en na 21. 31-27x27 nam Njdofang ook nog even het zetje 22... 13-18? en nu 27-22 29-23 34-30 en 39x10 meeKoos van Amerongen wrote:
Zwart heeft zojuist sterk 19..18-22 20. 28x17 11x22 gespeeld, met een thematische blokkering van de witte lange vleugel.
Wit lijkt nu een blokje tekort te komen op 41 (of 46/47) om 31-27 te spelen. Ndjofang speelt echter toch: 21. 31-27!? 22x31 22.36x27.
Het idee is natuurlijk dat de 1-om-2 word beantwoord met een 1-om-3.
WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013
-
Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013
-
Nou de B-finale staat er nu bij. Sommigen werken ook nog overdag....Leri wrote:Ja snap ik, ook al was het WK in Nederland, dan nog is het logisch dat toernooibase niet de juiste bron is. Maar ik vind toernooibase overzichtelijkere site als die Russische, vandaar mijn vraag.henk stoop wrote:Toernooibase is een Nederlandse site. Het WK wordt in Rusland gespeeld, logisch dus dat de Russische WK-site de juiste bron is.Leri wrote:OP toernooibase staat niet van de B-finale? Of miss ik iets.
http://wdc2013ufa.ru/index.php/en/
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Heb jij het bewijs van deze stelling bij een Zwitsers toernooi Henk?henk stoop wrote:Korbach was een zwitsers toernooi, en dan werken weerstand of rating veel beter om onderscheid te maken. Plusjes zijn dan eerder verstorend als het gaat om het vergelijken van prestaties, dit omdat de sterkte van de tegenstanders wezenlijk kan verschillen.Wieger Wesselink wrote:Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld.
Bij weerstand ben je afhankelijk van resultaten van je tegenstanders en bij rating afhankelijk van een rating, die opgebouwd is uit prestaties in het verleden.
Een plusje behaal je zelf op het bord, net als een overwinning.
Ik zou wel eens een Zwitsers toernooi met als tweede criterium plusjes willen zien en dan pas bijv. wp of tegenstandersrating.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Het is inderdaad apart dat Kees Thijssen niet meedoet in de B-finale.Fred van Amersfoort wrote:Henk, zelfs als je gelijk hebt dat het geld komt van het NOS/NSF, dan nog heeft Lavreg wel een punt. Maar ik vrees dat er wel degelijk ook KNDB geld bij zit. Verder is het ook een vreemd argument. Als jij voor een bedrijf een opdracht binnenhaalt, dan zeg je ook niet tegen de baas, die opdracht is nu voor mij en niet voor de zaak. De KNDB slurpt NOC-NSF subsidie, vanaf dat moment is het KNDB geld. Wel met bepaalde criteria maar we zijn creatief genoeg. Bovendien, gaat de meerlanden uitdaging ook niet deels uit KNDB geld? En toch is er 30.000 tekort. Kijk ook maar eens in de begroting naar de verhouding topsport-breedtesport.
Of is ie al terug in Nederland?
So wie so ben ik wel benieuwd, wie nu eigenlijk heeft betaald voor Kees Thijssen.
Boomstra, Meurs en Baliakin zitten in het topsportprogramma van de KNDB. Kees Thijssen volgens mij niet.
Bij de jeugd krijgen alleen de NT (Nationale talenten of zoiets) nog reis e.d. betaald door de KNDB (ongetwijfeld vanuit NOC/NSF geld). Iemand, die geen NT is en zich plaatst voor EK-jeugd of WK-jeugd, dient zelf alles te betalen (en nog mee te betalen in de coaching ook.....).
Als die reis van Kees Thijssen door de KNDB is betaald voor een mogelijke invalbeurt als reserve, had ik liever voor een geplaatste junior, aspirant, pupil of welp (geen NT) wat extra gedaan.
Kees is aangesteld als bordenjongen, zodat hij iets terug kan doen om de reiskosten goed te maken, die door Fred en anderen opgehoest moeten worden.Piet Bouma wrote:Het is inderdaad apart dat Kees Thijssen niet meedoet in de B-finale.Fred van Amersfoort wrote:Henk, zelfs als je gelijk hebt dat het geld komt van het NOS/NSF, dan nog heeft Lavreg wel een punt. Maar ik vrees dat er wel degelijk ook KNDB geld bij zit. Verder is het ook een vreemd argument. Als jij voor een bedrijf een opdracht binnenhaalt, dan zeg je ook niet tegen de baas, die opdracht is nu voor mij en niet voor de zaak. De KNDB slurpt NOC-NSF subsidie, vanaf dat moment is het KNDB geld. Wel met bepaalde criteria maar we zijn creatief genoeg. Bovendien, gaat de meerlanden uitdaging ook niet deels uit KNDB geld? En toch is er 30.000 tekort. Kijk ook maar eens in de begroting naar de verhouding topsport-breedtesport.
Of is ie al terug in Nederland?
So wie so ben ik wel benieuwd, wie nu eigenlijk heeft betaald voor Kees Thijssen.
Boomstra, Meurs en Baliakin zitten in het topsportprogramma van de KNDB. Kees Thijssen volgens mij niet.
Bij de jeugd krijgen alleen de NT (Nationale talenten of zoiets) nog reis e.d. betaald door de KNDB (ongetwijfeld vanuit NOC/NSF geld). Iemand, die geen NT is en zich plaatst voor EK-jeugd of WK-jeugd, dient zelf alles te betalen (en nog mee te betalen in de coaching ook.....).
Als die reis van Kees Thijssen door de KNDB is betaald voor een mogelijke invalbeurt als reserve, had ik liever voor een geplaatste junior, aspirant, pupil of welp (geen NT) wat extra gedaan.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Kees heeft nog steeds de A-status.Piet Bouma wrote:So wie so ben ik wel benieuwd, wie nu eigenlijk heeft betaald voor Kees Thijssen.
-
Kwestie van logisch nadenken, daar heb ik geen bewijs voor nodig. Iemand met zwakkere tegenstanders heeft logischer wijs meer kans op een plusje (als hij niet kan winnen).Piet Bouma wrote:Heb jij het bewijs van deze stelling bij een Zwitsers toernooi Henk?henk stoop wrote:Korbach was een zwitsers toernooi, en dan werken weerstand of rating veel beter om onderscheid te maken. Plusjes zijn dan eerder verstorend als het gaat om het vergelijken van prestaties, dit omdat de sterkte van de tegenstanders wezenlijk kan verschillen.Wieger Wesselink wrote:Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld.
-
Kun je dan nog even verder logisch nadenken.....?henk stoop wrote: Kwestie van logisch nadenken, daar heb ik geen bewijs voor nodig. Iemand met zwakkere tegenstanders heeft logischer wijs meer kans op een plusje (als hij niet kan winnen).
Is het dan niet terecht dat er een plusje ontstaat (en daardoor het verschil).
Dat lijkt me logisch. Net zo logisch, zoals het verschil ook bij een rond toernooi ontstaat.
Ik ben het eens met Piet.
Denk aan het EK, wat was er aan hoe bijvoorbeeld Pim Meurs zijn laatste puntjes bij elkaar haalde?
Volgens mij was alleen Georgiev VS Chizhov nog een leuke partij tussen de toppers.
Veel maakte verder zo snel mogelijk remise en dachten, met een +3 score ben ik mooi bij de beste 5.
Met een plusjes systeem is dat anders.
Denk aan het EK, wat was er aan hoe bijvoorbeeld Pim Meurs zijn laatste puntjes bij elkaar haalde?
Volgens mij was alleen Georgiev VS Chizhov nog een leuke partij tussen de toppers.
Veel maakte verder zo snel mogelijk remise en dachten, met een +3 score ben ik mooi bij de beste 5.
-
Bij een rondtoernooi heb je dezelfde tegenstanders. Bij zwitsers zijn de verschillen soms groot.Piet Bouma wrote:Kun je dan nog even verder logisch nadenken.....?henk stoop wrote: Kwestie van logisch nadenken, daar heb ik geen bewijs voor nodig. Iemand met zwakkere tegenstanders heeft logischer wijs meer kans op een plusje (als hij niet kan winnen).
Is het dan niet terecht dat er een plusje ontstaat (en daardoor het verschil).
Dat lijkt me logisch. Net zo logisch, zoals het verschil ook bij een rond toernooi ontstaat.
-
Inhoudelijk argumenteren hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Handig om eerst de feiten te verzamelen. Was Thijssen de gehele periode in Ufa? Heeft hij nog een A-status? Wie heeft zijn eventuele verblijf daar dan betaald en waarom dan niet in de B finale? Vervolgens, welke reizen worden er door officials gemaakt om de meerlanden uitdaging te realiseren en welke kosten om vergaderingen in het buitenland te houden , met welke middelen? Ik spreek wel eens bondsraadleden maar deze vragen blijven vaak hangen in onduidelijke antwoorden. Als we het hebben over een professionele sport, dan hebben we het dus over mensen die sport deels zien als werk. Als een soort eenmanszaak dus. Daar hoort het nemen van verantwoordelijkheid bij. Dan zorg je dat de sport schoon blijft en dan reken je op het bord, meer dan zonder bord en toon je vechtlust. Dan laat je het niet afhangen van zielige plusjes. Je spaart je kracht niet want Georgiev en Schwarzman zijn veel vermoeider. Dan laat je iets moois zien aan het publiek. Het publiek dat het mogelijk maakt dat jij als topper van een hobby werk kunt maken. Dan leun je niet te vanzelfsprekend op het NOC NSF, op gemeente of provincie subsidies. Nee, je gebruikt dat als topspeler tijdelijk om op gang te komen, om jouw talent te kunnen ontwikkelen. Tijdelijk. Niet als een recht maar als een gunst. En met dat talent laat je zoveel moois zien en dat presenteer je dan zoals bijvoorbeeld met fragmenten zoals Eric dat laat zien. Als topspeler gebruik je moderne media, je laat iets zien op een weblog, je zoekt sponsors, je gaapt niet in beeld, je schrijft niet in de damrubriek dat alles waardeloos is. Dat het geld van het NOC-NSF komt is geen enkel argument om er te lichtzinnig mee om te gaan. Of je kiest voor profsport of je doet het niet. Als je kiest voor een deel profsport moet je dat transparant loskoppelen van dammen als amateursport. Nu is het net van alles een beetje en komt zowel het topdammen als dammen als breedtesport niet uit de verf. De bedragen die nu afkomstig zijn van NOC-NSF maar wel in de KNDB begroting te vinden zijn vertroebelen de ware toestand van het dammen. Zo verlies je draagvlak en zijn uiteindelijk toppers maar ook amateurs ontevreden.
- Hanco Elenbaas
Het wordt tijd dat jij wat meer contributie gaat betalen, zodat Kees er aangenamere vakanties op na kan houden. In al die tijd die jij verspilt met jaloerse stukjes over het geld dat via NOC*NSF naar topdammers vloeit, had je ook een paar sponsors kunnen vinden, waardoor de Nederlandse damtop misschien minder kansloos afgeserveerd was in Oefa.Fred van Amersfoort wrote:Inhoudelijk argumenteren hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Handig om eerst de feiten te verzamelen. Was Thijssen de gehele periode in Ufa? Heeft hij nog een A-status? Wie heeft zijn eventuele verblijf daar dan betaald en waarom dan niet in de B finale? Vervolgens, welke reizen worden er door officials gemaakt om de meerlanden uitdaging te realiseren en welke kosten om vergaderingen in het buitenland te houden , met welke middelen? Ik spreek wel eens bondsraadleden maar deze vragen blijven vaak hangen in onduidelijke antwoorden. Als we het hebben over een professionele sport, dan hebben we het dus over mensen die sport deels zien als werk. Als een soort eenmanszaak dus. Daar hoort het nemen van verantwoordelijkheid bij. Dan zorg je dat de sport schoon blijft en dan reken je op het bord, meer dan zonder bord en toon je vechtlust. Dan laat je het niet afhangen van zielige plusjes. Je spaart je kracht niet want Georgiev en Schwarzman zijn veel vermoeider. Dan laat je iets moois zien aan het publiek. Het publiek dat het mogelijk maakt dat jij als topper van een hobby werk kunt maken. Dan leun je niet te vanzelfsprekend op het NOC NSF, op gemeente of provincie subsidies. Nee, je gebruikt dat als topspeler tijdelijk om op gang te komen, om jouw talent te kunnen ontwikkelen. Tijdelijk. Niet als een recht maar als een gunst. En met dat talent laat je zoveel moois zien en dat presenteer je dan zoals bijvoorbeeld met fragmenten zoals Eric dat laat zien. Als topspeler gebruik je moderne media, je laat iets zien op een weblog, je zoekt sponsors, je gaapt niet in beeld, je schrijft niet in de damrubriek dat alles waardeloos is. Dat het geld van het NOC-NSF komt is geen enkel argument om er te lichtzinnig mee om te gaan. Of je kiest voor profsport of je doet het niet. Als je kiest voor een deel profsport moet je dat transparant loskoppelen van dammen als amateursport. Nu is het net van alles een beetje en komt zowel het topdammen als dammen als breedtesport niet uit de verf. De bedragen die nu afkomstig zijn van NOC-NSF maar wel in de KNDB begroting te vinden zijn vertroebelen de ware toestand van het dammen. Zo verlies je draagvlak en zijn uiteindelijk toppers maar ook amateurs ontevreden.
- Hanco Elenbaas
Bert Dollekamp wrote:Herm Jan Brascamp verzamelt deze dagen mijn stukjes weer op de Hijken site.
De linkjes staan in de berichten.
Hier week 1 (1e en laatste zijn round ups)
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... ra-ufa.pdf
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... k13-12.pdf (ANP)
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... k13-34.pdf (red)
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... k13-89.pdf
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... wk13-5.pdf
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... wk13-6.pdf
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... wk13-7.pdf
http://www.hijkendtc.nl/wp-content/uplo ... k13-89.pdf
Woensdag onderstaand (+ Bijlage)
Ik hoop dat ze nog een mooie foto van Baba Sy hebben
Bij alle 'gedoe' rond die toernooien is het afrikaans succes wel mooi
En de sport natuurlijk die er - welk systeem ook - bedreven wordt.
De beste sportman gaat het heus weer winnen ...
Hartelijke groet, Bert
Tijden Baba Sy herleven bij WK dammen
Roel Boomstra doorstaat eerste test
Door Bert Dollekamp
Ufa- De tijden van Baba Sy herleven tijdens het WK dammen. Er was al een
poule naar de legendarische Senegalees genoemd. De eerste en enige
Afrikaanse wereldkampioen was in de jaren 60 kind aan huis in het
Brintatoernooi in Hoogezand, dat hij tweemaal won. En kijk nu eens naar de
ranglijst in de WK finale in Rusland: twee Afrikanen staan fier aan kop.
Spekkoper is Jean Marc Ndjofang, de krachtpatser uit Kameroen, die de
Litouwer Buzinskij zodanig onder druk zette, dat deze in tijdnood in een
simpele Coupe Philippe trapte. Ook de Guinees Joël Atse toonde dat hij
alle boekjes van de in Afrika mateloos populaire Ton Sijbrands heeft
gelezen en bezorgde zijn landgenoot Adonis Ano met gestroomlijnde techniek
een vrij kansloze nederlaag. Voor Ano is te hopen dat hij niet de kop van
Jut van deze finale wordt. In dat geval kon de plusremise van Roel
Boomstra in de voorronde wel eens als een minnetje gaan tellen. Maar met
dat soort rekensommetjes houdt de Emmenaar zich niet bezig. Hij zit in de
finale en heeft de eerste test glansrijk doorstaan. Europees kampioen
Alexei Tsjizjov, op jacht naar zijn elfde wereldtitel, had duidelijk geen
trek in een lijf aan lijf gevecht tegen de Nederlander die het eigenlijk
wel best vond zo. Vanochtend vroeg treft de Emmenaar klasbak Alexander
Schwarzman die in de onderlinge duels dik voor staat en bloed ruikt.
Boomstra wilde in de finale zijn beste spel laten zien. Dus nu heeft hij
de kans.
Maikel, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de laatste puntjes binnenhalen op het EK. Misschien zou je een en ander wat voor me kunnen verduidelijken met wat damtechnisch commentaar van jouw kant, ik ben daar erg benieuwd naar.Leri wrote:Ik ben het eens met Piet.
Van de 9 partijen heb ik in mijn optiek alleen tegen Kees Thijssen in de derde ronde me er makkelijk van af gemaakt. Tijdens andere partijen (waarvan er wel 4 in 40 zetten remise waren) is dit niet het geval geweest. Zo verkreeg ik in mijn partijen tegen Bulatov, shaibakov en Heusdens prettig spel na de opening, maar verspeelde ik dat voordeel weer waarna de standen weer in evenwicht waren. Tegen Tsjizjow verkreeg ik na een spannende opening goed spel, waarna hij de stand vereenvoudigde. Dat had ik wellicht langer tegen hem kunnen doorspelen.
Overigens verkreeg ik de +3 score min of meer fortuinlijk pas in de laatste ronde, van consilidatie was dus in zijn geheel geen sprake.
Plus systeem kan overigens best een goed middel zijn, maar heeft tijdens dit WK vooral tot gevolg dat er veel meer saaie (vierkante milimeter) partijen gespeeld worden. Zelf ben ik er daarom geen voorstander van.
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
In de partij Meurs - Berichvili en niet onbekend spelbeeld uit de Keller opening. Ook deze variant stemt wit niet echt tot blijdschap. Maar veel zwartspelers worden er wat zenuwachtig van. Niet deze zwartspeler, want hij pakt het centrum met het verrassende (21-27x27!). Nu is de schijfwinst 37-32 vergiftigd door (22-28-33) en de afwikkeling 29-24x34 (23-29x29) is beter voor zwart.