WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post Reply
ZevenInEenKlap
Posts: 461
Joined: Wed Oct 29, 2003 17:20

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by ZevenInEenKlap » Sun Jun 09, 2013 11:07

composite wrote:
GuidoB wrote:
ZevenInEenKlap wrote:Netjes van Roel.
Kan me niet voorstellen dat Artykow nog verliest.

Image

Nu kan Artykow al met 25-20 33-28 (of 21-38 20-03) 20-03 35-30 03-08 30-25 08-03 direct een remise afdwingen.
En zo geschiedde. Roel naar de finale!
Waarom zo'n omweg naar remise? Wat is er tegen meteen (25-3)?
Ik meende ook niet te zeggen dat dit de enige manier naar remise was. Dit is wel een makkelijke en overzichtelijke (want geforceerde) manier naar een gelijkwaardige remise.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by composite » Sun Jun 09, 2013 11:13

A.Presman wrote:
composite wrote:
GuidoB wrote:
Image

Nu kan Artykow al met 25-20 33-28 (of 21-38 20-03) 20-03 35-30 03-08 30-25 08-03 direct een remise afdwingen.
Waarom zo'n omweg naar remise? Wat is er tegen meteen (25-3)?
Dat was de enige waar Ainur nog voor speelde. 25-3, 33-28 3-14??
Oh ja. Iemand een idee wat er is gebeurd bij Budis-Akoi?
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by henk stoop » Sun Jun 09, 2013 11:24

composite wrote:Iemand een idee wat er is gebeurd bij Budis-Akoi?
Ik vermoed door de beslissing om de uitslag van de partij Akoi-Nossov (8e ronde) alsnog in 1-1 te wijzigen.
Nossov had op de klok verloren, maar had eerder drie keer dezelfde stand op het bord gehad. Dat had de arbiter moeten vaststellen, maar die had dit niet gedaan. Dit is later door de hoofdarbiter gecorrigeerd.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by GuidoB » Sun Jun 09, 2013 11:33

henk stoop wrote:
composite wrote:Iemand een idee wat er is gebeurd bij Budis-Akoi?
Ik vermoed door de beslissing om de uitslag van de partij Akoi-Nossov (8e ronde) alsnog in 1-1 te wijzigen.
Nossov had op de klok verloren, maar had eerder drie keer dezelfde stand op het bord gehad. Dat had de arbiter moeten vaststellen, maar die had dit niet gedaan. Dit is later door de hoofdarbiter gecorrigeerd.
Is de notatie in Toernooibase onvolledig? Ik zie geen 3x dezelfde stand met dezelfde speler aan zet...

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Koos van Amerongen » Sun Jun 09, 2013 11:37

Als ik het goed heb gezien neemt geen enkele finalist een overwinning mee naar de finale.
De leiders na 0 finaleronde hebben slechts een 2+ score. Éen leider is Roel.
Hij plaatst zich vandaag dus niet alleen voor de finale, hij neemt ook meteen de (gedeelde) leiding.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by henk stoop » Sun Jun 09, 2013 11:39

GuidoB wrote:
henk stoop wrote:
composite wrote:Iemand een idee wat er is gebeurd bij Budis-Akoi?
Ik vermoed door de beslissing om de uitslag van de partij Akoi-Nossov (8e ronde) alsnog in 1-1 te wijzigen.
Nossov had op de klok verloren, maar had eerder drie keer dezelfde stand op het bord gehad. Dat had de arbiter moeten vaststellen, maar die had dit niet gedaan. Dit is later door de hoofdarbiter gecorrigeerd.
Is de notatie in Toernooibase onvolledig? Ik zie geen 3x dezelfde stand met dezelfde speler aan zet...
Zet 71, 83 en 85.
Overigens lijkt me de R (reglementair) in toernooibase onterecht.

ZevenInEenKlap
Posts: 461
Joined: Wed Oct 29, 2003 17:20

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by ZevenInEenKlap » Sun Jun 09, 2013 11:40

Stand in de finale. Iedereen begint op 2 punten, echter plusjes maken al een verschil uit.
1. Boomstra / Chizhov / Dul / Georgiev / Ndjofang 1+
6. Buzinski / Getmanski / Schwarzman 0
9. Anikeev / Atse / Ivanov 1-
12. Ano 2-
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by henk stoop » Sun Jun 09, 2013 11:52

Conclusie voorronde:
Andreiko:
1. Georgiev 12
2. Anikeev 12
3. Getmanski 12
Georgiev met plusje tegen Anikeev.
Baljakin ook 12 punten maar niet door.

Baba Sy:
1. Schwarzman 13
2. Ivanov 12
3. Dul 11
Dul met plusje tegen Ivanov.

Koeperman:
1. Tsjizjow 12
2. Atse 12
3. Buzinsky 10
Tsjizjow met een plusje tegen Atse.
Meurs met 10 punten niet door. Samb drie nullen, maar wint wel van Meurs.

Deslauriers:
1. Ano 12
2. Ndjofang 11
3. Boomstra 11
Boomstra en Ndjofang met plusje tegen Ano.

Plaatselijke favorieten Amrillaew en Shaibakov niet in de finale.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jun 09, 2013 12:49

Tsjizjov zit nog niet goed in zijn vel en is voor zijn doen tamelijk nerveus, zoals goed te zien is als je zijn partij met Pim uit de 7de ronde terugbrengt naar 11 minuten. Boezjinski zit een stuk rustiger achter het bord.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tUiKNnOVB1E[/youtube]

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Rein Halbersma » Sun Jun 09, 2013 12:50

Eric van Dusseldorp wrote:
Rein Halbersma wrote: (...) na de eerdere insinuaties over remisemotieven tussen spelers ten oosten van de Oeral (...)
Je kletst nu compleet uit je nek. Waar heb ik dat gezegd? Ik heb het woord 'Oeral' nooit gebruikt. En bovendien moet je eens op de kaart kijken, want de Russische topspelers wonen haast allemaal ten westen van of in de Oeral. Niet ten oosten.
Je hebt gelijk. Ik neem het terug. Sorry.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Kosmos » Sun Jun 09, 2013 13:15

Het gevecht om plusjes is begrijpelijk. Het is een WK, het allerhoogste niveau en als er dan gestreden wordt voor een plusremise, hoort de inspanning er gewoon bij. Je ziet nu hoe belangrijk het saldo van plusjes is. In alle groepen zijn plusjes relevant voor plaatsing. Georgiev wordt beloond voor 43 plusremises, iedereen zal begrijpen dat dat terecht is. Het argument dat de spelers geen ervaring hebben met plusjes gaat niet op. ten eerste zijn er al vaker officiële toernooien gespeeld met plusjes. Bovendien had iedereen jarenlang ervaring op kunnen doen in de toernooien in Delft met de puntenoverwinning. Je kunt niet eeuwen gaan wachten met zulke dingen, dat doen ze in andere sporten ook niet. Bij hockey is op een WK ook gewoon ineens nieuwe regels van toepassing, niemand klaagt en het wordt er alleen maar beter op.
Nee, die Otten doet het prima wat dat betreft. Zonder plusjes zou iedereen weer gelijk geëindigd zijn. Door de plusremises worden gewoon betere prestaties beloond, simpel en rechtvaardig. Het aantal overwinningen hoort natuurlijk wel geschrapt te worden als criterium.
Het is wel vreemd dat er nog steeds met hetzelfde tempo wordt gespeeld als een eeuw geleden. Waar vroeger amper kennis van het spel was, beperkte openingskennis en geen pc's, kan men nu gebruik maken van veel meer kennis en voorbereiding met pc's. Daarom zou een logische ontwikkeling zijn het speeltempo een beetje op te schroeven. Veel meer sport en ook spannender voor het publiek.

Baljakin liet zich in de eerste partij tegen Georgiev makkelijk een minnetje welgevallen. Dat kost hem nu de kop. Hij had moeten proberen om er een gelijkwaardige remise uit te halen.
Gelukkig heeft Roel zich toch nog met veel moeite geplaatst. Zo wordt de finale tenminste leuk om te volgen.
Het mooiste fragment tot nu toe had op naam moeten komen van Chizhov, maar hij miste de prachtige winst helaas tegen Lagoda.

Image

Chizhov - Lagoda

Zwart staat wat lastig en moet daarom zoals bekend een blokje geven: 21-26 30-25 24-30! 25x34 14-20 met remise.
Na 14-20? forceert wit de winst met 30-25!
Op 9-14 volgt het winnende tikkie terug met 44-40x50.
Zwart plakte dus met 35-40 25x12 40x49 en nu had wit verrassend kunnen combineren!
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jun 09, 2013 13:19

Rein Halbersma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Rein Halbersma wrote: (...) na de eerdere insinuaties over remisemotieven tussen spelers ten oosten van de Oeral (...)
Je kletst nu compleet uit je nek. Waar heb ik dat gezegd? Ik heb het woord 'Oeral' nooit gebruikt. En bovendien moet je eens op de kaart kijken, want de Russische topspelers wonen haast allemaal ten westen van of in de Oeral. Niet ten oosten.
Je hebt gelijk. Ik neem het terug. Sorry.
OK, dan neem ik het uit de nek kletsen ook terug, want dat was erg onaardig. Sorry.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Jan Pieter » Sun Jun 09, 2013 14:26

Eric Sanders wrote:
Jan Pieter wrote:
Eric Sanders wrote:Het kan voordelig zijn om in een gewonnen stand akkoord te gaan met een plusremise, omdat je dan je tegenstander meeneemt naar de finale met een plus-remise-voordeel, terwijl je bij winst iemand anders meeneemt naar de finale, waar je geen voordeel of zelfs nadeel tegen hebt behaald.
Dat heeft meer te maken met de plusjes dan met het meenemen van de resultaten.
Iemand met een royaal plussaldo, of juist minsaldo, kan in elk systeem plusjes uitdelen zonder dat hij er zelf slechter van wordt, één van de vele goede redenen om een eind te maken aan dat plusjesgedoe.
Nee hoor, het werkt ook zonder plusjes. Het kan gunstig zijn om een punt cadeau te doen in gewonnen stand om iemand waar je van hebt verloren buiten de finale te houden.
Zeker kan dat, vandaar dat ik ook schreef dat het meer te maken heeft met plusjes, en niet dat het uitsluitend te maken heeft met plusjes. Ik kan me zelfs een situatie indenken waarin het gunstig is om opzettelijk te verliezen (als je daardoor iemand meeneemt naar de finale die meer kans heeft om punten te pakken van je concurrenten dan de andere speler waar je van verloren hebt), maar de scenario's worden dan wel erg theoretisch. Dit in tegenstelling tot de plusjes-weggeef-mogelijkheid die zich zeer regelmatig voordoet.

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by Leri » Sun Jun 09, 2013 14:52

Dat heeft puur met het systeem te maken. Daarom gaf ik een
aantal pagina's terug al aan dat het systeem ook minpunten heeft.

Ik ben benieuwd naar de finale. Zullen wel niet veel winstpartijen vallen.

Edit: Domchev heeft zijn remise's ook weer binnen hoor!
Als ik domchev zie, denk ik aan een remise.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: WORLD CHAMPIONSHIP, Ufa - 2013

Post by henk stoop » Sun Jun 09, 2013 15:50

Relevante normen gescoord in de voorronden:
GMI (TIT): Ivanov, Ano
MI / MF: geen

Van de 12 finalisten is Ano nog titelloos en is Ivanov MI, de rest is GMI.
Rechtstreekse titels die in de finale zijn te verdienen:
Plaats 1-3: GMI
Plaats 4-6: MI
Plaats 7-9: MF

Normen:
GMI (TIT): 12 punten
MI (TIT): 8 punten
MF: 5 punten

Post Reply