-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:28
Brabants Dagblad, 14 januari 2008
Dammers Angarde staan aan kop na zege
14 jan 2008, 03:11 - TILBURG - De dammers van Angarde behaalden zaterdag een reguliere 12-8 overwinning op de reserves van Schiedam. Doordat concurrent PWG 's Gravenpolder verrassend verloor van Hardinxveld-Giessendam, staat de Tilburgse hoofdklasser, met nog drie ronden, ineens bovenaan.
Stadsgenoot TDV kwam niet verder dan een benauwd gelijkspelletje bij hekkensluiter GDC. In café 't Gerucht bereikten liefst acht van de tien Angarde-spelers een vredesakkoord. Een van hen was Toine Brouwers. De teamcaptain moest het opnemen tegen Piet Bastiaanse. Zijn vingers grepen bijna keer op keer naar de juiste schijf, waardoor Brouwers geen kans kreeg beslissend voordeel te pakken. Mogelijk was hiervoor nog een andere oorzaak aan te wijzen. Dikwijls trakteert Bastiaanse zichzelf tijdens de partij op een goed glas rode wijn, een ritueel dat ditmaal uitbleef. "Ja, mijn tegenstander bleef goed bij de les. Het was duidelijk dat hij z'n uiterste best deed. Op zijn gedrag was verder niks aan te merken. Wat opviel was dat hij me na afloop zelfs met 'u' aansprak, een benaderingswijze waaruit ik opmaakte dat hij me met respect bejegende", lichtte Brouwers toe.
De Angarde-'treffers' kwamen op naam van Joeri Hezemans én Toby Hage alias The Bananaman, die als vanouds achter het bord gesignaleerd werd met een heuse tros bananen.
Bij TDV liepen de zaken - ondanks een hoopvol begin - iets minder voorspoedig. In het waterrijke kerkdorp Noordeloos, waar laagvlieger GDC als gastheer aantrad, bracht de 14-jarige Thijs van den Broek de Tilburgers op voorsprong. Dat ging ten koste van leeftijdsgenoot Martijn de Leeuw. "Ik heb de winst geforceerd met behulp van een offer" , glunderde Van den Broek.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:32
PZC, 14 januari 2008
Onverwachte nederlaag voor dammers van 's-Gravenpolder
door Daaf Kasse
MIDDELBURG - De dammers van PWG 's-Gravenpolder likten zaterdag hun wonden na een ontluisterende 12-8-nederlaag tegen Denk en Zet, één van de zwakste ploegen in hoofdklasse B. De Tilburgse concurrent Angarde Informatica maakte tegen Van Stigt Thans 2 geen fouten en nam de eerste plaats over van de Zeeuwen.
De nederlaag in Hardinxveld-Giessendam was even pijnlijk als onbegrijpelijk. De drie sterkste spelers van de Zuid-Hollandse ploeg werden door Ruud Kloosterman, Arie van de Weteringh en Martijn Rentmeester keurig aan banden gelegd en André Droog, de man in vorm bij PWG, boekte een knappe zege. Aan de overige zes borden had PWG hard moeten toeslaan, maar daar ging veel mis.
Johnny de Leeuw zag in tijdnood een winnend plan van zijn tegenstander niet aankomen en verloor kansloos. Ook Jan van de Weteringh, die na een doorbraak het beste van het spel had, koos een verkeerd plan. De derde nederlaag kwam op naam van Kees Rijk, op het laatste moment ingevallen voor de zieke Arjo Kousemaker. Tot overmaat van ramp konden Henk Gunter en Daaf Kasse tegen zwakkere tegenstanders geen vuist maken en bleek de gunstige positie van Aart Walraven geen winst te bevatten. Ineke Flikweert uit Zierikzee, een van de weinige vrouwelijke arbiters in Nederland, leidde de wedstrijd. Voor de Middelburgse damclub wordt de situatie na de 11-9-nederlaag tegen Samen Sterk steeds nijpender. Voor de Middelburgse damclub wordt de situatie na de 11-9-nederlaag tegen Samen Sterk steeds nijpender. In Hazerswoude deelde de thuisploeg al vlot enkele tikken uit.
Na de nederlagen van Ad Trapman en Wim Koppejan trokken winstpartijen van Arie Kammeraat en Jaap de Jonge de stand weer recht. Bij een 9-9-tussenstand vocht Frans Blaas lang voor de remise, maar tevergeefs.
Het tweede team van PWG 's-Gravenpolder won zaterdag in Dordrecht met recordcijfers. Dordrecht 2 was ontstellend zwak en kreeg met 19-1 een geweldig pak slaag. Alleen Jos de Wild speelde gelijk, de overige negen spelers pakten de volle winst.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:39
De Gelderlander, 14 januari 2008
CTD gelooft niet meer in klassebehoud
14 jan 2008, 03:03 - ARNHEM - De dammers van CTD (Combinatie Troesoe/DOG) uit Arnhem verloren hun achtste competitiewedstrijd in de hoofdklasse bij Amsterdam'80 2 met 8-12 en staan met één been in de eerste klasse. De fusieclub heeft pas drie punten en lijkt voorbestemd te degraderen.
Teamleider Rommy Moerlie: "Het team heeft geen inspiratie. Vroeger liepen we met veel bravoure de speelzaal binnen. Van dat zelfvertrouwen is niets over. De dragende spelers slagen niet in het creëren van winnend voordeel."
Na een korte pauze vervolgde Moerlie: " Bovendien geven we aan andere borden te gemakkelijk punten weg."
De Arnhemse winstpartijen waren zaterdag van Erik van de Weerdhof en René Vos. Van de Weerdhof speelde overtuigend, Vos had een gelukje. De overige vier bordpunten (remises) kwamen van invaller Henk Mahboeb, Rik Twilhaar, Bart Terwel en Mike Voskamp.
Voor CTD was het in de overige partijen kommer en kwel. Wilrick Wonnink stond prima maar zijn notatie was niet correct. Hij had zijn vijftigste zet niet gehaald en verloor op de klok. Theo Buijs en Moerlie waren niet scherp in het eindspel en ook Leo Emerenciana werd geklopt.
Landelijke Hoofdklasse A
Amsterdam'80 2-CTD Arnhem: 12-8 Peter van Heun-Leo Emerenciana 2-0, Rob Geurtsen-Wilrick Wonnink 2-0, Ivo de Jong-Mike Voskamp 1-1, Hans van den Heuvel-Erik van de Weerdhof 0-2, Erik Brusman-Henk Mahboeb 1-1, Bert Bakhuis-René Vos 0-2, Kees Jacobs-Bart Terwel 1-1, Gerrit Tigchelaar-Rommy Moerlie 2-0, Peter Blokker-Rik Twilhaar 1-1, Hanco Elenbaas-Theo Buijs 2-0.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:41
DC Lent in evenwicht met RDC Rijnsburg
14 jan 2008, 03:03 - LENT - DC Lent is in het thuisduel met RDC Rijnsburg blijven steken op een gelijkspel. Het treffen tussen de middenmoters van de hoofdklasse B eindigde zaterdag in 10-10. Topscorer Edgar Hartman was weer eens de gevierde man in Lent.
Marco van Bronswijk opende met een resultaatgerichte remise met Frerik Andriessen de score. Ook Eep van Manen rookte met Hans Tangelder de vredespijp. Bij de Lentse teamcaptain Remco van Zelst kwam de winst onverwacht aanwaaien toen invaller Casper Vroegop blunderde. Maarten Nas kent een minder seizoen. Dit keer zag hij een simpele doorbraak van Richard Kromhout te laat.
Gerold Kosman koos tegen Eric Jan van Reenen niet voor het beste plan: remise. Sander Spaans had zijn voordeel verspeeld toen Eric Hogewoning vergat zijn klok in te drukken en tien seconden later de tijd overschreed. Deze meevaller werd snel gecompenseerd doordat Thijs Gerritsen in tijdnood mistastte en van Cor van Dusseldorp verloor.
Bij de tussenstand 7-7 was nog alles mogelijk. Het verlies van Ruud Palmer was een regelrechte tegenvaller. De routinier had tegen Richard Meijer een schijf minder, maar remise leek binnen bereik. De leeggespeelde Palmer vond de weg naar remise niet.
Willem van den Berg trof in Arjen de Mooij een bekende want de kopman speelt de onderlinge competitie in Lent. Via een bedrieglijk damzetje creëerde Van den Berg zich kansen. De winst in het eindspel bleef uit. Topscorer Hartman voerde tegen Laura Andriessen een dun standje naar winst en realiseerde de 10-10 eindstand.
DC Lent-RDC Rijnsburg 10-10: Willem van den Berg-Arjen de Mooij 1-1, Thijs Gerritsen-Cor van Dusseldorp 0-2, Maarten Nas-Richard Kromhout 0-2, Ruud Palmer-Richard Meijer 0-2, Sander Spaans-Eric Hogewoning 2-0, Edgar Hartman-Laura Andriessen 2-0, Remco van Zelst-Casper Vroegop 2-0, Gerold Kosman-Eric Jan van Reenen 1-1, Marco van Bronswijk-Frerik Andriessen 1-1, Eep van Manen-Hans Tangelder 1-1.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:46
Edgar Hartman, krachtpatser van Lent
door Rogier Cuypers
14 jan 2008, 03:03 - LENT - Edgar Hartman toonde zaterdag in het competitieduel met RDC Rijnsburg opnieuw zijn waarde voor DC Lent.
Het tussenrapport van aanwinst Edgar Hartman bij DC Lent: zeven partijen gespeeld, zes
gewonnen, één verloren: Ik heb het hier verschrikkelijk naar mijn zin.foto Gerard Verschooten
De dammer won zijn partij, de laatste van de dag, tegen Laura Andriessen en behoedde zijn ploeg zo op de valreep voor een nederlaag: 10-10. "Over het geheel gezien ben ik niet helemaal tevreden, want we hebben vandaag wel wat puntjes laten liggen. Wel was het mooi dat ik mijn zware pot alsnog winnend afsloot", zo reageerde Hartman na afloop.
Hartman is bezig aan een bijzonder sterk seizoen. Uit de zeven partijen die hij voor DC Lent afwerkte pakte hij twaalf van de maximaal veertien haalbare punten. Lent draait mede door hun kopman mee in de middenmoot van de hoofdklasse B. "We hebben een team met potentie. Met jongens als Thijs Gerritsen en Sander Spaans hebben we twee jeugdspelers die prima meedraaien in de hoofdklasse. Afgelopen seizoen speelde dit team nog degradatiewedstrijden."
Voor Hartman is het zijn eerste seizoen in Lent. De 28-jarige Oosterhouter kwam over van Troesoe uit Arnhem waar hij vanaf 2002 actief was. "Ik heb het hier verschrikkelijk naar mijn zin. De reden van mijn overstap is dat het in Lent organisatorisch allemaal een stuk beter geregeld is dan in Arnhem. Daar gingen we bijvoorbeeld naar Groningen met negen in plaats van tien man. Dan sta je al met 2-0 achter en vergooi je eigenlijk de hele zaterdag."
Afgelopen seizoen, vier wedstrijden voor het einde, was de maat vol voor Hartman. "We verloren met 15-5 van Lunteren. Ik won als enige mijn partij. Er kwamen teamgenoten te laat en er was iemand die na anderhalf uur alweer klaar was. Een partij verliezen kan, maar niet op deze manier. Voor mij was toen de motivatie om te blijven snel weg", verklaart Hartman zijn vertrek.
Toch speelde dammen niet altijd de hoofdrol in zijn leven. Eind jaren negentig, in zijn studententijd, zegde hij het dammen tijdelijk vaarwel. Hartman koos vreemd genoeg voor bodybuilding. "Dat was toen ik in Huissen speelde. Een jaartje of drie ben ik toen gaan fitnessen en bodybuilden en heb ik ook aan wedstrijden meegedaan. Je bent toch student en met dammen was zeker geen brood te verdienen. In Huissen vonden ze het wel erg jammer, maar accepteerden het wel."
Hartman fitnesst nog steeds, maar heeft het wel weer op een lager pitje staan. "Het is prettige vorm van ontspanning voor mij."
Naast het clubdammen denkt Hartman er ook weer over om zelf op pad te gaan voor persoonlijke wedstrijden en toernooien, iets dat hij lange tijd niet heeft gedaan. "In april zijn de Gelderse kampioenschappen. Daarbij plaatsen vier of vijf spelers zich voor de halve finale van het Nederlands kampioenschap. Of ik me daarvoor kan plaatsen? We zullen zien hoe de stenen schuiven."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:59
De Stentor, 14 januari 2008
Goede voornemens leveren niets op
door Nikhila
HEINO - Na de korte winterstop zaten de Heinose dammers strijdlustig en vol goede voornemens achter het bord. De magere resultaten van het oude jaar waren met de champagne weggespoeld, maar tegenstander Almelo legde de zwakke plekken opnieuw bloot.
DOS-speler Marco Veneboer (rechts) voert in de krachtmeting met Almelo bedachtzaam een
zet uit, maar zijn strategie is niet toereikend voor de volle winst. Op de voorgrond is
clubgenoot Dick Dijk (links) in diep gepeins verzonken, maar hij verstookt daarbij veel te veel
bedenktijd. foto Gerard Vrakking
"We maken dit seizoen vooral op het tactische vlak veel fouten", stelde clubkampioen Frits Gerritsen. "Ook tegen Almelo ging er weer van alles mis."
De uitglijder van Tonnie van Ommen zette na twee uur spelen de toon. De Wijhenaar werd bij gebrek aan een arbiter meteen gepromoveerd en moest alle gegevens van de wedstrijd doorbellen naar de bond. Een passende straf. De drang naar de gelijkmaker werd Gerritsen bijna fataal. "Ik nam een damcombinatie, maar ontdekte halverwege dat het beslissende tempo ontbrak. Door twee schijven extra te investeren, wist ik me nog net te redden."
De erelijst van Gerritsen (64) is lang, maar de laatste jaren wordt hij regelmatig voorbijgestreefd door Marco Veneboer (36), die sinds 1998 al zes keer tot kampioen werd gekroond. Zoals veel van zijn clubgenoten is Veneboer begonnen met schooldammen. "Ik dam al sinds mijn negende jaar en ben snel lid geworden van DOS. Volgens mijn onderwijzer was dat goed voor mijn leerprestaties en mijn concentratievermogen."
Veneboer, werkzaam bij de Belastingdienst in Apeldoorn op de afdeling automatisering, is naar eigen zeggen geheel uit vorm. "Met mijn spel is dit seizoen weinig mis, maar ik kan het in kansrijke standen niet afmaken." Ook zaterdag strandde hij vanuit een voordelige flankstand weer op remise.
Na vier uur spelen zorgde de tijdnood voor het nodige spektakel in de Heinose speelzaal. Met het gevecht van Dick Dijk en Deventenaar Roelof-Jan de Haan als blikvanger. Dijk heeft vrijwel altijd problemen met zijn tijd en had bij het geram op de klok geen oog voor de remisevarianten.
Voor DOS bleken tegentreffers zaterdag een illusie. Ook de zusjes Judith en Rebecca van Beek, ingezet op de hoogste borden, moesten hard werken voor overleving.
De oogst bleef beperkt tot zeven remises, want ook Erik Ploeger ging nog kopje-onder. Eveneens na een tactische tekortkoming. "De slagkeus bracht hem geheel in verwarring", wist Veneboer. "Hij sloeg met zijn schijf, maar als hij met de dam had geslagen, was het gewoon remise geweest."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 12:03
DUO staat na gelijkspel weer boven rode streep
VORDEN - DUO liet in de strijd om lijfsbehoud een kostbaar puntje liggen tegen debutant SNA: 10-10. "We hebben over de hele linie slecht gespeeld en mochten zelfs niet klagen", verklaarde aanvoerder Henk Grotenhuis.
De Vordense strijders klommen door het gelijkspel naar de achtste plaats. Vlak boven de rode streep, maar het loodzware programma baart hen zorgen.
De knullige nederlaag van Arjan van den Berg werkte als een koude douche, want Jochem Zweerink trapte luttele minuten later eveneens in een zetje. "Hij had alle geluk van de wereld", aldus Grotenhuis. "Zijn voorpost midden in vijandelijk gebied was met kunst- en vliegwerk nog houdbaar."
Nina Hoekman herstelde het evenwicht, maar de provocerende strategie van Marcel Knipper leidde tot een onvermijdelijke nederlaag: 6-8. Grotenhuis was zelf evenmin tevreden. "Ik miste in een zeven- om-zeven stand een kansrijk plan en kon daarna niet meer winnen." De succesvolle aanval van grootmeester Wieger Wesselink zorgden na alle malaise nog bijna voor een juichstemming.
DDC werd uitgeteld in dambolwerk Huissen: 13-7. Frank Jansen tekende tegen zijn oude vereniging voor de enige tegentreffer.
DamRa, verzwakt door invallers, bleef moeizaam op de been tegen MTB 2 uit Hoogeveen: 10-10. Wim Terlouw tekende na vijf uur spelen voor de verdiende gelijkmaker.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 12:07
De Stentor, 14 augustus 2008
DCA zakt steeds verder weg
APELDOORN - Damclub Apeldoorn zakt na een goede seizoenstart steeds verder weg op de ranglijst.
Na een kansloze 14-6 nederlaag tegen Franeker verkeert de ploeg, die met voorzichtige titelaspiraties aan het seizoen begon, zelfs in degradatieproblemen.
,,We hadden weinig in te brengen'', was de duidelijke visie van speler André de Koning. ,,Onze grootmeesters werden op remise gehouden en onze minder sterke spelers werden aan de kant geschoven. Maar ze zijn koploper, dus het was een nederlaag waar ik vooraf al wel bang voor was.''
DCA staat na een moeizame reeks nu vijfde van onder op de ranglijst, waar de onderste vier ploegen nacompetitie moeten spelen. ,,Het begint er dus wel een beetje somber uit te zien.'' Volgende week ontmoet DCA Volendam met damvirtuoos Ton Sijbrands in de gelederen.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 12:11
Harderwijk weer aan kop in eerste klasse
HARDERWIJK - In de achtste ronde van de nationale damcompetitie hebben de dammers van DCH goede zaken gedaan.
De thuiswedstrijd tegen Oerterp uit Friesland werd overtuigend gewonnen. Omdat koploper Oldehove verrassend onderuit ging tegen Doetinchem prijkt Harderwijk nu bovenaan de ranglijst.
De dammers uit Oerterp hadden de laatste vier wedstrijden gewonnen en waren bezig met een opmars op de ranglijst. De Harderwijkers waren dus gewaarschuwd.
Na een snelle remise van Ruurd Wuestman was het Jan Hendrik Kok die de score opende met een combinatieve overwinning op zijn tegenstander en ook Ton Eekelschot wist zijn tegenstander te verschalken. Daarna bleef het rustig tot aan de tijdnood.
Aan opvallend veel borden werd op dat moment onder hoge tijdsdruk gespeeld. Herman Arissen overspeelde zijn tegenstander op een fraaie manier en vergrootte de voorsprong van DCH nog verder. Even leek het erop dat er geen enkele Harderwijkse nederlaag zou zijn, maar Patrick Wielemout koos in het zicht van de remisehaven net die variant die hem naar een nederlaag voerde. De laatste overwinning kwam op naam van Jaap van der Werfhorst die een overmachtseindspel zeer zorgvuldig uitspeelde.
De eindstand kwam hiermee op 13-7.
Met nog drie wedstrijden te gaan heeft Harderwijk de kansen op het kampioenschap, en de bijbehorende rechtstreekse promotie, weer helemaal in eigen hand. Er wachten nog wel enkele zware tegenstanders, waaronder in de laatste ronde het sterke DIOS uit Eibergen.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 12:15
Limburgs Dagblad, 12 januari 2008
Dammers Geleen winnen
Hoofdklasser CEMA/De Vaste Zet heeft vanmiddag in Geleen met 14-6 weten te winnen van Constant/Charlois. De Rotterdammers zijn één van de concurrenten in de race voor promotie naar de ereklasse.
Dammen
Van onze verslaggever
De damclub uit Geleen is echter wel afhankelijk van de resultaten van de concurrentie. Ondanks het verlies van PWG blijft de ploeg uit 's Gravenpolder koploper met dertien punten. Het moet deze koppositie nu echter wel delen met het Tilburgse Angarde Informatica dat vanmiddag wist te winnen. De Vaste Zet en Constant volgen daarna met drie punten minder.
Raes Damclub Maastricht verloor met 11-9 bij Damlust uit Gouda. De Maastrichtenaren staan op een elfde plaats en vechten dus nog altijd tegen rechtstreekse degradatie.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 12:20
Limburgs Dagblad, 13 januari 2008
Raes nog steeds in gevarenzone
Raes damclub Maastricht leed zaterdag in Gouda tegen Damlust weer eens de kleinst mogelijke nederlaag van 11-9, en staat nu elfde met drie punten, twee minder dan Denk en Zet, en één meer dan het Gorinchemse GDC.
Dammen
Van onze verslaggever
De nummers elf en twaalf van de hoofdklasse degraderen straks rechtstreeks, de nummers negen en tien spelen een nacompetitie met de nummers 9 en 10 van hoofdklasse A, plus de nummers 2 en 3 van de drie eerste klassen.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 14:06
Friesch Dagblad, maandag 14 januari 2008
Clubtitel Fries Spel weer voor Hartwerd
Easterein - De damclub van Hartwerd heeft zaterdag in Easterein voor de 27ste keer in de historie de Friese titel Fries Spel weten te winnen. Heel even leek het erop dat promovendus De Stadige Strikers uit Scharnegoutum voor een stunt kon zorgen en de hegemonie van Hartwerd zou doorbreken. Zover kwam het niet; de titel ging naar Taeke Kooistra, Stoffel Bouma, Tjerk Wijbinga, Germ Terpstra, Fedde Wiersma, Bokke Nijdam, Jan Bouma en Sjoerd Teake Kooistra.
In de eerste ronde kwam Scharnegoutum met 4-4 op gelijke hoogte met Hartwerd en won vervolgens royaal van Wirdum en Oudega-W. Wirdum won alleen van Oudega-W, dat puntloos bleef en daarom niet ontkwam aan degradatie. Gaastmeer promoveerde naar de kampioensgroep. Blauhuis bleef steken op de tweede plaats. Jorwert speelde vorig jaar nog op het hoogste niveau, maar zakte nu naar de derde groep. In die derde groep bleef het lang spannend, maar Scharnegoutum 2 bleef Lollum-Waaksens voor en promoveert naar de tweede groep.
Het ‘Hokwerda-skild’ voor het team met de meeste bordpunten ging naar het tweede team van Scharnegoutum.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 14:10
TC Tubantia, 14 januari 2008
Denk en Zet klimt naar derde plaats
WESTERHAAR - Na de korte winterstop heeft Denk en Zet/Witte van Moort weer zicht op eremetaal.
De strijders uit Westerhaar nestelden zich na de overwinning (13-7) in Den Haag op de derde plaats. "We rekenen ons nog niet rijk", waarschuwde aanvoerder Peter Hoopman. "Met Hiltex en Huissen wachten ons nog twee loodzware wedstrijden."
De grootmeesters van Denk en Zet namen het voortouw in Den Haag. Auke Scholma verzilverde tegen Wim Bremmer een scherp en principieel duel. Bremmer, geschoold in de jeugdafdeling in Westerhaar, had geen weerwoord op de tomeloze aanval van Scholma. "Veruit de mooiste partij", vond ook Hoopman. Alexander Getmanski is na zijn zesde voltreffer topscorer in de ereklasse. Bij 11-7 liet Dik de Voogd zijn clubmakkers nog een uur wachten. "Na zeven remises op rij was hij flink gefrustreerd", aldus Hoopman. "De opluchting straalde na zes uur spelen dan ook van zijn gezicht."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 14:16
Brabants Dagblad, 14 januari 2007
Heijmans Excelsior houdt schade beperkt
14 jan 2008, 03:11 - AMSTERDAM - Dat er voor Heijmans Excelsior weinig eer te behalen was tegen Hiltex stond al bij voorbaat vast. De Rosmalense dammers werden in Amsterdam door het legertje grootmeesters niet van het bord gespeeld: 13-7.
Aan de bovenste vijf borden viel de balans zelfs met 4-6 in het voordeel van Heijmans Excelsior uit. Aan de staartborden gaf het enorme ratingoverschot van de hoofstedelingen de doorslag. Alleen Kolk slaagde er daar in remise te spelen via een offertje in het vergevorderde eindspel.
Achter het vijfde bord slaagde Kees Thijssen er niet in om Adri Vermeulen op de knieën te krijgen. De Nederlands kampioen kwam zelfs in hevige tijdnood (acht zetten in tien seconden), maar hield het hoofd koel. De enige overwinning van Heijmans Excelsior kwam op naam van Mari van Ballegooijen.
Tegenstander Marino Barkel taxeerde een doorbraakvariant van de Aalburger verkeerd.
Hiltex - Heijmans Excelsior 13-7: 1. Van den Akker - Teer 1-1; 2. Ndjofang - Greveraars 1-1; 3. Wiering - Van der Kooij 1-1; 4. Barkel - Van Ballegooijen 0-2; 5. Thijssen - Vermeulen 1-1; 6. Meurs - Ladage 2-0; 7. Hoogteijling - Kolk 1-1; 8. Provoost - Van den Hooff 2-0; 9. Klarenbeek - Voor de Poorte 2-0; 10. Meijer - Bhawanibhiek 2-0.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 14:24
Brabants Dagblad, 10 december 2007
'In een zetje lopen' bij degradatieduel
door Piet Lauwen
Maandag 10 december 2007 - ROSMALEN - Zowel Heijmans Excelsior als Den Haag wist voorafgaand aan het seizoen, dat handhaving in de ereklasse van de damcompetitie het hoogst haalbare was. Dat is nu eenmaal bij voorbaat het lot van de ploegen, die uit de hoofdklasse promoveren en niet over een zak geld beschikken. Zaterdag zaten de twee tientallen in De Vlieger in Hintham tegenover elkaar. Bijna zes uur spel leverde geen winnaar op: 10-10.
Wim van der Kooi, die zelf in een strategische partij remise speelde tegen
Wim Bremmer, was tevreden met een punt. Foto Chris van Cromvoirt
Speler-trainer Wim van der Kooij was redelijk tevreden met het punt. "We houden daardoor in ieder geval de voorsprong van vier punten op Den Haag. Maar we hadden betere zaken kunnen doen door deze wedstrijd te winnen. Er degraderen immers twee ploegen direct en de twee ploegen, die daarboven eindigen, moeten nog degradatiewedstrijden spelen." Zelf speelde Van der Kooij in een strategische partij remise met Wim Bremmer.
Ver voordat Van der Kooij tot die puntendeling kwam, had Gijs voor de Poorte zijn tegenstander al de hand moeten schudden. "Ik liep in een zetje. Als ik het een paar zetten daarvoor anders had gedaan, had ik een dijk van een stand overgehouden. Nu was het ineens uit." Heijmans Excelsior vocht daarna lang tegen een dreigende nederlaag. Dat zag ook Thijs Sluiter, de trouwste supporter van de club, waarvan hij al 65 jaar lid is. Ondanks zijn 84 jaar slentert hij, zoals ook alle andere spelers en toeschouwers in de speelzaal, van het ene naar het andere bord. "Het gaat moeizaam vandaag", oordeelt hij. "RDG, de voorloper van Den Haag, was altijd al een lastige tegenstander voor ons. Zelf speelde ik mijn eerste wedstrijd voor Excelsior in 1943 tegen RDG om het Nederlands kampioenschap. Daarna zijn we ze nog dikwijls tegengekomen."
Hoogtepunt van de Bosschenaar in zijn damcarrière had de strijd om het landskampioenschap in 1954 moeten worden. "We speelden 10-10 tegen Constant. Zelf verloor ik, terwijl ik het in tijdnood simpel remise had kunnen maken. Weg titel, want de beslissingswedstrijd verloren we daarna." Sluiter werd overigens toch een keer Nederlands kampioen en wel met het Bossche BVV, als voetballer. "Dat was in 1948, toen we van PSV wonnen. Zelf zat ik toen met een gebroken been aan de kant, maar het was natuurlijk wel een hoogtepunt om voetbalkampioen van Nederland te worden. Overigens ben ik nu de enige nog levende speler van dat elftal."
Ondertussen heeft Heijmans Excelsior een 9-7 voorsprong opgebouwd. Ingo Greveraars en Frank Teer bouwen het voordeel langzaam uit tot een net voor de tijdcontrole winnende positie. Omdat voorzitter Mari van Ballegooijen de weg kwijtraakt in een onduidelijk eindspel, wordt het 9-9. En zijn alle ogen gericht op de partij tussen Jan van den Hooff en Fred Ivens. Van der Kooij: "Ik denk dat het remise wordt. Dat zou een mooie prestatie zijn van Jan want Ivens is een geroutineerde speler en een geslepen vos." Wanneer Van den Hooff een remiseaanbod van Ivens afwijst, reageert Van der Kooij even vol afgrijzen. Uiteindelijk wordt het toch nog remise.
Heijmans Excelsior - Den Haag 10-10: 1. Ladage - Stapper 1-1; 2. Voor de Poorte - De Groot 0-2; 3. Van den Hooff - Ivens 1-1; 4. Vermeulen - Vogelaar 1-1; 5. Teer - Malahe 2-0; 6. Greveraars - Lodder 2-0; 7. Kolk - Kos 1-1; 8. Van der Kooij - Bremmer 1-1; 9. Van Ballegooijen - Van Galen 0-2; 10. Entken - Den Engelsman 1-1.