Topevenement Delft / Wateringen
Topevenement Delft / Wateringen
Van vrijdag 27 december tot en met zondag 29 december 2019 vindt in Delft en Wateringen een vernieuwend damevenement plaats. Blikvanger is het driedaagse toptoernooi, waarin Alexander Georgiev, Jan Groenendijk, Martijn van IJzendoorn en Alexei Tsjizjov elkaar driemaal ontmoeten. Er zullen geen remises vallen. Mogelijke uitslagen zijn 12-0, 9-1, 8-2, 7-3 en 6-4. Naast het toptoernooi is er elke dag een open sneldamtoernooi. Op vrijdag 27 december hebben we een diner / ludieke match met deelname van de grootmeesters plus enkele bekende Delftenaren en Westlanders en andere recreatiedammers.
Voor meer informatie, zie de website http://dampromotie.nl.
Voor meer informatie, zie de website http://dampromotie.nl.
Uitnodiging vrouwen
Uitnodiging vrouwen
Wij nodigen met name vrouwen uit om mee te doen aan een of meer toernooien tijdens het driedaagse evenement op vrijdag 27 december, zaterdag 28 december en zondag 29 december. Zie voor volledige programma ook Dampromotie.nl
Buurttoernooi 2018 Delft. Zo zien we het graag, een zaal met mannen en vrouwen.
Fotoburo Fred Nijs
Wij nodigen met name vrouwen uit om mee te doen aan een of meer toernooien tijdens het driedaagse evenement op vrijdag 27 december, zaterdag 28 december en zondag 29 december. Zie voor volledige programma ook Dampromotie.nl
Buurttoernooi 2018 Delft. Zo zien we het graag, een zaal met mannen en vrouwen.
Fotoburo Fred Nijs
- Attachments
-
- uitnodiging vrouwen.png (2.24 MiB) Viewed 16332 times
-
- Real name: Michel Stempher
Re: Topevenement Delft / Wateringen
Ik snap het nog steeds niet zo goed. Een uitslag als 9-3 is toch nog steeds remise?
9-3 kan niet als uitslag voorkomen...Michel Stempher wrote: ↑Mon Nov 04, 2019 00:21Ik snap het nog steeds niet zo goed. Een uitslag als 9-3 is toch nog steeds remise?
9-1 of 7-3 wel. Met de huidige regels is de uitslag dan inderdaad remise (1-1), maar niet volgens de regels van Stichting Dampromotie.
Hierbij de uitnodiging voor 3 sneldamtoernooien:
27 december in Delft
28 december in Wateringen
29 december in Delft
Iedereen kan meedoen en er zijn leuke prijzen te winnen!
27 december in Delft
28 december in Wateringen
29 december in Delft
Iedereen kan meedoen en er zijn leuke prijzen te winnen!
- Attachments
-
- Uitnodiging sneldamtoernooien.pdf
- (1.5 MiB) Downloaded 382 times
- Henk de Witt
Het worden drukke damdagen in de donkere periode tussen Kerst en Oud en Nieuw. Stichting Dampromotie draagt hieraan ook een steentje bij met maar liefst drie toernooien achter elkaar op 27, 28 en 29 december. Waarbij aangetekend dat het toernooi op 28 december samenvalt met het jaarlijkse populaire Piet Heldermantoernooi in Wateringen. De twee andere dagen wordt in Delft gespeeld.
De deelnemers aan deze toernooien kunnen ook van nabij het Toptoernooi volgen, waarin Alexander Georgiev, Jan Groenendijk, Martijn van IJzendoorn en Alexei Tsjizjov de degens zullen kruisen. Voor dit toernooi is de remise afgeschaft. Wat men daarvan moge vinden, dit garandeert in elk geval een spannend slot van elke partij.
De voorbereidingen voor het evenement zijn in volle gang. Op vrijdag 27 december is er 's avonds een diner, gevolgd door een ludieke match. Hieraan zullen ook de grootmeesters deelnemen, evenals diverse sponsors, huisdammers en (nog?) niet-dammers. O.a. de wethouders van sport van de gemeenten Delft en Westland, Karin Schrederhof en Pieter Varekamp. Er wordt gespeeld met voorgift om de kansen wat gelijk te trekken.
Tijdens het diner zullen de belangrijkste spelregels nog even gedemonstreerd door Ester van Muijen. Zij doet dit aan de hand van enkele finesses en combinaties. Ester wordt bijgestaan door perschef en spreekstalmeester Fred Ivens.
Het doet ons deugd dat grootmeester Jean Marc Ndjofang, een graag geziene gast in Delft, op 27 december ook meedoet ondanks het feit dat er geen geldprijzen zijn. In Delft krijgt elke deelnemer wel een prijs 'in natura' mee. Het Piet Heldermantoernooi in Wateringen kent traditiegetrouw wel vele geldprijzen in alle categorieën.
Voormalig Nederlands kampioen en wereldrecordhouder blindsimultaan Erno Prosman heeft een naar mijn smaak mooie, inhoudelijke column geschreven over het 'remisespook' voor onze website. Eerder schreven Technisch Directeur KNDB Johan Krajenbrink, voorzitter Damclub IJmuiden Jesse Bos en mijn persoontje columns. We verwachten nog enkele columns van bekende dammers.
Frans de Jonge, kersverse voorzitter van de KNDB, zal zondag 29 december de prijzen uitreiken. Frans was als medesponsor en arbiter al betrokken bij het evenement.
Voor de volledige opzet van het evenement en de ideeën erachter verwijs ik graag nog even naar onze website: Dampromotie.nl
Henk de Witt
Voorzitter Stichting Dampromotie
De deelnemers aan deze toernooien kunnen ook van nabij het Toptoernooi volgen, waarin Alexander Georgiev, Jan Groenendijk, Martijn van IJzendoorn en Alexei Tsjizjov de degens zullen kruisen. Voor dit toernooi is de remise afgeschaft. Wat men daarvan moge vinden, dit garandeert in elk geval een spannend slot van elke partij.
De voorbereidingen voor het evenement zijn in volle gang. Op vrijdag 27 december is er 's avonds een diner, gevolgd door een ludieke match. Hieraan zullen ook de grootmeesters deelnemen, evenals diverse sponsors, huisdammers en (nog?) niet-dammers. O.a. de wethouders van sport van de gemeenten Delft en Westland, Karin Schrederhof en Pieter Varekamp. Er wordt gespeeld met voorgift om de kansen wat gelijk te trekken.
Tijdens het diner zullen de belangrijkste spelregels nog even gedemonstreerd door Ester van Muijen. Zij doet dit aan de hand van enkele finesses en combinaties. Ester wordt bijgestaan door perschef en spreekstalmeester Fred Ivens.
Het doet ons deugd dat grootmeester Jean Marc Ndjofang, een graag geziene gast in Delft, op 27 december ook meedoet ondanks het feit dat er geen geldprijzen zijn. In Delft krijgt elke deelnemer wel een prijs 'in natura' mee. Het Piet Heldermantoernooi in Wateringen kent traditiegetrouw wel vele geldprijzen in alle categorieën.
Voormalig Nederlands kampioen en wereldrecordhouder blindsimultaan Erno Prosman heeft een naar mijn smaak mooie, inhoudelijke column geschreven over het 'remisespook' voor onze website. Eerder schreven Technisch Directeur KNDB Johan Krajenbrink, voorzitter Damclub IJmuiden Jesse Bos en mijn persoontje columns. We verwachten nog enkele columns van bekende dammers.
Frans de Jonge, kersverse voorzitter van de KNDB, zal zondag 29 december de prijzen uitreiken. Frans was als medesponsor en arbiter al betrokken bij het evenement.
Voor de volledige opzet van het evenement en de ideeën erachter verwijs ik graag nog even naar onze website: Dampromotie.nl
Henk de Witt
Definieer 'spannend'. Tot nu toe heeft elke remiseafschaffing geleid tot eindeloos schuiven in een dode stand, om i.p.v. met 7-5 te winnen met 8-4 te winnen. Theoretisch ontzettend interessant, als kijkspel kijk ik liever naar groeiend gras.Henk de Witt wrote: ↑Tue Dec 03, 2019 10:30Wat men daarvan moge vinden, dit garandeert in elk geval een spannend slot van elke partij.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Teams Ludieke Match bekend
Gespeeld wordt van 20.00 – 21.00 uur in het DUWO Denksportcentrum te Delft. Na een gezamenlijke maaltijd treffen de teams elkaar twee keer.
1. Alexei Tsjizjov
2. Karin Schrederhof
3. Jan Groenendijk
4. Hellen Smees
5. Geert Prinsen
6. Ester van Muijen
7. Simon Harmsma
8. Nalinie van IJzendoorn
9. Tjeerd Harmsma
10. Myranda Mulder
11. Rubelto Baker
1. Pieter Varekamp
2. Alexander Georgiev
3. Joke Krul
4. Martijn van IJzendoorn
5. Manuela Flüggen
6. Dick van IJzendoorn
7. Daisy Jonkers
8. Jan Terpstra
9. Carolien Prinsen
10. Jean Marc Ndjofang
11. Yvonne de Witt
Volgens het team van deskundigen dat ons ter zijde heeft gestaan, is hier sprake van twee zeer gelijkwaardige teams. Er wordt gespeeld met voorgift. Tijdens het diner kan onderhandeld worden over de hoeveelheid voor te geven schijven, over de opstelling, over alles eigenlijk. Het kan er dus nog allemaal anders gaan uitzien.
Enige chaos is niet erg. Aan spreekstalmeester/ceremoniemeester Fred Ivens de taak een en ander in goede banen te leiden.
Sommige zaken zijn niet onderhandelbaar: Slaan is verplicht. Damslag gaat niet voor, alleen meerslag. Als een speler vaststaat is het geen remise, maar heeft hij verloren. Een onreglementaire zet dient te worden teruggenomen als de tegenstander daarom vraagt. Er wordt niet ‘geblazen’. Ook de grootmeesters dienen zich aan deze regels te houden. Minimaal vijf gediplomeerde arbiters zullen hierop toezien.
Ester van Muijen zal tijdens het diner demonstreren welke fraaie mogelijkheden het damspel biedt dankzij deze regels.
Henk de Witt
Gespeeld wordt van 20.00 – 21.00 uur in het DUWO Denksportcentrum te Delft. Na een gezamenlijke maaltijd treffen de teams elkaar twee keer.
1. Alexei Tsjizjov
2. Karin Schrederhof
3. Jan Groenendijk
4. Hellen Smees
5. Geert Prinsen
6. Ester van Muijen
7. Simon Harmsma
8. Nalinie van IJzendoorn
9. Tjeerd Harmsma
10. Myranda Mulder
11. Rubelto Baker
1. Pieter Varekamp
2. Alexander Georgiev
3. Joke Krul
4. Martijn van IJzendoorn
5. Manuela Flüggen
6. Dick van IJzendoorn
7. Daisy Jonkers
8. Jan Terpstra
9. Carolien Prinsen
10. Jean Marc Ndjofang
11. Yvonne de Witt
Volgens het team van deskundigen dat ons ter zijde heeft gestaan, is hier sprake van twee zeer gelijkwaardige teams. Er wordt gespeeld met voorgift. Tijdens het diner kan onderhandeld worden over de hoeveelheid voor te geven schijven, over de opstelling, over alles eigenlijk. Het kan er dus nog allemaal anders gaan uitzien.
Enige chaos is niet erg. Aan spreekstalmeester/ceremoniemeester Fred Ivens de taak een en ander in goede banen te leiden.
Sommige zaken zijn niet onderhandelbaar: Slaan is verplicht. Damslag gaat niet voor, alleen meerslag. Als een speler vaststaat is het geen remise, maar heeft hij verloren. Een onreglementaire zet dient te worden teruggenomen als de tegenstander daarom vraagt. Er wordt niet ‘geblazen’. Ook de grootmeesters dienen zich aan deze regels te houden. Minimaal vijf gediplomeerde arbiters zullen hierop toezien.
Ester van Muijen zal tijdens het diner demonstreren welke fraaie mogelijkheden het damspel biedt dankzij deze regels.
Henk de Witt
- Attachments
-
- Ludiek wedstrijd.pdf
- (12.76 KiB) Downloaded 321 times
- Henk de Witt
Limericks en andere poëzie
Perschef annex spreekstalmeester Fred Ivens heeft een kant die niet iedereen zal kennen. Een gevoelige, poëtische kant. Ja, echt waar. Deelnemers aan het jaarlijkse Nederlands kampioenschap veteranen in Wageningen kennen Fred's voordrachtskunst. Daar draagt hij voor aanvang van elke ronde enkele limericks voor. Gecomponeerd door poëzieminnende deelnemers. Wie zegt dat dammers kunstbarbaren zijn?
Graag voldoe ik aan het verzoek van Fred om damliefhebbers op te roepen om poëzie in te sturen. Limericks zijn welkom, andere dichtvormen evenzeer. We denken graag ruim. Rijmen mag, maar er is geen rijmdwang. Moderne mensen nietwaar?
Het werk dient wel enige kwaliteit te hebben. Wie bepaalt dat? Fred. Beroep is niet mogelijk. Een vorm van eenpersoonsdemocratie. Uit Wageningen herinner ik me flarden van limericks, met name beginzinnen als:
Een dame uit Versailles
schreef de openingszin op haar taille
Een dammer uit Kampen
had met pech te kampen
Van die laatste ben ik niet helemaal zeker. Ook niet of zoiets door de kwaliteitscontrole van Fred zou komen. Ik herinner me wel een fraaie limerick van Cor van Setten. Niet woordelijk, maar wel dat hij het blauw van de oceaan ingenieus verbond met het in blauw staan op Toernooibase. Je moet maar op het idee komen.
Dus Cor, als je dit leest..
Perschef annex spreekstalmeester Fred Ivens heeft een kant die niet iedereen zal kennen. Een gevoelige, poëtische kant. Ja, echt waar. Deelnemers aan het jaarlijkse Nederlands kampioenschap veteranen in Wageningen kennen Fred's voordrachtskunst. Daar draagt hij voor aanvang van elke ronde enkele limericks voor. Gecomponeerd door poëzieminnende deelnemers. Wie zegt dat dammers kunstbarbaren zijn?
Graag voldoe ik aan het verzoek van Fred om damliefhebbers op te roepen om poëzie in te sturen. Limericks zijn welkom, andere dichtvormen evenzeer. We denken graag ruim. Rijmen mag, maar er is geen rijmdwang. Moderne mensen nietwaar?
Het werk dient wel enige kwaliteit te hebben. Wie bepaalt dat? Fred. Beroep is niet mogelijk. Een vorm van eenpersoonsdemocratie. Uit Wageningen herinner ik me flarden van limericks, met name beginzinnen als:
Een dame uit Versailles
schreef de openingszin op haar taille
Een dammer uit Kampen
had met pech te kampen
Van die laatste ben ik niet helemaal zeker. Ook niet of zoiets door de kwaliteitscontrole van Fred zou komen. Ik herinner me wel een fraaie limerick van Cor van Setten. Niet woordelijk, maar wel dat hij het blauw van de oceaan ingenieus verbond met het in blauw staan op Toernooibase. Je moet maar op het idee komen.
Dus Cor, als je dit leest..
In De Problemist staan iedere keer limericks. Nog een reden om abonnee te worden!
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Een vindingrijk dammer uit Delluf
Dacht lange tijd na voor zichzelf
Remise, dat is niet okay
Geef aan één van de twee
Altijd iets meer dan de helluf
of
Een dammer, niet ver van Parijs,
Won met zijn sport menig prijs
Maar de meeste eer
Een schijf heen en weer
Kreeg hij voor het zetje van Weiss
Dacht lange tijd na voor zichzelf
Remise, dat is niet okay
Geef aan één van de twee
Altijd iets meer dan de helluf
of
Een dammer, niet ver van Parijs,
Won met zijn sport menig prijs
Maar de meeste eer
Een schijf heen en weer
Kreeg hij voor het zetje van Weiss
-
- Real name: Eric van Dusseldorp
Een damspelvernieuwer uit Delft,
wiens kaalheid zijn schedel omwelft,
roept luid in het land:
“Een zeer goede stand
verdient toch wel meer dan de helft!”
wiens kaalheid zijn schedel omwelft,
roept luid in het land:
“Een zeer goede stand
verdient toch wel meer dan de helft!”
- Henk de Witt
Een topdammer uit ’s Herenkinderen
Had al vijf jaar niet meer verloren
Dat wist hij steeds te verhinderen
Hij voelde zich uitverkoren
Verliezen was iets voor minderen
Ja, hij was waarlijk voor ’t geluk geboren
Laatst had hij slechts één dam
Zijn tegenstander maar liefst drie
Dat hem dat nu overkwam
Potjandorie!
Hij had even in de rats gezeten
Maar geen nood, de bond had iets bedacht
Een aparte manier van meten
Men verklaarde de remiseregel van kracht
Een journalist van de krant
Vroeg verbaasd wat is hier aan de hand?
Drie tegen één da’s toch geen gelijkspel?
De arbiter mompelde jawel, jawel, zeker wel
Drie om een is hetzelfde als een-een
Als je dat niet begrijpt dan ga je maar heen!
De journalist vroeg aan zijn baas
Alsjeblieft stuur mij niet meer naar dat dammen toe
Ze zijn daar geloof ik een beetje dwaas
Nog liever doe ik verslag van een herkauwende koe
Andere sporten worden beslist
Door een duizendste van een seconde
Een goaltje meer of minder
Balletje binnenkant buitenkant paal
‘t Maakt een wereld van verschil
Dat vinden de mensen spannend en leuk
Van al die damremises krijgen ze jeuk
En blaasjes op de huid bovendien
Ze houden het dammen voor gezien
Negentig procent remise, ’t is ook niet weinig
En allerminst geinig
Sport doe je toch voor de kick
Van remise, weer remise, opnieuw remise krijg je de hik
Had al vijf jaar niet meer verloren
Dat wist hij steeds te verhinderen
Hij voelde zich uitverkoren
Verliezen was iets voor minderen
Ja, hij was waarlijk voor ’t geluk geboren
Laatst had hij slechts één dam
Zijn tegenstander maar liefst drie
Dat hem dat nu overkwam
Potjandorie!
Hij had even in de rats gezeten
Maar geen nood, de bond had iets bedacht
Een aparte manier van meten
Men verklaarde de remiseregel van kracht
Een journalist van de krant
Vroeg verbaasd wat is hier aan de hand?
Drie tegen één da’s toch geen gelijkspel?
De arbiter mompelde jawel, jawel, zeker wel
Drie om een is hetzelfde als een-een
Als je dat niet begrijpt dan ga je maar heen!
De journalist vroeg aan zijn baas
Alsjeblieft stuur mij niet meer naar dat dammen toe
Ze zijn daar geloof ik een beetje dwaas
Nog liever doe ik verslag van een herkauwende koe
Andere sporten worden beslist
Door een duizendste van een seconde
Een goaltje meer of minder
Balletje binnenkant buitenkant paal
‘t Maakt een wereld van verschil
Dat vinden de mensen spannend en leuk
Van al die damremises krijgen ze jeuk
En blaasjes op de huid bovendien
Ze houden het dammen voor gezien
Negentig procent remise, ’t is ook niet weinig
En allerminst geinig
Sport doe je toch voor de kick
Van remise, weer remise, opnieuw remise krijg je de hik
- Henk de Witt
Nou vooruit, nog één rijmpje op deze plek.
Een zuinige dammer in de bridgebond
Een kaartspeler met dambestuursachtergrond
Had zich opgewerkt, vraag niet hoe, in de bridgebond
Op een dag kwam hij met een idee
Die bridgetelling moet naar benee
Al die punten da’s veel te veel administratie
Dammers doen dat beter met hun simplificatie
Alleen het veroveren van alle schijven wordt beloond
Zo blijft men van rekenwerk verschoond
Die dammerstelling, ’t is eerlijk gezegd
Heeft de dambond geen windeieren gelegd
Slaperig van een avondje stappen