Computer Analyse

Post Reply
User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Computer Analyse

Post by Marcel Kosters » Wed Dec 26, 2018 19:03

Van een beginnende volwassen dammer kreeg ik laatst vraag om advies voor programma('s) waarmee hij zelfstandig en eenvoudig zijn partijen kan analyseren. Op dat moment kon ik hem - zelf (nog) niet bezig met computer analyse - niet veel meer vertellen dan dat dit waarschijnlijk met Dam 2.2 op de computer en op de telefoon in ieder geval met Maximus kan.

Even door Dam 2.2. heen klikkend zag ik niet meteen een analyse modus. Maximus geeft wel een analyse optie aan. Wat kunnen we een beginnende volwassene aanraden om te gebruiken? Na enige tijd zal hij wellicht TurboDambase, KingsRow of Flits willen aanschaffen. Maar waarmee kunnen mensen laagdrempelig beginnen? En hoe werkt dat eenvoudig met bijvoorbeeld Dam 2.2?
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Krzysztof Grzelak
Posts: 1313
Joined: Thu Jun 20, 2013 17:16
Real name: Krzysztof Grzelak

Re: Computer Analyse

Post by Krzysztof Grzelak » Wed Dec 26, 2018 20:32

Hi Marcel.
There are many such programs. For free we include batch analysis - Scan and Dragon (free), Dam, Moby dam. There are also paid programs such as KingsRow, Dragon, Maximus and not what older like Flits, Truus voor Windows. Is what to choose among the programs.

hendrikv
Posts: 90
Joined: Sun Jul 17, 2005 09:04
Real name: Hendrik Veenstra
Location: Oerterp
Contact:

Re: Computer Analyse

Post by hendrikv » Wed Dec 26, 2018 22:44

Ik gebruik Dragon Draughts voor de snelle analyse.
Link: https://mdgsoft.home.xs4all.nl/draughts/
Daar is een gratis en ook een betaalde versie van. De gratis versie is prima te gebruiken voor analyse. Je kunt er ook nog vrij simpel een partij in laden via menu Bewerken->Handmatig invoer van zetten en daar de notatie in te plakken. De partij wordt vervolgens ingeladen door op de enter toets te drukken.

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Re: Computer Analyse

Post by clp » Fri Dec 28, 2018 14:58

Hallo Marcel,

Het antwoord hangt af van het apparaat wat de gebruiker heeft, en de persoonlijke smaak uiteraard. Mijn advies:

PC >>>> Dam2.2 met (of zonder) database is prima voor een beginner. Je kunt er ook mee analyseren. Gewoon de stand opzetten en proberen.
Als Dam in "Speler > Speler" mode is, dan even de TAB toets activeren: Dam gaat dan nadenken en zetten.
Helaas werken de .HLP files niet meer in Windows 10.... Maar hier wordt aan gewerkt.

IOS>>>>> (Iphone, Ipad) Scan Dammen. Is soms niet te vinden in de App Store. Dan zoeken met Google: "IOS scan dammen".

Dit is een laagdrempelig begin.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Computer Analyse

Post by Marcel Kosters » Sat Dec 29, 2018 14:04

Bedankt voor alle reacties, zeer nuttig!

Zoals ik het op dit moment zie:

- Dam 2.2 > analyse functie is niet intuïtief / meteen zichtbaar in het interface / dat nodigt niet uit om Dam 2.2 (ook!) voor analyse te gebruiken. Bedoeld als verbeterpunt.

- Dragon Draughts > biedt meteen duidelijk de analyse functie aan: mooi.

- Scan (voor iOS) > wow. Dat is voor op telefoon of tablet de app / functionaliteit en interface die je voor beginnende spelers wilt hebben. Inclusief combinaties oplossen en eindspellen oplossen. Niveau van de opgaven zou voor beginners echter wel een stuk bescheidener mogen zijn.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Scan weer in de App Store

Post by clp » Tue Jun 30, 2020 10:42

clp wrote:
Fri Dec 28, 2018 14:58
IOS>>>>> (Iphone, Ipad) Scan Dammen. Is soms niet te vinden in de App Store. Dan zoeken met Google: "IOS scan dammen".
Dit is een laagdrempelig begin.
Heel toevallig zag ik dat Scan in de Nederlandse versie van de App Store weer te vinden is: zoek naar "scan dammen" en het programma kan gedownload worden. Aarzel niet als je een Iphone of iPad hebt; het programma speelt op grootmeester niveau.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Computer Analyse

Post by Jan Pieter » Wed Jul 01, 2020 19:18

Marcel Kosters wrote:
Wed Dec 26, 2018 19:03
Na enige tijd zal hij wellicht TurboDambase, KingsRow of Flits willen aanschaffen.
Kingsrow is sinds enige tijd helemaal gratis en het beschikt over een heel makkelijke analyse-functie.
Je kunt bijv. een partij uit Toernooibase copy-pasten en dan gewoon klikken op Partij/Analyseer Partij.

Rein Halbersma
Posts: 1720
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: Computer Analyse

Post by Rein Halbersma » Thu Jul 02, 2020 11:08

Jan Pieter wrote:
Wed Jul 01, 2020 19:18
Marcel Kosters wrote:
Wed Dec 26, 2018 19:03
Na enige tijd zal hij wellicht TurboDambase, KingsRow of Flits willen aanschaffen.
Kingsrow is sinds enige tijd helemaal gratis en het beschikt over een heel makkelijke analyse-functie.
Je kunt bijv. een partij uit Toernooibase copy-pasten en dan gewoon klikken op Partij/Analyseer Partij.
Als je diep wilt analyseren zijn de 8 stukken databases een must, ook gratis te installeren.

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Computer Analyse

Post by Alex » Thu Jul 02, 2020 21:38

Met Lidraughts kan je ook analyseren: https://lidraughts.org/analysis

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Scan weer uit de Nederlandse App store (Apple IOS)

Post by clp » Tue Jul 06, 2021 12:44

Helaas is Scan dammen niet meer beschikbaar voor download in onze taal / regio.
App niet beschikbaar
Deze app is momenteel niet
beschikbaar in jouw land of regio
Dat is jammer, want het is een sterk en gebruikersvriendelijk programma.

Een vorige keer is dit opgelost, maar ik heb geen idee wie dat zou kunnen.

clp
Posts: 194
Joined: Tue Jul 10, 2018 14:28
Real name: Kees Pippel
Location: IJmuiden

Computer Analyse - Scan Dammen

Post by clp » Fri Jun 10, 2022 22:06

Toevallig zag ik dat "Scan Dammen" van Tim Vermeulen weer aanwezig is in de Nederlandse App Store van Apple.
Dit is verreweg het beste damprogramma voor het IOS platform. (https://apps.apple.com/nl/app/scan-dammen/id1110459384).

Of google naar: App Store id1110459384.

Post Reply