Damnieuws uit Suriname

Post Reply
User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Apr 27, 2022 02:52

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Raoul Alias and
5 others

International Draughts.
Kampioenschap (voorronde) van Suriname 2022 .
👍👍👍Quincy Ngawikromo👍👍👍 Gefeliciteerd💪
Jeugddammer Quincy (5 gespeeld 9 punten) plaats zich voor de Finale SDK 2022 als eerste . De 1e verrassing is binnen. Met dank aan de 6 groepen, 👍 Henry Sjoerwamo 👍, is de kans op Fraude/WGP heel erg klein gemaakt.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Thu Apr 28, 2022 20:26

Bron: facebook pagina De Surinaamse Dambond
12 plaatsen zich na een spannende voorronde, voor een finale plek.
finalisten.jpg
finalisten.jpg (165.63 KiB) Viewed 1476 times
De voorronde van de surinaamse kampioenschappen dammen zijn ten einde. Na een 7 ronden tellende voorronde, welke elke individuele speler heeft afgelegd, maakte de Surinaamse dambond de 14 finalisten gisteravond bekend.

De 14 finalisten van SKD 2022 zijn:
1. GMI Guno Burleson
2. MF Johannes Alfaisie
3. MF Arief Salarbaks
4. MF Niaaz Salarbaks
5. MF Gerson Bendt
6. MF Rinaldo Kemnaad
7. MF Rodney Lion
8. MF Derryl Bohr
9. MF William Orie
10. cMF John Schmeltz
11. Phavan Basdewsing
12. Arwien Bhagwandas
13. Rohan Doergamisier
14. Quincy Ngawikromo.

Een unicum bij deze SKD is, dat het de eerste keer is dat 10 jongeren (onder de 30) hebben meegedaan aan de voorrondes en 6 een plaats hebben weten te bemachtigen in de Finale.

De organisatie mag zeker niet ontevreden zijn over het verloop van de wedstrijden en het niveau waarop er gedamt is op deze SKD, die na 2 jaren weer is georganiseerd.

Het bestuur is er tevens trots op, dat na lange tijd er meer spelers hebben meegedaan. Was het zo, dat in de afgelopen jaren steeds het maximum van 30 spelers bereikt werd; dit jaar steeg het deelnemersaantal dat naar 44. Er is dus een duidelijke groei te bespeuren, welke moet gaan uitgroeien tot 100 en meer. Het bestuur zal zich daarom de komende periode enorm inzetten om nóg meer mensen te interresseren in de damsport.

De finale start op 8 mei aanstaande en duurt tot 29 mei.

Het bestuur wenst al de finalisten heel veel succes toe.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Fri Apr 29, 2022 15:37

Bron: De Ware Tijd Online
PARAMARIBO - De voorronde van het persoonlijk landskampioenschap dammen is achter de rug. Twaalf dammers hebben zich woensdagavond in het denksportcentrum geplaatst voor de finaleronde. John Schmeltz heeft zich in groep E samen met Quincy Ngawikromo ook een plek bemachtigd om mee te dingen naar de titel. “Dit jaar ga ik voor het uiterste. Ik ga Guno Burleson verslaan”, voorspelt Schmeltz over de finaleronde.

Tegen Ngawikromo had Schmeltz voldoende aan een remise. Hij beaamt dat de jonge dammer uit Nickerie een goede indruk heeft achtergelaten. "Ik heb wel ingezien dat die jongen super sterk is. Dus ik ga nuclear tegen hem moeten vechten de volgende keer", stelt hij.

Schmeltz die aan het afbouwen is met dammen vanwege zijn leeftijd, kijkt optimistisch naar de spelers die in de finaleronde binnen zijn gekomen. Hij stelt verder dat de mogelijkheid bestaat om punten te scoren tegen die 'zwakkelingen' die binnen sluizen. In het verleden hebben volgens hem veel toppers zaken verkeerd gedaan. "Ik heb nooit aan meegewerkt. Deze jonge spelers gaan ons wel veel problemen bezorgen. Ik zie het al aankomen. Ik verwacht niet dat de jonge dammers in de top vijf eindigen. Maar het wordt wel pittig."

Schmeltz ziet naast kampioen Burleson, Johannes Alfaisie en Niaaz Salarbaks als titelfavoriet, maar zal zijn huid duur verkopen om ook in de prijzen te vallen. "Hoe je het draait of keert. Ik zal mijn uiterste best doen om deze drie te verslaan."

Salarbaks kijkt ook optimistisch naar de finaleronde. Het wordt volgens hem een pittige dertien ronde. "Misschien maak ik een beetje kans op het kampioenschap. Maar ik zie mezelf niet als favoriet. Het veld is sterk en ik ga mijn best wel doen," reageert hij bescheiden.

De dammer die zich hebben geplaats voor de finaleronde zijn Rodney Lion, Arwien Bhagwandas, Phavankoemar Basdewsing, Arief Salarbaks, Quincy Ngawikromo, John Schmeltz, Rinaldo Kemnaad, Gerson Bendt, Derryl Bohr, William Orie, Niaaz Salarbaks, Rohan Doergamisser. Zondag 8 mei starten de eerste wedstrijden. Kampioen Burleson en runner-up Alfaisie zijn reeds geplaatst voor de finale ronde. Vrijdag 27 mei verwacht de Surinaamse Dambond (SDB) een kampioen te kronen.
dwto John Schmeltz - Quincy Ngawikromo.jpg
dwto John Schmeltz - Quincy Ngawikromo.jpg (42.82 KiB) Viewed 1431 times
foto: John Schmeltz - Quincy Ngawikromo (fotograaf Ricky Wirjosentono)

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Apr 29, 2022 17:52

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong

International Draughts
***Kampioenschap van Suriname 2022 ***
***John Schmeltz: ‘Dit jaar ga ik voor het uiterste’ RandjietBoys kampioen zorgt nu al voor een WGP sfeer. Jeugddammers worden beschouwd als ZWAKKELINGEN. ***
*Johnny Schmeltz de Kampioen van Damvereniging Randjiet Boys gaat voor het kampioenschap van Suriname. John gaat GMI Guno Burleson een damkopje kleiner maken en voor eens en altijd afrekenen met deze WGP topper. *

PARAMARIBO - De voorronde van het persoonlijk landskampioenschap dammen is achter de rug. Twaalf dammers hebben zich woensdagavond in het denksportcentrum geplaatst voor de finaleronde. John Schmeltz heeft zich in groep E samen met Quincy Ngawikromo ook een plek bemachtigd om mee te dingen naar de titel. “Dit jaar ga ik voor het uiterste. Ik ga Guno Burleson verslaan”, voorspelt Schmeltz over de finaleronde.**
Tegen Ngawikromo had Schmeltz voldoende aan een remise. Hij beaamt dat de jonge dammer uit Nickerie een goede indruk heeft achtergelaten. "Ik heb wel ingezien dat die jongen super sterk is. Dus ik ga **nuclear tegen hem moeten vechten de volgende keer", stelt hij. ( Johnny Schmeltz wat bedoel jij met het woord NUCLEAR)
Schmeltz (*61 jaar jong )*die aan het afbouwen is met dammen vanwege zijn leeftijd, kijkt optimistisch naar de spelers die in de finaleronde binnen zijn gekomen. ***Hij stelt verder dat de mogelijkheid bestaat om punten te scoren tegen die 'zwakkelingen' die binnen sluizen ( John zijn de jeugddammers ( Phavan Basdewsing - Quincy Ngawikromo - Rohan Doergamisier de zwakkelingen ? ***. In het verleden hebben volgens hem veel toppers zaken verkeerd gedaan. "Ik heb nooit aan meegewerkt. (John hoe zit het met 2018 ?) Deze jonge spelers gaan ons wel veel problemen bezorgen. Ik zie het al aankomen. Ik verwacht niet dat de jonge dammers in de top vijf eindigen. Maar het wordt wel pittig." = >>>>>>> ***Bijzonder WARRIG INTERVIEW ; eerst zijn de jeugddammers zwakkelingen vervolgens gaan zij voor veel problemen zorgen. ***
Schmeltz ziet naast kampioen Burleson, Johannes Alfaisie en Niaaz Salarbaks als titelfavoriet, maar zal zijn huid duur verkopen om ook in de prijzen te vallen. "Hoe je het draait of keert. Ik zal mijn uiterste best doen om deze drie te verslaan."
Salarbaks kijkt ook optimistisch naar de finaleronde. Het wordt volgens hem een pittige dertien ronde. "Misschien maak ik een beetje kans op het kampioenschap. Maar ik zie mezelf niet als favoriet. Het veld is sterk en ik ga mijn best wel doen," reageert hij bescheiden.
De dammer die zich hebben geplaats voor de finaleronde zijn Rodney Lion, Arwien Bhagwandas, Phavankoemar Basdewsing, Arief Salarbaks, Quincy Ngawikromo, John Schmeltz, Rinaldo Kemnaad, Gerson Bendt, Derryl Bohr, William Orie, Niaaz Salarbaks, Rohan Doergamisser. Zondag 8 mei starten de eerste wedstrijden. Kampioen Burleson en runner-up Alfaisie zijn reeds geplaatst voor de finale ronde. Vrijdag 27 mei verwacht de Surinaamse Dambond (SDB) een kampioen te kronen.
BRON * De Waretijd http://www.dwtonline.com/mobiel/?s=3&r=&node=530689

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Sun May 01, 2022 20:26

Bron: facebookpagina De Surinaamse DamBond
Damvereniging Salomo weer nieuw leven ingeblazen.
De oude damvereniging Salomo, onder leiding van Dhr. Guno Dors te Abrabroki, kreeg gisteren, 30 april, bezoek van de voorzitter en de ondervoorzitter van de Surinaamse Dambond. Deze vereniging zocht contact met de SDB, nadat zij zag hoe actief dit nieuw bestuur is in het veld. Deze club is de derde die zich sinds 7 februari aansluit bij de bond. De leden deden het verzoek om het bestuur te ontvangen in het kader van hun voornemen om op 1 mei enkele activiteiten te organiseren, waaronder damwedstrijden. De leiding van de SDB besloot daarom in te spelen op het verzoek en zocht hen op. Daarbij kreeg de club
enkele damborden en trofees overhandigd en werd van gedachten gewisseld over hoe verder invulling te geven aan het geheel.
Voorzitter Todie is zeer ingenomen met deze aanzet, en roept de samenleving op om elke geboden kans om te gaan dammen, aan te grijpen. Dammen bevorderd het denken en dat hebben wij nodig, willen wij ontwilkkeling brengen voor onszelf en voor Suriname.
Hij wenste het team heel veel succes met de activiteiten.
Op programma staan verder Marowijne en Wanica, waar enkele groepen zich reeds gevormd hebben en ready zijn om zich aan te sluiten bij de dambond.
We gaan goeie tijden tegemoet, laat Ondervoorzitter Obino weten. De mensen hebben geloof en vertrouwen in het bestuur en zij verheugen zich op een ontmoeting en steun van de dambond.
Wij gaan op naar de Next level, sloot voorzitter Todie af.
Afdeling voorlichting
001.jpg
001.jpg (100.72 KiB) Viewed 1391 times
005.jpg
005.jpg (98.21 KiB) Viewed 1391 times

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Mon May 02, 2022 20:04

Bron: facebookgroep De Surinaamse DamBond
Federatie Meester (MF) Arief Salarbaks is één van de 14 finalisten die zal strijden voor de landstitel van 2022.
Arief is geen onbekende in de finale. Hij haalde in 2013 reeds de landstitel en bereikte daarna liefst 3 keer de finale, waar hij uitmuntende prestaties leverde. Arief speelde ook in 2018 bij de Pan Amerikaanse kampioenschappen waar hij vele toppers in de regio achter zich liet en als debutant de 4e plek behaalde. Arief Salarbaks is tevens ex-jeugddamkampioen van Suriname.
In de voorronde 2022 moest Arief strijden tot het bittere eind om een plek in de finale te kunnen bemachtigen; dit was te wijten aan een slechte start. Zelfs na de laatste ronde was Arief niet verzekerd van een finale plek. Hij moest daarvoor een barrage spelen tegen Santosh Bhagwandas en bleek na 4 wedstrijden een maatje groter dan Santosh; Arief won de 4e wedstrijd na 3 remises. Arief eindigde op de 2e plek in Poule C.
Arief Salarbaks vond het nieuw systeem van de voorronde niet erg werkbaar omdat er weinig wedstrijden zijn gespeeld, maar blikt welliswaar tevreden terug op de voorrondes, die na 2 jaar weer een feit zijn.
Hij kijkt vol enthousiame en met alle vertrouwen in zichzelf naar de finale: "Ik wil kampioen worden, anders zou ik niet meedoen".
Een goede voorbereidingstraject richting de kampioenschappen heeft Arief niet gehad, maar met zijn ervaring en kennis is hij nu één van de kampioenskandidaten.
arief.jpg
arief.jpg (143.11 KiB) Viewed 1377 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue May 03, 2022 03:18

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Lucien Farzan and 19 others

International Draughts.
Damnieuws uit Suriname, Dammen met Oosturg en Sital.
Kampioenschap van Suriname 2022
De voorronde is tot verdriet van enkele damzeurstamgasten goed en vlot verlopen. Door met 6 groepen te spelen, en de spelers naar vereniging *club* Rating en titel in te delen is het gelukt om de fraude en WGP een halt toe te roepen. De titel en het rating getal zegt bij velen bitter weinig, dat hebben wij allemaal gezien in de groepen. Toch zijn er enkelen die zeer domme vragen moeten stellen aan het bestuur. Die zijn er gewoon op uit om er een chaos van te maken. Maar dat is bekend van deze personen, Marcel Oostburg en Elliot Don Carlos van de Dragon Club en Dewsharan Sital en Jai Sital die alles keurig uitvoert wat oompie hem aangeeft ,van de dam vereniging RandjietBoys. De vraag is moet er gereageerd wordt op deze personen die alleen maar om eigen belang chaos proberen te scheppen. Dragon had er 9 spelers in de voorronde en 3 gaan naar de finale, zelfs MF spelers zijn afgevallen. Randjiet Boys had er 13 en slechts 4 gaan naar de finale. Het beste is om deze kleuters nu te negeren het toernooi begint over een week. Zij hebben zelfs GMI Eduard Autar benaderd. 😄. En de stripheld De Tribune overgeslagen 😃😃💪, de enige echte Internationale GTI Dummy . Overigens GMI Eduard Autar geeft aan dat het bericht niet klopt.

Afvallers ; o.a MF Harrypersad Laldjietsing - MF Marcel Oostburg * https://toernooibase.kndb.nl/opvraag/st ... 2&afko=&r=
Duidelijk ; Rating getal en titel zegt helemaal niets - de meeste behaalde punten voor de titel MF zijn ook van de boom geplukt.
Als de bestuursleden het ook aan de voorzitter en de secretaris doorgeven, komt het allemaal goed .

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Wed May 04, 2022 19:39

Bron: facebookgroep De Surinaamse Dambond
Arwien Bhagwandas (21) is de tweede finalist die tijdens de nationale kampioenschappen zal strijden voor de landstitel. Ook voor Arwien is de finale geen 'unkown territory'; met zijn plaatsing voor 2022 is dit zijn 3e finale. Bij de vorige toernooien behaalde hij de 4e plek en is hij met zijn verrassende plaatsing in 2016 tot heden de jongste finalist. Arwien is verder 3x U-20 kampioen van Suriname en de enige medaillist voor Suriname op het WK gebeuren (Brons U-17 WK Blitz, WK 2016 Turkye).
In zijn poule (F) moest er tot de laatste speeldag gestreden worden voor een plek in de finale. Met een gelijkspel in de laatste ronde plaatste Arwien zich als nummer 2 in de Poule.
Volgens Arwien had het nieuw systeem een heel ander effect op zijn speelstijl en blijkbaar ook op dat van de andere spelers: "elke punt was kostbaar; een verschil met vorige jaren waar veel salonremises voorkwamen".
Arwien weet dat hij alles in huis heeft om een uitmuntende prestatie neer te zetten, maar is er op gefocust om van elke wedstrijd iets moois te maken. "Dammen is oorlog op het bord en in het brein; mijn tegenstanders mogen een felle strijd verwachten". Arwien verkeert nu in de drukste fase van zijn studie, maar ziet dat niet als bedreiging voor het toernooi. De voorbereidingen van Arwien waren het bestuderen van tegenstanders en veel online wedstrijden spelen.
arwien.jpg
arwien.jpg (219.11 KiB) Viewed 1306 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu May 05, 2022 00:15

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Lucien Farzan and
17 others

International Draughts - World Draughts Forum
Damnieuws uit Suriname *

Breaking News * wegens herhaaldelijk wangedrag Dammer Marcel Oostburg ( 65+) uit de groep geplaatst door de voorzitter van de SDB.

Partijen voorronde 6 en 7 kampioenschap van Suriname 2022 nog steeds niet ingevoerd .

Veroordeelde damcoach H.S ( Video Surinaamse jeugddammer en Kinder P. op de computer ) probeert voet aan wal te zetten in Suriname, jeugddammers en ouders opgepast, plaatst constant topics op topics van MF Andrew Tjon A Ong om de aandacht te trekken. Henk.S denkt hiermee aandacht te trekken in Suriname en zogenaamd betrokken bij het dam gebeuren in Suriname , maar de bedoelingen zijn duidelijk 😀. Ouders let op uw jeugddammers. Pas op voor Euro giften , het heeft allemaal een andere bedoeling. Pas op volg het nieuws .
viewtopic.php?f=65&t=8432&p=132204&fbcl ... kA#p132204
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Thu May 05, 2022 18:17

Bron: Facebookgroep De Surinaamse DamBond
Federatie Meester Derryl 'Rasta' Bohr is de derde finalist die zal strijden om de landstitel van 2022. Bohr is meervoudig finalist en heeft bij de laatste 5 edities steeds de finale gehaald. Bohr heeft in totaal 10 SKD finales gespeeld met in 2012 zijn beste prestatie, nl de 4e plaats. Door deze klassificering mocht Bohr Suriname internationaal vertegenwoordigen bij het Panamerikaans Kampioenschap. Hier wist hij Internationaal grootmeester (GMI) Ricardo Pierre te verslaan, wat een noemenswaardige prestatie is. Bohr bezorgde GMI Burleson in 2020 zijn enige verlies partij. Voor Bohr zijn de overwinningen op deze 2 Internationale grootmeesters de hoogtepunten van zijn damcarriere, omdat, zoals hij aangeeft, je niet makkelijk van een grootmeester wint.
De voorronde van 2022 heeft Bohr als vrij gemakkelijk ervaren; dat blijkt ook uit het aantal punten voorsprong van maar liefst 5 punten, dat Bohr op de derde plek heeft. Bohr eindigde overtuigend op de eerste plek, met een gelijk aantal punten als Orie, die minder SB punten had en genoegen moest nemen met de 2e plek. Bohr gaf aan dat de wedstrijd tegen Orie ook de enige challenge was tijdens dit toernooi, die in een gelijkspel eindigde.
Het nieuw systeem dat geimplementeerd is door de Surinaamse Dambond, is goed bevonden door Bohr. De dammer geeft het volgende aan: "Ongeacht welke systeem er ook gehanteerd wordt, uiteindelijk ben jij als dammer verantwoordelijk voor je resultaten. Jij moet ervoor zorgen dat je wint." Dit heeft Bohr ook kunnen bewijzen.
Bohr is ervan overtuigd een bevredigend finale te zullen spelen: "Ik ga met de kampioenstitel van 2022 naar huis, al mijn 13 tegenstanders zijn gewaarschuwd". De dammer is er goed op voorbereid en heeft goed geoefend. Wedstrijden spelen tegen toppers van zijn damvereniging en individuele sessie's zijn enkele voorbeelden hoe Bohr zich heeft voorbereid op het toernooi.
derryl.jpg
derryl.jpg (219.05 KiB) Viewed 1274 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri May 06, 2022 04:16

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Raoul Alias and
11 others

International Draughts
Kampioenschap van Suriname 2022
Dammen met Elliot Don Carlos
Topper D.D ( Don Dummy) is nog steeds bezig met de voorronde waar de Finale op Ma 9 mei begint .Heel veel succes in de finale.
Don vraag ; hoeveel spelers van Dragon konden zich plaatsen voor de finale - ( zelfde vraag voor Randjiet Boys) .
Don vraag ; Rating ; wat zegt het getal over de speler, wat zegt de MF titel. Hoe komt het dat een aantal MF spelers afgevallen zijn, en dammers met een hogere rating. Hoe komt het dat de jeugd spelers zo makkelijk door de voorronde zijn gekomen . Wij zien jouw deskundig antwoord tegemoet.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Fri May 06, 2022 23:22

Bron: facebookpagina De Surinaamse DamBond
Federatie Meester (MF) William Orie is de vierde finalist die zal strijden voor de kampioenschap van 2022.
Orie is één van de grote kanshebbers om de titel binnen te slepen. Hij is voor de 7e keer in de finale, waarvan hij 2 keer daadwerkelijk kampioen van Suriname werd (2008 en 2009). Los van zijn kampioenschap heeft Orie meerdere malen bijzondere prestaties geleverd in de finale. Orie speelde in 2009, na zijn zege in de Surinaams kampioenschap, de Panamerikaanse kampioenschappen. Tijdens deze kampioenschappen behaalde hij de 10e plek en werd uitgenodigd door damlegende en internationaal grootmeester (GMI) Harm Wierma voor een invitatie toernooi 'Groningen Seaports Masters PGD 2010', waar meervoudige wereldkampioenen participeerden. Na 9 jaar niet deelgenomen te hebben aan officiele damcompetities, maakt Orie dit jaar een 'return'.
Voor Orie ging de voorronde vrij gemakkelijk en was hij liefst 2 wedstrijden vóór de laatste ronde verzekerd van een finale plek. Orie is met 5 punten voorsprong (14 punten) op de tweede plek geeindigd in poule B. Hij geeft aan dat de voorronde uitermate spannend was, omdat er geen absolute zwakke dammers meer zijn in Suriname.
Orie geeft aan dat een relatief korte voorronde welkom was voor hem, maar dat weinig wedstrijden een onbehagelijk gevoel hebben achtergelaten bij vooral dammers, die hebben geblunderd in een partij. Hij vond het toernooi spannend, maar gaf ook aan dat er altijd ruimte is voor verbetering.
Orie kijkt na 9 jaar inactief te zijn geweest tijdens officiele toernooien met een positief gevoel naar SKD 2022: "Ik zal elke wedstrijd met passie spelen en hoop dit jaar in de top 5 te eindigen". De dammer heeft zich voorbereid door deel te nemen aan interne clubkampioenschappen van zijn damvereniging en door vaker sneldamtoernooien via damcomputer programma's te spelen. "Het belangrijkste voor mij is de drang om na afwezigheid van 9 jaar bij landskampioenschappen wederom te kunnen meedoen. Dammen blijft mijn passie".
william.jpg
william.jpg (146.34 KiB) Viewed 1249 times

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Mon May 09, 2022 02:56

Bron: facebookpagina De Surinaamse DamBond
Finale wedstrijden Surinaams Kampioenschap Dammen 2022.
De Surinaamse Dambond (SDB) start op maandag 9 mei 2022 officieel met de finale wedstrijden van de Surinaams Kampioenschap Dammen 2022 (SKD 2022).
14 finalisten zullen strijden om het persoonlijk landskampioenschap dammen. In een eerder bericht werd reeds vermeld, dat bij dit tournooi gewerkt is met een nieuw systeem en dat de wedstrijdreglementen zijn aangescherpt ter voorkoming van “Match Fixing”.
De zeer spannende voorrondes werden middels een 6 poules systeem afgewerkt. De top 2 van elke poule plaatsten zich voor de volgende ronde.
De finale bestaat uit 14 dammers, waaronder de kampioen en semi kampioen van 2020 (Guno Burleson en Johannes Alfaisie) die automatisch zijn geplaatst.
De 14 finalisten zijn:
1. GMI Guno Burleson
2. MF Johannes Alfaisie
3. MF Arief Salarbaks
4. MF Niaaz Salarbaks
5. MF Gerson Bendt
6. MF Rinaldo Kemnaad
7. MF Rodney Lion
8. MF Derryl Bohr
9. MF William Orie
10. cMF John Schmeltz
11. Phavan Basdewsing
12. Arwien Bhagwandas
13. Rohan Doergamisier
14. Quincy Nqawikromo.
De speeldata voor de finale zijn:
Ronde 1: maandag 9 mei om 19:00 u.
Ronde 2: Dinsdag 10 mei om 19:00 u.
Ronde 3: Woensdag 11 mei om 19:00 u.
Ronde 4: Donderdag 12 mei om 19:00 u.
Ronde 5: vrijdag 13 mei om 19:00 u.
Ronde 6: Maandag 16 mei om 19:00 u.
Ronde 7: Dinsdag 17 mei om 19:00 u.
Ronde 8: Donderdag 19 mei om 19:00 u.
Ronde 09: Vrijdag 20 mei om 19:00 u.
Ronde 10: Maandag 23 mei om 19:00 u.
Ronde 11: Dinsdag 24 mei om 19:00 u.
Ronde 12: Donderdag 26 mei om 19:00 u.
Ronde 13: Vrijdag 27 mei om 18:00 u.
Voor deze SKD, hadden zich 44 spelers aangemeld.
Het bestuur en de leden aangesloten bij de Surinaamse Dambond, wensen aan al de dammers heel veel succes, maar bovenal sportieve wedstrijden toe.
Surinaamse Dambond.
finalisten.jpg
finalisten.jpg (165.63 KiB) Viewed 1232 times

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Mon May 09, 2022 03:03

Wedstrijdrooster finale Surinaams DamKampioenschap 2022
Ronde 1 ma 09-05-2022
Arwien Bhagwandas (2079) - Rohan Doergamisier -
Rodney Lion (2123) - Quincy Ngawikromo (1940) -
John Schmeltz (2112) - William Orie (2170) -
Rinaldo Kemnaad (2089) - Derryl Bohr (2085) -
Phavankoemar Basdewsing (1970) - Guno Burleson (2253) -
Arief Salarbaks (2169) - Niaaz Salarbaks (2193) -
Johannes Alfaisi (2251) - Gerson Bendt (2190) -

Ronde 2 di 10-05-2022
Niaaz Salarbaks (2193) - John Schmeltz (2112) -
Johannes Alfaisi (2251) - Rinaldo Kemnaad (2089) -
Arief Salarbaks (2169) - Phavankoemar Basdewsing (1970) -
Guno Burleson (2253) - Rodney Lion (2123) -
Derryl Bohr (2085) - Arwien Bhagwandas (2079) -
William Orie (2170) - Rohan Doergamisier -
Gerson Bendt (2190) - Quincy Ngawikromo (1940) -

Ronde 3 wo 11-05-2022
Derryl Bohr (2085) - Guno Burleson (2253) -
William Orie (2170) - Niaaz Salarbaks (2193) -
Quincy Ngawikromo (1940) - Johannes Alfaisi (2251) -
Rohan Doergamisier - Arief Salarbaks (2169) -
Arwien Bhagwandas (2079) - Phavankoemar Basdewsing (1970) -
Rodney Lion (2123) - Rinaldo Kemnaad (2089) -
John Schmeltz (2112) - Gerson Bendt (2190) -

Ronde 4 do 12-05-2022
Guno Burleson (2253) - Niaaz Salarbaks (2193) -
Derryl Bohr (2085) - Johannes Alfaisi (2251) -
William Orie (2170) - Arief Salarbaks (2169) -
Arwien Bhagwandas (2079) - John Schmeltz (2112) -
Rohan Doergamisier - Rinaldo Kemnaad (2089) -
Quincy Ngawikromo (1940) - Phavankoemar Basdewsing (1970) -
Rodney Lion (2123) - Gerson Bendt (2190) -

Ronde 5 vr 13-05-2022
Phavankoemar Basdewsing (1970) - Rinaldo Kemnaad (2089) -
Gerson Bendt (2190) - William Orie (2170) -
Derryl Bohr (2085) - Quincy Ngawikromo (1940) -
Arief Salarbaks (2169) - John Schmeltz (2112) -
Johannes Alfaisi (2251) - Rodney Lion (2123) -
Niaaz Salarbaks (2193) - Arwien Bhagwandas (2079) -
Guno Burleson (2253) - Rohan Doergamisier -

Ronde 6 ma 16-05-2022
Rinaldo Kemnaad (2089) - Niaaz Salarbaks (2193) -
John Schmeltz (2112) - Guno Burleson (2253) -
Rodney Lion (2123) - Derryl Bohr (2085) -
Arwien Bhagwandas (2079) - William Orie (2170) -
Rohan Doergamisier - Quincy Ngawikromo (1940) -
Phavankoemar Basdewsing (1970) - Johannes Alfaisi (2251) -
Arief Salarbaks (2169) - Gerson Bendt (2190) -

Ronde 7 di 17-05-2022
Phavankoemar Basdewsing (1970) - Gerson Bendt (2190) -
Rinaldo Kemnaad (2089) - Arief Salarbaks (2169) -
John Schmeltz (2112) - Johannes Alfaisi (2251) -
Rodney Lion (2123) - Niaaz Salarbaks (2193) -
Arwien Bhagwandas (2079) - Guno Burleson (2253) -
Rohan Doergamisier - Derryl Bohr (2085) -
Quincy Ngawikromo (1940) - William Orie (2170) -

Ronde 8 do 19-05-2022
Rodney Lion (2123) - Arwien Bhagwandas (2079) -
Gerson Bendt (2190) - Niaaz Salarbaks (2193) -
Johannes Alfaisi (2251) - Guno Burleson (2253) -
Arief Salarbaks (2169) - Derryl Bohr (2085) -
Phavankoemar Basdewsing (1970) - William Orie (2170) -
Rinaldo Kemnaad (2089) - Quincy Ngawikromo (1940) -
John Schmeltz (2112) - Rohan Doergamisier -

Ronde 9 vr 20-05-2022
William Orie (2170) - Rodney Lion (2123) -
Derryl Bohr (2085) - John Schmeltz (2112) -
Guno Burleson (2253) - Rinaldo Kemnaad (2089) -
Niaaz Salarbaks (2193) - Phavankoemar Basdewsing (1970) -
Johannes Alfaisi (2251) - Arief Salarbaks (2169) -
Quincy Ngawikromo (1940) - Arwien Bhagwandas (2079) -
Gerson Bendt (2190) - Rohan Doergamisier -

Ronde 10 ma 23-05-2022
Gerson Bendt (2190) - Derryl Bohr (2085) -
Guno Burleson (2253) - William Orie (2170) -
Niaaz Salarbaks (2193) - Quincy Ngawikromo (1940) -
Johannes Alfaisi (2251) - Rohan Doergamisier -
Arief Salarbaks (2169) - Arwien Bhagwandas (2079) -
Phavankoemar Basdewsing (1970) - Rodney Lion (2123) -
Rinaldo Kemnaad (2089) - John Schmeltz (2112) -

Ronde 11 di 24-05-2022
Gerson Bendt (2190) - Guno Burleson (2253) -
Niaaz Salarbaks (2193) - Derryl Bohr (2085) -
Johannes Alfaisi (2251) - William Orie (2170) -
Arief Salarbaks (2169) - Quincy Ngawikromo (1940) -
Phavankoemar Basdewsing (1970) - Rohan Doergamisier -
Rinaldo Kemnaad (2089) - Arwien Bhagwandas (2079) -
John Schmeltz (2112) - Rodney Lion (2123) -

Ronde 12 do 26-05-2022
Arwien Bhagwandas (2079) - Gerson Bendt (2190) -
Rohan Doergamisier - Rodney Lion (2123) -
Quincy Ngawikromo (1940) - John Schmeltz (2112) -
William Orie (2170) - Rinaldo Kemnaad (2089) -
Derryl Bohr (2085) - Phavankoemar Basdewsing (1970) -
Guno Burleson (2253) - Arief Salarbaks (2169) -
Niaaz Salarbaks (2193) - Johannes Alfaisi (2251) -

Ronde 13 vr 27-05-2022
Rinaldo Kemnaad (2089) - Gerson Bendt (2190) -
John Schmeltz (2112) - Phavankoemar Basdewsing (1970) -
Rodney Lion (2123) - Arief Salarbaks (2169) -
Arwien Bhagwandas (2079) - Johannes Alfaisi (2251) -
Rohan Doergamisier - Niaaz Salarbaks (2193) -
Quincy Ngawikromo (1940) - Guno Burleson (2253) -
William Orie (2170) - Derryl Bohr (2085) -

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Mon May 09, 2022 12:35

Bron: facebookpagina De Surinaamse DamBond
Internationale grootmeester (GMI) Guno Burleson, de titelverdediger van dit SKD.
GMI Guno Burleson is Suriname's 2e Internationale grootmeester (GMI). Hij is de regerende Panamerikaans en Surinaams kampioen. Burleson heeft in totaal 8 nationale kampioenschappen, 3 Panamerikaans kampioenstitels en een aantal WK deelnames, maar is ook winnaar van een aantal open en internationale toernooien. Wij kunnen hem gerust categoriseren als de dammer met de grootste successen. Op papier is Burleson de dammer die de meeste kans maakt om de titel van 2022 in de wacht te slepen.
Door zijn kampioenschap in 2020 kreeg Burleson vrijstelling van de voorronde 2022 en plaatste hij zich in de finale.
guno.jpg
guno.jpg (178.17 KiB) Viewed 1219 times

Post Reply