KRANTENARTIKELEN 2010

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 09, 2010 19:43

De Telegraaf, ma 09 aug 2010, 19:15

Jonge dammer op kop


Brunssum - Na de successen bij het jeugd EK in Polen heeft open jeugdkampioen van Nederland Jesse van Beek uit Wageningen de toon gezet bij het open NK in Limburg. Hij won voor de vierde keer en blijft erkende grootmeesters, waaronder Ron Heusdens, Alexander Getmanski en Andrei Kalmakov nog een punt voor.

Image
Andrey Kalmakov in de achtervolging

Ook de Nederlander Anton van Berkel en de Malinees Cheick Sabidou Drame scharen zich bij de achtervolgers. De Haitiaan Ricardo Pierre kwam niet langs schoolhoofd Bert Woolschot en Jean Marc Ndjofang kwam eindelijk tot winst tegen Arnoud Rood.

Pupil Jitse Slump uit Heerlen kwam verdienstelijk tot remise tegen Theo Dijkstra uit Portugal en beste Limburg met plus twee is voormalig trainer Peter Schellekens.

Voornaamste uitslagen: 4de ronde. Heijnen – van Beek 0-2, Heusdens – Eggens 1-1, Drame – Blanken 2-0, ten Brinke – van Berkel 0-2, van der Wal – Kalmakov 0-2, Linssen – Getmanski 0-2.

Stand aan kop: 1. Van Beek 8 pnt. Gevolgd door 8 spelers met 7 pnt, waaronder Heusdens, Eggens, van Berkel, Kalmakov, Getmanski en Drame

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 11, 2010 01:14

De Telegraaf, di 10 aug 2010, 19:08

Drie koplopers bij Open NK-dammen

Van onze Telesportredactie


Brunssum - De beide Russische grootmeesters Andrey Kalmakov en Alexander Getmanski hebben samen met jeugddammer Michel Stempher de kop genomen in de vijfde ronde bij het open NK in Brunssum. De Russen waren een maatje te groot voor hun opponenten en Stempher is bijna fulltime met dammen bezig. Afkomstig van damclub Strijdt Sonder Spijt uit Kampen is hij als toernooiorganisator en webmaster van een nieuw damtoernooi dat half augustus in Hoogeveen begint (http://www.incassodivisieyoungmasters.nl ) buitengewoon actief en succesvol.


Image
Michel Stempher, fulltime jeugddammer

Ron Heusdens kwam met de schrik vrij tegen Anton van Berkel en Bé Eggens hield bekwaam stand tegen de Malinese topper Drame. De Haitiaan Ricardo Pierre en de Afrikaan Jean Marc Ndjofang staan samen met de vorige toernooiwinnaar Mike Koopmanschap eindelijk boven hun gemiddelde.

Voornaamste uitslagen: van Beek – Kalmakov 0-2, Swelsen – Getmanski 0-2, Stempher – Snijder 2-0, Eggens – Drame 1-1, van Berkel – Heusdens 1-1.

Stand aan kop: 1 t/m 3 Kalmakov, Getmanski en Stempher 9 pnt. Gevolgd door o.a Heusdens, van Berkel, Eggens, van Beek en Drame met 8 pnt.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 11, 2010 22:29

De Telegraaf, wo 11 aug 2010, 20:06

Russische suprematie bij open NK

Van onze Telesportredactie

Brunssum - In de zesde ronde van het open NK in Brunssum hebben de twee Russische damgrootmeesters de leiding genomen. Andrey Kalmakov versloeg concurrent Michel Stempher, terwijl Alexander Getmanski de beste Limburger Peter Schellekens terugwees. Donderdag spelen de koplopers tegen elkaar.


Image
Alexander Getmanski

De Nederlandse concurrentie staat alleen te dringen. Ron Heusdens won knap van de gevaarlijke Afrikaan Cheick Sabidou Drame, de jonge Jesse van Beek won van de taaie Bé Eggens en simultaanrecordhouder Anton van Berkel hield gelijke tred.

In de middenmoot kwamen de gootmeesters Jean Marc Ndjofang en Ricardo Pierre tot een puntendeling. Het toernooi telt nog drie ronden.

Voornaamste uitslagen: Getmanski – Schellekens 2-0, Kalmakov – Stempher 2-0, Daems – van Berkel 0-2, van Beek – Eggens 2-0, Drame – Heusdens 0-2, Ndjofang – Pierre 1-1.

Stand aan kop: 1 en 2 Kalmakov en Getmanski 11 pnt gevolgd door Heusdens, van Berkel en van Beek met 10 pnt.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 14, 2010 16:46

Telegraaf, vr 13 aug 2010, 17:36

Vier koplopers bij open NK dammen

Van onze dammedewerker


BRUNSSUM - Bij het ingaan van de laatste ronde van het open NK dammen in Brunssum is de situatie rond vier koplopers onveranderd gebleven. De toppers speelden tegen elkaar gelijk en in de slotronde zal een andere paring opnieuw bepalen dat de toernooibeslissing tussen deze vier spelers gaat. Twee Russen en twee Nederlanders.



De Belg Valere Hermans kon zijn pretenties niet waarmaken en verloor van voormalig Limburgs topper en jeugdtrainer Theo Schippers, die nu direct bij de achtervolgers hoort met de beste Afrikanen uit Mali. Afrikaans kampioen Jean Marc Ndjofang won weliswaar opnieuw, maar heeft in de aanloopfase te slecht gepresteerd, waardoor hij geen rol van betekenis meer speelt in dit toernooi.

Voornaamste uitslagen: Getmanski – van Berkel 1-1, Heusdens – Kalmakov 1-1, Hermans – schippers 0-2, Diakité – Stempher 2-0, Drame – Smeitink 2-0, Ndjofang – Lacroix 2-0, Gao – Monteba 1-1, Sober – Rijgersberg 1-1, Pierre – Sterrenburg 1-1.

Stand aan kop : 1 t/m 4. Van Berkel, Kalmakov, Getmanski en Heusdens 13 pnt. Gevolgd door Schippers, Drame en Diakité met 12 pnt.
Telegraaf, za 14 aug 2010, 16:09

Van Berkel open damkampioen

Van onze Telesportredactie

Brunssum - De wereldrecordhouder simultaandammen Anton van Berkel heeft met minieme weerstandspunten het open damkampioenschap van Nederland in Brunssum gewonnen. Veel strijd was er niet, want de toppers kwamen evenals gisteren tot snelle grootmeesterremises en de eindstand was toen alleen nog afhankelijk van de overige resultaten. Dit viel uiteindelijk in het voordeel uit voor van Berkel, die één weerstandspunt meer had dan zijn Russische concurrenten Andrey Kalmakov en Alexander Getmanski.


Image
Anton van Berkel, topdammer

Denksportvirtuoos Ron Heusdens eindigde vierde. Een opmerkelijk eindspurt had de Afrikaanse kampioen Jean Marc Ndjofang, die na twee nederlagen uiteindelijk nog zevende eindigde op één punt van de winnaar.

Beste Limburger was voormalig jeugdtrainer Theo Schippers. Veel spelers gaan door naar Hoogeveen http://www.incassodivisieyoungmasters.nl/ of naar Goes http://clubnet.zeelandnet.nl/damevenm/hiltex2010.html waar aansluitend topdamtoernooien plaatsvinden.

De damkalender begint in de zomerperiode overvol te raken. Resultaten Brunssum: http://www.brunssumdamtoernooi.nl/2010/uitslagen.php

Voornaamste uitslagen. Van Berkel – Kalmakov 1-1, Heusdens – Getmanski 1-1, Tchartoriiski – Drame 2-0 (klok). Schippers – Diakité 1-1, Koullen – Ndjofang 0-2, Eggens – Deurloo 1-1, Lacroix – Pierre 1-1. (meesternorm voor Lacroix).

Eindstand aan kop: 1. Van Berkel 14 pnt. 2 en 3 Kalmakov en Getmanski 14 pnt. 4. Heusdens 14 pnt. 5 t/m 8 Diakité, Tschartoriiski, Ndjofang en Schippers 13 pnt.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 14, 2010 17:06

Twee artikelen met een aantal foto's over het toernooi in Brunssum uit Dagblad De Limburger van 12 augustus 2010.
Dagblad De Limburger, 12 augustus 2010.pdf
(459.51 KiB) Downloaded 438 times
Dagblad De Limburger, 12 augustus 2010.2.pdf
(231.25 KiB) Downloaded 432 times

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Sep 05, 2010 13:52

Hierbij mijn damrubriek van 4 september jl.
Het is niet mijn gewoonte om dit forum te gebruiken voor het plaatsen van mijn rubrieken (daar heb ik http://www.ericsdamsite.com voor), maar omdat Evert Dollekamp de weg naar dit forum nog niet heeft weten te vinden om zijn publicaties te promoten, maak ik voor deze keer een uitzondering.

Piramide van Drenth is geen raadsel meer
Eric van Dusseldorp

Een van de markantste Nederlandse dammers is ongetwijfeld de inmiddels 89-jarige Otto Drenth. Liefst zestien maal werd hij individueel kampioen van Drenthe en hij is de enige Drents Grootmeester uit de damgeschiedenis. Die titel bestaat natuurlijk niet écht, maar dat zal zijn vele fans -en hemzelf- worst wezen.
Drenth is nooit een heel agressieve of gevaarlijke speler geweest, maar veel van de sterkste Nederlandse dammers beten hun tanden toch stuk op zijn immer taaie verdediging. Drenth had een uitstekende remisestrategie in het zo lang mogelijk op het bord houden van de, inderdaad, al ras naar hem genoemde, Piramide van Drenth. Voor de meeste gevorderde dammers is deze Piramide van Drenth een begrip: het gaat om de constellatie schijven op de velden (voor wit) 38, 42, 43, 47, 48, 49.
Uit de praktijk is gebleken, dat het voor de tegenpartij heel lastig is om erlangs te komen. Natuurlijk moest Otto Drenth, wegens gebrek aan overige schijven, de piramide in de loop van zijn partij wel openbreken, maar dan waren er steevast nog maar dermate weinig schijven op het bord dat de remise te berekenen viel.
Rond de piramide van Drenth ontstond op een gegeven ogenblik een raadseltje. Zet de witte piramide en daarboven, op een willekeurige plek maar wel op de eigen speelhelft, zes zwarte schijven op het bord. De vraag was: Is er één opstelling waarin zwart, gebruik makend van zijn enorme tempoversprong, kan winnen, of is Drenths piramide zo sterk dat het altijd – zeer nipt weliswaar - remise wordt?
Ontelbaar veel minipartijtjes zijn er op die manier gespeeld, vanuit verschillende zwarte posities, en soms won zwart inderdaad, maar andere keren wist wit remise te maken.
Over de kansrijkste zwarte opstelling was men het al snel eens. Zie diagram 1. Logisch, zwart moet, op de eigen bordhelft, zo ver mogelijk naar voren en de zesde schijf kan het beste centraal staan om, afhankelijk van het witte spel, nog alle kanten op te kunnen. Maar maakt wit nu remise? De mens wist het niet, de computer weet het inmiddels wel.

Image

Kingsrow, met de achtstukkendatabase, is vermoedelijk ’s wereld sterkste damprogramma. Waar bijvoorbeeld Flits of Dam 2.2 in diagram 1 blijft dolen, komt het Amerikaanse Kingsrow, dat miljoenen posities per seconde analyseert en bovendien gebruik kan maken van diens kolossale eindspelbestand, al na een half uur met een code waaruit blijkt dat de remise ontdekt is. Enige uren later verschijnt de volgende variant in de display: wit en zwart doen beide steeds de beste zetten en op een gegeven ogenblik claimt Kingsrow brutaalweg de remise.
Wit aan zet: 43-39 (25-30) 49-44 (23-29) 42-37 (30-35) 37-31 (18-23) 31-26 (21-27) 48-42 (23-28) 38-33 (29x38) 42x33 (24-30) 33-29 (28-32) 39-33 (32-37) 29-23 (30-34) 23-19 (34-39) 19-14 (39x50) 14-9 (50x28) 9-4 (35-40) 26-21 en remise.
Met zwart aan zet is het een ander verhaal. Na drie volle etmalen geploeterd en miljarden posities geanalyseerd te hebben, moet Kingsrow toegeven dat er geen remise voor wit in lijkt te zitten.
Net als in de positie met wit aan zet heeft wit twee grote problemen te pareren: totale overrompeling via het centrum danwel zwarte doorbraak op de rechterbordhelft. Met zwart aan zet lukt het niet om de remisehaven te bereiken. Kingsrow komt met een variant waarbij wit en zwart steeds analytisch de beste zetten doen. Eigenlijk verdienen alle zetten dus een uitroepteken, maar dat laten we hier maar achterwege. (23-29) 43-39 (21-26 - mogelijk de enig winnende zet!) 48-43 (25-30) 42-37 (30-35) 49-44 (24-30) 47-41 (22-28) 38-32 (18-23) 32-27 (30-34) 39x30 (35x24) 44-40 (24-30) 43-39 (29-33) 27-21 (33x35) 21-17 (28-33) 17-12 (33-39) 12-8 (30-34) 8-3 (39-43) 37-32 (43-48) 32-27 (34-40) 27-22 (23-28) 22x33 (40-45) 33-29 (45-50) 3-14 (50-45) 29-24 (48-30) 24-19 (30x13) 14-10 (13-36) 41-37 (45-34) 10-5 (35-40) 5-28 (40-45) en zwart wint.
Daarmee is het raadsel rond de piramide van Drenth opgelost. Wit aan zet: remise, zwart aan zet wint.
Van de piramide van Drenth is het maar een kleine stap naar het boekje `Wie door de week traint is ‘s zondags moe` van Evert Dollekamp. Het is een damboek zonder diagrammen en varianten. Mag dat? Ja, als de auteur Evert Dollekamp heet, dan mag dat. Deze uit Drenthe afkomstige scribent staat in de damwereld bekend om zijn ironische, hilarische en soms onbegrepen stukjes. ‘Wie door de week traint is ’s zondags moe’ is een verzameling van de leukste, overigens waar gebeurde, of althans op waarheid berustende, verhaaltjes, die doorgaans zijn gesitueerd rond bekende dammers als Tsjecholev, Bronstring en uiteraard Otto Drenth, de streekgenoot van de auteur.
De publicatie is te bestellen door overmaken van 10 euro plus 3 euro verzendkosten op rekeningnummer 4492438 t.n.v. E. Dollekamp, Leiden o.v.v. `boek` en adresgegevens.
Voor wie flink zijn portemonnee wil trekken en Kingsrow aan wil schaffen, surf voor info naar http://pages.prodigy.net/eyg/Internatio ... tional.htm.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

corboot
Posts: 233
Joined: Thu Jun 19, 2008 16:30
Location: noordwelle

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by corboot » Wed Sep 15, 2010 08:57

Onderstaand artikel over Hermen Kroesbergen in Oudenhoorn stond in AD Voorne-Putten van zaterdag 4 september 2010 en is aangeleverd door Jan Sonius uit Hellevoetsluis:
Hermen Kroesbergen in Oudenhoorn.doc
(546 KiB) Downloaded 501 times

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by groenteboer » Thu Sep 16, 2010 11:28

Bron: De Stentor, donderdag 16 september 2010
Dammen vaak leuk, soms saai

door Eric Mondeel. donderdag 16 september 2010 | 07:34


BIDDINGHUIZEN - Hij is een vrijmoedige puber uit Biddinghuizen, die weet wat hij wil. En dat kan hij met de ontwapenende kracht van de jeugd onder woorden brengen.

Lekker eigenwijs. Jan van der Star vindt dammen leuk en wil daar graag zo ver mogelijk in reiken. En dus is hij deze zomer overgestapt van tweedeklasser SSS uit Kampen naar eersteklasser Harderwijk, dat zaterdag aan het nieuwe seizoen begint.

Hij vindt het niet erg om naast teamgenoten te zitten die qua leeftijd zijn vader of zelfs zijn opa hadden kunnen zijn. "Mij maakt de leeftijdscategorie niet zoveel uit", verklaart Jan. "Soms vind ik het zelfs gemakkelijker om tegen volwassenen te spelen. Jeugddammers kiezen vaak veel agressiever voor de aanval. Ik praat best wel met de oudere leden, maar op de club ben ik vooral met mijn eigen partij bezig. Daarna ga ik analyseren met mijn tegenstander. Meestal kijk ik nog even naar de andere partijen en dan vertrek ik naar huis."

Voor zijn jonge leeftijd legt hij een opmerkelijk droog gevoel voor humor aan de dag. Hij heeft zo zijn eigen manier om aan te geven dat het hem aardig voor de wind gaat in de tweede klas van het gymnasium in Harderwijk: "Ik word niet bedolven onder de onvoldoendes."

Ook als dammer behaalde hij bemoedigende resultaten. Hij werd anderhalf jaar geleden met een kwartet van De Tamarisk uit Biddinghuizen achtereenvolgens gemeentelijk, provinciaal en Nederlands schoolkampioen. Individueel eindigde hij als zesde in de nationale titelstrijd voor pupillen. Op het Europees kampioenschap in het Drentse Beilen belandde hij vervolgens keurig in de middenmoot: twintigste van de 42 deelnemers.

Terwijl zijn vroegere schoolmakkers verloren gingen voor de damsport, beet Jan zich er als een terriër in vast. "Zij vonden het niet leuk meer, maar ik raakte juist extra gemotiveerd." Hij bleef op donderdagen uitkomen in de interne competitie van Dronten, maar koos in het weekeinde ruimer sop. Zo volgde hij vorig jaar zijn coach en clubgenoot Henk Kamminga naar SSS in Kampen, dat uitkomt in de landelijke competitie. Vervolgens sloeg Jan op advies van zijn geestelijke damvader zijn vleugels uit richting Harderwijk, waar hij nog sterkere opponenten kan ontmoeten en dus nog meer kans heeft om beter te worden.

Ter lering bezoekt hij om de twee weken voor een avondje de provinciale damschool en zes keer per jaar een dag de centrale bondstraining voor aspiranten. "Als we anderhalf uur over hetzelfde onderwerp praten, kan het saai worden, maar meestal vind ik die trainingen wel leuk."

Als iedere jeugddammer hield hij van het spectaculaire slagwerk: een spiering uitwerpen om een kabeljauw te vangen, oftewel enkele schijfjes offeren om er meer voor terug te winnen. Nu probeert hij de omslag te maken van combinatie- naar positiespel, leert hij nog dieper te schouwen in de diverse damstellingen. "Ik moet leren om nog verder vooruit te denken, tot wel tien zetten."

Hij is ook bereid om in de verre toekomst van zijn leven als dammer te kijken. "Ik word geen wereldkampioen, maar zal wel in de bondscompetitie actief blijven."
http://www.destentor.nl/sport/grootzwol ... s-saai.ece (hier is ook een foto te zien van Jan van der Star)

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Wed Oct 13, 2010 19:59


Friesch Dagblad, vrijdag 30 juli 2010

Friese oud-wereldkampioen wil terug naar de top

Plezier in dammen bij Van der Wijk helemaal terug

door Johan Vellinga

Het lijkt wel een jongensboek. Dammer wordt jeugdwereldkampioen, heeft geen plezier meer in het spel, trekt zich helemaal terug uit de sport en komt elf jaar later per toeval weer terug in het wereldje. In zijn woonplaats wordt een jaar later het wereldkampioenschap gehouden, hij wordt gevraagd om deel te nemen en gaat zich intensief voorbereiden. De dammer wordt na een lang en zwaar toernooi de beste van de wereld.

Dit verhaal gaat over Wiebe van der Wijk. De in Harlingen geboren 28-jarige dammer moet alleen het laatste hoofdstuk nog even schrijven. Pas in mei 2011 is het WK in zijn woonplaats Emmeloord. Maar de rest is historie. Hij werd op zeventienjarige leeftijd de beste van de wereld bij de jeugd. Een jaar later speelde hij nog een jeugd-WK (tweede na barrage) en dat zou zijn laatste toernooi zijn. De Fries vond het spelletje niet meer leuk en ging andere dingen doen. ,,Ik had te veel gespeeld, kon me niet meer opladen.”

Van der Wijk, toen wonend in Heerenveen, damde nog een paar seizoenen in de ereklasse bij Tilburg en Hijken, maar raakte daarna een paar jaar geen dambord meer aan. Pas zo’n vijf jaar geleden ging hij wel eens online dammen. ,,Ik had andere hobby’s: fitness, kickboksen, snooker. Studie, werk, een vriendin. Daar ging ook tijd in zitten. Ik had echt een tijd niet gedamd, maar achter mijn laptop vond ik het toch wel weer leuk. Ik had er plezier in”, zegt de vertegenwoordiger bij een bedrijf in Zeewolde.

Aan dammen bij een club dacht de Fries niet. Totdat hij vorig jaar een kijkje nam bij het Nederlands kampioenschap in zijn huidige woonplaats Emmeloord. Hij werd door Damkring Marknesse gevraagd eens langs te komen. Het leidde ertoe dat hij ging meedoen in de competitie in de eerste klasse. ,,Het is een beetje uit de hand gelopen. Ik heb de smaak weer te pakken, ’s avonds lekker achter de computer of het dambord even studeren, bezig zijn met dammen. Ik geef ook de jeugd in Emmeloord damles.”

Van der Wijk merkte bij het begin van de competitie in september 2009 dat hij had stilgestaan. Zijn rating daalde zelfs. ,,Ik damde wel sterk, maar moest er duidelijk in komen. Winnen ging heel moeizaam. Het viel tegen om voordeel te krijgen. Maar na verloop van tijd ging het steeds beter en makkelijker.” Zijn eerste toernooi in tien jaar, het Fries kampioenschap sneldammen, won hij. ,,Dat was toch wel een beloning en een teken dat ik op de goede weg ben. Ik won zeven van de elf partijen tegen sterke Friese spelers.”

In mei 2011 is het wereldkampioenschap dammen in Emmeloord en op Urk. Liet nu net hoofdsponsor Gibo erop staan een regionale dammer aan de deelnemerslijst toe te voegen. De geldschieter heeft er recht op een plek aan te wijzen, maar meestal gaat de wildcard naar een groot talent of een oud-wereldkampioen. Zo niet in de polder. Van der Wijk werd gevraagd en die zei meteen ja. ,,Een hele eer. Daar hoefde ik niet twee keer over na te denken. Het is een mooie uitdaging. Ik kan zorgen voor wat extra uitstraling voor het dammen in de regio.”

Van der Wijk beseft wel dat hij zich nooit had kunnen kwalificeren voor het toernooi. Hij gaat zich intensief voorbereiden en hoopt toch een plek bij de beste tien (van de twintig deelnemers). ,,Mijn rating staat niet in verhouding tot mijn niveau. Maar de basis die ik heb is niet genoeg. Ik zal de theorie en techniek bij moeten schaven. Ik ga hard studeren en ben al elke dag bezig. Een jaar is daarvoor wel kort als je tien jaar hebt stilgestaan. Maar ik ga echt niet meedoen om laatste te worden.”

De wereldtitel is een brug te ver. Nu hij echter eenmaal het plezier terug heeft in het dammen, wil hij wel zien hoe ver hij kan komen. Komend seizoen heeft Van der Wijk zich nog gecommitteerd aan Marknesse, maar daarna volgt wellicht weer een avontuur bij een ereklasser. ,,Ik wil nu doorgaan. Maar de tijd die ik verloren heb, is moeilijk in te halen. De lat om eerste te worden op een WK of zelfs NK ligt heel erg hoog. Ik wil ook geen onzeker bestaan van een prof. In het dammen is daar moeilijk van rond te komen.”

Nu hij weer actief damt, mijmert Van der Wijk wel eens over de verloren jaren. ,,Het zou raar zijn als ik dat niet deed. Waar had ik gestaan als ik was doorgegaan. Mijn droom was toen een WK winnen. Ik heb talent. Ik speel straks tegen generatiegenoten van toen. Maar misschien was ik ook wel stil blijven staan, je weet het niet. Aan de andere kant heb ik nu ook leuke dingen gedaan.” Bang voor opnieuw een aversie tegen dammen is hij niet. ,,Het voelt nu goed, dan moet je er ook volop mee bezig zijn. Als je er plezier in hebt gaat het allemaal vanzelf.”

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Wed Oct 20, 2010 20:50

Verslag van de wedstrijd Molenaar & Zwarthoed Volendam - DES Lunteren, uit het Volendamse weekblad NIVO van vandaag.
NIVO-verslag Mo & Z Volendam-Lunteren.pdf
(166.23 KiB) Downloaded 485 times
View >> Rotate View >> Counterclockwise

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 05, 2010 14:53

Verslag van de wedstrijd Van Stigt Thans Schiedam - Molenaar & Zwarthoed Volendam, uit het weekblad NIVO.
Verslag VST Schiedam - Mo & Z Volendam.pdf
(163.6 KiB) Downloaded 477 times

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 15, 2010 19:35

De Stentor, vrijdag 17 september 2010

DCA wil in drie jaar landstitel


Image
Wereldkampioen Alexander Schwarzman (r.) is dit seizoen weer één van de sterkste
dammers in de ereklasse. foto ANP



APELDOORN - Cees Groen draait er niet omheen: ,,Binnen nu en drie jaar willen we landskampioen worden'', stelt de captain van Damclub Apeldoorn, nieuwkomer in de ereklasse.


,,Dit jaar gaan we voor een plek in de middenmoot, al moet een plek bij de beste vier er ook in zitten.'' DCA versterkte zich met Michiel Kloosterziel (van Huissen) en Dinant Spieker.
Bovendien speelt de sterke Let Raimonds Vipulis waarschijnlijk het hele seizoen, al is dat afhankelijk van het verloop van het seizoen. In de sterkste opstelling heeft DCA zelfs vijf internationale grootmeesters aan het bord: Kees Thijssen, Alexander Presman, Hendrik van der Zee, Hein Meijer en Vipulis.
De komende jaren wil DCA (dat al eerder in de ereklasse actief was) zich gaandeweg verder versterken, met het oog op de eerste landstitel. Uiteraard met steun van trouwe sponsor Henk van Tongeren, al spreekt Groen van een 'sympathieke financiële vrijwilliger'.
De ereklasse is ook dit seizoen weer ijzersterl bezet. Of het nou Russen, Afrikanen of andere toppers zijn, de komende maanden worden ze massaal ingevlogen voor de ereklasse. Wereldkampioenen, Europees kampioenen en andere dammers met superratings, ze weten allemaal hun weg naar Huissen, Schiedam en Westerhaar te vinden.
Met een gemiddelde rating van 1396 is DCA op papier de nummer vijf van de ereklasse. De strijd om de landstitel gaat vooral tussen VBI Huissen en Van Stigt Thans uit Schiedam. In Huissen spelen toppers als Alexander Baljakin en oud-wereldkampioen Guntis Valneris, terwijl uitdager Van Stigt Thans met oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg en regerend wereldkampioen Alexander Schwarzman aan het bord verschijnt.
Huissen en Van Stigt mogen het morgen meteen uitvechten, aangezien de competitieleider de twee meteen aan elkaar koppelde. DCA neemt het thuis op tegen Micone, de andere nieuwkomer in de ereklasse.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 15, 2010 19:42

De Stentor, 11 november 2010

Damsport diep geworteld in Laren

door Gerwin Nijkamp

Image
Henriette Mombarg van de Prins Willem Alexanderschool uit Laren is aan zet tijdens
het Lochemse damtoernooi voor scholen.foto Jan Houwers



LAREN - De damsport is al jaren diep geworteld in de Larense gemeenschap. In 1953 was er voor het eerst een schooldamtoernooi in het dorp.

Toen nog alleen voor de leerlingen van basisscholen in Laren en Exel. Nadat de gemeenten Lochem en Laren één werden, verspreidde het 'damvirus' zich ook op scholen 'aan de andere kant van het Twentekanaal'.

Gisteren bleek maar weer eens dat kinderen nog graag een potje dammen. De zaal van 't Langenbaergh in Laren is aan het begin van de middag bomvol en Herman Beuzel, secretaris van de organiserende damvereniging Denk en Zet, heeft moeite om boven het lawaai uit te komen. De jonge dammers zitten te popelen om te beginnen aan de voorronde van het damtoernooi voor basisscholen in de gemeente Lochem. Zij strijden vandaag voor een plaats in de Lochemse finale die woensdag plaatsheeft.

De meeste kinderen zullen het niet meegekregen hebben, maar Beuzel vertelt onder andere dat de weg naar de landelijke finale dit jaar korter is. "Als je het Lochemse toernooi wint, dan ga je meteen naar de halve finale van Gelderland. Voorgaande jaren zat daar nog een regiofinale tussen."

De bond schrapte deze ronde omdat er te weinig animo voor de denksport is op de basisscholen. In de gemeente Lochem mogen ze niet klagen, zegt Beuzel als het iets rustiger is omdat de kinderen aan de wedstrijden zijn begonnen. "Dit jaar doen er 35 teams van in totaal twaalf basisscholen mee. Helaas is er maar één team uit de oude gemeente Gorssel. Daar lopen ze nog niet echt warm voor dit toernooi."

Dat was anders bij het samengaan van Lochem en Laren. "Leerlingen uit Lochem doen graag mee aan onze wedstrijden. Het komt slechts een enkele keer voor dat een school uit de oude gemeente Lochem geen team afvaardigt."

Hoewel scholieren uit de hele gemeente meedoen aan het toernooi, blijft het ledenbestand vooral bestaan uit Larenaren en Lochemers die in Laren zijn geboren. De voorzitter is er daar zelf één van. In 1964 werd hij lid na zijn deelname aan het scholentoernooi. Toen dus nog alleen voor scholen in Laren en Exel.

Derk Mombarg uit Laren schreef zich in 1955 in bij Denk en Zet, net als Beuzel en veel andere clubleden na deelname aan het scholentoernooi. "Dat werd toen nog gespeeld in 'Elim', een gebouw aan de Verwoldseweg in Laren waar ook catechisatie werd gegeven."

Janneke Schut (9) van de plaatselijke basisschool De Branink vertelt dat ze geen lid wordt van de vereniging, maar wel graag damt.

Het meisje woont in Harfsen en zit sinds een half jaar in Laren op school. "Mijn klasgenootjes dammen wel meer dan de kinderen bij wie ik in de klas zat in Harfsen."

Misschien dat ze later nog lid wordt van de Larense club. Beuzel: "De meeste leden begonnen met dammen tijdens het schooltoernooi. Velen van hen melden zich echter op latere leeftijd pas aan bij de vereniging."

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 15, 2010 19:48

TC Tubantia, zaterdag 13 november 2010 | 21:48

Bennie Provoost brengt Denk en Zet op valreep naast Hijken DTC


WESTERHAAR - Nieuwkomer Bennie Provoost (hij speelde vorig seizoen nog bij Orfam Telecom Twente 's Eerste) zorgde er met zijn overwinning op Jan Mente Drent voor dat de damploeg van ereklasser Witte van Moort/Denk en Zet uit Westerhaar een 10-10 gelijkspel overhield aan de thuiswedstrijd tegen Hijken DTC. Daardoor raakte Denk en Zet de koppositie kwijt aan Volendam.


De Twentenaren traden verzwakt aan omdat de beide Russen Alexander Getmanski en Andrey Kalmakov zich in hun vaderland meedoen aan de Russische titelstrijd met als doel kwalificatie voor de wereldkampioenschappen. Invaller Gil Salomé bewees zijn waarde voor de thuisclub door één van de twee overwinningen op zijn naam te schrijven. Anderzijds bleken Boudewijn Derkx (verlies door tijdnood) en Martijn Rentmeester (gaf zekere overwinning uit handen) niet over de gewenste vorm te beschikken om de partij in winst om te zetten.

Denk en Zet speelt over twee weken in Schiedam tegen Van Stigt Thans, één van de kanshebbers op de landstitel.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: KRANTENARTIKELEN 2010

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 01, 2010 10:01

Molenaar & Zwarthoed steviger op kop na 12-8 zege op Apeldoorn

28 november 2010 | categorie: Sport | bron: Ons Genoegen

De dammers van Molenaar & Zwarthoed hebben zich door een 12-8 overwinning steviger op kop genesteld in de ereklasse van de nationale damcompetitie. De Volendammers kregen nog meer de wind in de zeilen doordat de achtervolgers Witte van Moort Westerhaar en Van Stigt Thans de punten deelden in Schiedam. Molenaar & Zwarthoed is nu twee punten los van Witte van Moort.

De zege is geen moment in gevaar geweest. Voor het eerste vuurwerk in Apeldoorn zorgde Cor Westerveld, die tegen Druzinin een gniepige damzet uitvoerde. De Rus verzuimde vervolgens een remisevariant te nemen en had daarna het geluk dat Westerveld in een gewonnen eindspel nog een slippertje maakte, remise.

Molenaar & Zwarthoed stond toen al op een 6-4 voorsprong doordat vice-wereldkampioen Alexander Georgiev korte metten had gemaakt met Gep Leeflang en door remises van Paul Oudshoorn en de grootmeesters Johan Bastiaannet, Jean-Marc Ndjofang en Evgueni Vatoetin. Oud-wereldkampioen Slawa Tsjegoljev zorgde met een fraaie overwinning op Dinant Spieker voor een 9-7 tussenstand.

Johan Wiering veegde in een prachtige partij de vloer aan met Joost Hooijberg en stelde met zijn zege de winst veilig voor de Volendammers. Paul Sier verloor op het kopbord van grootmeester Kees Thijssen, die in de analyse aantoonde waar Sier verzuimd had de remisehaven binnen te lopen. Na ruim vijf uur strijd bleek het voordeel van Thomy Mbongo niet voldoende om Cock van Leeuwen op de pijnbank te leggen, remise.

Persoonlijke resultaten Apeldoorn-Molenaar & Zwarthoed Volendam
Kees Thijssen -Paul Sier 2-0
Alexander Presman -Evgueni Vatoetin 1-1
Michiel Kloosterziel -Paul Oudshoorn 1-1
Cock van Leeuwen -Thomy Mbongo 1-1
Dinant Spieker -Slawa Tsjegoljev 0-2
Gep Leeflang -Alexander Georgiev 0-2
Dimitri Druzinin -Cor Westerveld 1-1
Hendrik van der Zee -Jean-Marc Ndjofang 1-1
Joost Hooijberg -Johan Wiering 0-2
Hein Meijer -Johan Bastiaannet 1-1

Image

Post Reply