De Gelderlander

Post Reply
henk stoop
Posts: 1130
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

De Gelderlander

Post by henk stoop » Thu Sep 26, 2013 14:02

De Gelderlander, regiosport Rivierenland, do. 26 sep 2013. ook geplaatst in Achterhoek.

Rivierenland 26/09/2013, Pag 41

Stoop onder indruk van China

Damtrainer uit Culemborg kijkt terug op trip naar China. Henk Stoop ziet land groeien in damsport.

door Anton Janssen CULEMBORG – Drie weken lang ver­blijft Henk Stoop in China om kinderen damtraining te geven.

De Culemborgse damtrainer is bij terugkomst in Nederland onder de indruk van de vorderingen die in het Aziatische land op het dam­bord worden gemaakt. Stoop maakt de reis na overleg met het bestuurslid voor internationale contacten van de dambond.

„De damsport is in China gewel­dig in opkomst”, blikt Stoop terug op zijn reis. „Het begon in 2007, waarna grote stappen zijn ge­maakt. Er zijn nu al twee miljoen Chinezen, zowel kinderen als vol­wassenen, in het dammen actief en hun aanpak werkt voortreffe­lijk. De internationale damwereld moet met dit ontwikkelingsland op damgebied rekening houden.”

De Culemborger, tevens trainer bij Denk en Zet, geeft tijdens zijn trip in Xuan Hua en in Taiyuan damles aan schoolkinderen. Hij krijgt zestig kinderen onder zijn hoede en doet mooie ervaringen op: „De meeste deelnemers had­den al een behoorlijk niveau opge­daan via opleidingen van damtrai­ners uit Rusland en Mongolië”, heeft Stoop gemerkt. „Elke provin­cie in China heeft een eigen dam­trainer. Meestal zijn dat buitenlan­ders omdat het land zelf nog geen topspelers heeft. Maar dat gaat ver­anderen. De kinderen zijn enorm leergierig en steken veel tijd en energie in de damlessen. De trai­ningen die ik gaf, vielen in de zo­mervakantie. Ze waren ongeveer acht uur per dag intensief bezig.”

Volgens Stoop boekt China pro­gressie, maar is het land er nog lang niet. China heeft een achter­stand goed te maken. „In 2007 werd met dammen begonnen in verband met de Mindsport Olym­piade die na de Olympische Spe­len in 2008 werd gehouden. In eerste instantie kozen de Chine­zen voor 64 én 100 velden! . De overgrote meerderheid speelt nu alleen nog maar op 100 velden.

De jeugdgroepen hadden een gemêleerde samenstelling, in leef­tijd variërend: de eerste groep van 5 tot 13 jaar, de tweede groep van 6 tot 19 jaar.”

Stoop ziet ook op andere gebie­den verschillen met Nederland.

„Het was ontzettend warm, voor­al in Xuan Hua waar de tempera­tuur tot 35 graden opliep en de air­co voor verkoeling zorgde. Ik had veel Nederlands trainingsmateri­aal meegenomen. De trainingsses­sies hadden een opbouw met eindspel, positiespel en combina­ties. Ik heb de kinderen ook goed voorbereid op internationale wed­strijden.”

Volgens de Culemborger maken de Chinese jeugdspelers grote stappen. Hij acht ze zelfs al in staat om eind dit jaar op het WK in Wit-Rusland voor de titel mee te spelen. „De beste jeugdspelers uit China gaan daar naar toe. Ik sluit niet uit dat ze daar titelkan­sen hebben. Wanneer ik hun spel vergelijk met dat van Nederlandse leeftijdsgenoten, doen de Chi­nezen zeker mee om de prijzen.”

De totaalindruk van Stoop van zijn trip naar China is positief: „De trainingsaanpak was erg in­tensief, ook voor de kinderen. Het heeft me op het idee gebracht hoe je met kwaliteitsverschil toch op twee niveaus aantrekkelijk kunt werken. De ervaring daarmee gaan we ook bij Denk en Zet toe­passen. Ik zou best nog eens een vervolg willen geven aan de trai­ningen in China, maar waarschijn­lijk zit dat er door de drukke sche­ma’s van het clubdammen in Ne­derland niet in. Voorlopig houden we het contact met de nieuwe damwereld via internet vast.”

Henk Stoop dicht de beste jeugdspelers van China titelkansen toe op het WK in Wit-Rusland eind dit jaar




Culemborger Henk Stoop (midden achterste rij met rood shirt) gaf in China damles aan zestig kinderen.
Attachments
Image_0.jpg
Image_0.jpg (134.36 KiB) Viewed 9500 times

Post Reply