ik geen ongelijk geven, want 1x verliezen en je zou nooit brons gehaald hebben (wat bijzonder knap is). Maar mijn punt is dus dat systeem.
Bedankt voor je reactie Maikel.
Zoals ik zelf ook al zei heb je gelijk m.b.t. de partij tegen Kees. In de andere partijen die op de 40e zet remise zijn gegeven heb ik echter geprobeerd om spel te maken. Met je eerste post lijk je te suggeren dat ik in al die partijen op remise uit zou zijn geweest, terwijl dat in het geheel niet het geval is geweest. Wat heet, mijn tegenstanders zijn in die partijen na de opening op remise gaan spelen. Door mijn slechte tijdverdeling dat toernooi in combinatie met het wegebben van mijn voordeel die partijen heb ik op de 40e zet remise gegeven.
Prima als je je punt wilt maken, maar schilder me dan niet onterecht als remise speler af.

pieter
Posts: 171
Joined: Tue Apr 06, 2004 11:09

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by pieter » Wed Jun 12, 2013 12:32

Image

Tansikuzina - Valneris

Na een geweldige stand om zeep geholpen te hebben stond Valneris in de diagramstand verloren. Na 39-34 zou de dam met 2217, 4741 em 3833 niet meer te voorkomen zijn geweest. In de partij volgde echter 40-34 met later remise.

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Leri » Wed Jun 12, 2013 12:47

Nee, oke. Misschien keek dat toernooi teveel met deze bril op:

Je rijdt als toeschouwer een uur (!) om naar Emmen te gaan.
Het laatste van de tweede ronde maak je mee. allemaal leuk.

Je wacht nog is een half uur (of langer), om de derde ronde mee te maken.
Je hoort de loting en denkt, oh zal vast leuk worden. Waaronder Meurs en Thijssen.

Bij de start kijk je eerst naar Gantvarg - Chizhov. Leuke opening
Daarna Domchev - Valneris, ook leuk.
Daarna heb je nog Georgiev en Bulatov die mooie partij hadden.

En dan kijk je bij de Nederlanders en dan denk je WTF... Gelukkig dat er dan
nog Russen zijn. Want je moet ook weer een uur terug.

Daardoor heb ik wat te negatief naar de rest gekeken denk ik.

Over de andere partijen heb je inderdaad gelijk! maakte jij er wat van!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jun 12, 2013 13:04

Positief dat Pim wat laat horen hier want zo maak je het dammen en de motieven zichtbaar. Dat kan dan meer inzicht geven waarom zaken gaan zoals ze gaan. En ja, ik geloof gelijk dat diverse spelers bijna een moord zouden plegen om remise te kunnen spelen tegen een topgrootmeester. En met een dergelijke rating ben je natuurlijk veel meer dan een remisespeler. Allemaal helder. Maarrr...bijvoorbeeld van de 15 partijen Meurs-Boomstra zijn er nu 8 rond zet 40 afgerond. Dat kan toch niet alleen aan de inhoud van het spel liggen? Als ik dan vandaag Georgiev weer zie spelen, met net een zware match achter de rug, heeft het dan ook niet te maken met durf en energie?

Post Reply