Jongste GMI ooit

Post Reply
EricvanDusseldorp
Real name: Eric van Dusseldorp

Jongste GMI ooit

Post by EricvanDusseldorp » Wed Apr 25, 2018 14:53

Dat is de Chinees Yiming Pan, 14 jaar oud, na het winnen van het Aziatisch kampioenschap.
De toekomst van ons spel ligt allang niet meer in Nederland, al doen sommige discussies anders vermoeden.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Jongste GMI ooit

Post by Jan Pieter » Thu Apr 26, 2018 12:10

EricvanDusseldorp wrote:Dat is de Chinees Yiming Pan, 14 jaar oud, na het winnen van het Aziatisch kampioenschap.
De toekomst van ons spel ligt allang niet meer in Nederland, al doen sommige discussies anders vermoeden.
Dat de Chineze dammers er aan komen, wil ik best geloven, maar dat kun je niet afleiden uit deze jongste grootmeester ooit. Dat is vooral het gevolg van de maffe regel om de GMI-titel automatisch toe te kennen aan de winnaars van zonetoernooien.

Wie een GMI-titel wil halen via normen, moet daarnaast een rating (gehad) hebben van minimaal 2300. In het Aziatisch kampioenschap spelen vijf GMI's mee die allen een lagere rating hebben dan deze 2300, en drie halen zelfs de 2200 niet. Zo betekent een GMI-titel bar weinig meer. Yiming Pan heeft als 14-jarige natuurlijk een zeer knappe prestatie geleverd, maar hij komt niet in de buurt van een 'echte' GMI-titel.

jessebos
Real name: Jesse Bos

Post by jessebos » Thu Apr 26, 2018 12:53

Hij is Aziatisch kampioen geworden met een Tpr van 2340. Dat is niet alleen heel knap voor een jongen van 14, maar ook gewoon op gmi-niveau.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Apr 26, 2018 12:57

jessebos wrote:Hij is Aziatisch kampioen geworden met een Tpr van 2340. Dat is niet alleen heel knap voor een jongen van 14, maar ook gewoon op gmi-niveau.
En daarmee heeft hij waarschijnlijk zijn eerste GMI-norm te pakken (ik heb het niet nagerekend; Henk Stoop weet het vast wel). Zonder rare regels nog een paar normen te gaan dus, en nog even werken aan zijn rating.
Ik wil niks afdoen aan zijn prestatie, maar 'jongste grootmeester ooit' zou al snel de indruk kunnen wekken dat hij de sterkste 14-jarige ooit is, en dat lijkt me niet het geval.

jessebos
Real name: Jesse Bos

Post by jessebos » Thu Apr 26, 2018 14:27

Heb je zijn partijen nagespeeld van het Aziatisch kampioenschap?

Ik vind het echt indrukwekkend wat hij laat zien.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Apr 26, 2018 15:01

Krijgt een winnaar van een continentaal kampioenschap niet automatisch de GMI titel? Ik zie dat de laatste 4 winnaars van het Aziatisch kampioenschap hun titel hebben gehaald zonder dat ze GMI waren en een jaar later waren ze het steeds wel.

Arjen

Post by Arjen » Thu Apr 26, 2018 16:02

GuidoB wrote:Krijgt een winnaar van een continentaal kampioenschap niet automatisch de GMI titel?
Jan Pieter wrote:Dat is vooral het gevolg van de maffe regel om de GMI-titel automatisch toe te kennen aan de winnaars van zonetoernooien.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Apr 26, 2018 16:42

Arjen wrote:
GuidoB wrote:Krijgt een winnaar van een continentaal kampioenschap niet automatisch de GMI titel?
Jan Pieter wrote:Dat is vooral het gevolg van de maffe regel om de GMI-titel automatisch toe te kennen aan de winnaars van zonetoernooien.
Of deze regel maf is zou ik in het midden willen laten.

Maar ongetwijfeld heeft Harm Wiersma in 1970 ook de GMI-titel op vergelijkbare gronden (5e plaats WK 1968?, 1e plaats Suikertoernooi 1969?, zeg het maar)
gekregen. Toen hadden we - denk ik (maar ik laat me graag overtuigen als het anders is) - nog niet ingewikkelde regeltjes mbt rating.
Dus jongste grootmeester ooit, en een groot talent.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Apr 26, 2018 16:45

Jan Pieter wrote:En daarmee heeft hij waarschijnlijk zijn eerste GMI-norm te pakken (ik heb het niet nagerekend; Henk Stoop weet het vast wel).
http://www.fmjd.org/?p=pcard&id=20866
Klik op "norms" en je weet het.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Apr 26, 2018 17:36

jessebos wrote:Heb je zijn partijen nagespeeld van het Aziatisch kampioenschap?

Zeker speelt hij sterk, anders win je zo'n toernooi niet, maar ik vind het toch echt niet van het niveau van bijvoorbeeld de 14-jarige Harm Wiersma op het NK 1967.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Apr 26, 2018 17:48

Piet Bouma wrote:Maar ongetwijfeld heeft Harm Wiersma in 1970 ook de GMI-titel op vergelijkbare gronden (5e plaats WK 1968?, 1e plaats Suikertoernooi 1969?, zeg het maar) gekregen. Toen hadden we - denk ik (maar ik laat me graag overtuigen als het anders is) - nog niet ingewikkelde regeltjes mbt rating.
In 1970 was toekenning van titels wat meer natte-vingerwerk, maar bij Harm Wiersma was in elk geval sprake van
1) meerdere topprestaties
2) in sterkbezette toernooien.
Aan beide punten wordt niet voldaan wanneer je de winnaar van een zonetoernooi direct de GMI-titel toekent. Dat er drie GMI's meedoen met een rating <2200 geeft wel aan hoe maf de regel is.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Apr 26, 2018 18:00

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Maar ongetwijfeld heeft Harm Wiersma in 1970 ook de GMI-titel op vergelijkbare gronden (5e plaats WK 1968?, 1e plaats Suikertoernooi 1969?, zeg het maar) gekregen. Toen hadden we - denk ik (maar ik laat me graag overtuigen als het anders is) - nog niet ingewikkelde regeltjes mbt rating.
In 1970 was toekenning van titels wat meer natte-vingerwerk, maar bij Harm Wiersma was in elk geval sprake van
1) meerdere topprestaties
2) in sterkbezette toernooien.
Aan beide punten wordt niet voldaan wanneer je de winnaar van een zonetoernooi direct de GMI-titel toekent. Dat er drie GMI's meedoen met een rating <2200 geeft wel aan hoe maf de regel is.
Je moet je natuurlijk ook afvragen hoe sterk bezet het nou echt was eind jaren zestig Jan Pieter.

Ik vind dit huidige lijstje van Pan Yiming, toch wel zeer indrukwekkend:

Kampioenschap van China 2017, 14 uit 9, 3e plaats ongeslagen
Aziatisch Kampioenschap 2017, 11 uit 7, 2e plaats ongeslagen
WK Minicadets Dabki 2017, 15 uit 9, 1e plaats ongeslagen
en nu Aziatisch Kampioenschap 2018, 12 uit 8, 1e plaats ongeslagen

In 2017 was hij nog 13....

En dit verhaal van Chizhov is ook indrukwekkend:

Yes, Piet, Pan Yiming is my student. He joined my group in April 2015 when he was contracted by Hubei Mind Sports Center. Sinds then he moved his hometown in Zhejiang province to Wuhan (capital of Hubei province). Before me he was no trained by any coach - he knows draughts from internet. But he was sure not a beginner - indeed very strong for 11 years-old boy. In Asian championship same year later he has win almost any game in this category - 1 draw in 3 programs.

Op 11 jarige-leeftijd (of jonger) dammen geleerd via Internet (welk programma Play OK?, Course in Draughts?) Dan met training van Chizhov in 2 jaar naar top Azië....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Apr 26, 2018 18:49

Piet Bouma wrote:Ik vind dit huidige lijstje van Pan Yiming, toch wel zeer indrukwekkend:

Kampioenschap van China 2017, 14 uit 9, 3e plaats ongeslagen
Aziatisch Kampioenschap 2017, 11 uit 7, 2e plaats ongeslagen
WK Minicadets Dabki 2017, 15 uit 9, 1e plaats ongeslagen
en nu Aziatisch Kampioenschap 2018, 12 uit 8, 1e plaats ongeslagen
Als hij de GMI-titel op basis van dat lijstje had gekregen, dan zou het al bevredigender zijn geweest (hoewel ik het dan nog steeds rijkelijk beloond zou vinden). Het punt is echter dat zijn eerdere prestaties er helemaal niet toe doen. Louter op basis van de eerste plek in een zonekampioenschap wordt de titel al toegekend, en dat leidt er toe dat zelfs dammers met een rating < 2200 GMI worden. Daarmee verliest de GMI-titel zijn waarde.

EricvanDusseldorp
Real name: Eric van Dusseldorp

Post by EricvanDusseldorp » Thu Apr 26, 2018 19:36

Jan Pieter wrote:
jessebos wrote:Heb je zijn partijen nagespeeld van het Aziatisch kampioenschap?

Zeker speelt hij sterk, anders win je zo'n toernooi niet, maar ik vind het toch echt niet van het niveau van bijvoorbeeld de 14-jarige Harm Wiersma op het NK 1967.
Een boude uitspraak, JP. In een fictieve match tussen de twee 14-jarigen zou ik mijn geld op de jonge Chinees zetten. Natuurlijk heeft hij het voordeel van een halve eeuw spelontwikkeling, maar dan nog.
Een halfopen klassiekje van Pan en hij heeft het eerste tweetje al binnen...

Natuurlijk is de GMI-titel in de loop der jaren sterk gedevalueerd. In de jaren '70 van de vorige eeuw hadden alleen de echt allersterksten recht om zich internationaal grootmeester te noemen en er was al kritiek op de GMI-titels van Hisard en Kuijken. Er is destijds bewust voor gekozen om - in navolging van het schaken - de eisen voor GMI flink omlaag te halen.

Ik zie in de eindrangschikking van Azië inderdaad een aantal GMI's staan waarvan ik denk: mwah. Maar je moet misschien ook niet alles rationeel willen beredeneren en ook kijken naar de ontwikkeling van het spel in nieuwe damlanden. Zo zouden de normen om een MI-titel te behalen (m.n. de rating) wat mij betreft wat omlaag kunnen, want er is nu een zeker disbalans.

Al met al is de topictitel 'Jongste GMI ooit' wat mij betreft terecht en zonder voorbehoud.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Apr 26, 2018 23:48

Vroeger was het krankzinnig moeilijk om GMI te worden - of plaatsen voor WK en dan een top 10 plaats of zo, of +3 scoren, een aantal keren (drie keer geloof ik), in zware toernooien. Bijvoorbeeld +3 in het NK van 1990 - dat lukte alleen Clerc (+4) en Van der Wal (+3).

Ik heb het gevoel dat het nu een stuk makkelijker geworden is. Makkelijker is prima, maar ik vind het iets doorgeschoten. Er zijn daar een aantal spelers in het Aziatisch kampioneschap die met een GMI titel rondlopen maar die gewoon niet bijster goed zijn.

Pan Yiming vind ik wel een terechte GMI. Ik denk dat Wiersma met 14 jaar een sterker was, en idem Wirny en Boomstra, maar dan heb je het wel over super, super talenten en doet er niet aan af dat hij een terechte GMI is. Gefeliciteerd!

Post Reply