KRANTENARTIKELEN - 2008/2009

Post Reply
eitje

Post by eitje » Sun Jan 13, 2008 13:32

Theo Dijkstra wrote:Sinds mijn erg late bijdrage van oud en nieuw, realiseer ik me dat er enkelen toch zitten te wachten op een tijdige bijdrage van de Sijbrandsrubriek. Met hoevelen zijn jullie? Graag jullie reactie.

Image
En ik ook Theo!

Want anders moet ik enkele maanden wachten op dit leesplezier.

Ronald Schalley

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 13, 2008 14:12

Theo Dijkstra wrote:Sinds mijn erg late bijdrage van oud en nieuw, realiseer ik me dat er enkelen toch zitten te wachten op een tijdige bijdrage van de Sijbrandsrubriek. Met hoevelen zijn jullie? Graag jullie reactie.
Tijdens het NK in Soest zag ik Hein Meijer de door jou en mij geplaatste rubrieken van Sijbrands en Wiersma afdrukken voor de overige deelnemers, dus tel die jongens ook maar mee.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 13, 2008 15:15

De Telegraaf, za 12 jan 2008, 23:29
Van Stigt Thans blijft leider

door onze dammedewerker

SCHIEDAM - De Schiedamse damvereniging Van Stigt Thans heeft na een enigszins geflatteerde zege (5-15) op DVSB de leiding in de nationale clubcompetitie behouden. Achtervolger Hiltex versloeg Heymans (Den Bosch), terwijl oud kampioen VBI (Huissen) verrassend verloor met 7-13 tegen het Drentse Hijken.

Over twee weken kan al in een vroeg stadium een definitieve beslissing over het kampioenschap vallen als de Schiedamse koploper tegen Huissen uitkomt.

Den Haag en Culemborg blijven in de degradatiezone. Het Friese Franeker is de grootste kanshebber voor promotie met als concurrent Bart Smit Volendam, terwijl het Tilburgse Angarde Informatica in strijd is met het Zeeuwse PWG om een plaats in de hoogste divisie.

Uitslagen:
Culemborg – Twente’s Eerste (Hengelo) 10-10
Den Haag – Witte van Moort 7-13
Hiltex – Excelsior 13-7
DVSB – Van Stigt Thans 5-15
Damver (VBI) – Hijken 7-13
Dammers uit Oost – SNA 10-10

Klassement:
1 van Stigt Thans. 16 pnt 2. Hiltex. 14 pnt. 3. Witte van Moort en Huissen 12 pnt.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Jan 13, 2008 15:21

Daar hoor ik ook bij, Theo. Bedankt voor het plaatsen van de rubrieken!

blondegod

Post by blondegod » Sun Jan 13, 2008 16:11

Bedankt Theo.
Een bedankje richting Hanco lijkt me dan ook wel op z'n plaats

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 13, 2008 16:51

blondegod wrote:Bedankt Theo.
Een bedankje richting Hanco lijkt me dan ook wel op z'n plaats
Dank je Gabriël, graag gedaan. Maar het lijkt me duidelijk dat er genoeg liefhebbers zijn voor de rubrieken van Ton Sijbrands en Harm Wiersma, en ook voor de andere krantenartikelen. Ik denk niet dat het nodig is dat iedereen Theo of mij hier persoonlijk komt bedanken voor de inspanningen. Genoeg bewijs dat er behoefte is aan dit topic is dat het dagelijks tussen de 300 en 1500 hits heeft.

composite

Post by composite » Sun Jan 13, 2008 17:59

Hanco Elenbaas wrote:[Genoeg bewijs dat er behoefte is aan dit topic is dat het dagelijks tussen de 300 en 1500 hits heeft.
Domme vraag waarschijnlijk, maar waar kun je het aantal hits per topic zien?
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 13, 2008 20:20

composite wrote:Domme vraag waarschijnlijk, maar waar kun je het aantal hits per topic zien?
Via 'Profile' en 'Find all posts' van iemand die recent in het topic heeft gepost.

composite

Post by composite » Sun Jan 13, 2008 20:37

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote:Domme vraag waarschijnlijk, maar waar kun je het aantal hits per topic zien?
Via 'Profile' en 'Find all posts' van iemand die recent in het topic heeft gepost.
Dank. Nooit geweten.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Jan 13, 2008 23:09

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 01:34, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:03

De Gelderlander, 12 jan 2008

Alexandra Betting wil weer naar NK voor vrouwen

door Anton Janssen

12 jan 2008, 03:09 - BENNEKOM - De naam Alexandra Betting laat nauwelijks een belletje rinkelen in De Vallei.

Image
Alexandra Betting doet dit jaar weer een gooi naar plaatsing voor het NK dammen voor vrouwen.
foto Cord Otting

Toch is de damster een product van de 'Bennekomse school'. Alleen beoefent zij haar geliefde bordspel al vele jaren buiten haar woonplaats Bennekom.

Betting geniet in de damwereld enige bekendheid. Voor de 35-jarige speelster is 2008 een belangrijk jaar. Ze wil pieken op twee fronten. Sinds afgelopen weekeinde is zij bezig met de kwalificatiewedstrijden voor het Nederlandse kampioenschap voor vrouwen.

Bovendien zit Betting met haar team TDV 2 in Tilburg in de beslissende fase in de tweede klasse E van de nationale competitie.

Dammen is voor Betting een passie. Ze zet altijd interessante partijen op. "Ik ga de strijd niet uit de weg. Meestal steek ik veel tijd in de opening. Dat breekt me soms op als ik in tijdnood raak. Dan kom ik in de afwerking bedenktijd tekort. Ik houd van spannende partijen in het flankspel en neem graag risico's. Soms kost het mij punten, maar het verdiept mijn kennis van het spel."

Betting begon als zevenjarige met dammen bij BDV, waar de bekende damtrainers Herman van Silfhout en Anders van Heusden (beiden overleden) haar opleidden. Ze kreeg daar een goede basis, maar koos op de middelbare school voor een ander pad. Dammen ging in de tienerjaren grotendeels aan haar voorbij.

Betting studeerde in Maastricht en Tilburg. Zij werd zeven jaar geleden tijdens een toernooi in Brunssum weer door de damsport gegrepen. De Belg Marc de Meulenaere haalde haar over naar TDV (Tilburg) te komen. Ze steekt sindsdien weer veel tijd in dammen bij de club, in team- en persoonlijke wedstrijden en op toernooien. Bovendien is ze bij de Brabantse dambond bestuurlijk actief.

Betting maakt daarnaast deel uit van het project Nationale Dames Training, waar grootmeester Nina Hoekman-Jankovskaja de vrouwen op een hoger plan brengt. De Bennekomse deed vorig jaar in Nijmegen mee aan het Open NK. Ze bivakkeerde tussen internationale en nationale toppers en eindigde met negen punten uit tien partijen in de middenmoot.

Betting debuteerde in 2006 op het het NK voor vrouwen. Zij overleefde de selectiewedstrijden en haalde de finale. Daar ondervond de nieuwkomer dat de vroegere Russinnen veel meer technische bagage hebben dan Nederlandse speelsters.

Het werd voor de Bennekomse een zwaar toernooi. Ze eindigde in de achterhoede. Betting hoopt op een nieuwe kans. Vorig jaar werd ze in de halve finale uitgeschakeld.

"Ik wil graag weer naar de titelstrijd. Eenvoudig zal het niet worden. In mijn groep is de concurrentie groot. Ik mag niemand onderschatten. Een plaats bij de beste drie veroveren wordt een zware klus. In de eerste partij deelde ik de punten met Leonie de Graag van wie ik in juli verloor. Ik durf niet te garanderen dat ik het haal. We zien wel waar ik sta na de laatste ronde op 1 maart."

Een week eerder wordt de landelijke competitie afgesloten. TDV 2 leidt met dertien punten uit zeven duels en hoopt op de titel en promotie. Betting speelt in een vriendenploeg en draagt haar steentje bij. Ze is ongeslagen, won zes keer en speelde één keer remise. Met dertien uit zeven (dezelfde score als haar team) is zij ook algemeen topscorer in de tweede klasse E.

De komende maanden mag Alexandra Betting proberen haar goede vorm uit te buiten en van 2008 een mooi damjaar te maken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:07

De Gelderlander, 14 januari 2008

DV Huissen kan kampioenschap vergeten na veegpartij tegen Hijken

door Anton Janssen

14 jan 2008, 03:03 - HUISSEN - De titeldroom van DV Huissen is uit elkaar gespat. De Huissense dammers werden zaterdag in het eigen Koelhuis geveegd door Hijken DTC (7-13 verlies) en kunnen het landskampioenschap op hun buik schrijven.

Huissen zakte door de nederlaag naar de vierde plaats van de ranglijst. De achterstand op koploper DV Schiedam, dat won van DVSB, liep op tot vier punten. Er resten nog slechts drie speelronden in de Ereklasse.

Teamleider Geert van Aalten, zelf één van de vier verliezende Huissense spelers, had geen verklaring voor de schokkende nederlaag tegen de Drenten: " Misschien waren we te gespannen. Verlies aan vier borden overkomt ons nooit. Het was bij ons vandaag verschrikkelijk slecht. Zelf sta ik op min drie; wat een seizoen."

Johan Krajenbrink pakte als eerste een punt. De technisch directeur van Huissen deelde de punten met de gevaarlijke Martin Dolfing. Vervolgens tuinde Van Aalten in een doorbraakactie van Maikel Palmans. Joost Hendriksen stond licht voordelig tegen Evert Dollekamp: remise. Dat was ook het keurige resultaat van Geert Berends, ingevallen voor zijn zieke broer Theo, tegen Rik Keurentjes.

Bij Fred de Koning ging het ook mis. Hij werd weggetikt door Henk Kalk en leed zijn eerste competitieverlies. Guntis Valneris trof in Hans Jansen een vrijwel gelijkwaardige tegenstander: remise. Alexander Baljakin toonde zijn vorm en won als enige Huissen-speler. Jan Mente Drent was zijn slachtoffer.

Bij Alex Mathijsen ging het in het middenspel langzaam de verkeerde kant op. Jan Ekke de Vries oogstte twee punten. Gérard Jansen kwam tegen Jacob Okken eerder op dam. Zijn kwetsbaar opgestelde schijven zorgden er voor dat het evenwicht niet werd verbroken.

Jasper Lemmen trof het supertalent Roel Boomstra. Een onnauwkeurigheid in de opening bleef hem achtervolgen. Lemmen was in het eindspel kansloos en incasseerde het eerste verlies in dienst van Huissen.

DV Huissen-Hijken DTC 7-13: Geert van Aalten-Maikel Palmans 0-2, Guntis Valneris-Hans Jansen 1-1, Alexander Baljakin-Jan Mente Drent 2-0, Jasper Lemmen-Roel Boomstra 0-2, Fred de Koning-Henk Kalk 0-2, Johan Kranenbrink-Maertin Dolfing 1-1, Gérard Jansen-Jacob Okken 1-1, Geert Berends-Rik Keurentjes 1-1, Joost Hendriksen-Evert Dollekamp 1-1, Alex Mathijsen-Jan Ekke de Vries 0-2.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:10

Dammers Uit Oost stelt teleur met remise tegen een zwak SNA

14 jan 2008, 03:03 - DOETINCHEM - Dammers Uit Oost (DUO) speelde in de ereklasse teleurstellend 10-10 gelijk tegen SNA.

De Doetinchems-Vordense damcombinatie had zaterdag goede zaken kunnen doen tegen een van de mindere broeders op het hoogste niveau, maar DUO kwam niet verder dan 10-10. ,,En dan mogen we nog helemaal niet klagen, want we hadden dit duel nog kunnen verliezen ook", aldus speler Henk Grotenhuis die zelf remise speelde tegen Theo Tesselaar.
Tot drie uur 's middags was er niet zo veel aan de hand, concludeerde Grotenhuis. "Maar toen trapte Arjan van den Berg in een simpele stelling waardoor hij zijn partij verloor. Het leek wel of iedereen daarvan schrok, want vervolgens ging het op meer borden fout. De partijen van Jochem Zweerink en Wouter Ludwig hadden ook zo maar een nul voor ons op kunnen leveren."

Dat Marcel Knipper - die speelde voor Ruesink - verloor van de sterkste opponent Richard Mooser aan SNA-kant, was geen verrassing. Grotenhuis: ,,Marcel had echter beter kunnen kiezen voor veilig spel tegen een betere tegenstander, om zo een remise proberen te pakken, maar in plaats daarvan begon hij hem op het bord te provoceren. En dan kun je de deksel op de neus krijgen."

Nina Hoekman en Wieger Wesselink pakten wel een overwinning voor de Achterhoekers, maar dat was niet genoeg voor een overwinning. "Dit zijn de wedstrijden waar je normaal de punten moet pakken en het is een teleurstelling dat het er maar eentje is geworden. Daardoor blijft er nog wat spanning onderin de stand voor de laatste twee speelronden", concludeert Grotenhuis, tevens voorzitter van DUO. Zijn club staat na de 10-10 op de achtste plaats.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:15

Bram Verhoef deelt in succes Denk en Zet

door Anton Janssen

14 jan 2008, 03:03 - CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet haalden zaterdag tegen Twente's Eerste uit Hengelo hun eerste punt: 10-10. De teams hebben één ding gemeen: ze verloren na vorig seizoen hun sponsor en komen nu met een 'amateurteam' in de ereklasse uit
.

Image
Bram Verhoef denkt na tijdens zijn eerste competitiezege. De leraar scoorde eerder dit jaar
één remise en verloor zes keer. foto Raphaël Drent

Achteraf was zelfs winst voor de Culemborgers haalbaar geweest. Daan van Os miste op een cruciaal moment een winnend plan en Rien Claassen liep remise mis.

Voor Denk en Zet wonnen Tjeerd Harmsma, Kees van den Bosch en Bram Verhoef. Voor de uit Limburg afkomstige geschiedenisleraar Bram Verhoef (30) herhaalt de geschiedenis zich. Hij speelde vorig seizoen met Maastricht in de onderste regionen, dit jaar doet hij dat met Denk en Zet. Ook bij Maastricht was dat het gevolg van het opstappen van de sponsor.

Verhoef gaat er niet onder gebukt: "Ik verhuisde vanwege mijn werk naar Woerden. Ik zit tijdens de pauze vaak met collega Rien Claassen achter het dambord. Samen zochten we een damclub. Denk en Zet is Culemborg was onze keuze. Het is een leuke en gezellige club." "Ik wil dammen met mensen waar ik iets mee heb. Die situatie trof ik hier aan. Hetzelfde geldt voor de club in Schaesberg. Ik speel daar met het team in de Limburgse hoofdklasse. Voor wat betreft het spelniveau ben ik niet van wereldklasse, maar hier heb ik de kans tégen dammers van wereldklasse strijd te leveren."

"Degradatie zou ons lot worde, dat wisten we vooraf. Maar ik blijf de club trouw en wil volgend seizoen in de hoofdklasse spelen. Denk en Zet heeft jeugdspelers die in potentie dat niveau bereiken. Dit seizoen leek qua prestaties verloren maar we willen nu meer punten pakken."

Verhoef over zijn partijen tot dusver: "Pas in de slotfase wordt het klassenverschil duidelijk. De tegenstanders hebben meestal vier à vijfhonderd ratingpunten meer en rekenen beter. Na het vierde speeluur voel je dan de partij uit je vingers glippen. Het is frustrerend want je komt er niet onderuit. En toch is het een belevenis om zo'n partij te mogen spelen."

Na zijn overwinning legt de tevreden dammer uit: "Vandaag waren de rollen voor mij omgedraaid. Na een mooie modelpartij viel de winst aan mijn kant. Wij speelden met flair. Na afloop was het enthousiasme terug: we leven nog. We voelen ons als de voetballers van VVV. Misschien kunnen we ons via de nacompetitie handhaven wanneer we van SNA en Den Haag weten te winnen."

Harmsma won na een half uur met een openingszetje. Kees van den Bosch forceerde schijfwinst en bouwde de marge uit. De spanning keerde in tijdnood terug. Robert-Jan van den Akker trapte in een zetje en broer Matthijs bezweek onder de druk van grootmeester Virny.

Verhoef deed iets terug waarna Pieter Steijlen, Jan Riesthuis, John van den Borst en Van Os de tien bordpunten vol maakten. Denk en Zet zag Claassen mistasten waardoor de winst uitbleef
.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 14, 2008 11:24

Alle hoop in Vallei gevestigd op BDV

14 jan 2008, 03:03 - EDE - BDV mag van de landelijk spelende damteams uit De Vallei als enige op een succesvol seizoenslot hopen. De Bennekommers klopten Zaanstreek 2 met 14-6 en blijft met veertien punten uit acht wedstrijden koploper in de tweede klasse.

Image
Aldert van Eck (voorgrond) concentreert zich op zijn partij voor DES. Van Eck kon de nederlaag
tegen IJmuiden voor de Lunterse formatie ook niet voorkomen. foto Herman Stöver

DES is in de hoofdklasse totaal uit vorm en zat na het duel met IJmuiden weer met lege handen. WSDV haakte in de eerste klasse, door het verlies bij koploper DC Dordrecht, af in de strijd om promotieplaatsen.

Bij BDV was teamleider Hans Robben opgetogen na de regelmatige overwinning op Zaanstreek. "We liggen op koers, maar de concurrenten won ook. Het blijft ongemeen spannend. We hebben evenveel punten als Haarlem. Onze bordpunten zijn in ons voordeel. Het wordt een mooi slot. In de laatste ronde ontvangen we Haarlem."

BDV had zaterdag aan drie winstpartijen voldoende. Ingrid de Kok zette de toon. Harry Otten weerlegde een offer van zijn opponent en benutte zijn kansen vervolgens optimaal. Robben was de derde winnaar. Schijfwinst in de tijdnoodfase was de basis voor twee punten. In de overige partijen werden de punten gedeeld.

Hoofdklasser DES Lunteren zit in de hoek waar de klappen vallen. DES verloor thuis met 12-8 van IJmuiden.

"Dit was de derde nederlaag op rij ", sprak Evert van de Pol teleurgesteld. "We moeten de komende drie wedstrijden vol aan de bak om een degradatieduel te ontlopen. Dit zijn de mysterieuze krachten in de sport. Het loopt niet en het is oppassen geblazen."

Alleen Richard Cousijnsen won tegen IJmuiden. Daarnaast volgenden drie harde nullen. Van de Pol, Hermen Kroesbergen en Sander Neutel verloren. Met de nederlaag zakte DES af naar de negende plaats op de ranglijst.

WSDV verloor bij Dordrecht met 12-8. Deelname aan de nacompetitie lijkt uit beeld voor de Wageningers. Teamleider Cor Langeveld: "Dordrecht is koploper en toonde meer scherpte. We hebben een plaats in de top-3 niet meer in eigen hand."

Voor WSDV won alleen Henk Kleinrensink. Hans Kromhout, net terug van een trainingsstage in Mali, was aangeslagen na een doorbraak en verloor. Dat was ook het lot van Arie Janssen van Doorn en de jarige Ap van Ingen. WSDV staat nu met negen punten op de vijfde plaats
.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon Jan 14, 2008 11:29, edited 1 time in total.

Post Reply