Electronische borden

Arjen de Mooij

Electronische borden

Post by Arjen de Mooij » Mon Nov 22, 2004 08:04

Elektronische damborden

De KNDB zal binnenkort overgaan tot de aanschaf van een twaalftal elektronische damborden. Deze zullen in eerste instantie worden ingezet bij de nationale kampioenschappen en WK/EK-toernooien. Daarnaast kunnen deze borden door toernooiorganisaties of verenigingen worden gehuurd.
Bij gebruik van deze borden worden de gespeelde zetten elektronisch geregistreerd en in een computer opgeslagen. Vervolgens kunnen deze gegevens op diverse manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld bij demonstraties van de partijen, voor publicatie op internet, enzovoort.
De elektronisch borden kunnen ook voor verenigingen interessant zijn, bijvoorbeeld bij een belangrijke team- of persoonlijke wedstrijd. Ook voor individuele spelers kan zo'n bord interessant zijn, niet alleen voor het spelen van partijen, maar ook voor trainen en analyseren.
De KNDB hoopt op korte termijn met DGT-projects een overeenkomst af te sluiten voor de ontwikkeling en productie van een aantal borden. Het zal duidelijk zijn dat de prijs van de borden lager zal zijn naarmate er meer worden afgenomen. Om een indruk te krijgen hoeveel borden in productie kunnen worden genomen, wil de KNDB graag weten hoe groot de behoefte aan deze borden is. Geïnteresseerden dienen, het liefst op korte termijn, hierover contact op te nemen met het bondsbureau.
Zoals het er nu naar uitziet zal de prijs van een bord circa 550 euro bedragen. Hierbij dient ook een digitale klok DGT XL aangeschaft te worden van 80 euro, zodat een complete set circa 630 euro zal gaan kosten. Door een grotere afname zal de prijs naar verwachting lager uitkomen. Bij een latere aanschaf zal de prijs minimaal 630 euro bedragen.
Om een indruk te krijgen hoe een en ander er uit gaat zien, kan men de website van DGT-projects raadplegen.
Interessant. Ik vraag me af wat het nut van een klok er nog bijhouden is? Die noodzaak lijkt me toch weg, het bord kan toch gewoon de tijd registreren?

GuidoB

Re: Electronische borden

Post by GuidoB » Mon Nov 22, 2004 10:34

Arjen de Mooij wrote:Interessant. Ik vraag me af wat het nut van een klok er nog bijhouden is? Die noodzaak lijkt me toch weg, het bord kan toch gewoon de tijd registreren?
Zeker interessant. Het nut van een klok is dat de spelers er op kunnen kijken. Ik ken die klok verder niet, maar het lijkt me inderdaad vrij overbodig dat de spelers hem zelf moeten indrukken. Als alle zetten correct worden geregistreerd tenminste.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Nov 22, 2004 14:09

Arjen de Mooij wrote:Interessant. Ik vraag me af wat het nut van een klok er nog bijhouden is? Die noodzaak lijkt me toch weg, het bord kan toch gewoon de tijd registreren?
Een in het bord geintegreerde klok zal in principe voordeliger zijn dan een aparte klok, maar stel je niet teveel van het kostenvoordeel voor, want:
- er zal niet alleen een chipje bijgeplaatst moeten worden, maar ook een display en twee drukknoppen (want hoe zou de klok moeten bepalen wanneer een zet voltooid is? Zeker bij onreglementaire zetten is dat onmogelijk).
- een losse klok kun je ook nog gebruiken bij het klassieke bord, of bij bijv. een electronisch schaakbord, een electronisch scrabble-bord, etc.
- de digitale klok bestaat al, en dat scheelt dus ontwikkelingskosten

Overigens heb ik een paar jaar geleden bij het Hoogoven-schaaktoernooi gezien hoe zoiets in de praktijk werkt: op monitoren kun je de partijen niet alleen rechtstreeks volgen, maar een computerprogramma laat ook meteen zien, wat hij van de stand vindt. Alle toeschouwers zijn dus direct op de hoogte wanneer er ergens een winnend zetje inzit. Je krijgt een beetje het toeschouwer-bij-een-schooldamwedstrijd-gevoel: voorzeggen mag niet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 22, 2004 14:26

Jan Pieter wrote: de digitale klok bestaat al, en dat scheelt dus ontwikkelingskosten
Het electronisch bord bestaat ook al, dat van Aleksander Kandaurov dat momenteel gebruikt wordt in de match Kamyshleeva - Tansikkoezjina. Ook daar kun je dus ontwikkelingskosten besparen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Nov 22, 2004 15:00

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote: de digitale klok bestaat al, en dat scheelt dus ontwikkelingskosten
Het electronisch bord bestaat ook al, dat van Aleksander Kandaurov dat momenteel gebruikt wordt in de match Kamyshleeva - Tansikkoezjina. Ook daar kun je dus ontwikkelingskosten besparen.
Als dat bord op een heel andere manier in elkaar zit dan de schaakborden die DGT nu maakt, zal er weinig te besparen zijn. Het lijkt me het voordeligst dat DGT iets bouwt dat aansluit bij hun bestaande producten. Kan dat bord van Kandaurov trouwens communiceren met de DGT-klokken?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Nov 22, 2004 17:58

Arjen de Mooij wrote: Interessant. Ik vraag me af wat het nut van een klok er nog bijhouden is? Die noodzaak lijkt me toch weg, het bord kan toch gewoon de tijd registreren?
Leuk idee, maar het lijkt me niet realistisch. Want dat er een bord bestaat dat in de tijdnoodfase vlekkeloos het wedstrijdverloop interpreteert lijkt me zo goed als uitgesloten. En hoe wil je het voltooien van een zet definiëren? Dat wordt zeker zoiets als: de schijven moeten minimaal 0.3 seconde stil staan en voor meer dan 90% op de vakjes staan?

Wat ik wel een leuke optie zou vinden is dat het bord geen onreglementaire zetten toelaat. Met andere woorden, je eigen tijd blijft doorlopen als je iets onreglementairs doet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 22, 2004 21:41

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Als dat bord op een heel andere manier in elkaar zit dan de schaakborden die DGT nu maakt, zal er weinig te besparen zijn. Het lijkt me het voordeligst dat DGT iets bouwt dat aansluit bij hun bestaande producten. Kan dat bord van Kandaurov trouwens communiceren met de DGT-klokken?
Geen idee wat dat bord van Kandaurov allemaal kan. Mail hem even op kandaurov_a@r-and-k.com of vraag het anders eens aan Rinat Ishimbaev [ office@fmsr.ru ] die zo'n bord nu gebruikt op het WK in Ufa, onder andere voor de 'live'-uitzendingen van de partijen tussen Kamyshleeva en Tansikkoezjina.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Thu Nov 25, 2004 11:55

Prachtig, al jaren waren ze bij DGT bezig financiers voor de elektronische damborden te vinden. Nu, toch opzinbarend gezien de afnemende subsidies, komt er toch geld vrij van de KNDB.

Wie een schaaktoernooi of internetpartij met elektronische schaakborden heeft gezien weet hoe mooi het kan zijn.

De definitie van 'zetvoltooiing' bij ingebouwde klok is het probleem. Dat moet op de handmatig ingedrukte klok gebeuren. Voor die laatste optie van Wieger is een aanpassing van het wedstrijdreglement nodig. Het is toch immers aan de tegenpartij om te beoordelen of de onreglementaire zet hem bevalt?

lonkluus

Post by lonkluus » Fri Nov 26, 2004 11:50

magnetische (zak) dambordjes

Magnetische zakdambordjes blijken niet meer bij de KNDB te kunnen worden besteld, er zou helaas nog geen ander bedrijf zijn gevonden om ze te produceren. Wie heeft hier een oplossing voor? Of zijn er andere adressen waar ze wel kunnen worden afgenomen?

hans andriessen

Post by hans andriessen » Fri Nov 26, 2004 16:44

lonkluus wrote:magnetische (zak) dambordjes

Magnetische zakdambordjes blijken niet meer bij de KNDB te kunnen worden besteld, er zou helaas nog geen ander bedrijf zijn gevonden om ze te produceren. Wie heeft hier een oplossing voor? Of zijn er andere adressen waar ze wel kunnen worden afgenomen?
Heeft de KNDB ook niet meer die dambordjes in CD-doosje (jewelbox)?

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Nov 26, 2004 17:14

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Het electronisch bord bestaat ook al, dat van Aleksander Kandaurov dat momenteel gebruikt wordt in de match Kamyshleeva - Tansikkoezjina. Ook daar kun je dus ontwikkelingskosten besparen.
Geen idee wat dat bord van Kandaurov allemaal kan. Mail hem even op kandaurov_a@r-and-k.com of vraag het anders eens aan Rinat Ishimbaev [ office@fmsr.ru ] die zo'n bord nu gebruikt op het WK in Ufa, onder andere voor de 'live'-uitzendingen van de partijen tussen Kamyshleeva en Tansikkoezjina.

Matches for the title of World Champion on international draughts among men and women
Ufa, 15-29.11.2004
Izhevsk, 24.11-02.12.2004

Live (update every 60 seconds)

The electronic board does not work. Live-translations will not be any more.

Groeneveld

Post by Groeneveld » Fri Nov 26, 2004 17:44

zou dat een voorbode zijn

partij is zo goed als gedaan,
en de electronische borden zijn er al mee gestopt [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]

F Groeneveld

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 26, 2004 18:55

Image
Het elektronisch bord van Aleksander Kandaurov, dat gebruikt werd in Oefa.

Image
Grootmeester Aleksander Kandaurov in zijn werkplaats in Moskou waar hij sinds 1988 met zijn team computerprogramma's als Aurora Borealis en Tornado ontwierp, de 64-velden-equivalenten van Turbo Dambase en Truus.

Aleksander Kandaurov is wereldkampioen Russisch/Braziliaans dammen 1985, cMI op de 100 velden en webmaster van de meestbezochte damsite ter wereld, Shashki, http://www.shashki.com:/

lonkluus

Post by lonkluus » Fri Nov 26, 2004 23:32

"Heeft de KNDB ook niet meer die dambordjes in CD-doosje (jewelbox)?"

Afgezien van het antwoord op deze vraag, geloof ik niet dat deze bordjes een werkelijk goed equivalent zijn. Dammers zullen het "echte" bordje missen. Ik hoop dat de KNDB er alles aan doet! Daar reken ik ook op.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Sat Nov 27, 2004 20:27

Ik mistte al een tijdje de echte, zoals ze de laatste jaren verkocht wordt is niks beter dan die bordjes in cd-doosje. Ik heb er helaas zo een moeten kopen omdat de goeie in m'n rugzak zat toen die bij het paastoernooi onder de bar vandaan gejat is, maar er zijn al verschillende magneetjes uit de schijven gerold en de trein schud meestal al teveel om de magneetjes normaal op hun plaats te houden.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Post Reply