Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post Reply
LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by LastigeKnul » Fri Jul 15, 2022 16:11

Achtergrond: ik ben relatief kort (3 jaar) actief bezig met dammen, waarbij ik zowel op clubs, als in competities en toernooien speel. Daarvoor ben ik tientallen jaren actief geweest als schaker.

Het is mij bij verschillende gelegenheden opgevallen dat er bij Zwitserse damtoernooien vaak gebruikt wordt gemaakt van zogenaamde "dummy's" én dat het indelingssysteem er niet op is ingericht wanneer een speler zich ergens halverwege uit het toernooi moet terugtrekken. In de toernooiregels heb ik gelezen dat er in dit laatste geval soms een "invaller" geregeld moet worden, wat niet in alle gevallen lukt. En wat soms tot wrijving en frustraties leidt.

Mijn verbazing komt voort uit het feit dat deze gehele problematiek bij schaaktoernooien niet bestaat. Dummy's worden daar niet gebruikt. Terugtrekking uit een toernooi is een normale en vaak voorkomende gebeurtenis. Het is meestal zelfs mogelijk om dit voorafgaande aan het toernooi al aan te geven. Bijvoorbeeld: ik doe graag mee aan het toernooi, maar ik ben in de laatste twee ronden verhinderd.

Waarom dit grote verschil tussen damtoernooien en schaaktoernooien?

Mijn veronderstelling is dat de oorzaak hiervan zit in het gebruikte indelingssysteem, waarin bovengenoemde beperkingen/eigenschappen (dummy's en invallers) zijn geprogrammeerd. Bij de indelingsprogramma's die voor schaaktoernooien worden gebruikt, bestaan deze beperkingen niet. Mijn voorstel aan de damwereld is dan ook om eens te onderzoeken of niet een van die andere indelingsprogramma's gebruikt zou kunnen worden voor toernooien. Er zijn daarvoor verschillende programma's beschikbaar, maar ik geef hieronder slechts een voorbeeld van Sevilla dat gratis gebruikt kan worden.

Wanneer ik hierover spreek met dammers, dan wordt altijd het bezwaar van weerstandspunten opgeworpen. Echter, de schakers hebben dit "probleem" op een andere, zeer bevredigende manier opgelost. Informatie hierover is ook hieronder te vinden.

Het is mijn overtuiging dat het gebruik van een modern indelingssysteem als Sevilla zal leiden tot veel meer flexibiliteit bij damtoernooien en zodoende tot minder frustratie en problemen.
Last edited by LastigeKnul on Fri Jul 15, 2022 16:21, edited 1 time in total.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by LastigeKnul » Fri Jul 15, 2022 16:12

Een populair Nederlands indelingsprogramma is Sevilla. Dit is gratis en ondersteunt:

Swiss on rating (Dutch)
Swiss on Buchholtz/Sonneborn Berger
Swiss on Dubov
Swiss on Lim
Keizer – popular on Dutch clubs, in various variations, on ranking, TPR and “Sevilla percentage”
Round robin, both Berger (standard) and Rutsch
Amsterdams
Amalfi

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by LastigeKnul » Fri Jul 15, 2022 16:12

Does Sevilla support the game scores that are used for draughts? That, is 2-0 for a win, and 1-1 for a draw?

Sure Sevilla does! Go to tab Competition > Score > Games to set the score for a win, draw, loss. Additionally, you may wish to alter the absence scores too (e.g. 2 for a pairing allocated bye) on the next tab. After that the results still look like 1-0, 1/2-1/2,0-1 but you can change these symbols on Competition > Display > Games > Representation of win/draw/loss/etc.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by LastigeKnul » Fri Jul 15, 2022 16:13

Je kunt het hier gratis downloaden: https://www.jbfsoftware.com/
Last edited by LastigeKnul on Fri Jul 15, 2022 16:26, edited 1 time in total.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by LastigeKnul » Fri Jul 15, 2022 16:15


LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by LastigeKnul » Fri Jul 15, 2022 16:18

Reglement Zwitsers op weerstandspunten: https://www.schaakbond.nl/sites/default ... punten.pdf

Hierin wordt uiteengezet hoe er bij schaaktoernooien weerstandspunten worden uitgerekend, ook voor spelers die zich terugtrekken uit een toernooi.

Kort gezegd komt het ruwweg er op neer dat een speler die zich terugtrekt daarna nog wel in het systeem blijft maar voor de verdere berekening van weerstandspunten alleen nog maar "remises tegen zichzelf" speelt.

frank teer
Posts: 80
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by frank teer » Mon Jul 18, 2022 18:58

Het programma Draughts arbiter van de FMJD werkt net zo als bij de schakers: er is geen expliciete dummy nodig. Bij een oneven aantal wordt automatisch geregeld dat de laagst geplaatste speler een vrije ronde en 2 punten krijgt. Ook als er aan het begin een even aantal spelers is en iemand zich terugtrekt werk het op die manier. Alleen bij het KNDB programma toernooimanager kan dit niet en daar is er een fictieve dummy speler nodig.

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Re: Een nieuw indelingssysteem voor damtoernooien?

Post by clp » Wed Jul 20, 2022 17:36

Opgemerkt moet worden dat de FIDE subtieler/complexer te werk gaat.

Zo worden de volgende situaties onderscheiden:
The scheduled game was not played
  - forfeit loss
  + forfeit win
The scheduled game lasted less than one move
  W win                     Not rated
  D draw                    Not rated
  L loss                    Not rated
Regular game
  1 win
  = draw
  0 loss
Bye
  H half-point-bye          Not rated
  F full-point-bye          Not rated
  U pairing-allocated bye   At most once for round - Not rated
                            (U for player unpaired by the system)
  Z zero-point-bye          Known absence from round - Not rated
  (blank) equivalent to Z
Als ik naar de output van AP kijk dan wordt alleen het resultaat vermeld, bijvoorbeeld +2 bij een "pairing-allocated bye".

Post Reply