Bewustzijnsfilosofie

Post Reply
User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Bewustzijnsfilosofie

Post by Kosmos » Mon Oct 26, 2009 19:06

Een internationaal team van astronomen heeft een onverwacht verband gevonden tussen de donkere materie en de zichtbare sterren in sterrenstelsels. Deze ontdekking kan verstrekkende gevolgen hebben en zelfs leiden tot herziening van ons begrip van de zwaartekracht. 1 oktober publiceren ze hun ontdekking in 'Nature'

Zwaartekracht
De materie in sterrenstelsels wordt bijeengehouden door zwaartekracht. De sterren in sterrenstelsels bewegen echter zo snel dat een extra kracht nodig is om ze bijeen te houden - de zwaartekracht van een hypothetische halo van onzichtbare donkere materie. Deze donkere materie oefent zoveel kracht uit dat ze zelfs de totale massa van sterrenstelsels moet domineren.

Wisselwerking

Men gaat ervan uit dat de donkere materie alleen door zwaartekracht invloed uitoefent op de gewone materie waaruit ook wij bestaan. Maar de nieuwe waarnemingen wijzen erop dat de wisselwerking tussen donkere en gewone materie veel complexer is. De donkere materie lijkt te 'weten' hoe de zichtbare materie verdeeld is. Donkere en zichtbare materie lijken zodanig samen te werken dat de gemiddelde zwaartekracht van de zichtbare materie binnen een karakteristieke straal van de donkere halo altijd hetzelfde is.

Onzichtbare hand

Dr. Hongsheng Zhao, gastmedewerker van de Universiteit Leiden, vertelt: "Het patroon dat we hebben ontdekt is heel vreemd, alsof je in een dierentuin ontdekt dat dieren van allerlei verschillende soorten allemaal een even zware schedel hebben. Het is mogelijk dat een onbekende nieuwe kracht als een onzichtbare hand van invloed is op de donkere materie, en op alle sterrenstelsels dezelfde vingerafdruk achterlaat. Zo'n kracht zou zelfs het raadsel van de donkere energie, waardoor de expansie van het heelal wordt gedomineerd, kunnen oplossen."

Radicalere oplossing

Dr. Benoit Famaey, van de universiteiten van Bonn en Straatsburg vult aan: "Een radicalere oplossing bestaat uit een bijstelling van de wetten van de zwaartekracht, zodat het bestaan van donkere materie slechts schijn zou zijn, ten gevolge van een afwijking van de wetten van de zwaartekracht van Newton en Einstein. Maar zulke theorieën hebben weer hun eigen problemen op kosmische schaal." Dr. Gianfranco Gentile, van de universiteiten van Gent en Brussel en leider van de samenwerking, concludeert: "Het oplossen van dit raadsel vormt wellicht een van de sleutels tot het begrijpen van de vorming, de evolutie en de structuur van sterrenstelsels in de geschiedenis van onze kosmos."

Het onderzoek van Zhao in Leiden wordt ondersteund door subsidies van NWO en FOM.
Bron; Seti Nederland

http://www.seti.nl/article.php?id=3111

Image

Centrum van de melkweg waar zich een Zwart Gat bevindt

Deze vondst komt overeen met de Vedanta-filosofie (hindoe-filosofie) waarin Zwaartekracht wordt gezien als een kracht (aspect) van Krishna (Vishnu, God).
De wetenschappers spreken over een verborgen hand.
Het weten (laat dat lijken te maar weg, en plaats een hoofdletter: Weten. het is weten op hoger niveau dan mensen, vrij van illusies) is een vorm van Kosmisch Bewustzijn.

De Vedanta-filosofie komt ook overeen met Freuds theorie over onderbewustzijn, ego en superego.

De Bhagavad Gita vermeldt de essentie van de relativiteitstheorie van Einstein.

De Hindoes weten dat in tegenstelling tot wat andere religieuze bronnen vermelden een miljoen jaar geleden al mensen op Aarde leefden.

De Vedanta gaat ook uit van vele buitenaardse planeten (exo-planeten) met intelligent leven! Als ik het goed begrepen heb zijn er ook divserse universa, wat verder bij mijn weten alleen in het boek van Urantia (de jongste, geclaimde openbaring) wordt verteld.

De hindoe-filosofie is bekend met Kosmische cycli (kalpa's) van zo'n honder miljard jaar, hetgeen prima strookt met de geschatte leeftijd van deze cyclus van onze Kosmos: een krappe 14 miljard jaar (De Kosmos komt in de puberteit).
Last edited by Kosmos on Mon Oct 26, 2009 19:26, edited 2 times in total.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Mon Oct 26, 2009 19:15

Een schitterend ge-illustreerde driedelige serie over de betekenis van de 7 hoofdchakra's van de Mens. Een energetische visie op het menselijk bewustzijn.

http://www.youtube.com/watch?v=7gpjJUbP ... re=related

Image

De mens energetisch benaderd
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 27, 2009 00:22

Kosmos wrote:Een schitterend ge-illustreerde driedelige serie over de betekenis van de 7 hoofdchakra's van de Mens. Een energetische visie op het menselijk bewustzijn.

http://www.youtube.com/watch?v=7gpjJUbP ... re=related

Image

De mens energetisch benaderd
Heel mooi gedaan!

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7gpjJUbPfzY&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7gpjJUbPfzY&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DMxKffswZ1Q&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DMxKffswZ1Q&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_1UEXBXNyyQ&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/_1UEXBXNyyQ&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Tue Oct 27, 2009 01:08

Dankje, Hanco, voor het imbedden van de filmpjes (ik wist dat je het doen zou!)!
Ik mediteerde een keer op Shiva, zonder dat ik echt veel informatie had over wie Shiva was. Dit filmpje had ik bijvoorbeeld nog nooit gezien.
Mediterend op Shiva vuurde de kundalini (die al jaren eerder ontwaakte)meteen op! (Surprise!) Enorme hitte langs de ruggengraat! Ik dacht: Shiva is de hoeder van de kundalini en toen begree ik waarom Shiva afgebeeld wordt, dansend in een cirkel van vuur, met twee slangen onderaan. De slangen en het vuur en de cirkel refereren zeer duidelijk aan de kundalini die door de Hemelse Kringloop vloeit. De Hemelse Kringloop is een route door de Mens, vanuit de chi-bron (in het bekken) omhoog richting kruinchakra (via de achterkant van het lichaam, vlak langs de ruggengraat) en via de voorkant van het lichaam omloog en verder omlaag naar de Aarde via de benen (niet vergeten te aarden! Anders word je krankzinnig van kundalini! (Waarschuwing: Heel gevaarlijk om zomaar mee te experimenteren!)
Ik stond versteld, deze ervaring had ik niet als ik mediteerde op iets anders (bijv. de Christus).
Shiva is echt de hoeder van de kundalini zoals in deze docu wordt beweerd! Ik weet het uit ervaring.

Image

Shiva, dansend in de Hemelse Kringloop, met een voet op de demoon Apasmara Purusha, de onwetendheid symboliserend

Zie de twee slangenbekken onderaan in de Kringloop... (wat een diepzinnigheid die Vedanta!)

Kundalini betekent opgerolde slang, het is een sluimerende energie (shakti) liggend (slapend) in het wortelchakra en actief als de Spirituele Reis aanvangt.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 27, 2009 08:05

Kosmos wrote: Mediterend op Shiva vuurde de kundalini (die al jaren eerder ontwaakte)meteen op!
Als kundalini ontwaakt is, is uittreden leren beheersen voor sommigen een volgende stap. Wijlen Robert Monroe (1915-1995) heeft hier drie standaardwerken over gepubliceerd, alle in het Nederlands vertaald en uitgegeven door Ankh-Hermes. Uittredingen (1977), Astrale Reizen (1987) en De Ultieme Reis (1994).

Opvallend veel dammers zijn met deze materie bezig (geweest). [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] Via uittredingen kan toegang worden verkregen tot de Akashakroniek.

In de jaren zestig en zeventig was in Nederland nog nauwelijks iemand hierin geïnteresseerd. Ook in de VS blijkbaar veel minder dan je zou vermoeden, helemaal onder de generatiegenoten van Monroe. In een interview uit 1983 (hier de eerste 19 minuten) vertelt hij dat hij zorgvuldig geheim hield wat hem overkwam, om geen angst en agressie op te wekken bij zijn medeburgers.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pLlwlzVw-mY&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/pLlwlzVw-mY&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3s79wTitCaM&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3s79wTitCaM&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Oct 29, 2009 00:34

De (psychologische) wetenschap bedoelt met bewustzijn vaak zelfbewustzijn. Men gaat er klakkeloos vanuit dat een mens zelfbewustzijn heeft. Maar aangezien de ziel wordt ontkent, moet dat ook nog eens geproduceerd worden door levenloze materie (ziet de domheid!)...
Een mens heeft helemaal geen zelfbewustzijn, maar ego-bewustzijn. Aangezien het ego illusoir van aard is (dat wil zeggen: gelooft in illusies, zoals dat mensen gescheiden zijn van elkaar, slechts 1 lichaam heeft en dat materie re-eel is) is het bewustzijn van de mens ook illusoir. Een mens kan echter wel zelfbewustzijn ontwikkelen door de chakra's alle te openen. Dan pas wordt de mens (dat touw tussen dier en Uebermensch, gespannen over een afgrond, zoals Frederik Nikser zei) een Mens.
Waarom is dat touw gespannen over een afgrond? Welnu als de kundalini is opgewekt en je bent niet goed geaard, dan zal de energie je gek maken, krankzinnig (zoals bij Nikser zelf gebeurde), alleen als je geaard bent en de energie kanaliseert zul je Mens worden, dat wil zeggen mens met Zelfbewustzijn in plaats van egobewustzijn.

Dit lied gaat over het verschil tussen mens en de gerealiseerde Mens.

Spirit is what man can be!

http://www.youtube.com/watch?v=OyDnvT27rus
Heaven is no location, but a state of mind

Bart Terwel
Posts: 21
Joined: Tue Oct 14, 2008 14:43
Location: Leiden

Post by Bart Terwel » Thu Oct 29, 2009 22:19

Elke bijdrage die jij op dit forum levert waardeer ik enorm Tjalling, niet alleen de damtechnische bijdragen. Ga vooral zo door, ik geniet er van, hulde! Ik hoop ooit jou, als tegenprestatie, in mijn aardse leven of daarna (ik weet zelf niet exact wat ik hiermee bedoel, maar jij heb daar vast ideeen over), ook eens een relevant inzicht te geven.
Laat ik alvast eens een poging wagen: Er is een topic op dit forum met de naam "allesbehalve dammen". Een prima idee van Fred v. A. om dit topic te openen; ik heb de indruk dat bewustzijnsfilosofie hier uitstekend in zou passen... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Fri Oct 30, 2009 18:53

Bart Terwel wrote:Elke bijdrage die jij op dit forum levert waardeer ik enorm Tjalling, niet alleen de damtechnische bijdragen. Ga vooral zo door, ik geniet er van, hulde! Ik hoop ooit jou, als tegenprestatie, in mijn aardse leven of daarna (ik weet zelf niet exact wat ik hiermee bedoel, maar jij heb daar vast ideeen over), ook eens een relevant inzicht te geven.
Laat ik alvast eens een poging wagen: Er is een topic op dit forum met de naam "allesbehalve dammen". Een prima idee van Fred v. A. om dit topic te openen; ik heb de indruk dat bewustzijnsfilosofie hier uitstekend in zou passen...
Dankje, Bart, voor je sympathieke woorden, wat ben je toch een prachtmens.
Ik heb in de bewuste draad al het een en ander over bewustzijnsfilosofie gepubliceerd, zoals over de Vedanta (hinoe-filosofie gebaseerd op de oudste religieuze bronnen, de Veda's) en het chakra-systeem. Om te voorkomen dat dit hoogwaardige onderwerp wordt ondergesneeuwd door criminele egostaarders uit de financiele sector en andere demonen, heb ik maar een draad voor dit specifieke onderwerp aangemaakt.
Ik had deze draad net als Hanco vroeger wel deed ook Bewustzijnsfilosofie en dammen kunnen noemen ( ), maar ach als dammer hoor je toch ge-interesseerd te zijn in deze kwestie. En anders sla je het fijn over en ga je meteen door naar de nieuwe rating en uitslagen.

Wat vind jij er nu van dat op onze westerse universiteiten de ziel en het chakra-systeem worden genegeerd? Ik ben ze niet tegengekomen tijdens mijn studie psychologie...
Het is duidelijk dat het brein een rol speelt bij bewustzijn, maar ook dat het bewustzijn niet een product van het brein (alleen) is. Net zoals de TV een rol speelt bij het uitzenden van programma's maar dat een programma niet het product van een TV is. Of is inmiddels bekend dat het brein als een antenne werkt?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Oct 30, 2009 19:55

Kosmos wrote:Om te voorkomen dat dit hoogwaardige onderwerp wordt ondergesneeuwd door criminele egostaarders uit de financiele sector en andere demonen, heb ik maar een draad voor dit specifieke onderwerp aangemaakt.
Maar als iedereen een aparte draad opent over elk onderwerp dat hem bezighoudt, dan sneeuwen de damonderwerpen onder, en dit is toch echt een damforum.

Vandaar dat ik Alexander zonet in een pm verzocht heb een aparte groep te openen onder de titel 'Allesbehalve dammen' en daarin de draden 'Allesbehalve dammen' en 'Bewustzijnsfilosofie' onder te brengen. Dan is iedereen tevreden, lijkt me. Jij, Hanco e.a. kunnen eindeloos veel draden openen over van alles en nog wat, en ik kan al die draden in een klap overslaan.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Mon Nov 02, 2009 00:29

Jan Pieter wrote:
Kosmos wrote:Om te voorkomen dat dit hoogwaardige onderwerp wordt ondergesneeuwd door criminele egostaarders uit de financiele sector en andere demonen, heb ik maar een draad voor dit specifieke onderwerp aangemaakt.
Maar als iedereen een aparte draad opent over elk onderwerp dat hem bezighoudt, dan sneeuwen de damonderwerpen onder, en dit is toch echt een damforum.

Vandaar dat ik Alexander zonet in een pm verzocht heb een aparte groep te openen onder de titel 'Allesbehalve dammen' en daarin de draden 'Allesbehalve dammen' en 'Bewustzijnsfilosofie' onder te brengen. Dan is iedereen tevreden, lijkt me. Jij, Hanco e.a. kunnen eindeloos veel draden openen over van alles en nog wat, en ik kan al die draden in een klap overslaan.
Jullie bekijken het verder maar.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 02, 2009 08:55

Kosmos wrote:
Jan Pieter wrote:
Kosmos wrote:Om te voorkomen dat dit hoogwaardige onderwerp wordt ondergesneeuwd door criminele egostaarders uit de financiele sector en andere demonen, heb ik maar een draad voor dit specifieke onderwerp aangemaakt.
Maar als iedereen een aparte draad opent over elk onderwerp dat hem bezighoudt, dan sneeuwen de damonderwerpen onder, en dit is toch echt een damforum.

Vandaar dat ik Alexander zonet in een pm verzocht heb een aparte groep te openen onder de titel 'Allesbehalve dammen' en daarin de draden 'Allesbehalve dammen' en 'Bewustzijnsfilosofie' onder te brengen. Dan is iedereen tevreden, lijkt me. Jij, Hanco e.a. kunnen eindeloos veel draden openen over van alles en nog wat, en ik kan al die draden in een klap overslaan.
Jullie bekijken het verder maar.
Zo is het Kosmos, het is mooi geweest. Jan Marten van der Reest, Jan Pieter Drost en Fred van Amersfoort mogen voortaan de verslaggeving en nieuwsvoorziening op het forum van Alexander Presman verzorgen.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Mon Nov 02, 2009 14:52

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Jan Pieter wrote: Maar als iedereen een aparte draad opent over elk onderwerp dat hem bezighoudt, dan sneeuwen de damonderwerpen onder, en dit is toch echt een damforum.

Vandaar dat ik Alexander zonet in een pm verzocht heb een aparte groep te openen onder de titel 'Allesbehalve dammen' en daarin de draden 'Allesbehalve dammen' en 'Bewustzijnsfilosofie' onder te brengen. Dan is iedereen tevreden, lijkt me. Jij, Hanco e.a. kunnen eindeloos veel draden openen over van alles en nog wat, en ik kan al die draden in een klap overslaan.
Jullie bekijken het verder maar.
Zo is het Kosmos, het is mooi geweest. Jan Marten van der Reest, Jan Pieter Drost en Fred van Amersfoort mogen voortaan de verslaggeving en nieuwsvoorziening op het forum van Alexander Presman verzorgen.
Veel plezier allemaal met jullie zelfverkozen, nieuwe verslaggevers!
Zal wel een groot feest worden.
Misschien kunnen JP en co een cursus beginnen:
Hoe maak ik mezelf zo onaantrekkelijk mogelijk?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 02, 2009 16:20

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Jullie bekijken het verder maar.
Zo is het Kosmos, het is mooi geweest. Jan Marten van der Reest, Jan Pieter Drost en Fred van Amersfoort mogen voortaan de verslaggeving en nieuwsvoorziening op het forum van Alexander Presman verzorgen.
Veel plezier allemaal met jullie zelfverkozen, nieuwe verslaggevers!
Zal wel een groot feest worden.
Misschien kunnen JP en co een cursus beginnen:
Hoe maak ik mezelf zo onaantrekkelijk mogelijk?
Onaantrekkelijk?? Jan Pieter Drost, Jan Marten van der Reest en Fred van Amersfoort?? Die jongens zullen de mensen denk ik nog heel wat laten zien, nu dit forum van jou en mij verlost is! Sit back and enjoy the real McCoy...

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Nov 02, 2009 18:11

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Jan Pieter wrote: Maar als iedereen een aparte draad opent over elk onderwerp dat hem bezighoudt, dan sneeuwen de damonderwerpen onder, en dit is toch echt een damforum.

Vandaar dat ik Alexander zonet in een pm verzocht heb een aparte groep te openen onder de titel 'Allesbehalve dammen' en daarin de draden 'Allesbehalve dammen' en 'Bewustzijnsfilosofie' onder te brengen. Dan is iedereen tevreden, lijkt me. Jij, Hanco e.a. kunnen eindeloos veel draden openen over van alles en nog wat, en ik kan al die draden in een klap overslaan.
Jullie bekijken het verder maar.
Zo is het Kosmos, het is mooi geweest.
Oei, wat zijn de teentjes lang. Het ging mij alleen om de draden die niets met dammen te maken hebben, maar als jullie dat niet (willen) begrijpen, het zij zo.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Bewustzijnsfilosofie

Post by Bert Zwart » Sun Nov 08, 2009 14:17

Ik mis de bijdragen van Kosmos en Hanco Elenbaas.
Zijn de lemuriers en de illuminati met vakantie, of ligt het aan de gedwongen verhuizing?
Het was overigens een vreemde actie van Alexander om enkele huizen zomaar in een andere straat te plempen, zonder ruggenspraak met de personen om wie het ging. Kan dat niet teruggedraaid worden?

Post Reply