KRANTENARTIKELEN - 2008/2009

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 23, 2009 17:44

De Stentor, maandag 23 februari 2009

Eerst twee geven, daarna vier nemen

door Max de Krijger


<center>Image
Dammer Jan Huisman uit Bergentheim (met hand onder het hoofd) denkt diep na.
foto FFU Press Agency
</center>

HARDENBERG - Een damclub met twaalf leden is niet groot. Maar het kan minder. Een paar jaar geleden was het aantal van HDCHardenberg gedaald naar negen.

Voorzitter Gerben Overweg van Damclub Hardenberg is echter niet te- neergeslagen tijdens het 18e Wildkamp-toernooi in De Esch. Dit trekt jaarlijks landelijke dammers met aanzien naar Hardenberg en daar is hij best trots op. Zaterdag gingen 56 deelnemers doordacht de strijd aan. Met z'n allen aan tafel en schuiven maar. "Ja, het is vreemd dat er zo weinig animo is. De schaakclub in Hardenberg heeft een wachtlijst terwijl wij er graag leden bij willen hebben. En ook HHC is een concurrent, terwijl dammen toch zo'n mooie sport is. Door eerst twee schijven te geven, kun je er daarna vier nemen. En het is gecomplicceerder dan schaken. Je kunt bijvoorbeeld alleen maar vooruit met een schijf. Als je schaakt, kun je alles weer terugtrekken." Gelukkig is sinds kort sprake van jonge instroom. Zijn 12-jarige zoon Herjan heeft de slag te pakken en zijn vriendje Maarten heeft ook plezier in het schuiven met schijven. Wim Koopman is voorzitter van een Drentse damclub uit het piepkleine plaatsje Hijken met 900 inwoners. Hij hoort het verhaal van Overweg aandachtig aan. "Wij mogen niet klagen met 70 leden. Een onderwijzer was twintig jaar geleden de oprichter en hij trommelde alle leerlingen op om lid te worden. Je moet op school beginnen", is zijn wijze raad. Overigens heeft de gemeente Hardenberg ook damclubs in Gramsbergen, Balkbrug en Dedemsvaart. Jonathan Wilbrink is lid van deze laatste en komt als een 'angry young man' binnenstormen. Hij lust de dammers deze dag rauw. "De tegenstander platspelen, dat is het mooiste. Hij denkt dat hij alles nog kan, maar hij is tot niets meer in staat."

Winnaar van het toernooi werd E. Heslinga uit het Friese Huizum, die de titel in de hoofdklasse van S. Koopman overnam. In de eerste klasse was G.J. Wilbrink uit Dedemsvaart de sterkste en in de tweede klasse won J. Horst uit Hengelo. Van de Hardenbergse deelnemers vielen Jan Huisman, Henk van der Velde en Maarten Grootens in de prijzen.


User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Feb 25, 2009 15:53

De Gelderlander, woensdag 25 februari 2009

Vergrijzing bedreigt Tielse damclub VTD

door Marcia Jansen

Image
Al bijna vijftig jaar damt Albert Eggink (midden) in teamverband. De 63-jarige Tielenaar ziet
om hem heen de vergrijzing toeslaan in zijn favoriete sport en vreest voor de toekomst van
het dammen. Zijn eigen club, VTD uit Tiel, kent nog slechts zestien leden. foto Raphaël Drent


TIEL - Albert Eggink is sinds 1982 lid van damvereniging de Verenigde Tielse Dammers. De Tielse vereniging telt momenteel slechts zestien leden. Eggink behoort tot de vaste kern die de club al heel wat jaren trouw is. Zo is Hennie Heyzelaar al lid sinds 1942, Dick Gooij sinds 1957 en Piet de Boe en oud-voorzitter Piet Cevaal staan sinds 1966 ingeschreven bij VTD.


"Zelf heb ik me twee jaar nadat ik in Tiel ben komen wonen, aangemeld bij de club", vertelt Eggink. "Maar ik dam al veel langer. Ik heb het dammen in huiselijke kring geleerd en op mijn vijftiende ben ik lid geworden van De Schijf in het Brabantse Roosendaal. Toen ik voor mijn werk naar Bergen op Zoom verhuisde, heb ik daar nog een tijd gedamd, en sinds 1982 ben ik verbonden aan VTD in Tiel."

Eggink maakte in de afgelopen jaren uitstapjes naar andere verenigingen, zo speelde hij competitie voor Denk en Zet in Culemborg en speelt hij sinds kort mee in de interne competitie van de damvereniging in Lent. Toch bleef hij wel altijd lid van VTD.

"Het gebeurt vaker dat dammers zich bij ergens anders aanmelden, maar ze blijven hun eigen club wel trouw", vertelt de oud-leraar Nederlands en Engels van het Lingecollege in Tiel.

" Verenigingen zijn soms klein en als je ook eens tegen wat meer sterke spelers wilt dammen, kun je ervoor kiezen je aan te sluiten bij een andere vereniging, zoals ik heb gedaan."

Dat de Tielse VTD nog maar zo weinig leden heeft, baart Eggink zorgen, maar uitzonderlijk is het niet. " Dammen is een sport van de lage cijfers", legt Eggink uit. "Er zijn misschien wel veel huisdammers, maar er zijn nog geen 10.000 dammers aangesloten bij de dambond. En het wordt steeds minder. Zo hebben we in Tiel nog maar zestien leden. Die zijn erg trouw, maar nieuwe aanwas is heel moeilijk. Het ledenbestand vergrijst en ik ben bang dat de club uiteindelijk doodbloedt. Zo zijn er in de loop der jaren namelijk al heel wat clubs verdwenen", consteert Eggink.

Volgens hem is er sprake van een algemeen probleem binnen de damsport. "Vrij recent is de damvereniging in Ochten opgeheven en houdt het in Dodewaard wat betreft het aantal leden ook niet over. Een uitzondering is Denk en Zet in Culemborg, maar ook die club heeft een veer moeten laten na het vertrek van de sponsor."

VTD probeerde in het verleden het tij wel te keren, maar zonder succes. " Piet de Boe heeft al eens geprobeerd om leerlingen van het Lingecollege warm te krijgen voor het dammen, maar veel nieuwe leden heeft dat niet opgeleverd. Er kwam dan wel eens iemand kijken, maar die bleef nooit lang. We hebben geen aparte jeugdafdeling en het is voor een kind niet leuk om met mensen van veertig jaar en ouder te dammen. Dammen moet je ook liggen. Het is een rustige sport, veel kinderen doen misschien liever iets lichamelijks. Dammen doe je toch vooral met je hersens. Je gaat er niet van zweten. Alhoewel. Soms is een partij zo spannend, dat het toch wel inspannend is. Zeker in de tijdnoodfase, kun je het behoorlijk warm krijgen."

Sinds 1989 is Eggink teamleider van het competitieteam van VTD dat in de eerste klasse van Gelderland-Zuid uitkomt. "Toen Piet Cevaal voorzitter werd, ben ik gevraagd om zijn taken als teamleider over te nemen. Ik maak voor het hele seizoen een programma met alle wedstrijden die iedereen aan het begin van het seizoen krijgt. Meestal heb ik in de week voor de wedstrijd ook nog wel even met alle spelers contact om te overleggen op welk bord ze willen spelen. Normaal speelt de sterkste op bord 1 maar vanwege tactische overwegingen, wijken we daar soms ook vanaf. Iedereen mag wat mij betreft meepraten. Ik wil graag winnen, maar niet met het mes op tafel. Het sociale aspect vind ik ook belangrijk. Voor een competitiewedstrijd zijn er acht spelers nodig, maar ondanks dat we een kleine club zijn, hebben we vrijwel altijd een compleet team. Ik ben blij dat iedereen trouw meedoet."

De bijna 64-jarige Tielenaar damt inmiddels meer dan vijftig jaar, waarvan 49 jaar in teamverband, maar het spelletje verveelt hem nog steeds niet.

"Ik ben lid geworden van een damvereniging nadat ik voor een in damrubriek in het Brabants Nieuwsblad een beschreven probleem de oplossing zag. Sindsdien heeft de diepere laag van het dammen me getroffen. Dammen is vanwege de makkelijke spelregels heel toegankelijk en het lijkt misschien ook simpel, maar het spel heeft ook een diepere laag die me tot nu toe nog nooit heeft verveeld. Je komt altijd weer nieuwe situaties tegen. Het is een passie die me niet meer los laat. Ik denk dan ook dat ik het mijn hele leven blijf doen."


User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 26, 2009 17:14

De Stentor, woensdag 25 februari 2009

Koster wil slag slaan op Kamper Damdag

door Peter van Mierlo

<center> Image
Antoine Koster is al jaren van de partij op de Kamper Damdag. 'Maar ik heb hem nog niet één
keer gewonnen.' foto Hans Veenhuis
</center>


KAMPEN - Op de eerste zaterdag van maart (7 maart), houdt SSS weer de befaamde Kamper Damdag. Al voor het 48ste jaar op rij is de damclub gastheer van naar schatting zeventig tot tachtig dammers die uit alle delen van het land naar de Reijersdam afreizen.

Antoine Koster (18) uit Kampen is van de partij. Hij wil dit jaar zijn slag slaan tijdens het damfestijn waaraan hij al jaren deelneemt. "Maar ik heb hem nog niet één keer gewonnen. Vorig jaar werd ik in de barrage van de hoofdklasse tweede", vertelt de clubkampioen eerste klasse van SSS. De talentvolle speler is tevens bekerhouder bij de club. "Dat was toch wel het hoogtepunt tot nu toe. Ik speelde toen nog in de eerste klasse, maar schakelde wel enkele hoofdklassers uit. Hoe verder ik kwam, hoe meer ik geloofde dat ik de beker kon winnen."

Volgende week staat in de bekercompetitie de confrontatie met Kamminga, vorig jaar verliezend finalist, op het programma. Koster: "We zijn beiden hoofdklassers, maar ik heb aan remise genoeg. Bij de start van het seizoen stond hij op de clubranglijst zevende. Ik dertiende. Ik heb kans, maar Kamminga heeft een wisselend stramien. Dan damt hij over de flanken, dan weer symmetrisch klassiek. Ik heb een vaster spelletje."

Koster is minder in beeld dan de eveneens getalenteerde Stempher. Toch voelt hij niet echt dat hij in de schaduw van de nationaal en Overijssels kampioen bivakkeert. "Ik heb dit seizoen in de onderlinge competitie tegen hem gespeeld. Ik liep in een zetje en op dit niveau is dat fataal. Het grote verschil is dat Michel vaak aan toernooien meedoet. Ik niet. Maar aan de Damdag doe ik wel mee. Altijd heel gezellig," aldus de boekhouder in spe.

Vanaf zijn zesde damt Antoine. Eerst voetbalde hij er nog bij, maar een ongelukje met de knie dwong hem te stoppen met het trappen tegen een bal. Hij stortte zich volledig op het dammen en maakte de afgelopen twee jaren een stormachtige ontwikkeling door. Koster legt uit: "Ik heb veel op het dammen gestudeerd. Het lijkt simpel, maar al vanaf het begin van een partij moet je berekenend spelen. Er zijn zoveel mogelijkheden. Dat maakt het moeilijk. Via het internet oefen ik vaak, vooral sneldammen. Ik kan wel merken dat ik nu een klasse hoger speel. Je komt tegen ervaren dammers; eenvoudige zetjes zijn er niet meer bij."

Dammen vergt, in tegenstelling tot voetbal, veel meer mentale inspanning. "Niet echt lastig voor mij. Ik ben geduldig. Ooit zat ik 5,5 uur achter het bord en dat lukte prima met wat broodjes en een bakkie koffie. Maar voor en na de tijd rusten is belangrijk, al analyseer ik zoveel mogelijk. Alle partijen schrijf ik op, want ik wil achteraf toch weten welk zetje ik heb gemist."

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Feb 28, 2009 12:03

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:07, edited 1 time in total.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Post by Dieter » Mon Mar 02, 2009 08:34

Bij Maas, sorry Ofram Telecom hing een mooi artikel over Ton Sijbrands op de foto staat hij met zijn vrouw en de twee hondjes. Heeft iemand dat artikel nog om hier te plaatsen? Dacht dat het uit de Stentor kwam.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Mar 02, 2009 11:17

Dieter wrote:Bij Maas, sorry Ofram Telecom hing een mooi artikel over Ton Sijbrands op de foto staat hij met zijn vrouw en de twee hondjes. Heeft iemand dat artikel nog om hier te plaatsen? Dacht dat het uit de Stentor kwam.
NRC-artikel:
http://laatste.info/bb/viewtopic.php?p= ... ght=#69875

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Mar 07, 2009 12:08

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:07, edited 1 time in total.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Mar 10, 2009 15:25

De Stentor, maandag 09 maart 2009 | 15:15


Kampenaar wint Kamper Damdag

KAMPEN - De 48ste Kamper Damdag van SSS is dit jaar gewonnen door Niek Kuijvenhoven. De Kampenaar versloeg in de barrage van de hoofdklasse Van den Bosch uit Leeuwarden en Jacobs uit Nieuwegein.

De gastheer viel met Wim Dekker en Teun van Gelder in de prijzen; zij werden tweede. J. van Oosterhout (Breda) won de bokaal in de eerste klasse. Namens SSS werd Kuipers en H.Brink groepswinnaars en mochten Heikoop en Toeter de tweede prijs in ontvangst nemen. In de tweede klasse werd Hup groepswinnaar, met K. Brink en Van Dijk als groepswinnaars. Aan het toernooi in wijkcentrum Reijersdam namen zestig dammers deel.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 11, 2009 18:41

Brabants Dagblad, dinsdag 10 maart 2009

Damlesje van de wereldrecordhouder

door Tessa van Hoof

SINT-MICHIELSGESTEL - "Dammen is niets anders dan iedere keer weer een andere strategie bedenken", zegt wereldrecordhouder blindsimultaandammen Erno Prosman.


Donderdagavond was Prosman te gast bij damvereniging D'amateurs in Sint-Michielsgestel en speelde daar tegen achttien dammers. Hij behaalde een monsterscore van zestien overwinningen tegenover twee remises. De spelers wisten voor de wedstrijd dat ze weinig kans maakten. "Bij dit soort partijen weet je bij voorbaat dat je verliest", zegt Peter van Rijsbergen die Prosman naar Gestel haalde. "Maar dat neemt niet weg dat je je best niet doet. Van iedere zet leer je ontzettend veel. Zijn manier van denken is zo professioneel."

Om het spel van Prosman te begrijpen schrijven de dammers tijdens de wedstrijd de zetten op een speciaal damlijstje. "Als je de zetten terug kunt halen kun je die vervolgens gaan analyseren. Zo word je steeds beter", zegt Prosman die voor aanvang heel veel zin had in de partij. "Winnen, ja dat gaat me denk ik wel lukken. Maar ik weet nooit met hoeveel. Ik zie dit als een gezellig avondje uit, daarbij kan ik ook weer leren van hun zetten."

De spelers van D'ameteurs begonnen donderdag, de partij, met de witte steen. "Dat kan een voordeel zijn, jij bepaalt de opening. Als je zwart bent moet je reageren en kun je niet meteen je eigen spelletje spelen", aldus Prosman die tot een paar jaar geleden dagelijks zo'n vier uur bezig was met dammen. Dat heeft hij nu teruggebracht naar ongeveer dertig minuten per dag. "Dat klinkt weinig voor een wereldrecordhouder maar ik moet ook gewoon werken. Van dammen kan ik niet leven."

Volgend jaar bestaat de D'amateurs veertig jaar, secretaris Wim van Kasteren hoopt dat er meer belangstellenden hun interesse zullen tonen in de vereniging. "We mogen niet klagen maar het is altijd leuk als nieuwe geïnteresseerde zich aanmelden. Volgens mij vindt de jeugd dammen ook best leuk alleen weten zij niet dat dammen zo'n avontuur is met ontelbare mogelijkheden." Prosman was acht toen hij voor het eerst achter een dambord zat. Hij lacht: "Nee, niet bij mijn opa maar gewoon op school. De meester wilde ons leren dammen en ik vond het meteen leuk." Een paar jaar later, toen Prosman elf was, won hij het NK dammen onder de 12 jaar. "Dat heb ik allemaal aan de meester te danken. Misschien was ik anders wel nooit wereldrecordhouder blindsimultaandammen geweest en had ik hier nu niet gestaan."

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Mar 14, 2009 11:07

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:08, edited 1 time in total.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Mar 21, 2009 10:13

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:08, edited 1 time in total.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 28, 2009 06:52

De Telegraaf, za 28 mrt 2009, 05:30


Sportclubs verdwijnen bij gebrek aan bestuur

door Fred Pruim

CAPELLE a/d IJSSEL - Financieel gezonde sportverenigingen worden steeds vaker opgeheven omdat niemand van de leden wil plaatsnemen in het bestuur.

De sportclubs zien geen enkele andere uitweg meer, nu steeds minder mensen trek blijken te hebben in een vrijwillige kaderfunctie. Gevolg daarvan is, dat soms honderden sporters tegelijk van het ene op het andere moment niet meer bij hun favoriete club terechtkunnen. Extra wrang daarbij is, dat het ook gaat om sportverenigingen, die hun geldzaken en hun ledenaantallen goed op orde hebben. Vorige week werd al bekend dat sportverenigingen eveneens in hun voortbestaan worden bedreigd omdat steeds meer leden om financiële redenen hun lidmaatschap opzeggen.

Drama

Uit eerder onderzoek, vorig jaar uitgevoerd door de sportkoepel NOC*NSF, bleek al dat een toenemend aantal verenigingen grote moeite heeft met het vinden van vrijwilligers. Een alsmaar groter wordend probleem blijkt nu het opvullen van bestuursfuncties te zijn. Leden geven massaal aan dat ze door hun drukke werkzaamheden geen tijd (of zin) hebben om zitting te nemen in de clubleiding.

Een van de jongste slachtoffers van een dergelijk bestuursdrama is de Capelse Gymnastiek Vereniging (CGV). Onlangs kregen de ruim driehonderd leden een brief mee, waarin stond dat de vereniging per 30 juni aanstaande wordt opgeheven, omdat zich niemand heeft gemeld om in het bestuur zitting te nemen.

Verantwoordelijk voor de dramatische beslissing is voorzitter Rob de Hair. Tijdens de jongste ledenvergadering kwam slechts één ouder van een lid opdagen. De Hair: "We hebben duidelijk laten weten, dat de vereniging in z'n voortbestaan wordt bedreigd als zich niemand meldt voor twee vacante bestuursfuncties. Een sportclub zonder bestuur kan nu eenmaal niet, dus daarom hebben we besloten ons op te heffen." Veel jonge Capelse turnstertjes hebben verdrietig gereageerd op het besluit, maar ondanks het onheilsnieuws zijn er nog geen nieuwe bestuurders opgestaan. "Er hebben zich wel mensen gemeld die wat willen doen binnen de vereniging, maar die willen onder geen beding in het kader", aldus voorzitter De Hair.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Mar 28, 2009 11:06

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:09, edited 1 time in total.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 01, 2009 15:49

De Stentor, maandag 23 maart 2009

Inhaalduel leidt tot onverkwikkelijk incident in Overijsselse damstrijd


door Nikhila.

WEZEP - De draad in het kampioenschap van Overijssel werd zaterdag opgepakt met de vijfde ronde. Het incident rond Jan Lammers was het gesprek van de dag in Wezep. De dammer van OG Wapenveld trok zich terug uit het toernooi, nadat zijn papieren overwinning op Robin Bos uit Dedemsvaart was geschrapt. "Bos had de inhaalpartij zonder te spelen opgegeven", stelde Lammers. "Hij probeert hier nu achteraf een andere draai aan te geven."


De mailtjes vlogen over en weer in de laatste week. Gerbrand Hessing, deelnemer aan het toernooi maar óók wedstrijdleider van de Overijsselse bond, pleegde ruggespraak met het bestuur. "Het is het woord van de één tegenover dat van de ander. De partij moet daarom alsnog worden gespeeld."

Lammers (57), in het dagelijks leven dominee in Nijbroek, werd pas donderdag op de hoogte gebracht van de beslissing. "Ik heb me onder protest teruggetrokken. Dit is niet mijn eerste aanvaring met de organisatie en zoals het nu ligt, kies ik voortaan voor het toernooi in Gelderland."

Er werd ook nog gedamd in Wezep, waarbij de lokale favorieten harde klappen kregen. Jan Willem Hoeve ging met 3-0 onderuit tegen koploper Gerwin Mollink. "Ik speelde te lang op winst in de flankpartij", treurde hij. Ook zoon Gert Jan stond na zijn recente debuut in de halve finales NK, met vier punten uit zeven duels, niet op scherp. Hij vergooide de winst tegen Alex Noppers en ging in de verlenging onderuit: 1-2.

Martijn Vissers debuteert in april op het NK. "Het ging boven verwachting in de halve finales", vertelde de Zwollenaar opgetogen. "Ik was ongeslagen en met twee winstpartijen liet ik de grootmeesters Scholma en Stokkel achter mij."

Zwolle ging onfortuinlijk onderuit in de halve finales van het provinciale bekertoernooi. Na het 4-4 gelijkspel in Hengelo ging de barrage met 5-3 verloren. Vissers won in het reguliere duel van Odin Mol, maar clubmakker Joost Hendriksen vergooide bij 2-4 de remise.

In de provinciale klasse reikte Kijk Uit Balkbrug tot de laatste vier na 7-1 winst op EDC 2 uit Enschede.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Post by Theo Dijkstra » Sat Apr 04, 2009 20:10

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:09, edited 1 time in total.

Post Reply