KRANTENARTIKELEN - 2008/2009

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jan 08, 2008 22:22

Noordhollands Dagblad, 7 januari 2007

Denksportcentrum is oud idee in nieuw jasje

door CO BUYSMAN

HOORN - Als het aan Marianne Peereboom ligt, krijgt een oud idee een nieuw jasje. De Hoornse bridgespeelster was in de tweede helft van de jaren negentig betrokken bij het initiatief om in haar woonplaats een denksportcentrum te realiseren.

Dat kwam er ook, maar wordt tegenwoordig alleen gebruikt door de schaakverenigingen Caïssa en De Eenhoorn. Cultureel centrum De Huesmolen werd in die tijd aangepast om dammers, bridgers en schakers één dak boven de vele hoofden te geven.

Damclub Het Probleem zat twee seizoenen op dezelfde avond in dezelfde zalen als Caïssa. Door het verschil in partijduur (een dammer heeft twee uur bedenktijd, een schaker negentig minuten) bleek die vorm van gezamenlijk gebruik niet zo geschikt en keerde Het Probleem terug naar Chez Dick.

Het complete verhaal staat in Dagblad voor West-Friesland en Enkhuizer Courant van dinsdag 8 januari.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 09, 2008 15:10

De Gelderlander, 9 januari 2008

Culemborgers geloven in hun kansen

door Anton Janssen

09 jan 2008, 03:00 - CULEMBORG - Drie jonge dammers uit Culemborg spelen sinds zaterdag in de halve finale (selectiewedstrijden) van het Nederlands kampioenschap dammen.

Image
Pieter Steijlen (links) deelde zaterdag in Beekbergen de punten met nationaal rapidkampioen
Anton van Berkel. foto Rob Voss

Boudewijn Derkx (21), Pim Meurs (19) en Pieter Steijlen (17) zijn in de race voor een ticket dat toegang geeft tot de strijd om de landstitel. Alledrie geloven zij in hun kansen om de finale van het NK te halen. Het drietal komt tot begin maart nog vier weekeinden in actie.

Pieter Steijlen is de jongste van het Culemborgse trio. Hij verzekerde zich tot zijn eigen verrassing van deelname aan de halve finale door het veroveren van de Nederlandse titel bij de junioren. Vorig jaar debuteerde Steijlen als keuzespeler met 8 punten uit 9 wedstrijden uitstekend in de halve finale.

Bij de selectiewedstrijden in Beekbergen wil Steijlen hoger eindigen: "Ik heb enkele weken geleden het WK voor junioren gespeeld. Dat ging redelijk. In deze halve finale zit ik in een groep die relatief lichter is dan de andere. Maar het zegt weinig. Het moet achter het bord gebeuren. Vorig jaar kon ik vrijuit spelen. Nu ga ik nadrukkelijk voor het resultaat. Ik denk meer te kunnen bereiken en richt me op het NK. De nummers één en twee plaatsen zich direct, de nummers drie van de vier groepen spelen een barrage om twee plaatsen."

Plaatsgenoot Boudewijn Derkx debuteerde vorig jaar in Soest verdienstelijk en haalde met zijn score van 14 punten uit 13 partijen de zesde plaats. De student is tevreden met de groep waarin hij speelt en ziet goede kansen op een hoge klassering. "Ik verwacht dat een plus 4 score toereikend is. De scherpte in mijn spel moet nog komen; ik heb zeker kansen. Ik beschouw Martin Dolfing als een belangrijke concurrent."

Derkx speelt competitie bij Westerhaar. "Daar heb ik een plus 3 score staan, maar dat hadden enkele punten meer kunnen zijn."

De 19-jarige Pim Meurs hoort sinds de jaarwisseling bij de senioren. Meurs wil zich bewijzen: "Ik wil me graag voor het NK plaatsen. Het is mijn doel weer een stapje hoger op de damladder te komen."

"In mijn groep zijn Ron Heusdens, Jos Stokkel en Hein Meijer de belangrijkste concurrenten. Hun spel is me niet onbekend. Ik scoor voor Amsterdam goed in de ereklasse, opmerkelijk want mijn laatste jaar bij de jeugd was niet overtuigend. Ik wil nu een frisse start in 2008 te maken" aldus de gemotiveerde Meurs.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 09, 2008 15:12

De Gelderlander, 9 januari 2008

Ludwig en Zweerink beginnen met remises

09 jan 2008, 03:00 - DOETINCHEM - De dammers Wouter Ludwig en Jochem Zweerink van het Doetinchems-Vordense Dammers Uit Oost (DUO) zijn de halve finales van het NK dammen beiden begonnen met twee remises.

Veertig dammers proberen in vier groepen van tien spelers een plaats te bemachtigen voor de finale van het NK. Het afgelopen weekeinde waren in Beekbergen de eerste twee speelrondes. Wouter Ludwig begon de halve finales in groep 2 met twee remises tegen Frits Luteyn en Bill Neven. De dammer van DUO staat daarmee op een gedeelde zesde plaats in de tien dammers tellende groep. Vijf spelers gaan gezamenlijk aan de leiding met drie punten. Ludwig moet het in de volgende speelronde (19 en 20 januari) tegen Frank Teer en Cor van Dusseldorp.

In groep 4 speelde Jochem Zweerink van DUO net als zijn ploeggenoot ook twee keer remise; tegen Anton Schotanus en tegen Marino Barkel. Zweerink staat met twee punten op een gedeelde vierde plaats achter drie koplopers die drie punten verzameld hebben. Zweerink moet het in de volgende speelronde opnemen tegen Gérard Jansen en Roel Boomstra.

Andere dammers van DUO waren het afgelopen weekeinde actief bij de jaarlijkse sneldamrace van het district Oost. "De verdeling van de provinciale tickets leidde tot spannende barrages", verklaarde organisator Gerco Brummelman.

DUO-dammer Friso Fennema was onaantastbaar in de hoogste klasse en werd op zes punten gevolgd door zijn clubgenoot Bert Woolschot. Ook Henk Ruesink (vierde) en Arjan van den Berg (vijfde) van DUO gaan door naar de Gelderse finale.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 09, 2008 15:15

De Gelderlander, 8 januari 2008

Van de Weerdhof start met twee remises

08 jan 2008, 03:00 - BEEKBERGEN - De dammers Erik van de Weerdhof uit Veenendaal en Erwin van Hierden (DES) scoorden in het eerste weekeinde twee punten bij de halve finales voor het NK. Van Hierden won zaterdag tegen Ottink en verloor de tweede partij tegen Van der Kooij.

Van de Weerdhof remiseerde met Meurs en Hollander. Alexandra Betting uit Bennekom begon in het vrouwentoernooi met een remise tegen Leonie de Graag.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jan 10, 2008 01:06

De Telegraaf, wo 09 jan 2008, 20:51

Georgiev wint BaltCup

door Harm Wiersma

VILNIUS - Alexander Georgiev uit Sint Petersburg (Rusland) heeft door winst in de slotronde de toernooizege opgeëist bij het BaltCup toernooi in de hoofdstad van Litouwen.

Image
Alexander Georgiev

Hij won de slotronde van Raimonds Vipulis en bleef zijn voornaamste concurrenten Alexander Baljakin en Alexander Kalmakov een punt voor.
Opmerkelijk was daarnaast de vierde plaats voor Jeroen van den Akker, die na winst op de Russische routinier Napreenkov nog vierde eindigde.

Ron Heusdens won het slotduel van de Litouwer Stasystis, maar eindigde desondanks slechts negende. Heusdens speelt vanaf komend weekend verder in de halve finales van Nederland, waar Baljakin en van den Akker zich reeds – samen met kampioen Kees Thijssen en Auke Scholma – al voor geplaatst hebben.

Uitslagen laatste ronde. Vipulis - Georgiev 0-2, Baliakin - Anikeev 1-1, Valneris - Kalmakov 1-1, Napreenkov - v.d. Akker 0-2, Gulyaev - Amrillaev 1-1, Stasytis - Heusdens 0-2 , Domèev - Kudriavcev 1-1 , Kalinov - Surkov 2-0

Eindstand aan kop: 1. Georgiev 11 pnt. 2. Baljakin 10 pnt, 3. Kalmakov 10 pnt. 4. v.d. Akker 10 pnt. 5. Valneris 9 pnt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 11, 2008 20:43

TC Tubantia, 10 december 2007

Een burenruzie, maar 'n sportieve

door Jan Kees van der Paauw

WESTERHAAR - Een burenruzie, maar een sportieve. De jaarlijkse krachtmeting tussen de ereklasseteams Witte van Moort/Denk en Zet en Twente's Eerste is een ontmoeting in gewijde stilte, of die zich nu in Hengelo dan wel in Westerhaar afspeelt.

De onderlinge confrontatie in de jaargang 2006-2007 is, zo wil het competitieschema van ronde zeven, in Westerhaar. Daar wenst Denk en Zet baas in eigen huis te blijven. Bij de 'Zebra's, in hun gestreepte clubsweaters met clublogo een herkenbaar collectief, beleeft Hin Wong (21) deze derby voor het eerst. De Saxion-student uit Borne debuteert. Ineens basisspeler, aan bord negen, en geconfronteerd met Ernst-Jan de Bruijn. "Was ik niet zo blij mee", zegt Wong, na uren denkwerk. "Toen we nog jeugdspeler waren, kwamen we elkaar vaak tegen. Hij versloeg me regelmatig."

De stoere Twent met gelkuif weerstaat met de witte schijven het daminzicht van De Bruijn. Medespelers, die even hun stoel verlaten om het hoofd koel te houden en de benen te strekken, zien tegen vier uur een zes-om- zes-stelling die evenwicht uitstraalt. Gunstig voor de subtopper uit Westerhaar, die dan al twee winstpartijen heeft kunnen bijschrijven. Team-dammen is ook rekenen - persoonlijke initiatieven tot risicovolle strategieën worden niet gewaardeerd, omdat daarmee het eindresultaat in gevaar kan komen.

Wong stelt royaal na vijven en na 55 zetten remise voor, hetgeen wordt geaccepteerd. "Ik had gezien dat Scholma al de derde winstpartij voor het team had afgedwongen tegen Virny ", legt hij uit. "Mijn remise was voldoende." Bekentenissen over het partijverloop worden gewisseld. De Bruijn zag geen gaatje, Wong klapte zich vast aan remise-perspectief.

Een punt derhalve voor Wong als bijdrage in de winst van de Teentse subtopper.

"Ben ik wel tevreden over. Ik sta nu na twee remises, een overwinning en vier nederlagen, op een totaal vier punten." Niet gek voor een debutant in de ereklasse, die vorig seizoen met Borne nog in de eerste klasse uitkwam. Zijn overstap naar de beste Twentse ereklasser van de afgelopen jaren kan hij makkelijk verklaren. "Ik ben door de Hengelose club niet gevraagd, door Westerhaar wel."

Die jaar geleden was hij nog nationaal jeugdkampioen sneldammen, in de langzamere variant is hij iets minder sterk.

Maar dammen is zijn sport. "Mijn drie jaar oudere broer Sil damde, ik ben het ook gaan doen. Op de basisschool hadden we een leraar, Jos – zijn achternam weet ik niet meer – die ons dammen leerde." Hoewel hij de afgelopen week zijn huiswerk deed – partijen van Hengelose spelers nog eens doornemen – is het heilige vuur wat gedoofd.

"Ik was een talent, ben dat voor mijn gevoel nu niet meer. Misschien omdat ik druk ben met studie, fiscale economie.

Hoop ik binnenkort af te ronden." Maar ook in de sportschool is hij vaak te vinden. " Voor een gespierd lijf, dat vind ik mooi." Een streven dat in de damwereld eerder uitzondering dan regel is.

In Westerhaar wordt de speler als vertegenwoordiger van een talentrijke Twentse generatie gewaardeerd. Teamleider Peter Hoopman: "Een eerste seizoen in de ereklasse betekent voor hem veel partijen tegen sterkere spelers, met een hogere rating. Zijn resultaten vallen zeker niet tegen. Kees Thijssen, de beste dammer van dit moment van Nederland, verloor in zijn eerste seizoen op dit niveau ook veel vaker dan hij won."

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jan 12, 2008 00:51

...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 12, 2008 06:21

De Telegraaf, 12 januari 2008
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 12, 2008 06:25

De Telegraaf, 12 januari 2008
Image

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Jan 12, 2008 15:42

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 01:33, edited 1 time in total.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Jan 12, 2008 17:04

Theo, ik ben blij met de Volkskrant rubrieken, want in Beijing kom ik er niet makkelijk aan...

Vraagje

Post by Vraagje » Sat Jan 12, 2008 20:53

Ik lees ze ook altijd Theo, mijn dank voor het plaatsen.
De meest gehate dammer allertijden.

composite

Post by composite » Sat Jan 12, 2008 20:57

Vraagje wrote:Ik lees ze ook altijd Theo, mijn dank voor het plaatsen.
En ik ook. Ik ben weliswaar geabonneerd op de Volkskrant, maar je weet maar nooit of de Zuid-Europese editie toch net wat meer te bieden heeft [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Gerrit Wassink

Post by Gerrit Wassink » Sun Jan 13, 2008 11:59

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande complimenten!!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jan 13, 2008 12:47

Ik heb er ook plezier van.

Post Reply