WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post Reply
Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Wieger Wesselink » Mon Jun 10, 2013 00:16

Kosmos wrote:Het gevecht om plusjes is begrijpelijk. Het is een WK, het allerhoogste niveau en als er dan gestreden wordt voor een plusremise, hoort de inspanning er gewoon bij. Je ziet nu hoe belangrijk het saldo van plusjes is. In alle groepen zijn plusjes relevant voor plaatsing. Georgiev wordt beloond voor 43 plusremises, iedereen zal begrijpen dat dat terecht is. Het argument dat de spelers geen ervaring hebben met plusjes gaat niet op. ten eerste zijn er al vaker officiële toernooien gespeeld met plusjes. Bovendien had iedereen jarenlang ervaring op kunnen doen in de toernooien in Delft met de puntenoverwinning. Je kunt niet eeuwen gaan wachten met zulke dingen, dat doen ze in andere sporten ook niet. Bij hockey is op een WK ook gewoon ineens nieuwe regels van toepassing, niemand klaagt en het wordt er alleen maar beter op.
Ik heb bepaald niet het idee dat de FMJD eeuwen heeft gewacht met het invoeren van de plusjes. Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld. Dus ik vermoed dat het een laatste moment beslissing van de FMJD is geweest om met plusjes te spelen. Vergeet ook niet dat spelen met plusjes een voornamelijk Nederlandse aangelegenheid is. Je kunt wel stellen dat spelers uit andere landen volop de gelegenheid hebben gehad om in Nederland te komen oefenen, maar mij lijkt dat niet erg vanzelfsprekend. En dat niet elk land de laatste trends uit Nederland volgt kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Daarom zou ik het logischer/zorgvuldiger hebben gevonden wanneer de FMJD had aangekondigd dat men het WK 2015 met plusjes zou gaan spelen, met het dringende verzoek aan alle leden om de voorronden met plusjes te spelen.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Kosmos » Mon Jun 10, 2013 01:41

Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote:Het gevecht om plusjes is begrijpelijk. Het is een WK, het allerhoogste niveau en als er dan gestreden wordt voor een plusremise, hoort de inspanning er gewoon bij. Je ziet nu hoe belangrijk het saldo van plusjes is. In alle groepen zijn plusjes relevant voor plaatsing. Georgiev wordt beloond voor 43 plusremises, iedereen zal begrijpen dat dat terecht is. Het argument dat de spelers geen ervaring hebben met plusjes gaat niet op. ten eerste zijn er al vaker officiële toernooien gespeeld met plusjes. Bovendien had iedereen jarenlang ervaring op kunnen doen in de toernooien in Delft met de puntenoverwinning. Je kunt niet eeuwen gaan wachten met zulke dingen, dat doen ze in andere sporten ook niet. Bij hockey is op een WK ook gewoon ineens nieuwe regels van toepassing, niemand klaagt en het wordt er alleen maar beter op.
Ik heb bepaald niet het idee dat de FMJD eeuwen heeft gewacht met het invoeren van de plusjes. Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld. Dus ik vermoed dat het een laatste moment beslissing van de FMJD is geweest om met plusjes te spelen. Vergeet ook niet dat spelen met plusjes een voornamelijk Nederlandse aangelegenheid is. Je kunt wel stellen dat spelers uit andere landen volop de gelegenheid hebben gehad om in Nederland te komen oefenen, maar mij lijkt dat niet erg vanzelfsprekend. En dat niet elk land de laatste trends uit Nederland volgt kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Daarom zou ik het logischer/zorgvuldiger hebben gevonden wanneer de FMJD had aangekondigd dat men het WK 2015 met plusjes zou gaan spelen, met het dringende verzoek aan alle leden om de voorronden met plusjes te spelen.
Op het Wk 2005, het Wk 2007 en het WK 2011 werd al met plusremises gespeeld, dus het zou vreemd zijn als het nu ineens niet meer zou gebeuren. Het systeem met plusjes geldt al 8 jaar, dus mag je van de topspelers wel verwachten dat ze zich er inmiddels in verdiept hebben.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Luteijn
Posts: 421
Joined: Mon Nov 08, 2004 22:18
Real name: Frits Luteijn
Location: Den Haag
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Luteijn » Mon Jun 10, 2013 08:16

Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote:Het gevecht om plusjes is begrijpelijk. Het is een WK, het allerhoogste niveau en als er dan gestreden wordt voor een plusremise, hoort de inspanning er gewoon bij. Je ziet nu hoe belangrijk het saldo van plusjes is. In alle groepen zijn plusjes relevant voor plaatsing. Georgiev wordt beloond voor 43 plusremises, iedereen zal begrijpen dat dat terecht is. Het argument dat de spelers geen ervaring hebben met plusjes gaat niet op. ten eerste zijn er al vaker officiële toernooien gespeeld met plusjes. Bovendien had iedereen jarenlang ervaring op kunnen doen in de toernooien in Delft met de puntenoverwinning. Je kunt niet eeuwen gaan wachten met zulke dingen, dat doen ze in andere sporten ook niet. Bij hockey is op een WK ook gewoon ineens nieuwe regels van toepassing, niemand klaagt en het wordt er alleen maar beter op.
Ik heb bepaald niet het idee dat de FMJD eeuwen heeft gewacht met het invoeren van de plusjes. Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld. Dus ik vermoed dat het een laatste moment beslissing van de FMJD is geweest om met plusjes te spelen. Vergeet ook niet dat spelen met plusjes een voornamelijk Nederlandse aangelegenheid is. Je kunt wel stellen dat spelers uit andere landen volop de gelegenheid hebben gehad om in Nederland te komen oefenen, maar mij lijkt dat niet erg vanzelfsprekend. En dat niet elk land de laatste trends uit Nederland volgt kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Daarom zou ik het logischer/zorgvuldiger hebben gevonden wanneer de FMJD had aangekondigd dat men het WK 2015 met plusjes zou gaan spelen, met het dringende verzoek aan alle leden om de voorronden met plusjes te spelen.
Wieger

Je draait de boel helemaal om. De plusjes zijn afkomstig van de FMJD en Nederland heeft zich geconformeerd aan de reglementen van de FMJD. De FMJD speelt nog met plusjes, omdat dat besloten is op een GA. Er is een keer een voorstel geweest in Berlijn om het af te schaffen resp. sterker te maken. Daar bleken de stemverhoudingen 1/3, 1/3 en 1/3 te zijn voor de verschillende voorstellen. Daarom werden alle voorstellen teruggetrokken en bleef het bij de eerdere beslissing van de GA in 2005. De board van de FMJD heeft zich te houden aan besluiten genomen op de GA.

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Wieger Wesselink » Mon Jun 10, 2013 08:20

Luteijn wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote:Het gevecht om plusjes is begrijpelijk. Het is een WK, het allerhoogste niveau en als er dan gestreden wordt voor een plusremise, hoort de inspanning er gewoon bij. Je ziet nu hoe belangrijk het saldo van plusjes is. In alle groepen zijn plusjes relevant voor plaatsing. Georgiev wordt beloond voor 43 plusremises, iedereen zal begrijpen dat dat terecht is. Het argument dat de spelers geen ervaring hebben met plusjes gaat niet op. ten eerste zijn er al vaker officiële toernooien gespeeld met plusjes. Bovendien had iedereen jarenlang ervaring op kunnen doen in de toernooien in Delft met de puntenoverwinning. Je kunt niet eeuwen gaan wachten met zulke dingen, dat doen ze in andere sporten ook niet. Bij hockey is op een WK ook gewoon ineens nieuwe regels van toepassing, niemand klaagt en het wordt er alleen maar beter op.
Ik heb bepaald niet het idee dat de FMJD eeuwen heeft gewacht met het invoeren van de plusjes. Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld. Dus ik vermoed dat het een laatste moment beslissing van de FMJD is geweest om met plusjes te spelen. Vergeet ook niet dat spelen met plusjes een voornamelijk Nederlandse aangelegenheid is. Je kunt wel stellen dat spelers uit andere landen volop de gelegenheid hebben gehad om in Nederland te komen oefenen, maar mij lijkt dat niet erg vanzelfsprekend. En dat niet elk land de laatste trends uit Nederland volgt kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Daarom zou ik het logischer/zorgvuldiger hebben gevonden wanneer de FMJD had aangekondigd dat men het WK 2015 met plusjes zou gaan spelen, met het dringende verzoek aan alle leden om de voorronden met plusjes te spelen.
Wieger

Je draait de boel helemaal om. De plusjes zijn afkomstig van de FMJD en Nederland heeft zich geconformeerd aan de reglementen van de FMJD. De FMJD speelt nog met plusjes, omdat dat besloten is op een GA. Er is een keer een voorstel geweest in Berlijn om het af te schaffen resp. sterker te maken. Daar bleken de stemverhoudingen 1/3, 1/3 en 1/3 te zijn voor de verschillende voorstellen. Daarom werden alle voorstellen teruggetrokken en bleef het bij de eerdere beslissing van de GA in 2005. De board van de FMJD heeft zich te houden aan besluiten genomen op de GA.
Bedankt voor de uitleg Frits. Ik zit er dus helemaal naast :oops:

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by henk stoop » Mon Jun 10, 2013 08:57

Wieger Wesselink wrote:Bij het WK-kwalificatietoernooi in Korbach werd nota bene nog zonder plusjes gespeeld.
Korbach was een zwitsers toernooi, en dan werken weerstand of rating veel beter om onderscheid te maken. Plusjes zijn dan eerder verstorend als het gaat om het vergelijken van prestaties, dit omdat de sterkte van de tegenstanders wezenlijk kan verschillen.

Lavreg
Posts: 59
Joined: Wed Nov 23, 2011 00:35
Real name: Gerrit van Mastrigt

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Lavreg » Mon Jun 10, 2013 12:22

Eddie van de Acker wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Die Artem Ivanov heeft niet voor niets zo'n hoge rating. Hij is werkelijk loeisterk. Speel na en huiver.
....

Waarschijnlijk staat Samb in de diagramstand al verloren en heeft hij zijn opponent al in een eerder stadium te ver laten komen.
Bedankt voor je onderhoudende analyses, Eric ! Een prima aanvulling op het nieuws uit Ufa.
Inderdaad alle lof voor Eric. Miscchien zouden Rob en Kees ook wat kunnen laten zien. Ze zijn er tenslotte ook aanwezig op bondskosten! Zoveel ander nieuws zie ik trouwens niet uit Ufa, of zijn er andere sites waar info aanwezig is.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
William Blake

Jelmer Martens
Posts: 321
Joined: Wed Oct 26, 2005 14:57
Location: Zeist (NL)

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Jelmer Martens » Mon Jun 10, 2013 12:38

Jammer dat Baljakin en Meurs zich net niet hebben geplaatst. Zuur voor de Nederlandse kampioen dat +3 niet voldoende was. En Meurs was het ondanks de nederlaag tegen Samb toch bijna gelukt. Maar achteraf begrijp ik dat we blij mogen zijn dat er een Nederlander in de finale zit, want Boomstra moest wel winnen de laatste ronde.

De WK website was gisteravond uit de lucht - of lag het aan mijn verbinding? Verder vind ik de navigatie wat ongelukkig: als je van de ene voorronde groep naar de andere groep wilt, moet je eerst terug naar Resultaten. En ook als je binnen een groep een andere perspectief wilt - bijv. van Cross tafel naar Vooruitgang tafel - moet je eerst terug naar Resulaten en opnieuw de groep kiezen.

Leuk trouwens om de voorrondegroepen naar wereldkampioenen te vernoemen (Andreiko / Baba Sy / Kuperman / Deslauriers).

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Rein Halbersma » Mon Jun 10, 2013 12:48

Jelmer Martens wrote:
Leuk trouwens om de voorrondegroepen naar wereldkampioenen te vernoemen (Andreiko / Baba Sy / Kuperman / Deslauriers).
Dat vond ik ook van de KNDB cursusmappen, alleen hebben ze daar de verkeerde volgorde aangehouden. Het was logischer geweest om de moeilijkste map naar de meest recente kampioen te noemen, in plaats van andersom. Nu suit een eventuele Boomstra-map niet mooi aan :)

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jun 10, 2013 12:58

Lavreg wrote:
Eddie van de Acker wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Die Artem Ivanov heeft niet voor niets zo'n hoge rating. Hij is werkelijk loeisterk. Speel na en huiver.
....

Waarschijnlijk staat Samb in de diagramstand al verloren en heeft hij zijn opponent al in een eerder stadium te ver laten komen.
Bedankt voor je onderhoudende analyses, Eric ! Een prima aanvulling op het nieuws uit Ufa.
Inderdaad alle lof voor Eric. Miscchien zouden Rob en Kees ook wat kunnen laten zien. Ze zijn er tenslotte ook aanwezig op bondskosten! Zoveel ander nieuws zie ik trouwens niet uit Ufa, of zijn er andere sites waar info aanwezig is.
Alleen jammer dat je er louter vijanden mee maakt.
Dus ik houd het voor gezien.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Rein Halbersma » Mon Jun 10, 2013 13:56

Eric van Dusseldorp wrote: Alleen jammer dat je er louter vijanden mee maakt.
Dus ik houd het voor gezien.
Eric,

Discussies worden hier soms wat verhit, maar vijanden heb je toch niet? Jij en je analyses worden erg gewaardeerd! Hiermee stoppen zou erg jammer zijn!

Rein

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by henk stoop » Mon Jun 10, 2013 16:22

Lavreg wrote:Miscchien zouden Rob en Kees ook wat kunnen laten zien. Ze zijn er tenslotte ook aanwezig op bondskosten!
Nee dus. Budget komt van NOC*NSF.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Kosmos » Mon Jun 10, 2013 17:36

henk stoop wrote:
Lavreg wrote:Miscchien zouden Rob en Kees ook wat kunnen laten zien. Ze zijn er tenslotte ook aanwezig op bondskosten!
Nee dus. Budget komt van NOC*NSF.
Eens wat propaganda maken kan nochtans geen kwaad.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Kosmos » Mon Jun 10, 2013 17:40

Eric van Dusseldorp wrote:Alleen jammer dat je er louter vijanden mee maakt.
Dus ik houd het voor gezien.
Welke vijanden heb je het over? Er komen allemaal loftuitingen voor je analyses en Rein bood netjes zijn excuses aan na een klein slippertje ...
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Fred van Amersfoort » Mon Jun 10, 2013 18:50

Henk, zelfs als je gelijk hebt dat het geld komt van het NOS/NSF, dan nog heeft Lavreg wel een punt. Maar ik vrees dat er wel degelijk ook KNDB geld bij zit. Verder is het ook een vreemd argument. Als jij voor een bedrijf een opdracht binnenhaalt, dan zeg je ook niet tegen de baas, die opdracht is nu voor mij en niet voor de zaak. De KNDB slurpt NOC-NSF subsidie, vanaf dat moment is het KNDB geld. Wel met bepaalde criteria maar we zijn creatief genoeg. Bovendien, gaat de meerlanden uitdaging ook niet deels uit KNDB geld? En toch is er 30.000 tekort. Kijk ook maar eens in de begroting naar de verhouding topsport-breedtesport.

Eddie van de Acker
Posts: 180
Joined: Sun Oct 19, 2003 13:59

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Eddie van de Acker » Mon Jun 10, 2013 19:16

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Alleen jammer dat je er louter vijanden mee maakt.
Dus ik houd het voor gezien.
Welke vijanden heb je het over? Er komen allemaal loftuitingen voor je analyses en Rein bood netjes zijn excuses aan na een klein slippertje ...

Hola Eric. Als je er mee stopt, krijg je er nog veel meer....
Grapje hoor !!
Inderdaad zie ik nagenoeg uitsluitend complimenten (misschien zijn er wel wat weinig reacties op je analyses, maar dat is vrij normaal op de meeste fora die ik bezoek). Je stukjes nodigen uit om het dambord erbij te pakken, als dat voor anderen ook geldt is dat toch een positief effect.

Post Reply