Moeten rekenregels KNDB-rating veranderd worden?

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Moeten rekenregels KNDB-rating veranderd worden?

Post by Piet Bouma » Sat Feb 12, 2022 17:46

Een discussie verplaatst van Toernooibase (Nationale Competitie) om hier verder te bespreken.
Postings op Toernooibase:

07-02-2022 Kees Pippel
Naar aanleiding van de partij https://toernooibase.kndb.nl/opvraag/ap ... 7293&taal=

@Kees. Dan heb je het niet goed gelezen :)

"Correctiefactor
De correctiefactor is afhankelijk van het totaal aantal gespeelde wedstrijden:
Indien minder dan 125 wedstrijden:
- indien tot aan ratingdatum minder dan 125 wedstrijden zijn gespeeld: 7,5
De correctiefactor kan worden verhoogd onder de volgende omstandigheden:
- het positieve verschil tussen de eigen rating op ratingdatum en de prestatierating over
de ratingperiode is 100 punten of meer; én
- het aantal gespeelde wedstrijden in die periode is 10 of meer.
In dat geval wordt de correctiefactor vastgesteld op (P – Ro + 100) / 20, waarbij P =prestatierating en Ro de rating op ratingdatum).
De correctiefactor kan echter niet hoger worden dan het aantal door de speler in de ratingperiode gespeelde wedstrijden.

In dit geval: (1095-842+100)/20 = 17,65 Maar na de volgende wedstrijd van Fleur kan die correctiefactor uiteraard weer anders zijn.
@Piet, Ik heb nu het volgende bedacht: Bij een bestaande rating wordt een getal opgeteld K(W-We). De K factor bepaald hoeveel gewicht we geven aan het verleden versus de toekomst. Maar stel dat er geen of geen betrouwbare rating bekend is, dan is de formule die je aanhaalt een beetje onzin.

Het zou eigenlijk zo moeten werken: De K-factor is 5 of ietsje meer (7.5). En als een speler begint dan moet via een aparte procedure vastgesteld worden wat een redelijke rating is voor deze speler. Nu krijgen alle beginners dezelfde beginrating (600?) en moet er achteraf gecorrigeerd worden.

08-02-2022 Piet Bouma:
@ Kees.
Over alle K-factoren kun je discussiëren (waarom niet 10 of 15?). Ook over ratingperiode’s is in het verleden op het World Draughts Forum wel eens gediscussieerd of daadwerkelijke berekenen 1x per kwartaal niet beter zou zijn (ook voor jeugdspelers).
Die turbofactor is destijds in het leven geroepen om juist voor beginnende jeugdspelers hun ontwikkeling sneller in de rating weer te geven. Daar kleven voor- en nadelen aan.
Maar uiteindelijk wordt maar bij een klein aantal spelers (< 5 volgens mij) elk seizoen afgetopt op de Irp (daar was het uiteindelijk over begonnen).
Enfin, ik ga er niet over, ik ben geen beleidsbepaler.


Wat je schrijft dat beginners zonder rating beginnen met 600? klopt niet.
Dat staat in hetzelfde document betreffende rekenregels verwoordt (dus weer niet goed gelezen?):
“speler heeft op de voorafgaande ratingdatum géén rating, of een rating gebaseerd op minder dan 25 wedstrijden.
De nieuwe rating is RP berekend op basis van alle tot nu toe gespeelde wedstrijden, dus inclusief de wedstrijden vóór de ratingdatum. Uitzondering: indien dit lager uitvalt wordt de formule Rn = Ro + C * som (WP –NP) gehanteerd, waarbij Ro wordt gesteld op 1400.”
Er wordt dus niet achteraf gecorrigeerd, maar op basis van de Rp van minimaal 25 partijen tegen spelers met een rating (ook op basis van vorige seizoenen) wordt er een vaste beginrating vastgesteld. Dus op basis van redelijk wat statistische basiscijfers. Ook over die minimaal 25 partijen kun je natuurlijk redetwisten.


Overigens lijkt me ook deze toernooizaal (is niet echt Nationale Competitie) niet echt de plek om te discussiëren over de KNDB-ratingberekening en alles wat daarmee samenhangt.
Waarom open je niet een topic op het World Draughts Forum waar je ook al telkens mooie bijdragen over de tiebreak-criteria schrijft? Dan kan daar de echt scherpe discussie plaatsvinden.
Heb je voorstellen tot verandering van ratingregels, dan denk ik dat je die via het bondsbureau bij de wedstrijdcommissie in moet dienen. Zij gaan erover.

08-02-2022 Kees Pippel:
@ Piet,

Ik ga zeker een topic openen op het forum. Nog een paar kleine opmerkingen.

Het KNDB rating-systeem werkt eigenlijk naar volle tevredenheid. Maar dat betekent niet dat er geen verbeterpuntjes zijn. Enig idee wie dit systeen beheert? Wat betreft het minimaal aantal gespeelde partijen: ik denk dat 15 ook goed is. Dat is de nationale competitie + een open toernooi. En 15 is groot genoeg om toeval uit te sluiten.

Mijn insteek is: kan het spartaanser? Dit is ook een soort sport.

Bijvoorbeeld: kan de IRP de prullenbak in? (ja).
Kun je de K-factor zodanig inschatten dat de nieuwe rating gelijk goed staat? (ja).
De formule Ro + C * som (WP –NP) heb ik gezien. Ik denk dan: waar komt de 1400 vandaan? Dit soort teksten sla ik dan over.
De tabel in rekenregels kan vervangen worden door een formule. Ik hoop niet dat iemand die tabel gebruikt.

08-02-2022 Kees Pippel:
Met in gedachten de wet van de spaarzaamheid (Willem van Ockham) is mijn voorstel:

vervang in Rekenregels de tekst

- indien tot aan ratingdatum minder dan 125 wedstrijden zijn gespeeld: 7,5
De correctiefactor kan worden verhoogd onder de volgende omstandigheden:
- het positieve verschil tussen de eigen rating op ratingdatum en de prestatierating over de ratingperiode is 100 punten of meer; én
- het aantal gespeelde wedstrijden in die periode is 10 of meer.
In dat geval wordt de correctiefactor vastgesteld op (P – Ro + 100) / 20, waarbij P = prestatierating en Ro de rating op ratingdatum). De correctiefactor kan echter niet hoger worden dan het aantal door de speler in de ratingperiode gespeelde wedstrijden.

door

- indien tot aan ratingdatum minder dan 125 wedstrijden zijn gespeeld: 7,5
De correctiefactor kan worden verhoogd naar 10:
indien het positieve verschil tussen WP en NP als percentage van 2 * N, is 10% of meer; én
het aantal gespeelde wedstrijden in die periode is 10 of meer
waarbij:
N - Aantal in de periode gespeelde partijen
WP - Werkelijk behaald aantal punten
NP - Norm punten

(Daarbij zij opgemerkt dat Kees Pippel deze laatste posting op 9-2-2022, 10-2-2022, 11-2-2022 en nu op 12-2-2022 heeft gewijzigd, telkens met nieuwe teksten....)
Last edited by Piet Bouma on Sat Feb 12, 2022 17:54, edited 1 time in total.
https:toernooibase.kndb.nl More than 400.000 games on applet, more than 1.200.000 results, more than 20.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.600 inserted tournaments!

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Moeten rekenregels KNDB-rating veranderd worden?

Post by Piet Bouma » Sat Feb 12, 2022 17:53

Okay, wat vinden we van de voorstellen van Kees Pippel.

Irp (Individuele ratingprestatie) de prullenbak in?
Vaste rating na 15 wedstrijden?
Turbofactor maximeren naar factor 10?
https:toernooibase.kndb.nl More than 400.000 games on applet, more than 1.200.000 results, more than 20.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.600 inserted tournaments!

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Re: Moeten rekenregels KNDB-rating veranderd worden?

Post by clp » Sat Feb 12, 2022 22:14

Piet Bouma wrote:
Sat Feb 12, 2022 17:53
Turbofactor maximeren naar factor 10?
Voor dit punt - bepalen K-factor in het KNDB ratingsysteem - heb ik even een apart topic gemaakt (weer een nieuwe tekst....!).

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Re: Moeten rekenregels KNDB-rating veranderd worden?

Post by clp » Tue Feb 21, 2023 21:36

Inmiddels zijn de KNDB rekenregels aangepast per 1-7-2022.

Er is één punt wat ik niet begrijp in de volgende tekst:
speler heeft op de voorafgaande ratingdatum géén rating, of een rating gebaseerd
op minder dan 25 wedstrijden

De nieuwe rating is RP berekend op basis van alle tot nu toe gespeelde wedstrijden,
dus inclusief de wedstrijden vóór de ratingdatum.
Uitzondering: indien dit lager uitvalt wordt de formule Rn = Ro + C * som (WP –
NP) gehanteerd, waarbij Ro wordt gesteld op 1400.
Wat wordt er bedoeld met "Uitzondering: indien dit lager uitvalt"?
Ik bedoel: wat is "dit", en ten opzichte van "wat" valt "dit" lager uit?
En waarom wordt R0 op 1400 gesteld?

Post Reply