KRANTENARTIKELEN 2011

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: KRANTENARTIKELEN 2011

Post by Hanco Elenbaas » Mon Mar 14, 2011 01:33

Het Parool, 12 maart 2011
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 16, 2011 21:41

Friesch Dagblad, woensdag 16 maart 2011

Tiemensma wil ook de top halen in het dammen Fries spel

Franeker - Foeke Tiemensma verraste vrijdag vriend en vijand door het persoonlijk kampioenschap sneldammen Fries spel op zijn naam te schrijven. De 41-jarige dammer uit Franeker is pas twee jaar serieus bezig met het beoefenen van deze variant, maar versloeg tijdens het toernooi drie toppers. ,,Ik had het zelf niet verwacht en dichtte mezelf weinig kansen toe. Maar ik heb de laatste twee jaar veel geleerd en het gaat hard. Het zat me eerlijk gezegd wel mee hoor.”

Johan Vellinga

Tiemensma was vooral bekend van het ‘gewone’ dammen. De Fries speelde deze variant 28 jaar lang en was actief op het hoogste niveau voor De Oldehove en Damcombinatie Fryslân. In 1996 was hij Fries kampioen. Verrassend was dan ook zijn keuze om te stoppen en zich helemaal te richten op het Friese spel. Na de degradatie van DC Fryslân in 2010 hield hij het voor gezien. ,,Vooral de reizen naar Sittard en Den Bosch voor een partijtje stonden me tegen. Op een lager niveau dammen wil ik ook niet.”

Tiemensma kwam jaren terug al in aanraking met het dammen ‘oer alles’ via de rubriek op de denksportpagina in het Friesch Dagblad. Hij loste wel eens een probleem op. ,,Dat lukte meestal wel.” In 2004 vroeg de inmiddels ook in het Friese spel bedreven geraakte dammer Tjalling Goedemoed hem om mee te doen aan een toernooi. Toen hij in 2009 bij het prestigieuze Grutmaster-toernooi in Franeker ging kijken, raakte hij in gesprek met Marten Walinga en besloot hij lid te worden van diens vereniging de Rûge Wolf uit Lollum.

Spijt van zijn beslissing heeft hij nog niet gehad. ,,Misschien komt dat nog. Maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Dit is niet iets heel anders, maar ik leer wel een nieuwe spelvorm. Mijn doel is om hierin zover mogelijk te komen. Ik wil naar de ‘earste acht’.” Die eerste acht is de eredivisie voor dammers in het Friese spel. Tiemensma promoveerde dit jaar bij zijn eerste persoonlijke kampioenschappen uit de kelder van het Friese dammen naar de ‘tredde acht’. ,,Ik wil een keer doorstoten naar de earste acht.”

Zijn ambitie sprak hij uit bij de prijsuitreiking in Gaastmeer. ,,Daar werd er hartelijk om gelachen. Ik dacht: we zullen wel eens zien. Vorig jaar wilde ik nog niet meedoen aan de kampioenschappen, maar intussen speel ik elke donderdag op de club en zoveel mogelijk toernooien. Daar hoef je niet te beginnen in lagere groepen. Het liefst tegen mannen als Taeke Kooistra en Folkert Groenveld. Die partijen verlies je geheid, ze spelen de nieuwste opening. Maar het is een goede leerschool. Van alles winnen leer je niets.”

Tiemensma is met open armen ontvangen in de kleine wereld van het dammen Fries spel. ,,Ze gunnen me deze titel ook. Ze vinden het fantastisch, een nieuw gezicht als Fries kampioen.” En zelf geniet de dammer ook. ,,Het is nieuw en anders. Ik ontdek elke partij nog nieuwe dingen. Het gewone dammen is meer positioneel en de remisekans is veel groter. Bovendien zijn alle wedstrijden in Friesland. Ik kom nu in plekjes zoals Gaastmeer en Sânfurd. Prachtig, al ben ik heel blij met mijn navigatiesysteem.”

Als toetje mag Tiemensma nu zelf in april meedoen aan het Grutmaster-toernooi in Franeker meedoen. Dan speelt hij tegen Fries kampioen Taeke Kooistra en de nummer twee Marten Walinga. ,,Tot nu toe heb ik de normale partijen tegen spelers uit de eerste acht kansloos verloren. Dus ik denk niet dat ik nu kans maak. Het toernooi komt wat te vroeg. Over twee jaar hoop ik wel kans te maken om Kooistra van de troon te stoten. Dat is het doel.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 09, 2011 08:25

Zoeken naar de rapste bollebozen (Dagblad De Limburger, 4 april 2011)
Zoeken naar de rapste bollebozen DDL, 4 april 2011.pdf
(493.28 KiB) Downloaded 296 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 09, 2011 08:27

Waalse triomf in LK Sneldammen (Dagblad De Limburger, 4 april 2011)
Waalse triomf in LK Sneldammen, DDL 4 april 2011.pdf
(35.78 KiB) Downloaded 308 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 09, 2011 08:47

De Telegraaf, 7 april 2011
Image

De Telegraaf, 8 april 2011
Image

De Telegraaf, 9 april 2011
Image
Last edited by Hanco Elenbaas on Sat Apr 09, 2011 08:51, edited 1 time in total.

Alex

Post by Alex » Sat Apr 09, 2011 08:49

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 09, 2011 08:52

De Telegraaf, 8 april 2011
Image

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 10, 2011 18:19

Mijn damrubrieken staan er weer op.

19 maart 2011: Eigen winstpoging nekte oude Ba
2 april 2011: Mogiljanski vertrouwt op zijn ervaring
9 april 2011: Allan Silva wilde geen remise meer

www.ericsdamsite.com
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 11, 2011 23:47

Alexander Kandaurov's Shashki brengt een interview met Mark Podolski, dat in januari door een Russisch weekblad is gepubliceerd. http://www.shashki.com/Article2368.html

BabelFish vertaling

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 16, 2011 21:18

Hanco Elenbaas wrote:

Franeker - Foeke Tiemensma verraste vrijdag vriend en vijand door het persoonlijk kampioenschap sneldammen Fries spel op zijn naam te schrijven. De 41-jarige dammer uit Franeker is pas twee jaar serieus bezig met het beoefenen van deze variant, maar versloeg tijdens het toernooi drie toppers. ,,Ik had het zelf niet verwacht en dichtte mezelf weinig kansen toe. Maar ik heb de laatste twee jaar veel geleerd en het gaat hard. Het zat me eerlijk gezegd wel mee hoor.”

Johan Vellinga

Tiemensma was vooral bekend van het ‘gewone’ dammen. De Fries speelde deze variant 28 jaar lang en was actief op het hoogste niveau voor De Oldehove en Damcombinatie Fryslân. In 1996 was hij Fries kampioen. Verrassend was dan ook zijn keuze om te stoppen en zich helemaal te richten op het Friese spel. Na de degradatie van DC Fryslân in 2010 hield hij het voor gezien. ,,Vooral de reizen naar Sittard en Den Bosch voor een partijtje stonden me tegen. Op een lager niveau dammen wil ik ook niet.”

Tiemensma kwam jaren terug al in aanraking met het dammen ‘oer alles’ via de rubriek op de denksportpagina in het Friesch Dagblad. Hij loste wel eens een probleem op. ,,Dat lukte meestal wel.” In 2004 vroeg de inmiddels ook in het Friese spel bedreven geraakte dammer Tjalling Goedemoed hem om mee te doen aan een toernooi. Toen hij in 2009 bij het prestigieuze Grutmaster-toernooi in Franeker ging kijken, raakte hij in gesprek met Marten Walinga en besloot hij lid te worden van diens vereniging de Rûge Wolf uit Lollum.

Spijt van zijn beslissing heeft hij nog niet gehad. ,,Misschien komt dat nog. Maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Dit is niet iets heel anders, maar ik leer wel een nieuwe spelvorm. Mijn doel is om hierin zover mogelijk te komen. Ik wil naar de ‘earste acht’.” Die eerste acht is de eredivisie voor dammers in het Friese spel. Tiemensma promoveerde dit jaar bij zijn eerste persoonlijke kampioenschappen uit de kelder van het Friese dammen naar de ‘tredde acht’. ,,Ik wil een keer doorstoten naar de earste acht.”

Zijn ambitie sprak hij uit bij de prijsuitreiking in Gaastmeer. ,,Daar werd er hartelijk om gelachen. Ik dacht: we zullen wel eens zien. Vorig jaar wilde ik nog niet meedoen aan de kampioenschappen, maar intussen speel ik elke donderdag op de club en zoveel mogelijk toernooien. Daar hoef je niet te beginnen in lagere groepen. Het liefst tegen mannen als Taeke Kooistra en Folkert Groenveld. Die partijen verlies je geheid, ze spelen de nieuwste opening. Maar het is een goede leerschool. Van alles winnen leer je niets.”

Tiemensma is met open armen ontvangen in de kleine wereld van het dammen Fries spel. ,,Ze gunnen me deze titel ook. Ze vinden het fantastisch, een nieuw gezicht als Fries kampioen.” En zelf geniet de dammer ook. ,,Het is nieuw en anders. Ik ontdek elke partij nog nieuwe dingen. Het gewone dammen is meer positioneel en de remisekans is veel groter. Bovendien zijn alle wedstrijden in Friesland. Ik kom nu in plekjes zoals Gaastmeer en Sânfurd. Prachtig, al ben ik heel blij met mijn navigatiesysteem.”

Als toetje mag Tiemensma nu zelf in april meedoen aan het Grutmaster-toernooi in Franeker meedoen. Dan speelt hij tegen Fries kampioen Taeke Kooistra en de nummer twee Marten Walinga. ,,Tot nu toe heb ik de normale partijen tegen spelers uit de eerste acht kansloos verloren. Dus ik denk niet dat ik nu kans maak. Het toernooi komt wat te vroeg. Over twee jaar hoop ik wel kans te maken om Kooistra van de troon te stoten. Dat is het doel.”
Foeke Tiemensma neemt de leiding in een Grootmeestertoernooi van het Fries Damspel in Franeker! :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0DHhSxG9BtU[/youtube]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Apr 16, 2011 22:10

Hanco Elenbaas wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Johan Vellinga

Foeke Tiemensma neemt de leiding in een Grootmeestertoernooi van het Fries Damspel in Franeker! :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0DHhSxG9BtU[/youtube]
Ik kon vandaag niet op het NK dammen aanwezig zijn, omdat ik me al had laten strikken als commentator bij deze vierkamp Fries dammen.
Foeke won vandaag zijn beide partijen op vakkundige wijze en stuntte dus door meteen kampioen van deze prestigieuze vierkamp te worden!
De slotpartij tegen veerienvoudig kampioen Taeke Kooistra was een spektakelstuk waarbij op het demonstratiebord de meest fantastische slagenwisselingen werden gedemonstreerd met hulp van damprogramma Lusoris.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 17, 2011 14:01

Mijn damrubriek staat er weer op. http://www.ericsdamsite.com
Rubriek 16 april 2011: Slechte start Thijssen tijdens NK-finale.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2011 07:14

Telegraaf, 18 april 2011
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2011 13:43

Friesch Dagblad, maandag 18 april 2011

Op zoek naar dé Franeker damschakel

Het derde Grutmastertoernooi Fries dammen in Franeker kende donderdag en zaterdag in de burgemeesterskamer van het oude stadhuis wederom een oogstrelend decor. Achter die locatie blijken de laatste jaren steeds meer connecties te schuilen met het damspel zelf. Franeker is daarin de beoogde bakermat van de Friese variant.

Ernst Slagter

In de burgemeesterskamer heerst zaterdag een serene rust tijdens de partijen van de vier kandidaten voor de titel. Terwijl Marten Walinga en Gerben Terpstra elkaar achter het ene bord hoofdbrekens bezorgen, is dat direct daarnaast ook het geval bij Taeke Kooistra en Foeke Tiemensma. Af en toe komen spelleider Liuwe Westra en liefhebbers als Tjalling Goedemoed en Folkert Groenveld een kijkje nemen, dan weer loopt een van de mannen weg om nog maar eens een kopje koffie te halen.

Westra is trots op de omstandigheden die voor de derde editie van het Grutmastertoernooi in Franeker zijn neergezet, mede door de organiserende damclub De Rûge Wolf uit Lollum en Waaksens. Het ontbreekt de vier dammers, zo zegt-ie, aan niets. ,,Ze worden in de watten gelegd, puur omdat we een zo professioneel mogelijk toernooi willen verzorgen. Mensen mogen wel komen kijken, maar absoluut niet praten. We proberen een topsportambiance te creëren en daar zijn de prijzen ook naar”, wijst Westra op het prijzengeld van in totaal 750 euro.

Vierhonderd euro daarvan wordt meegenomen door Tiemensma, die uitgerekend debutant was in Franeker. De 41-jarige Franeker hield achtereenvolgens Walinga, Kooistra en Terpstra achter zich. Tiemensma heeft zich pas sinds twee jaar toegelegd op het Fries dammen, nadat hij bij de ‘Hollandse variant’ op het hoogste niveau voor De Oldehove en Damcombinatie Fryslân uitkwam. Westra en Walinga roemen Tiemensma, wiers overstap ze van harte toejuichen. Een maand geleden verraste hij al vriend en vijand door het persoonlijk kampioenschap sneldammen Fries spel op zijn naam te zetten.

Zelf zei hij gekscherend dat het succes wat hem betreft iets té snel is gekomen. ,,Vooral als je ziet hoelang ik er over heb gedaan om in het ‘gewone’ dammen op hoog niveau te komen”, stelde Tiemensma. ,,Nu speel ik opeens tegen oude rotten in het vak. Kooistra, Walinga en Terpstra hebben met elkaar meer dan honderd jaar ervaring in het spelletje. En dan win ik daar als snotjongen ineens van.”

Overeenkomsten met dammen, zo voegt-ie er snel aan toe, zijn er evenwel veel. Maar het Fries dammen heeft hem zo te pakken gekregen, dat hij zijn oude liefde nu wel verlaten heeft. ,,Puur omdat hier zoveel mogelijkheden te ontdekken zijn. Soms denk ik na een partij dat ik er zonder al te veel problemen hebt kunnen winnen. Als we er dan in een andere kamer met de computer een analyse op loslaten, zie je dat je een hoop oplossingen gemist hebt. Het is de uitdaging om zulke situaties steeds beter onder de knie te krijgen.”

Het succes van Tiemensma past naadloos in het plaatje dat de aandachtige toeschouwers de afgelopen jaren werd voorgeschoteld in Franeker. Zo kroonde Augustinus van der Goot zich tijdens de eerste editie nog tot kampioen, maar de Balkster wist zich de afgelopen twee keer niet eens te plaatsen voor de eindstrijd. Ook Jelle Wiersma, de winnaar in 2010, was donderdag alleen als toeschouwer aanwezig in het stadhuis, daar hij zich via de selectiecriteria evenmin een plekje kon bemachtigen.

Tiemensma verzekerde zich wel van deelname dankzij de winst bij het sneldammen in 2010, terwijl Kooistra als Fries kampioen van dit jaar van de partij mocht zijn. Walinga en Terpstra plaatsten zich respectievelijk via een tweede plek op het Fries kampioenschap en de zege op het plaatsingstoernooi in Lollum. ,,Je ziet dammers met een bepaalde mentaliteit bovendrijven”, meent Westra, die zelf niet in aanmerking kwam voor deelname. ,,Niet goed genoeg. Zo eerlijk moet je zijn.”

Westra en Walinga zijn niet alleen de twee initiators van het geheel, maar steken ook vele uren in het zoekwerk naar de oorsprong van het Fries dammen. De twee ploegen al jaren door papieren en digitale archieven om de in hun ogen schier onvermijdelijke connecties met Franeker te leggen. Fries dammen wordt in de huidige vorm al sinds de zeventiende eeuw gespeeld en Westra en Walinga zochten uit dat het oudste schilderij met een bord van honderd velden uit 1791 van de hand van Willem Bartel van der Kooi kwam.

Van der Kooi werd in 1798 tot Lector in de Tekenkunst aan de Hogeschool van Franeker benoemd en een van zijn andere blikvangers is het schilderij van Eise Eisinga onder zijn Planetarium. Dat meesterwerk werd in 1827 aan het Franeker stadhuis geschonken, uitgerekend de plek waar het Grutmastertoernooi donderdag en zaterdag werd gehouden. In eerste instantie dacht men overigens dat medeleerling Dirk Jacobs Ploegsma in 1790 het oudste schilderij van een bord met honderd velden op zijn naam had staan, maar daarop bleken slechts tachtig velden te ontwaren.

Walinga is de ware historicus van de twee, terwijl Westra zich vooral toelegt op het ontcijferen van de oude talen die met de documenten gepaard gaan. ,,Uiteindelijk zijn we altijd op zoek naar linkjes met Franeker”, zegt Walinga. ,,Het is aannemelijk dat het Fries damspel vanuit Franeker over Europa is verspreid, nadat het in eerste instantie via de Moren en de Spaanse overheersing hier verschenen is. Iedereen zoekt naar zijn oorsprong en bij ons is er nog veel onduidelijk.”

,,Behalve dat willen we ook draagvlak voor deze tak van dammen creëren”, vervolgt hij. ,,Niemand moet ermee aankomen dat dit net bedacht is door ons Friezen. De reacties gaan soms zover dat we dan ook maar aan Fries volleybal moeten beginnen. Het is onze taak om te bewijzen dat zulke woorden de grootst mogelijke onzin zijn. Wij blijven zoeken naar de oorsprong. En die zoektocht is nog lang niet voltooid. Volgend jaar komen er waarschijnlijk weer mooie ontdekkingen boven tafel.”
viewtopic.php?f=65&t=631&start=195
Image
Damspelers in Herberg (1791) - Willem Bartel van der Kooi

Van het forum van de Friese dambond, http://quebec.messageboard.nl/8179/viewtopic.php?t=5

Sietse Nagel:
Damspelers in Herberg (1791) - Willem Bartel van der Kooi
(geboren in Augustinusga in 1768 en overleden te Leeuwarden in 1836).

Volgens Hiele Walinga (Oudega Wymbritseradiel) staat er een stand op het bord, die komt uit het Molkwerums dammen/Frysk Spul.

Het schilderij (Collectie Groninger Museum) werd gepubliceerd in het Historisch Tijdschrift voor Leeuwarden en omgeving 'Leovardia' (maart 2004) in het artikel 'Arbeiders en middenstanders samen aan het dambord' van Piet Tuik.
Piet Bouma wrote:Wat sneupen via Google op Internet (zie ook de melding van Hanco bij het topic Fries dammen) levert toch het schilderij van Dirk Jacobs Ploegsma op.

Het is te vinden bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (http://www.rkd.nl).

Image

Dirks Jacobs Ploegsma (Leeuwarden, 19-02-1769/21-05-1791) overleed op 22 jarige leeftijd aan TBC.

Het is niet duidelijk of hier Fries wordt gedamd.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2011 23:45

De Stentor, zondag 17 april 2011 | 22:23

Damtitel met lach en een traan

door Martijn Linde

Image
Alexander Baljakin denkt na over zijn stelling in de slotronde van het NK dammen.
foto Henri van der Beek

Strak in het pak baant hij zich een weg door vakantie-oord Groot Stokkert in de bossen bij Wapenveld. Het zijn tropenweken voor Erik Bakker, die als voorzitter van de Wapenveldse damclub Ons Genoegen de toernooileider is van het NK dammen.

Veel tijd om te genieten heeft hij dan ook nog niet. "Eigenlijk lukt dat vandaag op de slotdag pas."

Tussen alle activiteiten door heeft Bakker even tijd om het toernooi te evalueren. Met een zucht gaat hij achterover in de stoel zitten. Een half uur geleden is de winnaar van het NK 2011 bekend geworden en het is tijd om even op adem te komen. Topfavoriet Alexander Baljakin heeft zojuist zijn titel geprolongeerd na een zege op Martijn Rentmeester in de laatste ronde. Baljakin eindigt het toernooi ongeslagen en wint vijf van zijn elf partijen. "Alexander is een mooie winnaar", kijkt Bakker dan ook tevreden terug. "Het toernooi heeft Wapenveld echt op de kaart gezet, vind ik. We hebben meer publiek dan verwacht getrokken en de spelers zijn lyrisch over de organisatie. Dat doet ons goed." Damclub Ons Genoegen mocht van de dambond vanwege haar 75-jarige bestaan het toernooi organiseren. Helaas voor Bakker wist geen enkele speler van Ons Genoegen zich te plaatsen voor het NK. Jan Lammers sneuvelde in de kwalificaties. "Als vereniging komen wij voor dit niveau nog wat tekort. Wij werken hier min of meer op vrijwillige basis, dus de spelers worden niet betaald. Onze focus ligt met name op de jeugd, die behoort tot de besten van Nederland." De 9-jarige Vincent Houtjes, aandachtig toeschouwer bij de grote kanonnen in Wapenveld, werd in 2010 Nederlands kampioen in zijn leeftijdscategorie en wordt gezien als groot talent.

Ook de winnaar bekende na afloop moe te zijn. De elf speelronden hebben er goed ingehakt bij Baljakin. "Ik ben ook de jongste niet meer", lacht de 50-jarige speler uit Arnhem, die met moeite de jonge garde van zich af kon houden. "Het was een zwaar toernooi. De jonge spelers worden steeds beter", doelt hij op Roel Boomstra en Pim Meurs. Net als vorig jaar was een zege op de 18-jarige Boomstra cruciaal voor de nationale titel. Baljakin versloeg zijn direct concurrent in de zevende ronde. Een geheim voor zijn titel heeft hij niet. "Elke dag ga ik hier anderhalf uur lopen in de bossen. Het is prachtig hier, heel anders dan de binnenstad van Arnhem", vertelt Baljakin, waarna de aangeschoven Bakker hem met een knipoog een voorstel doet om te verhuizen en voor Wapenveld te gaan spelen.

Het was in meerdere opzichten een zwaar toernooi voor Baljakin, die zaterdag vlak voor het begin van de laatste speelronde te horen kreeg dat zijn moeder na een lang ziekbed was overleden. "Echt vieren ga ik het dus niet. Vanavond of morgen vlieg ik terug naar Rusland om bij mijn familie te zijn."

Post Reply