KRANTENARTIKELEN - 2008/2009

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 05, 2009 21:06

AD, woensdag 04 maart 2009

Jo Fijen, hartstochtelijk dammer

Door HENK J. DE KLEIJNEN

ZEVENHUIZEN-MOERKAPELLE - Het ambt van burgemeester heeft prioriteit.

Image
Jo Fijen. FOTO FRANK JANSEN

Wel masseert hij zijn agenda steeds zo dat hij met regelmaat aan het bord plaatsneemt. Jo Fijen (63) is een hartstochtelijk dammer. Altijd op niveau, ononderbroken vanaf de puberteit waarin hij in de ouderlijke boerderij een eigen clubje oprichtte.

Hij is een belangrijke schakel in het eerste tiental van Samen Sterk uit Hazerswoude, dat aan de poort van de landelijke hoofdklasse rammelt. Vrijwel onverslaanbaar aan een van de hogere borden. Vorig seizoen verloor hij alleen de eerste partij en eindigde met 13 uit 10. Tot afgelopen zaterdag (tussenstand dit seizoen 12 uit 9) kende hij een reeks van 18 duels zonder ‘nul’. Pas in de slotronde verloor hij.

In zijn woning in Zoetermeer neemt Fijen de tijd om over zijn hobby te praten. Dammen er nog meer burgemeesters? ,,Ik ken ze eerlijk gezegd niet. Toch eens uitzoeken. Wie weet organiseer ik dan een NK voor dammende burgervaders. Word ik misschien ook eens kampioen.’’

Hoe hij ooit met de denksport kennismaakte, herinnert hij zich niet precies. ,,Ineens was er een dambord in huis, met Sinterklaas geloof ik. Dat kwam steeds vaker op tafel. Na diverse krachtmetingen met een van mijn broers en een buurtvriendje begon ik er echt trek in te krijgen. Ik richtte een damclub op, die al snel vijftien leeftijdsgenoten als lid telde.’’ De kersverse club met de kernachtige naam Zwart-Wit startte in de keuken van de ouderlijke boerderij. Fijen bekleedde alle bestuursfuncties. Aansluiting bij de provinciale bond volgde, evenals serieuze competitieduels. Fijen bleek bovengemiddeld getalenteerd. Twee keer werd hij Limburgs jeugdkampioen, eenmaal nam hij deel aan het NK, waar Ton Sijbrands één van zijn tegenstanders was.

Fijen hield wel van een stunt. In zijn studententijd vestigde hij met Hans Leushuis een wereldduurrecord door zonder onderbreking meer dan 24 uur te spelen. Toen hij voor zijn werk naar Den Haag verhuisde werd hij lid van het sterke DIO. Pas in de tweede helft van de 80-er jaren, inmiddels in Zoetermeer gevestigd, sloot hij zich aan bij Samen Sterk dat in zijn ogen voldoende niveau had bereikt.

Het is bijna onvoorstelbaar dat Fijen naast zijn intensieve politieke en bestuurlijke loopbaan tijd kon vrijmaken voor het dammen. ,,Ik had wel meer gewild, hoor. Het is jammer dat ik niet aan meer persoonlijke kampioenschappen heb kunnen meedoen. Doordeweeks komt het er zelden van, waardoor ik weinig partijen speel. Maar routine en ervaring helpen wel. Liefst neem ik het op tegen sterkere spelers. Met een enorme wil om niet te verliezen trek ik me, supergeconcentreerd, aan hen op.’’

Zijn werk als waarnemend burgemeester van Zevenhuizen-Moerkapelle zit er volgend jaar op, als de nieuwe gemeente Zuidplas een feit is (voordien werkte hij voor het wetenschappelijk instituut van het CDA, was coördinerend medewerker van de CDA-fractie in de Tweede Kamer én gemeenteraadslid en wethouder in Zoetermeer). Mocht hij straks over meer tijd beschikken, dan zal hij die niet aan de honderd velden doorbrengen. Andere liefhebberijen, zoals koken, lezen en luisteren naar operamuziek, staan hoog op zijn verlanglijst.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 05, 2009 21:14

AD, woensdag 10 december 2008


‘Het was steeds net niet’

Door HENK J. DE KLEIJNEN

BOSKOOP - In het weekeinde op de racefiets. In de zomermaanden op de tennisbaan. Een onwillige bilspier houdt hem tijdelijk van het squashen af.


<center>Image
Dammer Erik Hoogendoorn (Boskoop) speelt voor Damlust (Gouda) én Samen Sterk (Hazerswoude).
FOTO BRAM GEBUYS
</center>

Fysieke sporten boeien hem, maar in de denksport worden de beste resultaten bereikt. Erik Hoogendoorn voldoet bepaald niet aan het beeld van de aan het bord gekluisterde dammer.

Zijn gespreide interesses staan echte topprestaties in de weg. Wel is hij nationaal beschouwd een sterke subtopper en bovendien speler-aanvoerder van het eerste team van Damlust uit Gouda. Drie keer plaatste hij zich voor de halve finales van het NK. Ooit versloeg hij Ron Heusdens, de huidige landskampioen. Menig grootmeester beet zich de tanden op hem stuk, maar toch: ,,Bij mij was het steeds net niet.’’

Hij gaat niet gebukt onder die constatering, al sluimert de ambitie om nog eens een echte slag te slaan. Parallel daaraan is de wens om met Damlust door te stoten naar de ereklasse. Dit seizoen zit het de Goudse formatie, middenmoter in de hoofdklasse, niet mee. ,,Het vreemde is dat we best goed spelen, maar er zijn te vaak invallers nodig. Overigens moet ik reëel zijn. Als we zouden promoveren, dan is een optreden in de ereklasse zo goed als zeker eenmalig. We hebben geen betaalde spelers; we moeten het met deze groep doen.’’

Toeval bestaat. Het had weinig gescheeld of Hoogendoorn was schaker geworden in plaats van dammer. Als 8-jarige kreeg hij een van de beroemde Prismaschaakboekjes van Hans Bouwmeester in handen, leerde de notatie en speelde partijen na. Het boeide hem mateloos. Bij de plaatselijke schaakvereniging kon hij bij het ontbreken van een jeugdafdeling tot zijn spijt niet terecht. Niet lang daarna was hij tijdens een schooltoernooi aan het dambord succesvol en werd hij gevraagd om lid te worden van damvereniging Boskoop.

Aanhoudend klinkende resultaten brachten hem later bij het sterkere Damlust. Tegenwoordig is hij ook lid van Samen Sterk uit Hazerswoude, waar hij meedoet aan de interne competitie. Wekelijks schuift hij aan bij Erno Prosman om partijen te analyseren en wat te vluggeren. Met de Delftse internationaal grootmeester is een hechte vriendschap ontstaan. Onlangs had Hoogendoorn ook een prominente rol in de organisatie van de - geslaagde - wereldrecordpoging blinddammen. Het duo Prosman-Hoogendoorn werkt momenteel aan een boek over dat evenement, dat naast een damtechnisch deel ook bestaat verhalen, verslagen, fotos en anekdotes. Het werk zal komend voorjaar op de markt komen.

De nu 39-jarige financiële topman bij de gemeente Gouda, opgeklommen tot controller en inmiddels actief als secretaris voor het grootscheepse project ‘Huis van de Stad’ (centralisatie van de huisvesting van het ambtenarenapparaat), lijkt dit seizoen op de 100 velden aan een tweede jeugd te zijn begonnen. Hij is met 10 uit 6 topscorer van zijn team. Daarvoor blijkt hij wel ‘goed genoeg’. Er is ruimte voor méér.

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sat Apr 11, 2009 11:22

Omdat Theo blijkbaar op vakantie is:

Image
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Apr 18, 2009 11:49

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:09, edited 1 time in total.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Apr 25, 2009 10:21

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:10, edited 1 time in total.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat May 02, 2009 11:43

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:10, edited 1 time in total.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 03, 2009 12:53

Brabants Dagblad, donderdag 30 april 2009


Boekelman in race voor 'talent van het jaar'


ARNHEM - Kogelstootster Melissa Boekelman is door sportkoepel NOC*NSF genomineerd voor de titel 'Talent van het jaar 2008/2009'. De Bredase atlete, lid van het Vughtse Prins Hedrik, dankt die uitverkiezing aan haar prima eerste seniorenseizoen.

Ze haalde de finale van het EK indoor. Boekelman (19) moet het opnemen tegen schaatser Koen Verweij (18) en dammer Roel Boomstra (16). De winnaar wordt gekozen door de Nederlandse sportpers, de topsporters met een zogeheten 'High Potential-status' en bestuursleden van het NOC*NSF.

User avatar
VibeMan
Posts: 528
Joined: Sat Jan 10, 2004 20:05

Post by VibeMan » Mon May 04, 2009 16:01

Bart Stegeman wint Lepena Open - 4 mei 2009

Zaterdag 2 mei werd in Lepena ( Slovenie ) het 5e Lepena Open gehouden. Een twaalftal deelnemers, waaronder de Italiaanse oud EK deelnemer Walter Zorn en Olympische deelnemers vader en zoon Kasca, speelden een zwitsers toernooi van 6 ronden met een speeltempo van 20 min + 6 sec per zet.
In de eerste ronde werd Bart meteen aan Zorn gekoppeld, deze partij eindigde in remise nadat Bart een goede stand net niet in winst om kon zetten. Hierna werden alle partijen door zowel Zorn als Stegeman gewonnen waardoor de weerstandspunten de doorslag moesten geven. Hierbij bleek het geluk aan Bart's zijde, hij had 1 punt meer dan Zorn.

Hierdoor werd Bart Stegeman de eerste buitenlandse winnaar van het Lepena Open.

Complete eindstand:

1. Bart Stegeman 11 punten
2. Walter Zorn 11 punten
3. Kristian Kasca 8 punten
4. Dario Berginc 6 punten
5. Sergeij Wojcicky 6 punten
5. Kevin Sulin 6 punten
7. Bernard Kasca 6 punten
8. Luciano Sulin 5 punten
9. Mitja Komac 5 punten
10. Primoz Trampuz 5 punten
11. Luka Rupnik 2 punten
12. Jost Rupnik 1 punt


Meer info op: http://www.damclubwittevanmoort.nl


BART GEFELICITEERD
Attachments
lepenaopen.jpg
stegeman wint lepena open 2009
lepenaopen.jpg (86.73 KiB) Viewed 17107 times

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat May 09, 2009 10:42

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:10, edited 1 time in total.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat May 16, 2009 12:06

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:11, edited 1 time in total.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Mon May 18, 2009 23:31

Dat Tzjizjov nu ook al aan het NK meedoet, het moet niet gekker worden.
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat May 23, 2009 12:02

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:11, edited 1 time in total.

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Jun 01, 2009 10:25

Aangezien Theo in Salou zit:
Image
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 03, 2009 18:15

Paul Nitsch in zijn rubriek van 28 mei over de Brabants/Limburgse Dam- en Schaakvereniging uit Helden.
Attachments
Paul Nitsch - DDL - 28 mei 2009.pdf
(916.5 KiB) Downloaded 545 times

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Jun 06, 2009 11:34

Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:11, edited 1 time in total.

Post Reply