Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post Reply
User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Aug 13, 2023 23:16

Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Stichting
The Hague Open

Wereldrecordpoging Kloksimultaan
Toernooisite: https://www.damweb.nl/wrkloksimultaan/
Contact
Email: tho@damweb.nl

Wereldrecordpoging Kloksimultaan
Martijn van IJzendoorn doet zaterdag 16 september een aanval op het wereldrecord kloksimultaan dat thans nog met 45 partijen op naam staat van de veelvoudige Russische oud-wereldkampioen Alexander Georgiev. De Wateringse grootmeester wil het opnemen tegen liefst 50 tegenstanders. Hij heeft daarvoor minimaal een winstpercentage van 70% nodig, een percentage dat onlangs voor de Fries Johan Teake Dekker (scoorde 60%) te hoog gegrepen bleek.

De organisatie is in handen van de Stichting The Hague Open. De recordpoging heeft plaats in Denksportcentrum De Hoog in Gouda en begint om 12.00 uur. Deelnemers dienen om 11.00 uur aanwezig te zijn. Zij worden door Martijn geselecteerd en dienen een FMJD-rating te bezitten tussen 1800-2100 of een KNDB-rating tussen 950-1100. Hoger/lager mag ook, mits de totale gemiddelde FMJD-rating van de deelnemers in elk geval maar minimaal 1950 bedraagt.

Eerste oefensimultaan gespeeld
De simultaan in IJselsteijn is inmiddels gespeeld. Martijn behaalde in deze eerste test tegen een extra sterk deelnemersveld een score van 73%. Lees hier het verslag van Martijn de Leeuw.

Interview met Martijn
Het is nu minder dan acht weken tot de wereldrecordpoging van Martijn. Hoe leeft Martijn eigenlijk toe naar deze immense opgave? Fred Ivens nam een kort interview af. Lees hier het hele verhaal.
Bordsponsoring
De organisatie is nog op zoek naar bordsponsors. Voor vijftig euro kan een bord worden gesponsord. In het midden van het naamplaatje van de betreffende speler komt dan de naam van de sponsor en eventueel de naam van het bedrijf en het logo te staan. Het zou mooi zijn als de damwereld hieraan zou willen meewerken. Speciaal doen wij ook een beroep op de damverenigingen om een of meer borden onder hun hoede te nemen.
Voor meer info jan.kok@casema.nl

De deelnemers zijn bekend
De inschrijving voor de wereldrecordpoging is gesloten. Er hebben zich iets meer dan 50 deelnemers aangemeld. Martijn van IJzendoorn heeft de 50 deelnemers geselecteerd, waarbij uiteraard rekening is gehouden met het criterium van de FMJD. De niet-geselecteerden staan op een reservelijst en kunnen eventueel in actie komen als een deelnemers alsnog verhinderd is (waar we uiteraard niet van uitgaan).
Aanmelden deelnemers
Het aanmelden voor de wereldrecordpoging en de oefensimultaan in IJsselsteijn is niet meer mogelijk. Wel is het nog mogelijk om deel te nemen aan de oefensimultaan in Gouda op zaterdag 19 augustus.

Aanmelden via tho@damweb.nl of Dick van IJzendoorn 06 – 53508754
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Aug 13, 2023 23:21

Bron: https://damweb.nl/wrkloksimultaan/index ... =interview

Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

‘Als het me maar lukt het tempo erin te houden’
Dammer Martijn van IJzendoorn is een topsporter, dus ambitieus en dol op uitdagingen. De 26-jarige Wateringse wereldtopper aast komend najaar in Curaçao op zijn eerste mondiale titel bij de senioren maar heeft daarvoor zijn zinnen gezet op het wereldrecord kloksimultaan. Dat is met 45 partijen al vijf jaar in het bezit van de Rus Alexander Georgiev. De Fries Jan Teake Dekker beet er onlangs zijn tanden op stuk en kwam tegen 46 tegenstanders niet aan de benodigde score van 70%. Van IJzendoorn legt de lat nu op vijftig opponenten, die bijelkaar precies aan de benodigde speelsterkte voldoen.
Zaterdag 16 september gaat hij in Biljart & Bridge Centrum De Hoog in Gouda proberen de klus te klaren. Eén tegen vijftig in een razendsnel ritme van een zet doen, klok indrukken en meteen naar een volgend bord. Om het record te halen heeft hij nog geen drie seconden per zet.

Is deze aanval op het wereldrecord geen gekkenwerk?
“Ik kreeg een telefoontje van Jan Kok van de organiserende Stichting The Hague Open of ik het leuk zou vinden deze poging te doen. Ik had op dat moment al wat ervaring opgedaan tijdens de Covid-19 periode met online simultaans waar ik het opnam tegen veertig deelnemers. Daar eindigde ik tegen mijn laatste tegenstander met ruim twintig minuten over op de klok. Vanuit die ervaring dacht ik van dan moet het mij tegen vijftig tegenstanders ook wel lukken. Het enige verschil is dat je online natuurlijk veel sneller kan zetten, dus hoe groot de uitdaging werkelijk is weet ik niet zo goed. Verschillende mensen hebben het me afgeraden om tegen vijftig deelnemers te spelen, omdat ze denken dat dit te hoog gegrepen is. Voor mij is dit echter een trigger om juist te laten zien dat het kan”.

Hoe is je voorbereiding?
“Begin dit jaar heb ik mijn fysieke trainingsschema omgegooid. Zo heb ik meer focus gelegd op intensive cardio. Tijdens de kloksimultaan zal ik in fysieke topvorm moeten verkeren. Binnen één tot twee seconde moet ik van het ene naar het andere bord lopen, de stand analyseren, een beslissing maken en vervolgens de klok indrukken. Op damgebied heb ik verschillende oefensimultaans gepland – 8 en 19 augustus in IJsselstein en Gouda – om de wereldrecordpoging zo goed mogelijk te simuleren”.

Wat is je tactiek?
“Mijn tactiek is om vrijwel de hele simultaan hetzelfde tempo te blijven hanteren. Ook als er al partijen uit zijn of als er een moeilijke middenspelfase is, zal ik toch blijven proberen om snelle beslissingen te maken. Hoe mijn speelstijl zal worden, daar kan ik op dit moment nog niet veel over zeggen. Dat zie je op de dag zelf wel”.

Hoeveel procent van slagen geef je jezelf?
“Het is een hele klus als ik er zo over nadenk. Ik denk dat het vooral afhangt van mijn snelheid op die dag. Als het mij lukt om het tempo erin te houden en wat snelle overwinningen te boeken, geef ik me een goede kans van slagen”.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Aug 13, 2023 23:25

Bron: Facebookgroep International Draughts
Peter Litjens
Top contributor

Team NL Dammen

Image
Geef je op voor de oefensimultaan van Martijn van IJzendoorn op zaterdag 19 augustus in Gouda!

Op zaterdag 19 augustus geeft Martijn zijn tweede oefensimultaan in aanloop naar de Wereldrecordpoging Kloksimultaandammen op 16 september. Martijn is nog op zoek naar 5 tegenstanders met een minimale KNDB-rating van 800. De simultaan duurt van 12:00 tot uiterlijk 16:30 en u wordt geacht om uiterlijk 11:45 aanwezig te zijn. De locatie van deze oefensimultaan is De Hoog, Biljart & Bridge Centrum, Gouda

Aanmelden kan via tho@damweb.nl! Zie ook: https://toernooibase.kndb.nl/opvraag/co ... r=24&kl=23
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Aug 27, 2023 00:04

Bron: Facebookgroep "International Draughts"
Eric van Dusseldorp

Baarnsche Courant 18-8-2023.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Sep 14, 2023 20:27

Bron: Facebookgroep "International Draughts"
Peter Litjens
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... haring_web

Image
Dammen op 50 borden tegelijk met 2 seconden bedenktijd: Martijn (26) valt wereldrecord aan
Voor Martijn van IJzendoorn (26) wordt het letterlijk een race tegen de klok. Hij wil het wereldrecord kloksimultaandammen verbreken en neemt het daarvoor op tegen vijftig tegenstanders tegelijk. Zonder pauzes en met twee seconden bedenktijd per zet. ,,Ik heb me in de sportschool vooral gericht op cardiotraining.”

Klaas-Jan Droppert 13-09-23,
Het lijkt gekkenwerk. Spelen tegen vijftig tegenstanders. Niet meer dan twee seconden bedenktijd om het binnen de toegestane tijd voor elkaar te krijgen. En minstens zeventig procent van de partijen winnen. ,,Maar het kan wel”, zegt Martijn van IJzendoorn. ,,Sommigen zeggen dat tegen vijftig dammers spelen de grens is, maar ik denk van niet. Ik denk dat het nog sneller kan. Met slechts één seconde bedenktijd is spelen tegen zestig dammers ook mogelijk.”

De 26-jarige Wateringer doet zaterdag 16 september bij zijn club Damlust in Gouda een poging om het wereldrecord te verbreken. Dat is nu nog in handen van de Russische tienvoudig wereldkampioen Aleksandr Georgiev, die 45 tegenstanders versloeg. Om zich goed voor te bereiden heeft Van IJzendoorn twee oefentoernooien gespeeld. En de resultaten daarvan gaven vertrouwen. ,,Tegen 28 tegenstanders had ik een score van ruim 85 procent, tegen dertig man behaalde ik meer dan 73 procent. Nog een oefensessie houden, is niet nodig.”

Cardio in plaats van krachttraining
Van IJzendoorn, in het verleden viervoudig wereldkampioen bij de jeugd, werd vorig jaar door de Stichting The Hague Open voor de recordpoging benaderd. ,,Ik had online al eens tegen veertig mensen gespeeld, maar dit is toch fysiek zwaarder. Je loopt de hele tijd in een rechthoek. Normaal gesproken richt ik me in de sportschool op krachttraining, maar nu vooral op cardio. Ik ben veel fitter geworden.”
ImageMartijn van IJzendoorn oefende al meerdere keren voor zijn wereldrecordpoging © Dick van IJzendoorn

Zijn tegenstanders heeft hij zelf mogen selecteren. ,,Maar ze moeten wel aan criteria voldoen. Ze moeten een bepaalde rating hebben en bij de werelddambond aangesloten zijn. Ik heb er niet voor gekozen om 25 goede en 25 slechte dammers te selecteren. Ze zitten allemaal rond hetzelfde niveau. Maar als ik voor de borden sta, heb ik eigenlijk geen idee tegen wie ik speel. Ik kijk niet naar mijn tegenstanders, maar alleen naar het bord. Tijdens de oefensessie verbaasde ik me een keer dat ik met een tegenstander zoveel moeite had. Pas toen ik opkeek, zag ik dat ik met een geduchte concurrent te maken had.”

Twee seconden per zet en dat bijna zes uur volhouden, dat lijkt onmogelijk. ,,Ook nog eens zonder pauzes. Ga je naar de wc of iets eten, dan gaat dat van de tijd af. De tactiek is proberen om zo snel mogelijk een aantal tegenstanders te verslaan. Daarmee verlicht je de tijdsdruk en heb je iets langer om na te denken. Ja, er zitten ook zetten bij, waarbij je meteen al denkt: ‘Dat was niet zo slim’. En soms zie je dat pas weer als je bij het betreffende bord bent. Maar het heeft geen zin om van tevoren allerlei scenario’s in je hoofd te hebben. Pas bij de laatste tien overgebleven spelers, heb je daar iets aan.”

Guinness Book of Records
Van IJzendoorn verdient bij een geslaagde poging prijzengeld, maar de nummer 5 van de wereldranglijst doet het vooral voor de eer. Al is er wel iets wat hij graag anders had gezien. ,,Ik was graag met mijn naam in het Guinness Book of Records gekomen, maar dat gebeurt helaas niet omdat deze poging niet is aangemeld. Dat is iets wat we voor de volgende keer beter moeten regelen. Ja, ik wil best hierna weer een poging doen. Bijvoorbeeld tegen zestig tegenstanders. Er zijn maar twee of drie dammers in de wereld, die dat kunnen. Mijn naam in het Guinness Book of Records, daar doe ik het voor.”

ImageMartijn van IJzendoorn verlegde de focus voor de wereldrecordpoging van kracht- naar cardiotraining © Frank Jansen
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Sep 16, 2023 17:35

Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023
Image
Image
Image
Image
Image
Van harte gefeliciteerd Martijn :!:
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Sep 18, 2023 01:11

Bron: Facebookgroep "International Draughts"
Steven Tjong

*International Draughts *
***Martijn van IJzendoorn 💪 88 % ***💪
Martijn van IJzendoorn verpulvert wereldrecord
*Martijn Congratulations *
***Succes WK 2023 👍 Good Luck ***
— with Martijn van IJzendoorn.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Sep 18, 2023 01:23

Bron: fred ivens
perschef stichting the hague open


Image
Image
Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2650
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Wereldrecordpoging Kloksimultaan Martijn van IJzendoorn ZHDB 2023

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Sep 18, 2023 01:45

Bron: Facebookgroep Draughts Book Collectors
Andrew Tjon A Ong

Wereldrecord kloksimultaan 2023 Martijn van IJzendoorn
Hallo Andrew,
Bijgaand een verslag over de damsimultaan en mijn gedachten hierover
Adri mag van mij een boek uitzoeken uit de damshop, omdat ik mee terug kon rijden
Het staat je vrij om het verslag aan iedereen door te mailen, maar ik doe het liever niet zelf.
Tot donderdag
Marjan

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply