Damnieuws uit Suriname

Post Reply
henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Sat May 28, 2022 07:23

Foto´s slotronde SDK 2022.
004.jpg
004.jpg (382.13 KiB) Viewed 2744 times
005.jpg
005.jpg (390.89 KiB) Viewed 2744 times
006.jpg
006.jpg (407.06 KiB) Viewed 2744 times
007.jpg
007.jpg (144.36 KiB) Viewed 2744 times

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Sat May 28, 2022 16:34

Burleson damkampioen; Alfaisi weigert barrage te spelen
Bron: sun.sr
Waar men gedacht had dat SKD 2022 naar een climax zou gaan, is het een anticlimax geworden met dit voorval. Internationaal Grootmeester (GMI) Guno Burleson is voor de 9de keer landskampioen dammen van Suriname geworden. Gisteravond na de laatste speelronde eindigden MF Johannes Alfaisi en Burleson op een gedeelde eerste plaats met 17 punten. Volgens de regels moesten zij barragepartijen spelen tegen elkaar, maar Alfaisi kwam niet opdagen om deze partijtjes te spelen. Burleson werd reglementair kampioen.
barrage 1.jpg
barrage 1.jpg (55.24 KiB) Viewed 2729 times
Op de laatste speeldag startte Alfaisi met 16 punten, Burleson, William Orie en Gerson Bendt volgden met 15 punten elk. Alfaisi speelde remise tegen Arwien Bhagwandas en kwam op 17 punten. Burleson won van Quincy Ngawikromo en kwam eveneens op 17 punten. Orie speelde remise tegen Derryl Bohr en Bendt verloor van Rinaldo Kemnaad. Orie eindigde op de derde plaats met 16 punten. Arwien Bhagwandas eindigde ook met 15 punten. Doordat Bhagwandas onderling van Bendt had gewonnen, eindigde hij als nummer 4.

Volgens de wedstrijdregels wordt de eerste plaats in de finaleronde bepaald door een aantal criteria. Eerst wordt gekeken naar het aantal wedstrijdpunten. Zowel Alfaisi als Burleson hadden elk 17 punten. Het aantal gewonnen partijen was ook gelijk, te weten 5. Ze speelden 7 keer remise en verloren ook 1 keer. Onderling speelden ze remise. Dan moesten barrages de kampioen voortbrengen. Hierbij zouden de dammers 3 sneldampartijen van 5 minuten en seconden moeten spelen tegen elkaar. Was de stand dan ook gelijk, dan zouden er sudden death sneldampartijen van 3 minuten en 2 seconden gespeeld worden. Toen de barragepartijen moesten beginnen, kwam Alfaisi niet opdagen.

Alfaisi was ontevreden met de gehanteerde wedstrijdregels. Volgens hem had hij na de reguliere 13 speelronden betere Sonneborn-Bergerpunten (SB) dan Burleson. Alfaisi had er 205 SB-punten en Burleson 202 SB-punten. Echter, de regels van de Surinaamse Dambond (SDB) voor het Surinaams Kampioenschap Dammen (SKD) 2022 waren duidelijk. “We hebben de regels voor het toernooi voor alle verenigingen opgestuurd. Er was geen enkele opmerking van geen enkele vereniging omtrent de spelregels”, zei SDB-secretaris Clyde Ford. Volgens hem zouden zaken conform de regels afgehandeld moeten worden. Burleson vond dat het internationaal overal ook zo is dat er barragepartijen worden gespeeld.
https://sun.sr/Details/17784_EbywEowv4c ... rz3Aa28CPA

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Sat May 28, 2022 18:13

‘Altijd als ik moet winnen, wordt er iets gecreëerd om mij van het kampioenschap af te houden’
Bron: De Ware Tijd
Guno-Burleson wacht.jpg
Guno-Burleson wacht.jpg (226.49 KiB) Viewed 2725 times
Guno Burleson 'eenzaam' achter het dambord, wachtend op Johannes Alfaisi. Omdat Alfaisi weigerde de barrage te spelen, werd Burleson uitgeroepen tot damkampioen van Suriname. [Foto: Ricky Wirjosentono]
door Ricky Wirjosentono
PARAMARIBO — Het Surinaams kampioenschap dammen 2022 is vrijdagavond in een anticlimax geëindigd. Johannes Alfaisi weigerde namelijk de barrage om de titel te spelen tegen Guno Burleson. Na een kwartier wachten werd Burleson uiteindelijk tot nationaal kampioen uitgeroepen. De barrage was nodig, nadat de twee rivalen na dertien partijen elk met zeventien punten waren geëindigd.
Alfaisi maakt duidelijk dat hij ‘beroofd’ is geworden van het kampioenschap. “Ik vind dat ik kampioen ben geworden van het toernooi”, reageert hij vol overtuiging tegenover de Ware Tijd. Om vervolgens uit te leggen: “Elk toernooi wordt er gewerkt met de Sonneborn-Bergerpunten (SB). Alleen tijdens dit toernooi weegt het niet zwaar en dat vind ik niet terecht. Altijd als ik moet winnen, wordt er iets gecreëerd om mij van het kampioenschap af te houden”, klinkt de Federatiemeester gebelgd. Een half uur vóór aanvang van de barrage vertrekt hij boos uit het Denksportencentrum met zijn familie.
Op basis van de SB-punten zou de titel naar Alfaisi zijn gegaan, want hij had er 205 en Burleson met 202. Maar in het wedstrijdreglement was duidelijk aangegeven welke stappen zouden worden nagelopen wanneer meerdere dammers op een gedeelde eerste plaats waren geëindigd. Beiden sloten af met zeventien punten, wonnen elk vijf partijen, speelden zeven remise en verloren één, terwijl ze op 19 mei in de achtste ronde remise overeenkwamen in hun onderlinge treffen. Dat betekent dat drie sneldampartijen de doorslag moesten brengen.
Wedstrijdreglement-SKD-2022.jpg
Wedstrijdreglement-SKD-2022.jpg (352.27 KiB) Viewed 2725 times
Op basis van het wedstrijdreglement staat Johannes Alfaisi zwak, menen kenners. [Foto: Ricky Wirjosentono]
Burleson, die zich donderdagavond nog verslikte in de voorlaatste ronde en zijn koploperspositie verloor, vindt het daarom jammer dat Alfaisi niet is komen opdagen voor de barrage. “Het is zijn recht om zich terug te trekken, maar ik vind het niet gegrond”, aldus ‘Bul’, met verwijzing naar het wedstrijdreglement. Surinames enige Internationaal Grootmeester werd door het besluit van Alfaisi de barrage aan zich voorbij te laten gaan vrijdagavond voor de negende keer tot damkampioen van Suriname gekroond.
Na zijn misstap donderdag tegen Arief Salarbaks (0-2), maakte Burleson 24 uur later geen fout tegen Quincy Ngawikromo. Alfaisi, die donderdag de leiding had overgenomen na winst op Niaaz Salarbaks, kwam niet verder dan een remise tegen Arwien Bhagwandas. Daardoor kwam Burleson langszij, maar bleef het spektakelstuk uit. Op de derde plaats eindigde William Orie met zestien punten, terwijl Bhagwandas op plek vier is gefinisht met vijftien punten. Oud-kampioen Gerson Bendt, die na de elfde ronde nog lijstaanvoerder was, viel door nederlagen in zijn laatste twee partijen terug naar de vijfde plek.
Johannes-Alfaisi.jpg
Johannes-Alfaisi.jpg (238.26 KiB) Viewed 2725 times
Na zijn remise vrijdagavond, weigerde Johannes Alfaisi vervolgens barragepartijen te spelen, waardoor Guno Burleson kampioen werd.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat May 28, 2022 18:24

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Lucien Farzan and 20 others

International Draughts
Kampioenschap van Suriname 2022
Zwaar teleurgestelde MF Johannes Alfasi uit zich verkeerd in de krant, ondanks hij op de hoogte is van de wedstrijdreglementen die hem ook uitgereikt is door de voorzitter van de wedstrijdcommissie , de heer Henry Sjoerwamo. Schijnbaar hebben velen de reglementen niet doorgenomen. De dammers moeten een keer de schuld bij zich zelf zoeken en niet steeds verwijzen naar de voorzitter van de wedstrijdcommissie of de voorzitter van de Surinaamse Dam Bond.
Wedstrijd commissie , voorzitter Henry Sjoerwamo met de complimenten, WGP en Fraude bestreden in samenwerking met een uitstekend Surinaams Dambond bestuur onder leiding van voorzitter Franklin Todie .
Was er nog heel veel gedoe en gezeur over de voorronde indeling , 6 groepen, rating en titel, de voorzitter Henry Sjoerwamo heeft ze allemaal hun plaats gewezen, zowel de voorronde als de finale is fantastisch verlopen. Volop aandacht voor dit kampioenschap en waar nodig hulp in de toernooibase (Hr. Piet Bouma , waarvoor uiteraard dank). Hopen dat de enkele zeurdamgasten zich nu met het dammen gaan bezighouden i.p.v zeuren en damzagen aan de stoelen van het bestuur en de wedstrijdcommissie.
Het positieve nieuws, met Arwien Bhagwandas ( 21jaar jong) is er hoop voor de toekomst, wederom een 4e plek met verfrissend spel. Quincy Ngawikromo de jongste deelnemer, jeugddammer en een fantastisch debuut , gefeliciteerd. Ook Phavan Basdewsing debutant heeft goed gepresteerd , alleen Rohan Doergamisier debutant iets minder, maar ook hij komt er aan .
De Krant . ( De Waretijd)
ALTIJD ALS IK MOET WINNEN, WORDT ER IETS GECREEERD OM MIJ VAN HET KAMPIOENSCHAP AF TE HOUDEN
🙃 Alfaisi ‘beroofd’ 🙃
PARAMARIBO — Het Surinaams kampioenschap dammen 2022 is vrijdagavond in een anticlimax geëindigd. Johannes Alfaisi weigerde namelijk de barrage om de titel te spelen tegen Guno Burleson. Na een kwartier wachten werd Burleson uiteindelijk tot nationaal kampioen uitgeroepen. De barrage was nodig, nadat de twee rivalen na dertien partijen elk met zeventien punten waren geëindigd.
Alfaisi maakt duidelijk dat hij ‘beroofd’ is geworden van het kampioenschap. “Ik vind dat ik kampioen ben geworden van het toernooi”, reageert hij vol overtuiging tegenover de Ware Tijd. Om vervolgens uit te leggen: “Elk toernooi wordt er gewerkt met de Sonneborn-Bergerpunten (SB). Alleen tijdens dit toernooi weegt het niet zwaar en dat vind ik niet terecht. Altijd als ik moet winnen, wordt er iets gecreëerd om mij van het kampioenschap af te houden”, klinkt de Federatiemeester gebelgd. Een half uur vóór aanvang van de barrage vertrekt hij boos uit het Denksportencentrum met zijn familie.
Op basis van de SB-punten zou de titel naar Alfaisi zijn gegaan, want hij had er 205 en Burleson met 202. Maar in het wedstrijdreglement was duidelijk aangegeven welke stappen zouden worden nagelopen wanneer meerdere dammers op een gedeelde eerste plaats waren geëindigd. Beiden sloten af met zeventien punten, wonnen elk vijf partijen, speelden zeven remise en verloren één, terwijl ze op 19 mei in de achtste ronde remise overeenkwamen in hun onderlinge treffen. Dat betekent dat drie sneldampartijen de doorslag moesten brengen.
Burleson, die zich donderdagavond nog verslikte in de voorlaatste ronde en zijn koploperspositie verloor, vindt het daarom jammer dat Alfaisi niet is komen opdagen voor de barrage. “Het is zijn recht om zich terug te trekken, maar ik vind het niet gegrond”, aldus ‘Bul’, met verwijzing naar het wedstrijdreglement. Surinames enige Internationaal Grootmeester werd door het besluit van Alfaisi de barrage aan zich voorbij te laten gaan vrijdagavond voor de negende keer tot damkampioen van Suriname gekroond.
Na zijn misstap donderdag tegen Arief Salarbaks (0-2), maakte Burleson 24 uur later geen fout tegen Quincy Ngawikromo. Alfaisi, die donderdag de leiding had overgenomen na winst op Niaaz Salarbaks, kwam niet verder dan een remise tegen Arwien Bhagwandas. Daardoor kwam Burleson langszij, maar bleef het spektakelstuk uit. Op de derde plaats eindigde William Orie met zestien punten, terwijl 💪Arwien Bhagwandas💪 op plek vier is gefinisht met vijftien punten. Oud-kampioen Gerson Bendt, die na de elfde ronde nog lijstaanvoerder was, viel door nederlagen in zijn laatste twee partijen terug naar de vijfde plek.
❤️Henna Vreugd👍 (WomanPower) vergeet mij niet = > Franklin Todie doorsturen .
https://dwtonline.com/altijd-als-ik-iet ... DH1GbDgddw

Image
Image
[https://i.imgur.com/I2SBmqL.jpg][/img]
Image
Image

Piet Bouma:
Het is ook altijd wat in Suriname.
Op 8 mei kreeg ik deze e-mail van Henry Sjoerwamo:
Beste heer Bouma,
Het Surinaams Kampioenschap 2022 Finale start 9 mei 2022 - 27 mei 2022
in 13 Ronden.
Graag het verzoek of u de Surinaams Kampioenschap 2022 FInale toernooi in Toernooibase kan plaatsen? Ik stuur de Toernoomanager files van het toernooi. zie bijlagen.
De eindrangschikking van de finale
A.Het meeste aantal behaalde wedstrijdpunten
B.Het meeste aantal gewonnen wedstrijden
C.Het onderlinge resultaat
D.Het Sonneborn-Berger systeem (SB)
Bijvoorbaat hartelijk dank.
Niks geen vermelding van een barrage omtrent de eerste drie plaatsen. Het is maar goed dat ik 's nachts niet ben opgebleven, want ik had pardoes Johannes Alfaisi als kampioen verklaard.....
Nav een appje van Santosh Bhagwandas vanochtend heb ik vervolgens conform het bericht van Henry Sjoerwamo in Toernooibase ook de eindstand aangepast.
Enfin, als men voortaan reglementen voor het begin van de toernooi in speelzaal hangt en daar dan niet van afwijkt is het voor iedereen duidelijk....
Ben benieuwd wat er nu precies in de reglementen staat. Kan iemand dat in pdf even hier plaatsen?
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat May 28, 2022 18:30

Bron: Sun.sr, 280522

Burleson damkampioen; Alfaisi weigert barrage te spelen

Image
GMI Guno Burleson en MF Johannes Alfaisi

Waar men gedacht had dat SKD 2022 naar een climax zou gaan, is het een anticlimax geworden met dit voorval. Internationaal Grootmeester (GMI) Guno Burleson is voor de 9de keer landskampioen dammen van Suriname geworden. Gisteravond na de laatste speelronde eindigden MF Johannes Alfaisi en Burleson op een gedeelde eerste plaats met 17 punten. Volgens de regels moesten zij barragepartijen spelen tegen elkaar, maar Alfaisi kwam niet opdagen om deze partijtjes te spelen. Burleson werd reglementair kampioen.

Op de laatste speeldag startte Alfaisi met 16 punten, Burleson, William Orie en Gerson Bendt volgden met 15 punten elk. Alfaisi speelde remise tegen Arwien Bhagwandas en kwam op 17 punten. Burleson won van Quincy Ngawikromo en kwam eveneens op 17 punten. Orie speelde remise tegen Derryl Bohr en Bendt verloor van Rinaldo Kemnaad. Orie eindigde op de derde plaats met 16 punten. Arwien Bhagwandas eindigde ook met 15 punten. Doordat Bhagwandas onderling van Bendt had gewonnen, eindigde hij als nummer 4.

Volgens de wedstrijdregels wordt de eerste plaats in de finaleronde bepaald door een aantal criteria. Eerst wordt gekeken naar het aantal wedstrijdpunten. Zowel Alfaisi als Burleson hadden elk 17 punten. Het aantal gewonnen partijen was ook gelijk, te weten 5. Ze speelden 7 keer remise en verloren ook 1 keer. Onderling speelden ze remise. Dan moesten barrages de kampioen voortbrengen. Hierbij zouden de dammers 3 sneldampartijen van 5 minuten en seconden moeten spelen tegen elkaar. Was de stand dan ook gelijk, dan zouden er sudden death sneldampartijen van 3 minuten en 2 seconden gespeeld worden. Toen de barragepartijen moesten beginnen, kwam Alfaisi niet opdagen.

Alfaisi was ontevreden met de gehanteerde wedstrijdregels. Volgens hem had hij na de reguliere 13 speelronden betere Sonneborn-Bergerpunten (SB) dan Burleson. Alfaisi had er 205 SB-punten en Burleson 202 SB-punten. Echter, de regels van de Surinaamse Dambond (SDB) voor het Surinaams Kampioenschap Dammen (SKD) 2022 waren duidelijk. “We hebben de regels voor het toernooi voor alle verenigingen opgestuurd. Er was geen enkele opmerking van geen enkele vereniging omtrent de spelregels”, zei SDB-secretaris Clyde Ford. Volgens hem zouden zaken conform de regels afgehandeld moeten worden. Burleson vond dat het internationaal overal ook zo is dat er barragepartijen worden gespeeld.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat May 28, 2022 18:55

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong

International Draughts
Kampioenschap van Suriname 2022
Quincy Ngawikromo (1940) - Guno Burleson (2253) 0 - 2 - * 26 Black does not see the combination

Image

Eric van Dusseldorp:
Wel heel verrassend. Ik zou 'm ook niet gezien hebben.

Steven Tjong:
Eric van Dusseldorp met dank aan Kingsrow . ( Semi Live uitzending )

Guno Burleson:
Het motief (schijf 38) is verborgen. Een schijf die nog op 38 moet komen na de hulpcombinatie van 23x43. Deze hulpcombi moet je eigenlijk op het idee brengen van het motief(38).Het motief compleet of uitvoerbaar maken met een dam (schijf 25) is dan het ander gevolg.

Guno Burleson:
Ik keek wel naar 13-19 en 25-30 om na het slaan achter te lopen met 3-8.Maar na bijvoorbeeld 31-27 levert het niets op. En toch bracht deze hulpcombinatie die in me hoofd op deze manier werd uitgevoerd niet op het idee schijf 38 als motief aan te zien. Een één-schijf-motief, altijd verborgen. Vooral door tussenkomst van een dam.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Sat May 28, 2022 23:38

Bron: facebookgroep De Suriaamse DamBond
Hierbij de officiële ranglijst van de Surinaams Kampioenschappen Dammen 2022
1. GMI Guno Burleson verdedigt zijn titel succesvol en is hiermee voor de 9e keer Surinaams kampioen. Kwalificeert zich hierdoor voor Panamerikaanse kampioenschappen.
2. Johannes Alfaisie eindigt evenals bij de laatste SKD op de tweede plek. Kwalificeert zich hierdoor voor Panamerikaanse kampioenschappen.
3. William Orie maakt de podium compleet door op de derde plek te eindigen. Kwalificeert zich hierdoor voor Panamerikaanse kampioenschappen.
4. Arwien Bhagwandas eindigt op de vierde plek en scoort hiermee een MF-norm. Hij zal nu de titel: cMF krijgen.
5.Gerson Bendt blundert de laatste 2 wedstrijden en komt op de vijfde plek.
6. Niaaz Salarbaks eindigt op de zesde plek, na een overwinning in de laatste ronde.
7. John Schmeltz bereikt zijn doel: top 7 van Suriname. Schmeltz scoort een MF-norm en krijgt de titel: MF
8. Arief Salarbaks, de enige persoon die de kampioen een nederlaag aanbracht eindigt op de achtste.
9. Rodney Lion eindigdt als negende plek en bemachtigde de laatste beschikbare plek voor een 'Exclusive Toernooi'.
De top 9 heeft zich gekwalificeerd voor een Rapid Invitational waar er voor elk geldprijzen beschikbaar is.
10. Jeugdsensatie Phavan Basdewsing eindigt op de tiende plek en scoort een MF-norm.
11. Quincy speelde 9 keer gelijk tegen toppers en maakt zijn debuut finale een herrinering. Hij scoort een MF-norm
12. Rinaldo Kemnaad eindigt na overwinning in de laatste ronde op de 12e.
13. Derryl Bohr eindigt met 10 punten, waar hij 10 keer remise speelde.
14. Rohan Doergamisier speelt drie keer gelijk en is een ervaring rijker.
Attachments
ranglijst SKD 2022.jpg
ranglijst SKD 2022.jpg (94 KiB) Viewed 2708 times
Last edited by henk stoop on Sat May 28, 2022 23:40, edited 1 time in total.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Sat May 28, 2022 23:40

Bron: facebookgroep De Suriaamse DamBond
Internationaal Grootmeester Guno Burleson prolongeert zijn titel en is voor de 9e keer kampioen van Suriname.
Guno Burleson is met 17 punten, gister avond uitgeroepen als de kampioen van Suriname 2022. Guno won de laatste partij van jeugdtalent Quincy Ngawikromo en nestelde zich op de eerste plaats.
Met nog 2 titels te gaan zit Burleson precies achter recordhouder John Sadiek, die 11 titels op zijn naam heeft.
Burleson heeft zijn favorieten rol waargemaakt, maar moest echter tot de laatste ronde hiervoor strijden, hier was Arief Salarbaks voor verantwoordelijk die 'Bul' een nederlaag aanbracht in de 12e ronde.
Ondanks het verlies herstelde Burleson zich en kwam hij op gelijk aantal punten als Alfaisie, die zijn voorsprong niet kon vergroten na een remise tegen Arwien Bhagwandas.
Alfaisie en Burleson dienden conform het wedstrijdreglement een barrage te spelen voor het kampioenschap. Beide dammers hadden gelijk aantal punten, gelijk aantal winstpartijen en hun onderlinge resultaat was remise. Het reglement geeft hierbij duidelijk aan dat er dan 3 sneldampartijen gespeeld moet te worden
Echter weigerde Alfaisie dit te doen, vanwege ????
De arbiters en de wedstrijdleiding hebben hun taak voldaan om de barrage wedstrijden te organiseren, maar Alfaisie kwam niet opdagen. Burleson werd na 2 wedstrijden uitgeroepen tot kampioen van 2022. Burleson won 5 keer, speelde 7 keer gelijk en verloor er 1.
Alfaisie eindigt op de tweede plek. Alfaisie won 5 keer, speelde 7 keer gelijk en verloor er 1.
William Orie, die na 9 jaar weer een officieel toernooi speelt, maakt de top 3 compleet. Orie won liefst 5 keer, speelde 6 keer gelijk en verloor er 2.
De 3 dammers kwalificeren zich voor de Panamerikaanse kampioenschappen die in oktober dit jaar in de Dominicaanse Republiek plaatsvindt.
Attachments
Burleson kampioen.jpg
Burleson kampioen.jpg (210 KiB) Viewed 2708 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun May 29, 2022 11:35

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Chittra Jaipal and 8 others

International Draughts
Guno * Gefeliciteerd - Congratulations 2022 .
Kampioen van Suriname (1) 1990 - (9) 2022
GMI Guno Burleson 21 jaar jong - 1990 - voor de 1e keer kampioen van Suriname. 32 jaar later - 2022 - voor de 9e keer kampioen van Suriname
3 x PanAm Kampioen - Brazilië 1994 - Suriname 1997 - Curaçao 2018

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue May 31, 2022 01:29

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Lucien Farzan and 8 others

International Draughts .
Kampioenschap van Suriname 2022
Ingezonden FOTO ( Toeschouwer). Bedankt namens De Tribune
Triest , bijzonder triest , MF De Tribune heeft zich weer misdragen tijdens het damkampioenschap van Suriname. ( Dam erger je niet )

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue May 31, 2022 01:34

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Lucien Farzan and 9 others

International Draughts
Damnieuws uit Suriname
Kampioenschap van Suriname 2022
MF Johannes Alfaisi (Used Laptops) " Ik schors het bestuur van de SDB..."

Er is altijd wat te beleven met de oudere jongeren.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Wed Jun 01, 2022 18:30

Bron: facebookpagina De Surinaamse Dambond
Wist je dat....?
GMI Guno Burleson is 9 keer Surinaams Damkampioen geweest. Alleen MI John Sadiek heeft meer kampioenschappen (11).
🏆1990
🏆1997
🏆1999
🏆2004
🏆2011
🏆2012
🏆2016
🏆2020
🏆2022
burleson.jpg
burleson.jpg (172.9 KiB) Viewed 2593 times

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by henk stoop » Wed Jun 01, 2022 21:20

Gedurende het SKD 2022 was er op de facebookpagina van De Surinaamse Dambond een toto.
Bron: facebookpagina De Surinaamse Dambond
Bij deze de eindrangschikking van de SKD TOTO 2022
De TOTO had 33 deelnemers. Noemenswaardig is dat bij geen enkel ronde er een persoon is geweest die alle resultaten goed heeft kunnen schatten. Dit bewijst hoe spannend en verassend dit toernooi was.
Wij feliciteren hierbij de volgende winnaars:
1. Manish Dwarka - 53 punten
2. Surendra Badalchawdhari - 50 punten
3. Khusboo Soebhan - 48 punten
3. Naz Nazir - 48 punten
4. Ivanno Ralph Hardjopawiro - 46 punten
4. Elliot Don Carlos - 46 punten
De organisatie heeft 1 extra prijs ter beschikking gesteld voor de winnaars. Dit omdat de 5e plek bezet werd door 2 spelers.
De datum voor de closing ceremony (prijsuitreiking) van SKD 2022 is nog te bepalen. De TOTO winnaars zullen ook op die dag hun prijs ontvangen!
Er zal contact gelegd worden met de prijswinnaars.
Wij bedanken een ieder voor het gezellig en sportief participeren aan onze TOTO!
toto eindstand.jpg
toto eindstand.jpg (104.76 KiB) Viewed 2583 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Jun 02, 2022 01:27

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Guno Burleson and 6 others

International Draughts UPDATE **** scrollen naar onder

Dammen met Johannes Alfaisi (Used Laptops)
50 + Dammer Johannes maakt weer een drama , er is altijd wat.
Used Laptops
Piet Bouma Ik, Alfaisie Johannes , winnaar van t toernooi in Suriname SKD 2022, verzoek u om consequent te zijn en het toernooi af te werken zoals het in werkelijkheid is ingeschreven met SB. Anders laat u ruimte aan derden om anderen te ondermijnen. Bij voorbaat dank.. Want als arbiter kn je het toernooi niet met S.B. inschrijven en dan wanneer het je verkeerd uitkomt, dat je dan anders gaat interpreteren. Ik verzoek u daarom objectief te blijven zoals u tot nu toe getoond heeft.
Guno Burleson
Piet Bouma Bij aanvang van de laatste ronde deed de arbiter zijn gebruikelijke zegje per wedstrijd en wenste de spelers succes toe. Bij die gelegenheid vroeg deelnemer Orie aan de arbiter om even de criteria voor de eindrangschikking onder ons aandacht te brengen.
De hoofdarbiter: er komt (nog?) geen barrage.....
Orie onderbreekt :arbiter dat is niet zo volgens het reglement.
Andere arbiter: nee, wel barrage indien de andere criteria aan de beurt zijn geweest.
Alfaisie: dus geen barrage?
Orie: arbiter checkt u, volgens het reglement wel barrage maar pas na de andere criteria (geen sb) .
Burleson: Arbiter, er werd afgesproken op een vergadering dat we gedurende het toernooi geen reglementzaken bespreken of behandelen. Want een ieder heeft het al weken via hun vereniging in hun bezit.
Aldus de diverse sprekers.
Zo is het aan toe gegaan waarbij het onduidelijk is of het woord "nog" hierboven is gevallen. Uit de ondertoon van de hoofdarbiter was te merken dat hij wilde zeggen dat barrage er niet komt als de andere criteria een beslissing hebben opgeleverd. Maar zijn goed bedoelde woorden kwamen even verwarrend over. Hij wilde zo vlot mogelijk overkomen en kon daardoor zijn goed bedoelde formulering mede door onderbrekingen niet afmaken. Erg vind ik het dat de halve statement van de hoofdarbiter als definitief wordt aangemerkt
Conclusie .
1 De ontvangen reglementen goed lezen voor het toernooi - 2 Als er dammers zijn die vragen stellen aan de arbiter , dan moeten zij hun mond dicht houden tot hun vraag beantwoord is .
*****************************
Guno Burleson
Piet Bouma Correctie:in plaats van "de andere arbiter" moest staan "wedstrijdleiding in de persoon van Henry Sjoerwamo".
Deze verwees terecht naar het reglement waar barrage volgt indien de criteria van winstpartijen en het onderlinge resultaat geen beslissing brengen.
Maar weet u waarom de hoofdarbiter niet vlot uit zijn woorden kwam? Welnu. Hoofdarbiter Djin Sital heeft een week eerder aangegeven dat hij zou bedanken en dat Sewcharan de nieuwe hoofdarbiter wordt. Deze nieuwe hoofdarbiter heeft blijkbaar geen duik genomen in het reglement en poogde om uit het hoofd te praten. Gelukkig heeft hij desondanks zijn zin niet afgemaakt waardoor hij niet heeft gezegd dat er geen barrage komt. Het leek er wel bijna op. Hij wilde zich hierna beter uitdrukken maar de wedstrijdleiding greep in. Maar boven alles zou toch het reglement gelden. Van hieruit doe ik een beroep op de hele organisatie om een grondige evaluatie te maken van de gerezen problemen. Ook het decennia durend probleem van onvolledige of verkeerde notaties in toernooibase als gevolg van incorrect handelen van de arbiters en wedstrijdleiding. Sorry, het is niet persoonlijk bedoeld. Geen blaam treft de deelnemer die onduidelijk schrijft, vooral aan het einde(zoals bij de deelnemer Burleson soms ook het geval kan zijn) . Waarom zeg ik dat?
Men kan de volgende dag een briefje leggen op de tafel van de spelers met het beroep dat ze de overige zetten thuis of elders noteren en het inleveren. Ik heb aan het einde van het toernooi Sewcharan gewezen op bijvoorbeeld ronde 10 waarbij de partijen Basdewsing-Lion en Alfaisie Doergamisier bij de laatste zetten anders zijn verlopen op het bord dan op toernooibase. Ik denk dat de invoerder gewoon uit fantasie zijn eigen zetten voor de spelers heeft bedacht. Jammer dat Sewcharan mijn verzoek in de prullenbak heeft doen belanden. Ik ga de komende dagen hard aan de bel trekken om voorgoed af te rekenen met het terugkerende notatie-euvel.
De geschiedenis wordt zo geweld aangedaan.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Jun 03, 2022 01:23

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Guno Burleson and Siep Buurke.

International Draughts
Dorpsklanken * Dammen met Siep Buurke
GMI Guno Burleson

Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply